Gå til innhold

Mannen min har en irriterende uvane...

Anbefalte innlegg

Gjest Irritert kone
Skrevet

Det er mulig jeg bare burde overse dette og ikke kommentere det overhodet. Det er tross alt ikke snakk om en uvane som går utover meg eller noen andre på noen som helst måte, det er ikke noe graverende, langt i fra. Jeg er fullstendig klar over det. Men det er akk så irriterende!

Han tvinner nemlig hår mellom fingrene. Alltid, hele tiden. Når han sitter og slapper av, leser, ser på tv, når han går fra ett rom til et annet, når han snakker med meg. Ikke mens han spiser, men straks han er ferdig begynner han igjen. Den ene armen høyt hevet, mens fingrene snurrer håret slik at det blir stående små "spyd" på toppen av hodet. Da han var liten gjorde han også dette, da han var 3-4 år gjorde han det i så stor grad at det ble floker som de måtte klippe av. Har sett mange bilder av ham med et par skallede flekker på toppen av hodet.

Jeg blir sprø av å se på dette! Det høres også. Hvis vi sitter og leser eller ser på tv, så hører jeg denne lyden av det tykke håret hans som gnisser.

Hvordan skal jeg greie å overse dette? Føler at det er det jeg helst burde. Eller er det noen vits i å prøve å få ham til å slutte? Har jo prøvd. Har kommentert det tusen ganger. Noen ganger skjer dette på en "morsom" måte, jeg ser på ham, han tar ned hånden med et tilgjort "skyldig" ansikt. Noen ganger blir jeg irritert, og da blir selvfølgelig han også irritert. Noen ganger når jeg forsøker å hinte, overhører han meg. Tror han rett og slett ikke har lyst til å slutte med det.

Synes dette ser så nevrotisk ut, får en følelse av at han er en liten unge. Omtrent som om han suger på tommelen...

Videoannonse
Annonse
Gjest filosofia
Skrevet

Her er det mer som skurrer. Og håret er blitt et symptom. Tror tante filosofia. :ler:

Skrevet

Pasienten lider av en ubevisst kastrasjonsangst, hvor den underliggende årsaken sannsynligvis kan spores i dype og uløste konflikter fra ødepalfasen. Ved å lage snurrespyd på hodet, kompenserer han for kastrasjonsangsten: Spydet blir et fallossymbol. Primærgevinsten han oppnår ved sin snurreatferd er angstreduskjon, og sekundeærgevinsten er oppmerksomhet fra sin partner, - som man kan gå ut fra er en storforbruker av det truede kastrasjonsobjektet - og budskapet han sender ut er selve urbudskapet fra hele mannerasen:

Se på tissen min!

Psykoanalytisk hilsen fra Retz :sjarmor:

Skrevet

Eeeeeeller dere har bodd sammen såpass lenge at dere begynner å LETE etter feil hos hverandre. ;)

Skrevet

Jeg holder i med Retz :ler:

Og en annen ting, hvis håret hans er så tørt at det gnisser må du skaffe gutten bedre hårpleieprodukter. Redken for Men anbefales på det varmeste herfra.

Gjest Gjest_Mie_*
Skrevet

Dersom det irriterer deg voldsomt, synes jeg du skal ta det opp med han på en ordentlig måte. Gjerne i form av 'er det noen uvaner du synes jeg har som du synes jeg bør skjerpe meg på' og kreve at han slutter å tvinne håret som mot-ytelse. Gjør han også oppmerksom på at denne uvanen er noe alle legger merke til, og at det ikke tar seg ut i offentlighet heller. Når dere så begge er enige om å slutte med uvanene deres, må du være forberedt på en laang kamp. Uvaner er vonde og vende, men dersom du er tålmodig, og minner ham på om det lenge nok, er det ikke en kamp som du ikke kan vinne.

Lykke til!

Mie.

Skrevet

Du kan komme med en kommentar om at han kommer til å miste håret hvis han fortsetter slik - se nøye på han neste gang han gjør det og utbryt: "Jøss. Du er jo tynnere der oppe jo...det var det jeg trodde, sånn som du holder på"

Da slutter han skal du se. ;)

Skrevet
Pasienten lider av en ubevisst kastrasjonsangst, hvor den underliggende årsaken sannsynligvis kan spores i dype og uløste konflikter fra ødepalfasen. Ved å lage snurrespyd på hodet, kompenserer han for kastrasjonsangsten: Spydet blir et fallossymbol. Primærgevinsten han oppnår ved sin snurreatferd er angstreduskjon, og sekundeærgevinsten er oppmerksomhet fra sin partner, - som man kan gå ut fra er en storforbruker av det truede kastrasjonsobjektet - og budskapet han sender ut er selve urbudskapet fra hele mannerasen:

Se på tissen min!

Psykoanalytisk hilsen fra Retz  :sjarmor:

:ler::ler::ler::ler::ler::ler:

Skrevet

En uvane er en uvane, vanskelig å slutte med.

Du må kanskje bare holde ut... Eller du kan enten kjøpe caps til han som han må ha på hodet hele tiden når du er i nærheten, eller kjøpe en maskin som han kan barbere hodet med - om han ikke går med på det kan du jo få det gjort mens han sover ;)

Gjest Homer Simpson
Skrevet (endret)

Ja, det er et problem her. Deg.

Endret av Homer Simpson
Skrevet
Klipp håret hans kort!

Man kan faktisk ikke bare klippe håret på parternen sin kort.. Han er da at voksent menneske, som må få gjøre hva han vil med håret sitt..

Skrevet

Hei!

Jeg er enig med Mie. Siden det irriterer deg så voldsomt, bør du ta det opp med ham på en pen måte. Kan være at han ikke selv er oppmerksom på at han gjør det så ofte, men legger mer merke til det når du nevner det. Vet at jeg selv har vært sånn med mine uvaner. Legger ikke merke til selv at jeg gjør det så ofte, før noen kommenterer det.

Lykke til! :)

Skrevet

Er det en uvane han selv ønsker å kvitte seg med da? Da er det i alle fall et utgangspunkt, for da kan jo du være den som hjelper ham å bli kvitt uvanen. Men hvis han selv ikke vil holde opp med tvinningen tror jeg du bare må leve med det...

Gjest Irritert kone
Skrevet
Eeeeeeller dere har bodd sammen såpass lenge at dere begynner å LETE etter feil hos hverandre. ;)

Jeg mener ikke at dette er en feil ved ham, men det er en svært synlig uvane som er der nesten hele tiden. Og jeg skal love deg at man ikke behøver lete etter denne uvanen, den er noe det mest synlige ved ham...

Gjest Irritert kone
Skrevet
Du kan komme med en kommentar om at han kommer til å miste håret hvis han fortsetter slik - se nøye på han neste gang han gjør det og utbryt: "Jøss. Du er jo tynnere der oppe jo...det var det jeg trodde, sånn som du holder på"

Da slutter han skal du se.  ;)

Det tror jeg faktisk ikke... For det er nok ikke sant, han kommer ikke til å miste hår av dette. Det vet han, han er ikke dum. Men jeg kan jo prøve. :)

Skrevet
En uvane er en uvane, vanskelig å slutte med.

Du må kanskje bare holde ut... Eller du kan enten kjøpe caps til han som han må ha på hodet hele tiden når du er i nærheten, eller kjøpe en maskin som han kan barbere hodet med - om han ikke går med på det kan du jo få det gjort mens han sover  ;)

Mannen min med caps?? Heeelt utelukket. Hohoho, synes jeg ser ham. Han er nok ikke capstypen, nei. Sånn maskin har han. Han har inntil for et års tid siden hatt håret helt kort, da tvinnet han ikke. Nå har han funnet ut at han vil ha litt mer lengde oppå, og det ser i grunnen veldig bra ut. Vil ikke at han skal klippe seg i grunnen...

Gjest Irritert kone
Skrevet
Ja, det er et problem her. Deg.

Jaha. Du får utdype litt, da. Jeg sier jo det; hvis jeg må "leve med" dette, må jeg finne en måte å gjøre det på. For tiden er tvinningen det eneste jeg ser, og det er jo dumt. Enten må han slutte (eller i hvertfall ikke gjøre det 80% av tiden), eller så må jeg øve meg på å overse det. Du kan jo fortelle meg hvordan, du da, ettersom du mener at det er jeg som er problemet.

Jeg vet i grunnen ikke om han ønsker å slutte med dette. Tror egentlig ikke han bryr seg. Han tar det i hvertfall tydeligvis ikke alvorlig det at jeg synes det er irriterende.

Er jeg virkelig så snål når jeg irriterer meg over dette? Forsøk å tenke dere en partner som konstant sitter med hånden høyt hevet og lager små "fletter" av håret oppe på issen. Hele tiden. Hva? Er det så rart at jeg synes det er irriterende?? Synes dere det? Ville ikke du irritert deg? Selvfølgelig må man leve med hverandres små uvaner, men dette synes jeg har tatt overhånd.

Skrevet

Hva med å filme han en dag, og få med klokkeslett og hvor lenge/ofte han faktisk gjør dette?

Tror det hadde gått et lys opp for meg hvis noen presenterte et slikt videobevis for meg.. :ler:

Skrevet

Det med filminga var et veldig godt tips! :tommelsmil:

Og jeg syns ikke det er rart at du reagerer, jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...