Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisan,

samboeren min har en kompis som alltid sier "da må jeg høre først med sekretariat" eller "jeg må spørre sekretæren først" når han skal ta beslutninger sammen med kjæresten sin. Nå begynner samboeren min å bruke det samme når det handler om meg. Han synes sikkert at det er morsomt eller noe, men for min del høres det ikke greit ut. Jeg synes det er på en måte nedlatende. Er jeg smålig? Hva synes dere om dette?

Anonymkode: fbc6f...366

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det høres morsomt ut, så lenge det ikke er hele tiden. Men det er jo bare å si til samboer at du ikke liker det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er hans måte å forklare at «jeg har ikke kontroll på avtalene mine frem i tid, så jeg må høre med samboeren først». (En av) Sekretærers oppgaver er tross alt å holde koll på timeavtaler. 

er vel bedre at han spør deg/avtaler med deg/forhører seg med deg om dere skal noe annet før han booker en avtale med kompis? Og om du ikke liker at han tuller med det så er det vel bare å si ifra?

Anonymkode: 2ab21...99f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bare å si at du ikke synes det er morsomt 

Anonymkode: fa6da...1c0

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ikke vært særlig begeistra, men så er samboeren min også av typen som synes det er tacky med sånne betegnelser. Gammeldags. Han har himla med øynene de gangene kameratene hans kjører den greia. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde heller ikke likt det. Mest fordi det gir inntrykk av at jeg da bestemmer over ham, er den strenge, nekter ham ting han har lyst til.

Det skal ikke så mye endring til før det blir innafor i mine øyne. Om han sier at han ikke husker om vi har planer, og derfor må spørre, er det ok. 

Men sånn generelt synes jeg det er fint å sjekke med hverandre når ting skal avtales. Ikke for å be om lov, men fordi den andre kan ha løse planer/noe i tankene, eller at man har en avtale og glemt å legge i felles kalender. Da handler det om respekt. 

Anonymkode: 0cc9d...b93

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som om han ikke vil ta beslutninger før han har snakket med deg. Fra mitt ståsted høres det ut som om han har inntatt en tradisjonell mann/kone rolle. Ingenting besluttes før du har fått sagt ditt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er mer vant til at menn sier de «skal høre med sjefen» når de skal spørre kona/kjæresten om det passer. Av og til sier mannen min at han «må spørre om han får lov» når det er snakk om å gjøre noe med kompiser. Og det er litt ekkelt hvordan det blir sagt, for jeg høres litt sur og kontrollerende ut da, men samtidig er jeg glad for at han spør. For vi har barn sammen som fortsatt trenger litt oppfølging, og hvis han bare hadde blitt borte uten å spørre hva jeg tenkte først hadde jeg jo blitt skikkelig sur.

Du får la være å legge så mye i det, og tenke at det er hyggelig at han bryr seg om hva du synes. Og at alternativet, der han ikke snakker med deg om hva som skjer er mye, mye dummere.

Anonymkode: 2aca5...182

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gudbedre for noen problemer folk har. Du får vel si ifra om du ikke liker det. 
Akkurat det samme som i den andre tråden hvor hun ble kalt for frøken. 

Hva er det med folk som ikke sier ifra om ting de ikke liker å bli kalt. 

Anonymkode: 42c1c...bde

• Liker 4
Skrevet

Her sier mannen til sine venner at han skal sjekke med heksa, så da sier jeg at jeg skal sjekke med trollet til mine. 

Tenker at det ikke er de dårlige vitsene i seg selv som er problemet, men hvordan man føler forholdet blir fremstilt overfor andre. Jeg vet at ingen av hans venner er i tvil om at mannen bestemmer over seg selv, og at det å sjekke med meg utelukkende handler om logistikk rundt barna. Så at han da tuller med at jeg er heks, sekretær, kommandør eller hva han vil, reflekterer ikke dårlig på meg. Men denne "stakkars mann under hælen til en kvinne"-retorikken må ikke gå så langt at vennene hans tror at du er kontrollerende. Da er det ikke bare gøy lenger, men mer et stikk.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner en som omtaler kona si som "støttekontakten" 😂. Jeg hadde ikke likt å bli omtalt som min manns sekretær og det hadde jeg sagt tydelig ifra om. 

Skrevet

jeg synes alle sånne kjønnsstereotypiske klisjeer i/om forhold er ekstremt kleint og får helt grøsninger. Folk får gjøre som de vil, men jeg takler det ikke. man kan si at man må sjekke med kona/samboeren/kjæresten, evt med "navn". Mine mannlige kollegaer sier aldri slikt, det er vel stort sett bare de med lav utdannelse som gjør det etter min erfaring. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...