Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvem jeg kjenner som kan gi meg råd, så spør derfor her. Jeg har vært sammen med kjæresten min i ca ett halvt år, og han er nå ferdig med læretiden og har fått seg jobb som kokk på båt. Han skal være borte ca 2 måneder om gangen, og båten er så langt ute at det ikke er mulighet for å ha kontakt. 

Jeg er fryktelig lei meg over dette, og ser ikke hvordan det skal gå. Kommer til å føle jeg ikke har noen kjæreste når vi ikke kan snakke på 2 måneder. Han på andre siden, er svært opptatt av pengene han tjener (noe som er forståelig). Han klarer ikke bry seg om at det blir vanskelig for meg, eller ta hensyn.

Her om dagen begynte jeg å gråte da han sa at kanskje det blir 4 turer i året, som da vil si 8 måneder borte. Når jeg gråt er han bare ufølsom og snakker fortsatt om pengene han vil få, og at det blir mer vanskelig for han. Så blir han sur og truer med å ikke dra pga jeg er lei meg, noe som igjen gjør at jeg må skyve bort alle følelsene mine og si det går bra. Jeg vet han selvfølgelig vil bære nag til meg om han ender opp med å ikke dra pga jeg er negativ. Er bare så lei meg og vet ikke hva jeg skal gjøre, føler egentlig at vi forstår hverandre såpass lite på en så stor ting og ikke klarer å ta hensyn til følelser at dette ikke er liv laga. Hva tenker dere?

Anonymkode: e23e9...f1c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at han er heldig som fikk relevant, full jobb under Corona og rett etter han fikk fagbrevet. 

Hvor lenge er han hjemmom mellom turene på båten? 

Anonymkode: f6727...77d

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenker at han er heldig som fikk relevant, full jobb under Corona og rett etter han fikk fagbrevet. 

Hvor lenge er han hjemmom mellom turene på båten? 

Han er hjemme 1,5 mnd. Jeg er veldig glad på han sine vegne, men hadde aldri gått inn i ett forhold dersom jeg visste at dette var jobben han kom til å ha. Vi går glipp av alt, ferie sammen, jul, sammenkomster vi er invitert på

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så bra for han at han får en jobb han er fornøyd med. Etter min mening så er jo ikke dette en jobb som er kompatibel med kjæreste og familie med mindre det er midlertidig. Hadde samboeren min fått en slik jobb, og takket ja, så hadde jeg gjort det slutt.

Anonymkode: 6db61...294

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dette kun er noen få år så bør det gå bra. Noen må jobbe på båt også. Du får høre litt hva han tenker fremover.

Anonymkode: 348b0...b68

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Han er hjemme 1,5 mnd. 

Mellom hver gang? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mellom hver gang? 

Ja 

AnonymBruker
Skrevet

Hva er planen hans videre da? Bor dere sammen? Planer om barn? Ønsker han å bruke pengene på dere begge (hus og bil og alt som følger med)? 

Anonymkode: 5a481...e2f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Vet ikke hvem jeg kjenner som kan gi meg råd, så spør derfor her. Jeg har vært sammen med kjæresten min i ca ett halvt år, og han er nå ferdig med læretiden og har fått seg jobb som kokk på båt. Han skal være borte ca 2 måneder om gangen, og båten er så langt ute at det ikke er mulighet for å ha kontakt. 

Jeg er fryktelig lei meg over dette, og ser ikke hvordan det skal gå. Kommer til å føle jeg ikke har noen kjæreste når vi ikke kan snakke på 2 måneder. Han på andre siden, er svært opptatt av pengene han tjener (noe som er forståelig). Han klarer ikke bry seg om at det blir vanskelig for meg, eller ta hensyn.

Her om dagen begynte jeg å gråte da han sa at kanskje det blir 4 turer i året, som da vil si 8 måneder borte. Når jeg gråt er han bare ufølsom og snakker fortsatt om pengene han vil få, og at det blir mer vanskelig for han. Så blir han sur og truer med å ikke dra pga jeg er lei meg, noe som igjen gjør at jeg må skyve bort alle følelsene mine og si det går bra. Jeg vet han selvfølgelig vil bære nag til meg om han ender opp med å ikke dra pga jeg er negativ. Er bare så lei meg og vet ikke hva jeg skal gjøre, føler egentlig at vi forstår hverandre såpass lite på en så stor ting og ikke klarer å ta hensyn til følelser at dette ikke er liv laga. Hva tenker dere?

Syns ikke han er så veldig hyggelig mot deg. Og ikke minst: Hva tenker du om at han ikke syns det er ille å være borte fra deg? Han høres jo rimelig uangasjert ut? Er han verdt å gå og sture og lengte etter, når det bare går én vei? 

Jeg syns det er et mye større problem enn at dere må ha et avstandsforhold. Føler du deg elsket og verdsatt i forholdet? Gjør du det kommer sikkert dette til å gå fint, da er det verdt jobben det vil kreve fra begge to. 

Anonymkode: 29f54...047

• Liker 3
Gjest Råååsa
Skrevet

Slik jeg har forstått det er det ganske mange kvinner som har gitt opp sine forhold til menn med jobb på havet. Så det er nok veldig tøft. 

Jeg vet ikke hvilke råd jeg skal gi TS, men ikke gjør noe som vil gjøre deg ulykkelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Min eks jobbet 1,5 mnd på og 1,5 mnd av. Hovedproblemet mitt var at jeg følte meg alene i hverdagen og alt hjemme var liksom mitt ansvar. I tillegg til at jeg fikk ekstrem kjærlighetssorg hver eneste gang han dro. Røk bilen på vei hjem fra tur dagen før han skulle dra, så måtte jo han dra uansett. Og der stod jeg igjen med ansvaret med å få den hjem, fikset osv. Jeg måtte ringe hans leger for å endre timer om han mottok legetimer e.l når han var borte. Det ble til slutt fryktelig mye, jeg tålte det dårlig, ble bitter fordi han forlot meg så ofte og til slutt tok vi slutt. Jeg ville tatt en god prat om hvordan et slikt liv egentlig er. For at et slikt forhold skal overleve, så tror jeg begge må være positive til at det kan gå. Du må trives å være mye alene og ikke være typen som kjenner på at det er sårt at du er den uten kjæresten til jul, bursdag osv. En kan ikke hate det om det skal gå i lengden, da blir man bitter og sur på hverandre. Fordelen med en slik jobb er den ekstreme gjensynsgleden hver gang han kommer hjem, man blir litt ekstra forelska hver gang og man får tid til å kjenne på savn. 

Anonymkode: 4867f...d40

• Liker 11
Skrevet

Hvis jobben er mer en midlertidig er det game over for forholdet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ja 

Da er han jo hjemme nesten halve tida, da. Og da med null jobbing i friperioden sånn at han kan bruke mye tid på forholdet når han først er hjemme. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde ikke orket et slikt forhold, med mindre det hadde vært snakk om 1-2 år. Med et langvarig forhold med hus og barn, så blir du som oftest alene om alt. 

Men det værste i denne situasjonen synes jeg er hans væremåte. Han virker mer opptatt av penger enn av deg, han viser lite forståelse og empati. 

• Liker 5
Skrevet

Min onkel jobbet på båt i mange år. Han og tante hadde et kjempefint forhold, og var alltid veldig glade i hverandre. Men, hun var (eller ble) også veldig selvstendig. Han så ikke sin førstefødte før hun var fire måneder, liksom.. Så det kunne vært verre 😅 Om forholdet ditt vil vare kommer an på mange ting, men du må iallfall innstille deg på at det blir noen år hvor dere er mye fra hverandre. Ettersom han blir eldre vil han sikkert ønske seg jobb på land, men uansett bør du støtte ham nå, hvis du ønsker å fortsette forholdet. Å tvinge ham til å bli på land pga deg kommer aldri til å gå bra. 

• Liker 5
Gjest Skogsalv
Skrevet (endret)

Jeg tenker at du kanskje har skutt gullfuglen jeg da 🙂 Forholdet er veldig nytt, og derfor du trenger bekreftelse.  . Men om dere er ment for hverandre og han er hel ved ellers, så er det én vinn / vinn situasjon 🙂Egentid,en mann som tjener penger og kan gi deg oppmerksomhet tiden han ER hjemme ! Ikke ødelegg for han med usikkerhet . ( eller deg selv ♥️)  Om du er en stødig kjæreste, som ikke gir han dårlig samvittighet, så bygger og jobber han for FELLES  fremtid . 

Det at du synes han er ufølsom : husk ,dere har kun vært sammen i 6 mnd. Hans yrkesvalg ligger det år og drømmer bak 🙂 Vær fornuftig. Si du vil savne han uten tåredrypp,men med stor selvtillit , og varme ! Det vil han glede seg å komme hjem til ! 

Endret av Skogsalv
Skrevet

Prøv å se, er sammen med en sjømann selv, synes det er helt fantastisk. Når han er borte fyller jeg tiden med trening, venninner og hobbyer. Når han kommer hjem har dere savnet hverandre og er nyforelsket. Dere får da mye tid sammen og han tjener nok godt ombord, og dere kan finne på mye gøy for de pengene. Jobber han som kokk i land betyr det gjerne mye kveldsjobbing og mye mindre i lønn. Gi det en sjanse før du dømmer forholdet nord og ned. 

Kunne personlig ikke tenkt meg å vere sammen med noe annet enn en sjømann etter å ha prøvd begge deler.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar til alle! Jeg ser helt klart at det kan være positivt med en slik jobb når det kommer til å savne hverandre. Likevel er det måten han håndterer dette på som plager meg mest, i tillegg at vi har null kontakt tiden han er borte. 

Virker som han driter i at han blir borte fra meg, dette har han ikke engang nevnt som en bekymring og når jeg uttrykker at det er lenge svarer han at neida, 2 måneder går fort. Eneste bekymring han har hatt angående oss to er at han ikke får sex i denne perioden. Jeg ønsker heller ikke å være negativ, men blir mer negativ når jeg uttrykker mine følelser og han bare skyver det bort og sier det jeg føler ikke er ett problem 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En liten ting bare, ingen båter er så langt ute at man ikke kan ha kontakt lengre. Selv mindre fartøyer har i dag satelittforbindelse med internett og det hele. Treigt ja, men likevel. Det er maaange år siden det kom. 

Anonymkode: d2d3a...ec3

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du kommer til å treffe nye folk, sol sommer og øl i parken,og han vil bli fjernere og fjernere for deg,...imens han ombord i den båten 24/7 med kollegaer og fiskeslo som avveksling. 

Tror du treffer en annen og han angrer på valget sitt 🍀

Anonymkode: 659ec...b88

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...