Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger å få høre andres meninger. 

Litt om meg: jeg vokst opp med to alkoholiserte foreldre. Jeg velger å ikke utbrodere det, for dere som også har gjort det vet hva det innebærer. 

Jeg har ett 10 års langt samboerskap bak meg, der han røkte hasj og brukte kokain på helg. Det var også et slitsomt liv.

Jeg drikker i praksis ikke. Kun når jeg blir masa på om å gjøre det. 

Nå har jeg et nytt forhold. 

Litt om han: han slutta å røyke hasj for 1.5 år siden etter hardt press fra min side. 

Så til problemet: hans drikking trigger meg. Han drikker seg veldig full 3-4 ganger i måneden. Da kommer han enten ikke hjem på natta, eller kommer hjem stupfull. Han unngår sannheta og manipulerer for å kunne få drikke mest mulig. Han bruker også en god del av felles penger på alkohol. 

I helga ba han om å få dra ut å drikke en par utepils med kompiser. Det er ok på alle måter. Men han endte opp på hjemmefest på 10 stk (inkludert jenter jeg ikke kjenner). Han kommer hjem og lager drama i 7 timer. Jeg fikk panikkangst i time 7 og gråt en time. Jeg skulle møte ei venninne på søndag (første gang jeg skulle være sosial på 14 mnd), men jeg var så utslitt at jeg sov til 15.00 dagen etter. 

Han mener jeg er kontrollerende og at "alle" drikker så mye og så ofte. Jeg mener han på nytt har fått et problem med rus, og at han bør skaffe seg en hobby i stedet. 

Han er 40 år.

Hva mener dere? 

Jeg skal snakke med han i kveld. Og jeg har tenkt å si at jeg ikke orker å leve med en slik livsførsel. Men er jeg urimelig? 

Anonymkode: abd9b...cbc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det eneste som betyr noe her, er at dette forholdet ikke er liv laga. Han lyver og manipulerer, allerede der går grensen. Alt annet er bare fluff

Anonymkode: 94ab5...311

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener du må bryte mønsteret med å bli sammen med addicts, du har det fra oppveksten din. Søk på codependency eller medavhengighet. 

Typen din er alkis.

Anonymkode: 09998...620

• Liker 25
Skrevet

Voksne mennesker med ordentlige liv blir ikke dritings ofte. Greit nok at det kan bli noen enheter for mye en sjelden gang slik at man blir full, men de fleste holder seg vanligvis til brisen.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Mellom 0 og 1 ganger i året.

Anonymkode: 409e1...890

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva som er "greit" generelt er irrelevant. I din situasjon vil jeg si at det ikke er greit i det hele tatt. Han burde kunne ta såpass hensyn. 

Alternativt kan han ha et par helger i året på guttetur, der han er et annet sted og får utløp for fylla uten at du trenger å forholde deg til ham.

Anonymkode: 242eb...d6c

• Liker 4
Skrevet

Her er det mye mer enn bare drikkinga som skurrer. Man har et alkoholproblem når man har for vane å sette seg selv i sånne situasjoner, og i alle fall i en alder av 40 år. Det kan være som noen har nevnt her at du trekkes mot folk med rusproblemer. Måten du blir behandla på her er i alle fall ikke greit, og om han ikke ser et problem i det, så håper jeg at du kan ta motet til deg og komme deg ut av situasjonen. Stadig brutte avtaler og løfter i tillegg til rabalder på hjemmefronten er ikke sunt.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva som er "greit" generelt er irrelevant. I din situasjon vil jeg si at det ikke er greit i det hele tatt. Han burde kunne ta såpass hensyn. 

Alternativt kan han ha et par helger i året på guttetur, der han er et annet sted og får utløp for fylla uten at du trenger å forholde deg til ham.

Anonymkode: 242eb...d6c

Det er det jeg også tenker. At han burde få utløp for fyllatrangen på en guttetur eller to i året. Jeg har tenkt å foreslå det til han i kveld. 

TS

Gjest laPistola
Skrevet

Svaret på hvor ofte det er greit og bli dritings kommer an på alder, livssituasjon, hvordan en takler og være dritings osv. jeg synes det er gøy og være dritings med andre som er dritings, men er det sjeldnere nå enn da jeg var yngre. Drikker aldri foran barn , og heller ikke dritings alene. 

Det du beskriver har mer med situasjonen enn hvor ofte. Dette vil jeg tenke at aldri er greit. Det har også med din livsstil og erfaring og gjøre. Jeg har ikke brydd meg så mye om samboere har kommet hjem dritings, men oftest har jeg vært dritings sammen med de. Jeg tenker at dere ikke passer sammen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er sunt for deg å gå inn i et forhold med noen som bruker minimalt med rus. Jeg er selv vokst opp med en alkoholiker, og det er veldig ustabilt og utrygt. Som noen andre sier er det tydeligvis at du er låst i et mønster med de typene du havner i et forhold med. Jeg har ikke noe imot verken alkohol eller hasj, men med måtehold. Man forsvinner ikke uten å komme tilbake. Man må kommunisere med hverandre. Og man må behandle hverandre med respekt. 

Så kom deg ut av dette her, og ivareta deg selv. Finn deg en mann som behandler deg med respekten du fortjener, og som setter deg øverst i stedet for rusmidler. 

Anonymkode: 1bc3f...304

• Liker 7
Skrevet

Det er ikke normalt å legge opp til å bli dritings på denne måten når man er voksen, og i hvertfall ikke flere ganger i måneden. Alle kan ha ett uhell der det ble litt mer enn man hadde tenkt. Men skjer det flere gang i måneden er det ikke uhell.

Jeg hadde ikke orket drikkingen eller jugingen. For meg er det åpenbart at han har ett problem med alkohol ut fra mønstret du beskriver. Avhengige lyver for å kunne fortsette, men det vet du vel.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Anonyminist skrev (2 minutter siden):

Svaret på hvor ofte det er greit og bli dritings kommer an på alder, livssituasjon, hvordan en takler og være dritings osv. jeg synes det er gøy og være dritings med andre som er dritings, men er det sjeldnere nå enn da jeg var yngre. Drikker aldri foran barn , og heller ikke dritings alene. 

Det du beskriver har mer med situasjonen enn hvor ofte. Dette vil jeg tenke at aldri er greit. Det har også med din livsstil og erfaring og gjøre. Jeg har ikke brydd meg så mye om samboere har kommet hjem dritings, men oftest har jeg vært dritings sammen med de. Jeg tenker at dere ikke passer sammen. 

Det du skriver gjør situasjonen litt komplisert for meg følelsesmessig. For jeg tenker jeg skulle ha tålt det, men det gjør jeg ikke. 

En av oss må jenke seg. Jeg tror ikke jeg klarer det. 

Nei, vi passer nok ikke sammen. Jeg er veldig spent og redd for hva han vil si i kveld. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Synes det kommer an på mye.. her er det flere ting enn bare drikking som er problemet.

Min samboer drikker seg dritings mer enn 3-4 ganger i måneden men han sitter ofte hjemme og gamer samtidig og så legger han seg, altså er det ikke så mye styr og påvirker ikke meg direkte annet enn at jeg blir bekymret for helsen hans og jeg ikke får gjort noe med ham dagen derpå (jeg har mange hobbyer da så jeg klarer meg selv). Jeg synes fremdeles det er for mye. For meg er det største problemet ikke hvor ofte, men at han ikke klarer å stoppe og at det alltid blir for mye, selv når han selv har sagt og planlagt at han ikke skal drikke så mye, litt som du sier at han bare skal ta et par øl og så eskalerer det. At det skjer i blant at man endrer planer er ok men hos oss skjer det hver gang han drikker omtrent og det mener jeg betyr at man har et problem. Det virker det jo som er litt problemet hos din også. Jeg kjenner også igjen det å lyve for å få drukket, når han først er i gang så er "mer alkohol" viktigere enn alt annet. Det er vondt og kjipt å være den som blir nedprioritert over alkohol.

WHO anbefaler vel maks 21 enheter i uka for menn før det er over i problematisk mye.. 1 halvliter er vel 1,5 enheter.

På den annen side, 1-2 ganger i ÅRET synes jeg er lite. Jeg drikker selv lite etter mine egne tanker men pre corona ble jeg vel full 1-2 ganger i måneden. Men jeg klarer nesten alltid å stoppe på ganske full, jeg blir sjeldent helt sørpe ukontrollert full..

Anonymkode: 529b6...135

• Liker 2
Skrevet

Så du er egentlig ferdig med forholdet og trenger bekreftelse på at du har gjort det rette? Et menneske forandrer seg ikke pga en samtale. Bare den tanken er jo fullstendig naiv. Mannen din har opplagt et stort behov for rus. Som han forrige også hadde. Spørsmålet du bør stille deg er hvorfor velger jeg som jeg gjør. Når du er tiltrukket av menn som lever litt på kanten for så å tenke at de skal være noe helt annet. 

• Liker 5
Skrevet

" "alle" drikker så mye og så ofte"

Han drikker seg "veldig full" 3-4 ggr. i mnd? Og "passe" full noen ggr. i tillegg da eller? Nei "alle" drikker seg ikke veldig fulle flere ggr. i mnd, gjør man det har man mest sannsynlig et alkoholproblem.

AnonymBruker
Skrevet
RoH skrev (1 minutt siden):

Så du er egentlig ferdig med forholdet og trenger bekreftelse på at du har gjort det rette? Et menneske forandrer seg ikke pga en samtale. Bare den tanken er jo fullstendig naiv. Mannen din har opplagt et stort behov for rus. Som han forrige også hadde. Spørsmålet du bør stille deg er hvorfor velger jeg som jeg gjør. Når du er tiltrukket av menn som lever litt på kanten for så å tenke at de skal være noe helt annet. 

Neida. Å gjøre det slutt sitter langt inne. 

Men jeg forsøker å sortere tanker og følelser. Jeg har også et ark jeg noterer på. 

For når følelser er innblandet er det litt vanskelig for meg å vite hva som er rett og galt. Derfor spør jeg her. 

TS

• Liker 1
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det du skriver gjør situasjonen litt komplisert for meg følelsesmessig. For jeg tenker jeg skulle ha tålt det, men det gjør jeg ikke. 

En av oss må jenke seg. Jeg tror ikke jeg klarer det. 

Nei, vi passer nok ikke sammen. Jeg er veldig spent og redd for hva han vil si i kveld. 

TS

Det virker som du har en historie og livsstil som tilsier at du ikke skal tåle det. Jeg tåler dritings og cannabis ( ikke kokain, løgner osv ) , fordi jeg er meg.   Du skal ikke måtte jenke deg , det vil uansett ikke fungere over tid. Du kan prøve og få han til og endre seg , men det er ofte vanskelig og endre et annet menneske ( som ikke selv vil endre seg) over tid.     Skjønner jo at det er følelser , og at « dere passer ikke sammen « høres litt brutalt ut ... det er bare så innmari vanskelig og endre et menneske dessverre 

Skrevet

I min verden, hvor jeg og de jeg omgås stort sett er 40+ og ikke utpregede festmennesker, er svaret at det skjer så å si aldri. Ei heller ville det vært aktuelt å være i et forhold med noen som bruker narkotika, lyver, manipulerer, lager drama i fylla, sløser bort felles penger eller generelt oppfører seg som en hensynsløs drittsekk - det er jo ikke bare drikkevanene hans som vekker bekymring her. Det høres ut som om du burde få hjelp til å bryte ut av det mønsteret du har havnet i - at mennesker med den type traumer fra barndommen som voksen havner i forhold hvor historien gjentar seg er jo ikke noe nytt fenomen.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette burde jeg nok skrevet i HI. 

Jeg kan faktisk stille krav. Jeg stilte krav om at han skulle kutte hasjen. Og det gjorde han. 

Men sakte men sikkert tar alkohol mer og mer plass.

Han setter meg høyere enn noe annet. Alt han gjør (foruten fylla) er for at jeg skal ha det bra.

Siden han strekker seg så langt for meg har jeg sett gjennom fingrene med fylla. Men nå i helga gikk det så langt at jeg må ta det opp med han. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han setter meg høyere enn noe annet. Alt han gjør (foruten fylla) er for at jeg skal ha det bra.

Siden han strekker seg så langt for meg har jeg sett gjennom fingrene med fylla. Men nå i helga gikk det så langt at jeg må ta det opp med han. 

TS

Les dette - det er dine egne ord fra HI - en gang til:

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Så til problemet: hans drikking trigger meg. Han drikker seg veldig full 3-4 ganger i måneden. Da kommer han enten ikke hjem på natta, eller kommer hjem stupfull. Han unngår sannheta og manipulerer for å kunne få drikke mest mulig. Han bruker også en god del av felles penger på alkohol. 

[...] Han kommer hjem og lager drama i 7 timer. Jeg fikk panikkangst i time 7 og gråt en time. Jeg skulle møte ei venninne på søndag (første gang jeg skulle være sosial på 14 mnd), men jeg var så utslitt at jeg sov til 15.00 dagen etter. 

Han mener jeg er kontrollerende og at "alle" drikker så mye og så ofte. 

Forklar meg nå hvordan dette er en beskrivelse av en mann som setter deg over alt annet og strekker seg langt for at du skal ha det bra. Det er nemlig på ingen måte det jeg ser... 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...