AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #1 Skrevet 19. april 2021 Hei, Far har hjemmekontor mens jeg(mor) er hjemmeværende med 12 mnd gammel datter uten bhg plass. På grunn av traumebehandling hos psykolog opplever jeg dager hvor psyken er så dårlig at far må overta ansvaret for den lille. Til nå har vi løst det med at far jobbe inn timene senere, men dette fungerer ikke i lengden da vi begge er utslitt. Spørsmålet mitt er hvordan vi må gå frem for at far skal kunne være mer hjemme. Noen timer i uken hadde vært nok. Må jeg sykemeldes og så han sykemeldes? Eller noe i den duren..? Anonymkode: e463a...710
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #2 Skrevet 19. april 2021 Han kan ta ut sykt barnepasser dager. Så får dere vel bhg plass til høsten. Anonymkode: 915fd...b64 6
Kristin70 Skrevet 19. april 2021 #3 Skrevet 19. april 2021 Han har rett til å være hjemme hvis du er syk, dette er vanlig "sykebarn" dager - 10 dager i løpet av ett kalenderår. 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #4 Skrevet 19. april 2021 Om du trenger at han er hjemme på fast basis, så må han gå ned i stilling. Han kan jobbe 80% fram til småen begynner i barnehage til høsten. Anonymkode: 1b437...492 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #5 Skrevet 19. april 2021 17 minutter siden, AnonymBruker said: Hei, Far har hjemmekontor mens jeg(mor) er hjemmeværende med 12 mnd gammel datter uten bhg plass. På grunn av traumebehandling hos psykolog opplever jeg dager hvor psyken er så dårlig at far må overta ansvaret for den lille. Til nå har vi løst det med at far jobbe inn timene senere, men dette fungerer ikke i lengden da vi begge er utslitt. Spørsmålet mitt er hvordan vi må gå frem for at far skal kunne være mer hjemme. Noen timer i uken hadde vært nok. Må jeg sykemeldes og så han sykemeldes? Eller noe i den duren..? Anonymkode: e463a...710 Far kan ikke sykemeldes for å passe barn, men hvordan er du hjemme? Har du ulønna perm? Og avtale om å begynne å jobbe igjen på en bestemt dag? I så fall kan det hende du har rett på sykepenger og så kan far ta ulønna permisjon. Har far brukt opp fedrekvoten med foreldrepenger? Anonymkode: e24e1...964 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #6 Skrevet 19. april 2021 21 minutter siden, AnonymBruker said: Hei, Far har hjemmekontor mens jeg(mor) er hjemmeværende med 12 mnd gammel datter uten bhg plass. På grunn av traumebehandling hos psykolog opplever jeg dager hvor psyken er så dårlig at far må overta ansvaret for den lille. Til nå har vi løst det med at far jobbe inn timene senere, men dette fungerer ikke i lengden da vi begge er utslitt. Spørsmålet mitt er hvordan vi må gå frem for at far skal kunne være mer hjemme. Noen timer i uken hadde vært nok. Må jeg sykemeldes og så han sykemeldes? Eller noe i den duren..? Anonymkode: e463a...710 Men som sagt over. Om det kun er snakk om enkeltdagee, så kan far ta noen syk-barnepasserdager. Anonymkode: e24e1...964 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #7 Skrevet 19. april 2021 Om du er for syk til å jobbe og ikke har rett på sykepenger så kan du kanskje få aap? Mens far tar ulønna perm. Husk også å søke om kontantstøtte som dere får for den måneden barnet blir 13 mnd. Anonymkode: e24e1...964
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #8 Skrevet 19. april 2021 Vil tipse deg om å google navnet på din kommune og HomeStart. De kan fungere som en slags gratis barnepass på x antall timer per uke. Det er drevet av frivillige i regi av kommunene, så vidt jeg husker. De fokuserer ofte på familier som har det tøft. Kan være verdt å sjekke ut. Anonymkode: 64682...8e1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #9 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vil tipse deg om å google navnet på din kommune og HomeStart. De kan fungere som en slags gratis barnepass på x antall timer per uke. Det er drevet av frivillige i regi av kommunene, så vidt jeg husker. De fokuserer ofte på familier som har det tøft. Kan være verdt å sjekke ut. Anonymkode: 64682...8e1 Alvorlig talt. Far er oppegående og i full jobb, han får gå ned i stilling. Anonymkode: 1b437...492 4
Plingvin Skrevet 19. april 2021 #10 Skrevet 19. april 2021 Kristin70 skrev (1 time siden): Han har rett til å være hjemme hvis du er syk, dette er vanlig "sykebarn" dager - 10 dager i løpet av ett kalenderår. I 2021 er det 20 dager for ett eller to barn og 30 dager for tre eller flere. https://www.nav.no/familie/sykdom-i-familien/nb/omsorgspenger
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #11 Skrevet 19. april 2021 Sykt barn-dagene gjelder også for syk barnepasser slik at far kan være hjemme. Anonymkode: fa2fc...bd3 1
Gjest Fnuggolina Skrevet 19. april 2021 #12 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Vil tipse deg om å google navnet på din kommune og HomeStart. De kan fungere som en slags gratis barnepass på x antall timer per uke. Det er drevet av frivillige i regi av kommunene, så vidt jeg husker. De fokuserer ofte på familier som har det tøft. Kan være verdt å sjekke ut. Anonymkode: 64682...8e1 Det blir misbruk i dette tilfellet. Far har sykt barn dager, og etter dette kan han ta ulønnet permisjon som andre. Om mor blir enormt dårlig av typen innleggelse så kan de vurdere dagmamma, det gjør mange som venter på barnehageplass.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå