Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid og har ingenting... jeg ble ferdig med studier ifjor men har ikke fått napp i arbeidslivet. Nå blir det vel enda vanskeligere for meg å få jobb som gravid og et barn på slep om ni måneder? Hvordan skal dette gå?

Anonymkode: 7191d...558

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du står nok ikke først i køen nei. Du er både gravid og har ikke jobbet siden du ble ferdig med studiene.

Men si meg, visste du ikke det da du gikk hen og ble gravid uten å ha mulighet til å forsørge deg eller et barn? Får håpe far har en jobb da. 

Anonymkode: fed29...978

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette burde du jo tenkt på før du blir gravid, hvilket er helt frivillig å bli i dagens samfunn. Jo det blir vanskelige å få jobb. 

Anonymkode: 7edb3...7e2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tja. Noen steder er det ikke nødvendligvis en ulempe dersom du er flink. 

Mannen min jobber i det offentlige, og ansatte nylig en gravis dame. Hun gikk ut i permisjon før hun rakk å begynne (pga oppsigelsestid hos nåværende arbeidsgiver), så de lyste ut vikariat rett etter at hun hadde signert kontrakt. :) Om du er dyktig og folk vil ansette deg, er det verd det. 

Anonymkode: 09c9f...35d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg vært deg så hadde jeg skaffet meg en jobb fort som fy, jobb som feks telefonselger eller kundekonsulent, det er ikke drømmejobben, men det er en jobb. Så kan du heller bruke permisjonen på å søke en jobb som du kommer til å trives bedre i 

Anonymkode: a3615...acd

• Liker 4
Skrevet

Et par tips:

- kjenner du folk du om få arve barneutstyr og barneklær fra? Det vil hjelpe masse i oppstarten & neste årene! 
- ta kontakt med NAV og hør hvilke muligheter du har økonomisk

Masse lykke til ❤️

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du har rett på engangsstønad fra nav den er på over 90000 kr itillegg vil du få barnetrygd fra barnet er født. 

https://familie.nav.no/om-engangsstonad

https://www.nav.no/no/person/familie/barnetrygd-og-kontantstotte/barnetrygd

Om du ikke blir ferdig med studiene og ikke får deg jobb og du er alene med omsorgen for barnet kan du også ha rett på OS og dobbel barnetrygd

https://www.nav.no/familie/alene-med-barn/overgangsstonad

Du kan også søke om bostøtte fra kommunen om du har høye boutgifter

https://www.husbanken.no/person/bostotte/

Det er mye brukt og fint som selges billig/gis bort på nett også. Alt trenger ikke og være nytt og dyrt.

Endret av Flowerlover
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mine tips:

1. Hva gjør du nå? Har du jevnlig kontakt med nav ang situasjonen din etter studier? Hvis ikke, registrer deg som arbeidsledig hos dem asap og opplys om situasjonen. Ta hvilken som helst jobb som ikke skader babyen. Siden du er ferdig med studier, står mye mye friere ang ekstravakter, vikariater, osv. 

2. Søk relevante jobber. Du får en når du får en. 

3. Hvor er faren i dette.

4. Slik jeg skjønte så er du tidlig gravid. Du kan fint vente med å handle til babyen til du er 5-6 måneder på vei. Har du veldig stort behov for å neste, se på finn gis bort i nærområdet (jeg hadde ventet med det til sommeren pga smittefaren). 

Ikke stress, pust med magen, det går bra. 

Anonymkode: 7c5ca...fb8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts, veien blir til mens du går. Søk som pokker på jobber nå - kanskje du får napp før det synes. Om det ikke gjør det, så blir som sagt veien til underveis. 

Anonymkode: 6ebff...133

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha rett på overgangsstønad som blir som en vanlig lav lønn om du er jobbsøker eller har en aktivitet. Dobbel barnetrygd og barnebidrag om far ikke er i bildet! 
Men barn er dyrt, så her må du få ballen til å rulle med en gang og ringe NAV for å få råd. Eventuelt kan man få hjelp av barnevern med tiltak! 
Har du familie? Sted å bo? Noe må du da ha for å kunne forsørge ditt barn.

Anonymkode: d752b...73e

AnonymBruker
Skrevet

Meg over. Hva mangler du av utstyr? Jeg kan selge flotte nye ting til en lav pris også. 

Anonymkode: d752b...73e

AnonymBruker
Skrevet

Evt bør du søke studier til høsten, og søke permisjon fra lånekassen

Anonymkode: b1974...dac

AnonymBruker
Skrevet

Du har fullført utdanning, og det er definitivt noe! Jeg startet i et vikariat da jeg var 12 uker på vei. Det gikk helt fint. Ble tilbudt fast stilling underveis i vikariatet. Det løser seg for deg også, det er jeg helt sikker på :) 

Anonymkode: 74b35...04b

AnonymBruker
Skrevet

Det er trossalt viktigere å få barn enn alt annet. Selv Erna påpeker dette.

Anonymkode: 49ddd...0ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar. Mannen min har heldigvis fast jobb og vi eier bolig og bil sammen... er bare at jeg ikke har jobb :( håper ikke det er min skyld hvis det ikke går bra...

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for alle svar. Mannen min har heldigvis fast jobb og vi eier bolig og bil sammen... er bare at jeg ikke har jobb :( håper ikke det er min skyld hvis det ikke går bra...

TS

Kjære vakre vene, det kommer nok til å gå fint.  Nå vet jeg ikke helt hvor langt du er på vei, men søk hva som helst av jobb og søk også på studier til høsten sånn du muligens kan få noe penger til permisjon💙

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du har masse tid til å søke relevant jobb i permisjon,  det er sånt som skjer. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 20.4.2021 den 0.26):

Kjære vakre vene, det kommer nok til å gå fint.  Nå vet jeg ikke helt hvor langt du er på vei, men søk hva som helst av jobb og søk også på studier til høsten sånn du muligens kan få noe penger til permisjon💙

Endret av Cleo88
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS

Det kommer nok til å gå bra, blir nok jobb når du er klar for det .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...