Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for tiden i et svangerskapsvikariat som BPA. Bruker er rimelig «oppegående» og har BPA 12 timeri uken for å få hjelp til praktiske ting. Altså ikke en multifunksjonshemmet som har assistanse 24/7 til alt, men en bruker som i praksis klarer seg selv. Har en mnd igjen av vikariatet og jeg sitter med en følelse av at brukeren ikke trenger 8 av de 12 timene. Store deler av tiden går med til kun kaffedrikking og slabberas. Venner av bruker kommer på besøk, bruker blir sittende med dem, mens jeg blir satt til å jobbe som en hushjelp. Da jeg var på intervju ble jeg fortalt at jeg og bruker skulle samarbeide. Er det samarbeid at jeg serverer kaffe og kaker til bruker og hens venner før jeg blir satt til å skure badet mens de hygger seg?
Prøvde å antyde forsiktig for et par mnd siden at det kanskje er mange timer, ble da «straffet» med å vaske vinduer og tak, som jeg hadde gjort 2 uker tidligere. Slik har det fortsatt, jeg kommer den ene dagen, vasker hele leiligheten, og må gjøre det samme vaskingen 3 dager senere. Kun for å bruke opp timene. I dag er bruker ute i parken sammen med to venner, mens jeg er satt til å vaske ned soverommet, som forøvrig ble vasket ned til jul av den faste assistenten. Ingen grunn til å vaske rundt på nytt etter 4 mnd.
Jeg ser at her har bruker altfor mange timer, men hvordan sier man fra om dette? Er student, og permittert fra deltidsjobben jeg hadde før, så hadde håpet å fungere som tilkallingsvikar etter fast assistent er tilbake, men sliter med å se det nyttige i at staten finansierer bpa for en bruker som trenger en brøkdel av timene. I tillegg er forholdet til bruker ikke så bra lengre...

Hva ville du gjort?

Anonymkode: dd739...11f

• Liker 17
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt dette med arbeidsgiver, ikke arbeidsleder. Har selv jobbet for en som fikk tildelt for lite timer. 

Anonymkode: 608e5...ff8

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Først av alt så bør du slutte som bpa.

Det er nesten ikke noe som heter å ha for mange timer bpa. De færreste har nok.

Din jobb som bpa er å assistere bruker. At du føler bruker er for opoegående viser at du har lav forståelse for yrket ditt. Det er samarbeid at du serverer kaffe og rydder. Du som bpa skal assistere bruker i det bruker behøver, ikke i hva du syns den burde klart selv.

Anonymkode: 49f6f...2b4

• Liker 46
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Din jobb som bpa er å assistere bruker. At du føler bruker er for opoegående viser at du har lav forståelse for yrket ditt. Det er samarbeid at du serverer kaffe og rydder. Du som bpa skal assistere bruker i det bruker behøver, ikke i hva du syns den burde klart selv.

Assistere bruker ja. Ikke kun husvask og kaffe. Det kunne vært en fin aktivitet hvis det ble gjort i sammen med brukeren, men slik er det ikke her. 

Anonymkode: 33c3f...031

• Liker 39
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Når bruker er nødt til å finne på oppgaver for å dekke timene vedkommende er tildelt, sier det seg selv at det er tildelt for mange timer. Å vaske ned hele leiligheten hver uke er ikke nødvendig for noen. BPA timer er en ressurs det er stor mangel på, og da skal timenes fordeles slik at så mange som mulig får hjelp. 

TS: Ta det opp med arbeidsgiver at bruker har for mange timer, og at disse timene blir satt til oppgaver som ikke er nødvendige. 

• Liker 41
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har trodd at man som BPA har fylt et praktisk behov og ikke et sosialt? Altså gjøre alle de tingene som er vanskelig for bruker å gjøre selv for å fungere i dagliglivet. Dermed ville jeg tenkt det mer naturlig å skulle servere kaffe og kaker og rydde når hen har besøk, enn å gjøre ting med brukeren. Syns heller ikke det er radikalt å vaske ned et soverom, når det har gått fire/fem måneder siden sist. Jeg liker å vaske ned rommene et par gang i året selv, selv om det bare soves i dem.

Anonymkode: 5743e...9f8

• Liker 19
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Uten å vite noe om denne brukerens funksjonsnivå tillater jeg meg likevel å gjette på at vedkommende har et ustabilt formnivå der han/hun opplever gode og dårlige perioder. Antagelig har vedkommende nå en god periode og kan, takket være din hjelp med praktiske oppgaver, tillate seg å være sosial. Uten praktisk bistand til husarbeid o.l. oppgaver ville antagelig ikke brukeren hatt overskudd til å sosialisere, men heller brukt opp alle sine krefter på grunnleggende husarbeid og med det kanskje også risikert en forverring av sitt funksjonsnivå.
Dersom du hadde blitt ansatt i en av vedkommendes dårlige perioder hadde du antagelig sett et helt annet funksjonsnivå, og du ville antagelig bli satt til å utføre andre oppgaver i tillegg til den rengjøringen som allerede er del av dine arbeidsoppgaver. 

Dette er altså gjetning ettersom jeg ikke kjenner vedkommende, men jeg vil likevel si at dette er et typisk mønster blant en god del av de som har innvilget BPA.

Og så må jeg kommentere at dette kanskje ikke er riktig jobb for deg? Når du så tydelig misliker brukeren du skal assistere, og heller ikke later til å trives med arbeidet, bør du kanskje se deg om etter en annen type jobb? Kanskje ville du trives bedre med å jobbe på et sykehjem?

Anonymkode: 31194...9fc

• Liker 30
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo knapt 2 timer daglig, som ikke er så mye hvis man har behov for personlig assistanse. Hvorfor har brukeren fått tildelt BPA hvis det ikke er behov? Generelt skal du jo fungere som ekstra armer og bein. 

Anonymkode: 0b11d...4c3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men synes du nedvask av tak, vinduer osv. annen hver uke er fornuftig bruk av fellesskapets midler? Kan det virkelig være slik at brukeren behøver nedvask flere ganger i uka/måneden?

Og hvis det nå er slik at brukerens reelle behov varierer, slik en annen her foreslo, burde vel TS ha blitt informert om dette før hun begynte i jobben. Går ut fra at hun ikke bare har fått oppgitt adresse og klokkeslett. En annen ting er at hvis det er tilfelle at behovene er uforutsigbare, hadde hun vel registrert reelle behov på alle de månedene hun har jobbet der?

TS, hadde jeg vært deg, hadde jeg spurt din overordnede om det er slik at dette er vanlig praksis. Ikke anklagende og oppgitt, men i en undrende tone. Og hvis det nå faktisk er sånn at det er dette skattepengene våre skal brukes til, så hadde jeg funnet meg noe annet å gjøre. Skjønner godt at du reagerer.

AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (43 minutter siden):

Men synes du nedvask av tak, vinduer osv. annen hver uke er fornuftig bruk av fellesskapets midler? Kan det virkelig være slik at brukeren behøver nedvask flere ganger i uka/måneden?

Og hvis det nå er slik at brukerens reelle behov varierer, slik en annen her foreslo, burde vel TS ha blitt informert om dette før hun begynte i jobben. Går ut fra at hun ikke bare har fått oppgitt adresse og klokkeslett. En annen ting er at hvis det er tilfelle at behovene er uforutsigbare, hadde hun vel registrert reelle behov på alle de månedene hun har jobbet der?

TS, hadde jeg vært deg, hadde jeg spurt din overordnede om det er slik at dette er vanlig praksis. Ikke anklagende og oppgitt, men i en undrende tone. Og hvis det nå faktisk er sånn at det er dette skattepengene våre skal brukes til, så hadde jeg funnet meg noe annet å gjøre. Skjønner godt at du reagerer.

Det er ikke sånn at bpa-timene alltid treffer. Mange med bpa behøver stabilitet og faste timer, de kan ikke nødvendigvis spare disse timene til en regnværsdag, det er ikke sikkert assistenten kan den dagen de behøver 8t full pleie.

Om dere her i tråden som mener ts har rett hadde forstått hvor innmari vanskelig det er å få innvilget bpa og hvor utrolig vanskelig hele opplegget er etter innvilgelse så hadde dere ikke sagt dette.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Et annet aspekt her er også hvor mange timer det står i arbeidskontrakten til TS at hun har krav på å jobbe hver uke. Mitt inntrykk er at flere av tilbyderne skriver for høyt timeantall i arbeidskontraktene og glemmer å ta hensyn til at brukeren kan ha meget lavt assistansebehov i gode perioder. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Si ifra til kommunen!!

Det er MANGE som hadde trengt disse timene til noe fornuftig og da er det feil at denne personen får vasket soverommet sitt, ærlig talt!

Anonymkode: b8eb8...3ff

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Har du ingen stillingsbeskrivelse? Hva med personalmøte? Hva tenker du det hadde vært passende å gjøre mens bruker har besøk?
Synes du bare skal bite det i deg og finne noe annet å gjøre, men noter deg gjerne hva timene er brukt på i tilfelle du skulle få spørsmål. 

Anonymkode: e694b...58f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gi beskjed til kommunens tildelingskontor. Det er de som kan revurdere vedtaket. 

Anonymkode: cbe35...aba

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ehh? Jeg vasker hjemme hos meg selv hver uke. Trodde det var normalt at man vasker minst en gang i uken. Det kan være at brukeren er allergisk mot støv, så derfor er det nødvendig med vask hjemme. Du har heller ikke noe med om bruker har fått tildelt for mange timer. Det du kan klage på er at du blir brukt som vaskehjelp hvis du mener at det er feil.

Hvis du hadde likt brukeren, hadde du mente at hen har fått tildelt for mange timer?

Dette er fra Stendi: https://stendi.no/bpa/assistent/vil-du-bli-assistent

Hva gjør en assistent?

Det er stor variasjon i arbeidsoppgavene til en assistent. For noen kan det eksempelvis være maling, sying og keramikk. Likevel finnes det noen oppgaver som er mer vanlige enn andre, og her er noen eksempler på situasjoner det ofte trengs bistand til:

• Delta i sosiale aktiviteter
  • Matlaging og husarbeid
  • Når det skal spises og drikkes
  • Av- og påkledning og personlig hygiene
  • Praktiske oppgaver i hjemmet
  • Forberede og gjennomføre selskaper og høytider
  • Korte og lange reiser (etter avtale)
  • Helseoppfølging og sykehusbesøk
  • Stell og pass av husdyr
  • Bruk, vask og vedlikehold av tekniske hjelpmidler
  • Åpne og lese post, aviser osv.
  • Kjøre bil og normalt bilhold
  • Stell av hage og blomster inne og ute

Anonymkode: 7b14a...333

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo godt være, at hjelpen du gir med ulike praktiske oppgaver er nettopp hva som gir brukeren overskudd til å ha noe sosial omgang.

Sykdommer rammer og påvirker en så ulikt, selv om en ikke er åpenbart funksjonshemmet.

Anonymkode: 7b99d...97a

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke sånn at bpa-timene alltid treffer. Mange med bpa behøver stabilitet og faste timer, de kan ikke nødvendigvis spare disse timene til en regnværsdag, det er ikke sikkert assistenten kan den dagen de behøver 8t full pleie.

Om dere her i tråden som mener ts har rett hadde forstått hvor innmari vanskelig det er å få innvilget bpa og hvor utrolig vanskelig hele opplegget er etter innvilgelse så hadde dere ikke sagt dette.

Jeg skjønner at mange sykdommer/lidelser er uforutsigbare, det er greit, men hva er egentlig normen i slike tilfeller der bruker så ofte er i fin form når assistenten er der? Nå spør jeg fordi jeg oppriktig lurer på dette.

Fordi for oss som ikke har personlig erfaring med dette, verken i den ene eller andre enden, virker det veldig bortkastet at staten skal betale for at noen får nedvask flere ganger i måneden/uka. Det virker ulogisk og er vanskelig å forstå. Og jeg skjønner at assistenten kanskje ikke kan jobbe akkurat når brukeren er dårlig, og at det da kan være tilfeller der er bruker er dårlig i la oss si et helt døgn, men ikke får hjelpen han/hun trenger i hele denne perioden. Det jeg ikke skjønner, er hvordan ukentlig vask av vegger, vinduer og tak gjør situasjonen bedre? For å sette det på spissen: Hvis bruker A er veldig dårlig hele 24. april, og gjerne skulle hatt hjelp til både matlaging, legebesøk og handling,  hva i alle dager hjelper det at assistenten B vasket vinduer og tak 10 ganger i løpet av mars?

Og vil det virkelig si at brukeren kan be assistenten gjøre hva som helst i løpet av tiden han/hun har fått tildelt? Altså at hvis jeg får tildelt assistent, og har mange gode dager, kan jeg for eksempel be assistenten om å vaske og polere bilen min utvendig og innvendig alle gangene jeg er frisk når han/hun kommer? 3-4 ganger i uken?

Igjen, jeg spør fordi jeg oppriktig lurer på dette. Det virker så rart at det skal være så fleksibelt i en slik ordning, fordi når det gjelder hjemmehjelp hos eldre folk, er det veldig begrenset hva hjemmehjelpen har lov til å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (34 minutter siden):

Jeg skjønner at mange sykdommer/lidelser er uforutsigbare, det er greit, men hva er egentlig normen i slike tilfeller der bruker så ofte er i fin form når assistenten er der? Nå spør jeg fordi jeg oppriktig lurer på dette.

Fordi for oss som ikke har personlig erfaring med dette, verken i den ene eller andre enden, virker det veldig bortkastet at staten skal betale for at noen får nedvask flere ganger i måneden/uka. Det virker ulogisk og er vanskelig å forstå. Og jeg skjønner at assistenten kanskje ikke kan jobbe akkurat når brukeren er dårlig, og at det da kan være tilfeller der er bruker er dårlig i la oss si et helt døgn, men ikke får hjelpen han/hun trenger i hele denne perioden. Det jeg ikke skjønner, er hvordan ukentlig vask av vegger, vinduer og tak gjør situasjonen bedre? For å sette det på spissen: Hvis bruker A er veldig dårlig hele 24. april, og gjerne skulle hatt hjelp til både matlaging, legebesøk og handling,  hva i alle dager hjelper det at assistenten B vasket vinduer og tak 10 ganger i løpet av mars?

Og vil det virkelig si at brukeren kan be assistenten gjøre hva som helst i løpet av tiden han/hun har fått tildelt? Altså at hvis jeg får tildelt assistent, og har mange gode dager, kan jeg for eksempel be assistenten om å vaske og polere bilen min utvendig og innvendig alle gangene jeg er frisk når han/hun kommer? 3-4 ganger i uken?

Igjen, jeg spør fordi jeg oppriktig lurer på dette. Det virker så rart at det skal være så fleksibelt i en slik ordning, fordi når det gjelder hjemmehjelp hos eldre folk, er det veldig begrenset hva hjemmehjelpen har lov til å gjøre.

Som jeg allerede har nevnt i denne tråden må arbeidsleder forholde seg til assistentens arbeidskontrakt og timeantallet som assistenten har krav på.

Arbeidsleder disponerer de tildelte timene som han selv mener best, men vaktliste må være klar senest fjorten dager i forveien hvilket kan gi noen utfordringer for brukere med ustabil funksjonsform.

Man kan be assistenten om å utføre alle de oppgaver bruker selv ville gjort dersom han var funksjonsfrisk. Husarbeid og bilvask er oppgaver som de aller fleste funksjonsfriske selv utfører, så da er det helt naturlig at assistent bistår bruker med dette.

Minner om at de aller fleste kommuner i Norge har egenandel på praktisk bistand i hjemmet (herunder BPA).

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (1 time siden):

Du burde slutte som BPA hvis du ikke skjønner hva det går ut på. Du får ikke betalt for å vurdere antall timer bruker har. Derimot får du betalt for å gjøre jobben din som assistent. 

Anonymkode: 01aaf...797

• Liker 16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...