AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #1 Skrevet 19. april 2021 Jeg studerte litt forskjellig og bodde i utlandet før jeg begynte med nåværende studium. Er det sent å være ferdig som 28-åring? Anonymkode: cb5f3...573
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #4 Skrevet 19. april 2021 Finnes uttalige tråder om akkurat samme spørsmål, og til felles har svaret vært: Nei. Anonymkode: 353f1...58a 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #5 Skrevet 19. april 2021 Nei, det er aldri for seint🙌🏻🙌🏻 Anonymkode: cef90...df3 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #6 Skrevet 19. april 2021 Det er sent, men ikke for sent. Jeg fullførte masteren som 23, det samme gjorde de fleste i klassen min. Jeg kommer til å ha avlagt doktorgrad 2 år før du har ferdig master, mine klassekamerater er seniorkonsulenter når du er nyutdannet. Så du er sent ute, men bedre sent enn aldri! Anonymkode: da914...3bc 2
Gulroten Skrevet 19. april 2021 #7 Skrevet 19. april 2021 Jeg var 28 år gammel når jeg var ferdig med min mastergrad men dette var min andre mastergrad. Det er aldri forsent å studere. Den andre mastergraden som jeg tok i Norge var jeg en av de yngste på studiet. 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #8 Skrevet 19. april 2021 Normalt sett er man vel 23 når man fullfører en master? Så nei, jeg syns ikke 28 er 'for sent'. Jeg er forhåpentligvis ferdig med master i 2027, da er jeg 39 år, da snakker vi sent. Anonymkode: 9660e...5dd 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #9 Skrevet 19. april 2021 Neida. Jeg er 43 når jeg blir ferdig med min master, jobbet mange år etter bachelorgraden min. I mitt fag er de færreste på master under 30, men det kommer vel an på faget du studerer. For min del er det et praktisk yrke med høyskoleutdanning, der mastergrad er et relativt nytt tilbud. Anonymkode: e2cc2...dc3 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #10 Skrevet 19. april 2021 Jeg var ferdig som 29-åring, og det har blitt folk av meg og. Har til og med skaffet meg drømmejobben. Anonymkode: 9b915...9eb
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #11 Skrevet 19. april 2021 Er det mulig? Selvsagt er det ikke sent. Jeg blir 28 i år, og skal muligens begynne på min første bachelor til høsten. Blir jo bare stressa når jeg leser slike tråder. Haha. Anonymkode: e679e...eb5 9
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #12 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg studerte litt forskjellig og bodde i utlandet før jeg begynte med nåværende studium. Er det sent å være ferdig som 28-åring? Anonymkode: cb5f3...573 si meg, er dere som spør om det er sent å være ferdig med utdanning når man er 21, 25, 30 helt på viddene? Begynte da jeg var 42, har ikke angret et sekund. Anonymkode: 7a932...bdc 4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #13 Skrevet 19. april 2021 Jeg er ikke ferdig med bachelor før jeg er 31 😅 hvorfor så opptatt av om du er sent ute? Endrer det noe? Skal man la være å gjøre det på grunn av alder? Eller er det grunnet andres meninger man er så opptatt av dette? Anonymkode: 7cd93...dfc 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #14 Skrevet 19. april 2021 Det vil jo bli spørsmål ved intervju. Men har man fylt tiden med fornuftige ting så er det ikke et hinder. Anonymkode: 045d8...174
Gjest TheCatLady Skrevet 19. april 2021 #15 Skrevet 19. april 2021 Jeg synes ikke det, men jeg blir ferdig med min når jeg er 41. Det synes jeg er sent og er selv litt bekymret over det, men var ferdig med bachelor i 2019 og har hatt en pause for å jobbe og studerte ikke med full studieprogresjon dette semesteret. Så masteren tar meg 3 år istedenfor 2. Jeg er en av de som har brukt lang tid på å finne ut hva jeg har ønsket å jobbe med og har skiftet vei flere ganger, men har ikke drevet dank akkurat. Allikevel er jeg litt bekymret for skulle så gjerne vært ferdig litt tidligere.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #16 Skrevet 19. april 2021 Gulroten skrev (2 timer siden): Jeg var 28 år gammel når jeg var ferdig med min mastergrad men dette var min andre mastergrad. Det er aldri forsent å studere. Den andre mastergraden som jeg tok i Norge var jeg en av de yngste på studiet. Jo, la oss si at man er f. eks. 65 og får kreft og man har 2 år igjen å leve, da er det for sent med et 5-årig masterstudium. Anonymkode: 15adc...63d 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #17 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Normalt sett er man vel 23 når man fullfører en master? Så nei, jeg syns ikke 28 er 'for sent'. Jeg er forhåpentligvis ferdig med master i 2027, da er jeg 39 år, da snakker vi sent. Anonymkode: 9660e...5dd Ikke alle masterprogram man kan bare gå rett på etter endt bachelor, eller at hele utdanningen er en 5-årig masterutdannelse (slik som f.eks lektor). Jeg er 25 og tar et masterprogram der jeg er yngst fordi jeg er så ung man kan være på den utdannelsen (med mindre man har hoppet over klassetrinn som barn) pga praksiskrav. De fleste på mitt program er ca 10 år eldre. Anonymkode: 34868...ff3 4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #18 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Normalt sett er man vel 23 når man fullfører en master? Så nei, jeg syns ikke 28 er 'for sent'. Jeg er forhåpentligvis ferdig med master i 2027, da er jeg 39 år, da snakker vi sent. Anonymkode: 9660e...5dd Nei, det er overhodet ikke normalt eller vanlig å bli ferdig med mastergraden i Norge som 23-åring. 25% av studentene i Norge er minst 30 år gamle. 48% av studentene er enten 25 år eller eldre. Altså 25% som er 30 år eller eldre + 23% som er mellom 25 - 29 år gamle = Totalt er 48% av studentene enten 25 år eller (mye) eldre. https://www.ssb.no/utdanning/artikler-og-publikasjoner/norske-studenter-blant-de-eldste-i-europa Gjennomsnittsalderen på norske studenter er nettopp rundt 28 år (gjelder opptil mastergrad), mens alderen for PhD er 36 år i snitt. Det tidligste en kan være ferdig med mastergraden er som 24-åring og det forutsetter: 1) At man har omtrent et perfekt liv, uten problemer og stress som tar tiden din 2) At man har foreldrene som støtter en med penger hjemmefra, slik at man slipper å vase rundt og sende 1.000 jobbsøknader for å kunne servere øl og pizza i helgene. Rundt 50% av norske studenter får hjelp av foreldrene økonomisk. 3) At man greier og har kapasitet til å bli ferdig med alle fagene som utgjør 300 studiepoeng til sammen uten et eneste semester i forsinkelse og med nøyaktig med de karakterene en selv ønsker. Mange får naturligvis ikke dette til, da minst 50% er forsinket i studiene og hele 1 av 3 blir aldri ferdig med graden de begynte på, selv etter 8 år. Sagt på en annen måte = 33,8% er ikke blitt ferdig med graden de begynte på, selv etter hele ÅTTE = 8 ÅR ! https://www.ssb.no/hugjen 4) At man har helse i orden og ingenting galt skjer - verken psykisk eller fysisk. 5) At man ikke blir innkalt i militæret +++++ Først da kan man ha mastergrad som 24-åring (Ikke 23-åring), men de som får dette til er i stor grad den økonomiske og sosiale eliten som flyter med gullhår i ræva allerede fra de var små. Jadda, jadda, det finnes noen få unntak, men det er dette som er hovedregelen. Vi har en slik situasjon idag at en kan faktisk ikke starte med studier som 19-åring med mindre man har to svært viktige ting på plass og det er enten: 1) Foreldrene som støtter en hele veien eller 2) At man har en deltidsjobb med en slik sjef og fleksibilitet som gjør at det ikke går utover studiene. De færreste har en slik bra jobb - det er heller motsatt. Jobben går utover studiene. Punkt 2) fører også til at man er utsatt for økonomiske kriser. Bare tenk at det har vært tre økonomiske kriser siden høsten 2008 i Norge. Det er egentlig helt ekstremt. Antallet ledige jobber som typiske studenter tar blir bare færre og færre grunnet den kombinasjonen av stadig med automatisering og digitalisering, blandet med et stadig økende antatt studenter. F eks, så har antallet studenter økt med hele 65.000 i tidsrommet 2010 - 2020. https://www.ssb.no/utuvh Så det er med andre ord, kun punkt 1) altså, foreldrene som støtter en med penger, som gir en frihet til å kunne konsentrere seg rundt studier og andre frivillige aktiviteter ++. I tillegg så er man mye mer mobil når man har foreldrene med penger som backer opp en. En kan studere og ta utveksling i andre land, osv. Det er ikke noe de aller fleste kan, og de aller, aller fleste norske studenter må bare forholde seg til Norge. Igjen, er det den økonomiske og sosiale eliten som har overtaket. Poenget er selvsagt at drømmen om at "alle har like muligheter for å ta utdanning", er ikke verdt mer i praksis enn brukt toalettpapir per år 2021. Korona forsterket bare eliten sin posisjon ytterliggere. Eliten fullfører i tide, uten stress, med toppkarakterer og foreldrene sitt nettverk, mens de fattige og utsatte som prøver seg på studier er henvist til ingen hjelp fra foreldrene, stresse rundt som butikk-ansatte eller servitører (om de i det hele tatt får en slik tragisk jobb som er underbetalt), så fører det igjen til en haug med forsinkelser og heller ikke ønskede karakterer, i tillegg til svakere nettverk++. Anonymkode: a9c29...b5a 9
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #19 Skrevet 19. april 2021 Jeg tenkte å begynne på min i en alder av 38. Anonymkode: 9ea45...d43 4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #20 Skrevet 19. april 2021 Hva er poenget med slike tråder? Helt faens seriøst? Er det for å trykke ned de som begynner mye senere på en bachelor eller en mastergrad? Som 28 åring burde man vite bedre isåfall. Nei, du er ikke sent i gang med mastergraden din, du hadde ikke vært sent i gang om du holdt på med en bachelor utdanning heller! Man blir ikke for gammel til å ta en høyere utdannelse?! På høyskolen hvor jeg går er det mange 30-40 åringer, jeg selv er i 20 årene og holder på å fullføre min bachelorgrad og gjett hva? Jeg studerer med ei som er 45, reagerer ikke over det i det hele tatt. Gi faen i slike tråder! Anonymkode: 03ff6...d9d 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå