Gå til innhold

De i termingruppen min snakker om at ingen får møte babyen på grunn av korona, men jeg har forstått det slik at babyer ikke er særlig utsatt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Alle i termingruppen min er ganske nådeløs med familie og skiver at de har informert foreldre og søsken om at ingen får møte babyen før korona er over. Jeg reagerer litt på dette og må helt ærlig si at jeg ikke helt forstår det. Jeg har ikke tenkt så mye på babyen i forbindelse med korona og har vel egentlig bare tenkt at vi forholder oss til reglene som er når den kommer og er nøye med vasking av hender og sånn. Slik jeg har forstått det er ikke babyer så veldig utsatt for korona hvis de skulle få det? Er mer engstelig nå som jeg er høygravid da jeg har lest at der er det ordentlige risikoer. 

Men hva tenker dere? Er det litt overdrevent å isolere babyen helt på grunn av korona eller gjør dere det og? 

Og nå skal ikke vi ha folk inn og ut av huset heller, men hadde aldri nektet besteforeldre og onkler/tanter og komme å være med babyen de første ukene.. 

Anonymkode: dc497...cab

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er overdrevent dersom de det er snakk om ikke har møtt noen andre på nesten 5 dager.

Dersom bestemor jobber på sykehjem hadde jeg vært mer tilbakeholden.

Anonymkode: 32631...1fc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Babyer har tilfeldigvis vært lite eksponert for korona, dermed har vi sett lite av hvor ille det kan gå med dem. Finner det ikke igjen, men rundt mars/april i fjor var det en norsk dame som blogget (ikke noe kjent blogger) om det nyfødte babyen hennes som nesten strøk med av korona. Babyen var i utgangspunktet frisk. Et så bittelite og skjørt menneske vil være mer utsatt enn én vanlig voksen, skulle all logikk tilsi. Det er ikke hysterisk å ikke møte familie den første tiden, i hvert fall ikke hvis familien har mange nærkontakter på jobb eller privat og/eller bor et sted med mye smitte. Dersom de derimot bor et sted med lite smitte og familien har få nærkontakter, så kan jeg være tilbøyelig til å tenke at de er litt hysteriske.

Anonymkode: 02541...b09

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vennepar av oss ble smittet med Corona, deres en måned gamle datter fikk også påvist Corona og ble innlagt på intensiven. Syns en skal være litt forsiktig med å tenke at disse små er mindre utsatt. Det gikk heldigvis bra, men babyen var alvorlig syke.

Anonymkode: 6cca0...6e0

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Babyer har tilfeldigvis vært lite eksponert for korona, dermed har vi sett lite av hvor ille det kan gå med dem. Finner det ikke igjen, men rundt mars/april i fjor var det en norsk dame som blogget (ikke noe kjent blogger) om det nyfødte babyen hennes som nesten strøk med av korona. Babyen var i utgangspunktet frisk. Et så bittelite og skjørt menneske vil være mer utsatt enn én vanlig voksen, skulle all logikk tilsi. Det er ikke hysterisk å ikke møte familie den første tiden, i hvert fall ikke hvis familien har mange nærkontakter på jobb eller privat og/eller bor et sted med mye smitte. Dersom de derimot bor et sted med lite smitte og familien har få nærkontakter, så kan jeg være tilbøyelig til å tenke at de er litt hysteriske.

Nja, det samme kan jo sies om absolutt alle virusinfeksjoner. 

Anonymkode: c7a96...249

• Liker 5
Skrevet

Kommer an på alderen; de har jo mye skjørere immunforsvar når de er spedbarn. Da skal man jo være forsiktig med å eksponere dem for forkjølelse til og med, og de nye virusvariantene har vist seg mye tøffere også på yngre personer. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nja, det samme kan jo sies om absolutt alle virusinfeksjoner. 

Jada, men så har det også vært anbefalt å ha lite besøk og få nærkontakter til en nyfødt også før korona. Nå som det er en pandemi, er jo også sjansen for å bli smittet med noe større enn til vanlig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jada, men så har det også vært anbefalt å ha lite besøk og få nærkontakter til en nyfødt også før korona. Nå som det er en pandemi, er jo også sjansen for å bli smittet med noe større enn til vanlig. 

Nå som det er pandemi, folk vasker hendene oftere omgås færre osv, så er det mindre sjanse for å få f. Eks influensa, noro osv.. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg venter nummer to i sommer. Pga andre omstendigheter må eldstemann ha ferie fra barnehagen akkurat rundt termin. Og noen må nesten være barnevakt når vi skal på sykehuset. De aller fleste vil være vaksinert innen jeg føder, så jeg har tenkt at vi vil ta imot besøk fra familien vår om de ønsker å komme. 

Anonymkode: 1d660...647

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2021/04/16/195752525/antall-dodsfall-blant-smittede-spedbarn-bekymrer

Anonymkode: 0b5da...e06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hysterisk mener nå jeg

Anonymkode: c8af6...98c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Se til Brasil og alle babyer og småbarn som er smittet og døde der (og gravide) 😢 Skjønner ikke hvorfor media ikke skriver mer om det. 

Anonymkode: b5809...8dd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tre venner som har vært på intensiven med sin nyfødte pga. annen virusinfeksjon (en var RS-virus, de to andre vet jeg ikke, men det var før covid-19). Alle tre ble smittet av storesøsken. Det er ikke så uvanlig, og det går bra med de aller aller fleste, men det er ikke noen hyggelig start på livet. 

Men jeg tenker uansett at sosial kontakt, familie og relasjoner er viktig. Familien får møte det nyeste tilskuddet her, og de får holde henne så lenge de vansker henda, ikke har symptomer og det ikke er ekstra strenge retningslinjer i kommunen pga. mye smitte. Jeg er ikke mer redd for at hun skal få covid enn RS. Jeg har definitivt ikke lyst til at hun skal få noen av delene som veldig liten, men jeg tenker at å isolere seg helt hverken er nødvendig nå eller sunt. Vi har også eldre barn som trenger å få møte andre mennesker selv om babyen har det fint bare med kjernefamilien. Og jeg er mer bekymret for smitte hos svigerfar og pappa, som er i risikogruppe, enn babyen.  

Anonymkode: 3da5a...4a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk første før korona og da var det også flere i termingruppa som ikke skulle ha besøk eller la noen holde/se baby i det hele tatt de første 6 ukene. Både med tanke på infeksjoner, som alltid er en trussel mot spebarn, samt at man skal få være i fred den første tiden. Jeg tenker jo at det er de samme menneskene som nå er ekstra forsiktige. 

Vi skal ha barn om to mnd og kommer ikke til å isolere oss. Vi kommer til å treffe nærmeste familie og jeg skal møte venniner som også har baby. Men jeg vil jo forvente at alle følger anbefalinger og vi vil ikke ha mange besøk av gangen osv.. Mest sannsynlig vil alle besteforeldre være vaksinert innen baby blir født og det er jo en ekstra trygghet. 

Anonymkode: 199ab...ab2

AnonymBruker
Skrevet

Fødte i februar, har både besøkt og mottatt besøk som vanlig. Bare sett an smittetrykket akkurat da og fulgt de anbefalingene som har vært, samt brukt skjønn og sunn fornuft. Har en 2-åring i barnehagen, så helt skjermet får vi det uansett ikke. Jeg synes det er litt overdrevet å ikke ta i mot besøk eller reise bort i det hele tatt. 

Anonymkode: bd737...499

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er de bekymret for at barnet vil bli syk, eller er det for å opprettholde avstand til andre enn husholdningen? Jeg antar det er vanskelig for en del slektninger å bare se, men ikke røre, når det gjelder nye tilskudd i slekta.

Anonymkode: 80ade...445

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv gravid etter 6 år med prøving (vært gjennom mange forsøk med ivf)

Vi har familie spredt utover landet, og vi har bestemt oss for å være ekstra forsiktig. Vi har jobbet så hardt for å endelig få detge barnet, og da tør vi ikke å risikere noe.

Familiene våre har heller ikke vist spesiell interesse for dette svangerskapet heller, så jeg synes ikke dem trenger å komme den første tiden heller. 

Anonymkode: 1a799...19d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...