Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jobber i en bedrift med ansatte i tilrettelagt arbeid og har b. La fått et skriv om at det er forbud mot å røyke og å snuse på arbeidsplassen, også i pause. (vi har betalt pause) jeg forstår at det finnes en røykelov, men kan min arbeidsgiver sparke meg for å snuse i arbeidstiden? Selv når de ansatte i tilrettelagt arbeid ikke blir pålagt det samme? Vi har fått skriv om at vi må få 2 skrevne advarsler før vi evt mister jobben om vi blir tatt for å snuse i arbeidstiden, og jeg ble as we speak tatt på "fersken" med å sette en snus i munnen, ba om advarsel men da så sjefen bare skuffende på meg og gikk for dagen.

Har jeg noe å slå i bordet med når det kommer til snusen? Ja, jeg kan slutte men jeg ønsker ikke å slutte å snuse.

Anonymkode: d057d...8c8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det skal være saklig begrunnet. Jobber du med pasienter og kunder f.eks kan arbeidsgiver nekte deg dette i arbeidstiden. Det samme om du jobber innen skole og utdanning.  Du må nok krype til korset og ikke snuse i arbeidstiden om du jobber med en av disse gruppene

Anonymkode: 1ff11...e8b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal du ha sparken hvis du snuser. Det er helt motbydelig å snuse på jobb. Her støtter jeg sjefen din 100 %.

Anonymkode: 93eac...9e8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Reagerer litt på at du "bad om skriftlig advarsel", som en annen tenåring: "Så gi meg anmerkning da!" Det høres ikke ut som en videre moden reaksjon, eller fruktbar måte å gå frem for å beholde gode relasjoner på arbeidsplassen.

Anonymkode: 61d2e...8f4

• Liker 16
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det skal være saklig begrunnet. Jobber du med pasienter og kunder f.eks kan arbeidsgiver nekte deg dette i arbeidstiden. Det samme om du jobber innen skole og utdanning.  Du må nok krype til korset og ikke snuse i arbeidstiden om du jobber med en av disse gruppene

Også i pausen? Jeg jobber med kunder, og ville aldri ha snust foran kunden. Men jeg snuser i pausen. Og innimellom, hvis jeg ikke har kunder tar jeg en snus når jeg feks rydder . Hvis arbeidsgiver hadde nektet meg og snuse i pausen hadde jeg reagert. Først snuste jeg bare i pauser, men arbeidsgiver mente det ikke var noe problem at jeg snuste også når jeg ikke hadde kunder, da det bare var og ta den ut om det kom kunder. Fornuftig arbeidsgiver ! Nå med munnbind , kan jeg snuse når jeg føler for det 😅 

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Anonyminist said:

Også i pausen? Jeg jobber med kunder, og ville aldri ha snust foran kunden. Men jeg snuser i pausen. Og innimellom, hvis jeg ikke har kunder tar jeg en snus når jeg feks rydder . Hvis arbeidsgiver hadde nektet meg og snuse i pausen hadde jeg reagert. Først snuste jeg bare i pauser, men arbeidsgiver mente det ikke var noe problem at jeg snuste også når jeg ikke hadde kunder, da det bare var og ta den ut om det kom kunder. Fornuftig arbeidsgiver ! Nå med munnbind , kan jeg snuse når jeg føler for det 😅 

Er pausen betalt så kan arbeidsgiver nekte deg det ja. Gjør som meg, gå på dass og snus der om det blir for hardt uten nikotin. Hiv den før du går fra dassen. Ingen har noe med hva du gjør der

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan vel sparkes om du ikke følger reglene på arbeidspalssen?

Jeg synes snus er ordentlig ekkelt. Aner ikke hva Anonymist" over her jobber med, men jeg hadde som kunde ikke likt at noen jeg måtte forholde meg til, snuste på jobb. Det lukter noe helt forferdelig. 

Anonymkode: 0a69a...b0a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Response din var værste egentlig her.. Men sjefen kan kreve at du tar ubetalt pause for å snuse. Så du får vurdere det selv. 

Anonymkode: becb2...338

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig skal du ha sparken hvis du snuser. Det er helt motbydelig å snuse på jobb. Her støtter jeg sjefen din 100 %.

Enig, noe så hjernedødt å være avhengig av nikotin. Samme med koffein og alkohol.

Anonymkode: 7be5b...7ff

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg også

Gjest laPistola
Skrevet

Er pausen betalt så kan arbeidsgiver nekte deg det ja. Gjør som meg, gå på dass og snus der om det blir for hardt uten nikotin. Hiv den før du går fra dassen. Ingen har noe med hva du gjør der

Nå har jeg ikke sånne arbeidsforhold at jeg må snuse på dass. Får du trekk i lønn når du er på dass? Hvis ikke er det ikke noe logikk i det du skriver. 

AnonymBruker
Skrevet

Enig, noe så hjernedødt å være avhengig av nikotin. Samme med koffein og alkohol.

Det er ikke hjernedødt. Du kan tenke hva du vil om nikotin, koffein og alkohol, men avhengighet er ikke hjernedødt. 

Anonymkode: a0e03...ad5

• Liker 1
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du kan vel sparkes om du ikke følger reglene på arbeidspalssen?

Jeg synes snus er ordentlig ekkelt. Aner ikke hva Anonymist" over her jobber med, men jeg hadde som kunde ikke likt at noen jeg måtte forholde meg til, snuste på jobb. Det lukter noe helt forferdelig. 

Anonymkode: 0a69a...b0a

Jeg bruker hvit posjonsnus med mintsmak. Den lukter mint. Jeg liker heller ikke som kunde og måtte forholde meg til ansatte med synlig snus, derfor snuser jeg som sagt i pausen, eller hvis det ikke er kunder i butikken. Jeg jobber i klesbutikk . 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke hjernedødt. Du kan tenke hva du vil om nikotin, koffein og alkohol, men avhengighet er ikke hjernedødt. 

Jo, det er hjernedødt. Da er man dum i hodet og svak.

I tillegg betaler man penger for denne avhengigheten. Latterlig!!!

• Liker 1
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da er vel 90% av nordmenn hjernedøde. 

AnonymBruker
Skrevet

De har ikke rett til å kreve total snusforbud. Selvfølgelig skjønner man at man ikke skal snuse foran barn og at man skal vise respekt og ikke dra ut en seig brukt snus foran kunder. Men de har ikke lov til å benekte deg å snuse i pause. Snus og røyk er veldig forskjellig. Røyk påvirker folk rundt deg, mens snus påvirker kun deg selv. Skal de benekte deg å snuse på jobb, blir som å benekte deg å drikke cola med sukker, for det er dårlig for helsa. De har ikke grunn, annet enn, at de selv syntes det er ekkelt, og det er ikke grunn nok til å benekte deg det. 

Du kan si det til dem. VIKTIG: Om de fortsetter gi deg advarsler, råder jeg deg til å ikke signere disse før det står i hvilket tidsrom de mener du har snust. Der skal det stå tydelig om du har snust foran evt kunder eller i matpause. Står det ikke, ikke signer den. En advarsel er ikke gyldig før din signatur er på arket. 

Om de fortsetter og vurderer sparke deg, så kommer de til å sette seg inn i lovverket og se at de ikke har grunn for å sparke deg. Om de gjør det like vell, så kontakter du advokat. For de har ikke lov til å sparke deg for snusing. 

Anonymkode: 7d925...590

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo null problem å snuse på jobb uten at noen vet det. Bare å gjøre diskret, å bruk hvit porsjonssnus (små) som kun lukter mint.

Ingen kan kommandere deg til å åpne munnen. 

Anonymkode: bab82...616

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jo, det er hjernedødt. Da er man dum i hodet og svak.

I tillegg betaler man penger for denne avhengigheten. Latterlig!!!

Da vet du ingenting om avhengighet. Enkelt og greit. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Koffein, faktisk. 😳 Samtlige arbeidsplasser jeg har vært på, har hatt en kaffetrakter eller kaffemaskin, trodde det var helt normalt.

Anonymkode: ef0a4...50d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...