Gå til innhold

Å stelle døde mennesker på sykehjem/sykehus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan foregår det? 

Jeg er litt nervøs angående det, derfor jeg lurer. 

Anonymkode: 2a246...eec

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvordan foregår det? 

Har ikke stelt døde på sykehus/sykehjem, men har stelt noen døde i jobbsammenheng.

er nok ikke helt sammenlignbart da sykehusene/sykehjemmene har egne, gode rutiner på dette, og gjør det jo ofte.

i de «stell av død person» tilfellene jeg har vært med på, så startet vi med å åpne vinduer/lufte. Vasket. Vasket da ansikt, hals, hender og godt nedentil grunnet avgang, evt barbert og skiftet på den døde. Skiftet til rent, hvitt sengetøy og dekket den døde med hvitt laken. Har ikke hatt behov for tamponering og oppbinding/støtte av kjeve.

Er ingen grunn til å være nervøs. Bare å ta seg god tid og holde på under fred og ro. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man er 2 stk som steller pasienten. Vasker, barberer om det er aktuelt, tar på rent tøy (ofte som familien har valgt) osv. Selve hygienebiten er ikke så hokus pokus, man skal gjøre den døde ren og presentabel så familien kan ta et siste farvel. Det jeg synes er det viktigste er å beholde en rolig og verdig stemning, snakke lavt og holde seg til tema. Jeg snakker gjerne som om pasienten enda hører meg. 

Anonymkode: 07951...869

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan foregår det? 

Det har jeg gjort 2 ganger. Går helt fint. Jeg syntes det var verre å skulle skifte timene før pas døde. Det luktet ille og det var full uttømming. Lærerikt vil jeg si det er. 

Kvinne33

Anonymkode: 231be...285

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det første som typisk gjøres er å sette på nakkekrage. Deretter går man videre over til lett vask av helkropp, samt tamponering i endetarm evt. hals (det er som tamponger som man dytter inn for å forhindre siving av kroppsvæsker). Sengeskift etter sykehusets/sykehjemmets rutiner. Etter at pårørende har vært der skal de pakkes inn i plast og sendes avgårde, så alle forberedelser må ha vært gjort skikkelig. Helrydding av rom, og mye fokus på å gjøre det fint for de pårørende. 

Så er det jo litt varierende da. Det er kjekt å barbere hvis det er litt stygg skjeggvekst som normalt ikke er der. Klipping og rengjøring av negler. Funnet frem egen skjorte de kan ha på seg til pårørende. Hvis pasienten normalt går med smykker og ringer er det gjerne fint å la de være der. 

Anonymkode: 715e3...d10

• Liker 1
Skrevet

Hvordan foregår det? 

Har du ikke fått noe teori som du kan lese på? Den psykologiske biten kan jeg forstå er vanskelig å forberede seg på, men du burde be om å få lese noen rutiner og eller fagbøker om dette. 

AnonymBruker
Skrevet
Knoot skrev (2 timer siden):

Har du ikke fått noe teori som du kan lese på? Den psykologiske biten kan jeg forstå er vanskelig å forberede seg på, men du burde be om å få lese noen rutiner og eller fagbøker om dette. 

Har ikke komet så lang i studiet enda, liker bare å være føre var. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis du tar vakter på sykehjem eller sykehus kan du spørre om å få være med på neste stell av døde. Les deg så godt du kan opp på teori og sett deg inn i eventuelle rutiner sykehjemmet/sykehuset har for stell av døde. Det er ikke alltid det er samme rutiner for stell på alle sykehjem, men det er noen fellestrekk som en tidligere her har skrevet om. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det har jeg gjort 2 ganger. Går helt fint. Jeg syntes det var verre å skulle skifte timene før pas døde. Det luktet ille og det var full uttømming. Lærerikt vil jeg si det er. 

Kvinne33

Anonymkode: 231be...285

Luktet ille før pasienten døde? Hva mener du og hva mener du med full uttømming?🙈

Anonymkode: 34d8d...331

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har hatt med meg mange sykepleierstudenter ved stell av døde på sykehus. De har fått velge selv om de vil bli med, men det er jo greit å oppleve det før en er ferdig utdannet. Det har i alle tilfellene blitt en verdig opplevelse som har gitt mestring for studentene. Selv om det selvsagt kan oppleves som trist, så er det trist på en verdig måte. Finner ikke bedre ord for å forklare det. Det viser modenhet at du reflekterer rundt slike situasjoner. Lykke til med studiene. 

Anonymkode: f7118...30c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Luktet ille før pasienten døde? Hva mener du og hva mener du med full uttømming?🙈

Anonymkode: 34d8d...331

Kroppen tømmer seg. 

Anonymkode: 9a823...005

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker godt første gangen jeg var med på et mors stell, veldig spesielt husker jeg.

Jeg synes det er en fin ting å være med på. Vi vasker lett, de aller fleste har blitt stelt bra i forkant når de er terminale. Barberer om det er behov, ev sette i tennene. Setter på nakkekrage og klær. Da kan pårørende ha valgt ut klær, eller en vanlig likskjorte. 

Når man snur en død person så kan de lage lyder, vær klar over det. Litt som stønne lyder når luften presses ut.

Vi tamponerer ikke, vi legger på en bleie om noe skulle komme ut. 

Etter pårørende har tatt farvel, så pakkes de inn i laken og ned på kjølerommet.

Anonymkode: d6e16...fa6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ulike prosedyrer fra sykehus til sykehus, og det er også ulike opplevelser rundt det å gjøre mors alt ut i fra de kollegaene man gjør det med og pasientens situasjon osv. Man blir jo mer påvirka om pasienten er ung og døde brått for eksempel, enn med noen som har ventet på døden i flere uker. 

Det beste er å bare ta det som det kommer :)

Anonymkode: fddaa...450

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vært med på stell på sykehjem. Jeg synes det var skremmende og vet det høres dumt ut, men jeg er redd døde mennesker. Var med på 3 stell og jeg kjente de pasientene godt. Det var jeg som stelte de daglig. Etter disse 3 stellene så ble jeg aldri med på det igjen. Det var skremmende og spennende pp samme gang, men ikke noe jeg ville mere. Dette ble svært godt mottatt av kolleger. Jeg gjorde heller andre oppgaver mine kolleger ikke maktet å gjøre.

Først åpnet vi vinduet på lufting og samlet sammen alt vi trenger til ett slikt stell.

Jeg ble kjempe overrasket over verdigheten som ble vist de avdøde. Avdøde ble dekket til nedentil da vi vasket overkroppen og omvendt da vi vasket nedentil.

Vi brukte tamponger på alle sammen, fast prosedyre.

Satte inn tenner og nakkekrage. Stelte negler både op hender og føtter. Litt enkelt sminke og ordnet håret.

Skiftet på sengen og la avdøde med foldede hender. Tente ett lys og satte på nattbordet. Dro forbi gardiner og skrudde av lyset.

Så kunne pårørende få komme inn og ta farvel før avdøde ble kjørt ned på kjølerommet.

Da ble hele rommet tømt og vasket ned til neste person.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Veldig takknemlig for jobben de på sykehuset gjør!

Det er ikke så lenge siden en av mine nære døde, og pga korona etc fikk jeg aldri mulighet til å ta farvel verken da vedkommende var i siste fase, eller da vedkommende hadde gått bort. Kun ved begravelsen, og da var vedkommende i kista. :( 

Anonymkode: cd1f7...04a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg husker godt første gangen jeg var med på et mors stell, veldig spesielt husker jeg.

Jeg synes det er en fin ting å være med på. Vi vasker lett, de aller fleste har blitt stelt bra i forkant når de er terminale. Barberer om det er behov, ev sette i tennene. Setter på nakkekrage og klær. Da kan pårørende ha valgt ut klær, eller en vanlig likskjorte. 

Når man snur en død person så kan de lage lyder, vær klar over det. Litt som stønne lyder når luften presses ut.

Vi tamponerer ikke, vi legger på en bleie om noe skulle komme ut. 

Etter pårørende har tatt farvel, så pakkes de inn i laken og ned på kjølerommet.

Anonymkode: d6e16...fa6

Nakkekrage ?

Anonymkode: 5902f...35b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke ts men er redd for døden og synes det er skummelt.

Har stor respekt for dere som arbeider med døde ❤

Anonymkode: 5902f...35b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...