AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #1 Skrevet 19. april 2021 Hei! Baree føler for å lufte en sak jeg grubler på, kanskje noen har litt innspill . Vi skal på familievernkontoret førstkommende torsdag, men jeg er usikker på om jeg bør gå alene første gangen? saken er den at jenten vår på snart 5 har lenge slitt med sinneutbrudd, grineutbrudd og generelt vært vanskelig å tolke ift følelser. Jeg har tenkt at det har hatt med at jeg har fått meg kjæreste, vi ble samboer, nå er jeg gravid og vi har flyttet. jeg har snakket med barnefar om dette nå nylig, og spurt hvordan han takler henne når hun er sånn. Da kommer det frem at hver gang hun har vært «vanskelig» (hatt vanskelig for å kontrollere følelsene), så har han ignorert henne eller gått ut av rommet/lukket døren. Ergo, hun har ikke hatt noen der til å stå i følelsene med henne og bli kjent med de.. Etter han fortalte dette så sa jeg at vi må ha en time på familievernkontoret for at han får litt veiledning, og vi skulle ha henne en periode her for å se om hun «roet» seg. vi har hatt henne i fire uker, hun har ikke hatt et ordentlig utbrudd (selvfølgelig små «vanlige» ting som surmuling osv, men ikke ordentlig utbrudd). eneste gangene hun har hatt utbrudd ilø disse fire ukene var etter vi facetimet/snakket med han på kvelden. Da hadde hun utbrudd på natten og morgenenen etterpå.. det skjedde en gang til på natten etter en FaceTime-samtale nå har hun vært der i helgen, og hun får utbrudd i bilen hjem, før legging og i morrest igjen.. nekter å pusse tenner, hyler og skriker for alt og ingenting og er helt ute av seg.. vi finner ut av det, roer ned og koser masse Overtenker jeg? Er dette tilfeldig? Hva bør jeg gjøre? Savner hun pappaen sin? Har hun det ikke bra der? Jeg aner ikke hva jeg bør/skal gjøre 😞 Anonymkode: dad0e...467
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #2 Skrevet 19. april 2021 Dere trenger hjelp til å snakke om følelser, det er tydelig at hun ikke har et apparat for å formidle og kommunisere følelsene sine med deg. Dette er en reaksjon etter besøk hos far, det må du jo forvente at hun har masse følelser. Hun har savnet deg, hun er sliten, kanskje hun oppfører seg annerledes hos far og holder flere følelser inne - og når hun er med deg er hun tryggere og slipper ut følelsene sine på den måten hun gjør. Det handler ikke om tannpuss, det er masse underliggende følelser etter en helg hos pappa. Det kan være reaksjon på separasjonen fra deg feks. Dette er jo klassisk barn som hylskriker når foreldrene kommer og henter i barnehagen og griner hele veien hjem: De kan hatt det kjempefint i barnehagen, men kan endelig slippe ut alle følelsene. Anonymkode: 74acd...e64 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #3 Skrevet 19. april 2021 Nei det er nok ikke tilfeldig. Det man helt sikkert vet er at faren etterlater henne alene på rommet, og hjelper henne ikke å regulere følsene sine. Barnet har opplevd samlivsbrudd, samt at du har fått nye kjæreste /samboer og venter nytt barn. Alt i alt er dette mange forandringer i en 5 årings liv. Så reaksjoner er helt normalt og forventet. Støtter dere i å gå på familievernkontoret og få veiledning der i hvordan dere kan støtte henne best mulig. Anonymkode: b1703...a93 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #4 Skrevet 19. april 2021 Hvorfor var løsningen på familievernkontoret at hun ikke skulle være der? Fikk ikke far noen verktøy til å håndtere datteren sin? Han driver jo med stone walling, er ekstremt psykologisk belastende for både voksne og barn å møtes på den måten. Anonymkode: 74acd...e64 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #5 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor var løsningen på familievernkontoret at hun ikke skulle være der? Fikk ikke far noen verktøy til å håndtere datteren sin? Han driver jo med stone walling, er ekstremt psykologisk belastende for både voksne og barn å møtes på den måten. Anonymkode: 74acd...e64 Det var jeg som sa han ikke fikk ha henne hos seg før vi hadde vært på familievernkontoret, vi skal dit på torsdag. Jeg vil ikke at han skal ha henne om han ikke klarer å stå i følelsene hennes før han har fått veiledning til det Anonymkode: dad0e...467
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #6 Skrevet 19. april 2021 Takk for svar! hun har hatt sånne reaksjoner etter hver helg hun har vært der, det er jo kanskje ikke rart om han ignorerer henne og ikke møter henne i følelsene sine. her hjemme klarer hun å snakke litt om følelser, vi møter henne og hun er helt annerledes et par dager etter hun kommer fra far. Nå når hun har vært hos oss i fire uker har hun ikke hatt noe vansker for å snakke om/vise følelser og vi føler hun er en helt annen enn når hun kommer fra far kan legge til at jeg er skeptisk da vi har hatt en runde i barnevernet pga far og rus. Er redd han ikke takler henne, følelsene hennes og det å ta vare på et barn. Han sier jo det går fint og barnevernet sa det var greit, men føler at reaksjonene hennes sier noe annet? Anonymkode: dad0e...467
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #7 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar! hun har hatt sånne reaksjoner etter hver helg hun har vært der, det er jo kanskje ikke rart om han ignorerer henne og ikke møter henne i følelsene sine. her hjemme klarer hun å snakke litt om følelser, vi møter henne og hun er helt annerledes et par dager etter hun kommer fra far. Nå når hun har vært hos oss i fire uker har hun ikke hatt noe vansker for å snakke om/vise følelser og vi føler hun er en helt annen enn når hun kommer fra far kan legge til at jeg er skeptisk da vi har hatt en runde i barnevernet pga far og rus. Er redd han ikke takler henne, følelsene hennes og det å ta vare på et barn. Han sier jo det går fint og barnevernet sa det var greit, men føler at reaksjonene hennes sier noe annet? Anonymkode: dad0e...467 Reaksjonene hennes kan være så mye annet. Men prøv å snakke med henne når hun f.eks. blir så sint etter å ha pratet med han på facetime. Ta det konkret og prøv å komme til bunns i utbruddet. Anonymkode: 74acd...e64
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #8 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Reaksjonene hennes kan være så mye annet. Men prøv å snakke med henne når hun f.eks. blir så sint etter å ha pratet med han på facetime. Ta det konkret og prøv å komme til bunns i utbruddet. Anonymkode: 74acd...e64 Bare syns det er rart hun ikke har hatt noen reaksjoner i en lang periode når hun ikke har vært hos han og så kommer de med en gang de snakker og når hun er der igjen 🤔 Anonymkode: dad0e...467
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #9 Skrevet 19. april 2021 Synes det høres uheldig ut at du skal dra alene på første møte med fvk. Tenker at det kan oppleves som far at du drar dit, setter han i et dårlig lys, og legger en plan for han sammen med familievernkontoret. Ser for meg at det kan bli en uheldig start, versus at dere drar sammen og prater åpent og finner løsninger i fellesskap. Det høres ut som du så langt har drøftet utfordringene relativt greit med han, og da bør det vel være greit at du legger frem dine observasjoner for fvk med far til stedet. Men jeg er helt enig i at det bør arbeides her ja. Lykke til 😊 Anonymkode: f41fd...9a4 5
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #10 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bare syns det er rart hun ikke har hatt noen reaksjoner i en lang periode når hun ikke har vært hos han og så kommer de med en gang de snakker og når hun er der igjen 🤔 Anonymkode: dad0e...467 Kan skyldes at hun blir møtt på en annen måte der, men det kan også være så enkelt som at det å "flytte" for en helg gir barnet ditt uro i tilværelsen, forutsigbarheten blir borte. Og at det er bare hos dere hvor hun er over lengre tid hun får tid til å "lande". At dersom hun var en uke i strekk hos far ville hun der også roe seg etter tre-fire dager. Om det ble forståelig? Anonymkode: f41fd...9a4 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #11 Skrevet 19. april 2021 Han bør virkelig gå på et COS-kurs!!! Det bør forsåvidt du og pappaen til babyen i magen også gjøre, det er svært nyttig!❤️ Anonymkode: cb03b...f80
Sirah Skrevet 19. april 2021 #12 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Synes det høres uheldig ut at du skal dra alene på første møte med fvk. Tenker at det kan oppleves som far at du drar dit, setter han i et dårlig lys, og legger en plan for han sammen med familievernkontoret. Ser for meg at det kan bli en uheldig start, versus at dere drar sammen og prater åpent og finner løsninger i fellesskap. Det høres ut som du så langt har drøftet utfordringene relativt greit med han, og da bør det vel være greit at du legger frem dine observasjoner for fvk med far til stedet. Men jeg er helt enig i at det bør arbeides her ja. Lykke til 😊 Anonymkode: f41fd...9a4 Enig i denne. Syntes dere skal dra dit sammen Det virker jo som om du og far snakker greit sammen og kan finne ut av dette sammen. 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #13 Skrevet 19. april 2021 Takk for innspill alle sammen. Da drar vi dit sammen og snakker om problemene. Jeg har cos-kurs fra når hun var baby, far ville ikke ha det da, men mulig han er åpen for noe veiledning nå 😁 Anonymkode: dad0e...467 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #14 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Takk for innspill alle sammen. Da drar vi dit sammen og snakker om problemene. Jeg har cos-kurs fra når hun var baby, far ville ikke ha det da, men mulig han er åpen for noe veiledning nå 😁 Anonymkode: dad0e...467 Godt å høre, håper dere får et fint møte 😊 Anonymkode: f41fd...9a4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #15 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bare syns det er rart hun ikke har hatt noen reaksjoner i en lang periode når hun ikke har vært hos han og så kommer de med en gang de snakker og når hun er der igjen 🤔 Anonymkode: dad0e...467 Med "så mye annet" så mener jeg hennes følelsesliv. Du må jo snakke med henne! Anonymkode: 74acd...e64
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #16 Skrevet 19. april 2021 hvorfor ikke løfte et lite hylende barn på fanget og gi henne en klem og si at oi det var et høyt hyl, nå er du lei deg ser jeg. Men det går bra. Det er ok å være lei seg og sint. Pappa er her / mamma er her lille venn. Anonymkode: 31e23...840
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #17 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): hvorfor ikke løfte et lite hylende barn på fanget og gi henne en klem og si at oi det var et høyt hyl, nå er du lei deg ser jeg. Men det går bra. Det er ok å være lei seg og sint. Pappa er her / mamma er her lille venn. Anonymkode: 31e23...840 Vi gjør jo det her hjemme? Vi møter henne der hun trenger det. Er jo en grunn for at jeg vil at far skal få veiledning når han ikke klarer dette hos seg 🤔 Anonymkode: dad0e...467
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #18 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi gjør jo det her hjemme? Vi møter henne der hun trenger det. Er jo en grunn for at jeg vil at far skal få veiledning når han ikke klarer dette hos seg 🤔 Anonymkode: dad0e...467 hvorfor snakker du ikke med barnet om HVORFOR hun får de utbruddene etter å ha snakket med far......?? Anonymkode: 74acd...e64 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #19 Skrevet 19. april 2021 Ehm... sikkert ikke noe, men jeg gjorde akkurat det samme da jeg hadde vært hos min far. Jeg ble misbrukt... Anonymkode: fbef9...b8b 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #20 Skrevet 19. april 2021 Helt ærlig høres det ut som noe mer enn at han bare ignorerer følelsene hennes når hun har "utbrudd". Da tenker jeg ikke misbruk eller noe lignende. Men hvordan er forholdet deres når hun søker kontakt? Får hun noe positiv oppmerksomhet fra far? Gjør de noe sammen? Ser han henne? Føler hun seg generelt oversett, og ikke bare når hun har "utbrudd"? Det kan høres ut som hun krever oppmerksomhet på en voldsom måte og ikke vet hvordan hun skal takle en voksen omsorgsperson som ikke møter henne riktig (fullt forståelig, hun er jo bare 5!). Det høres ut som det er noe i relasjonen med far som ikke er helt bra, men uten å observere nøytralt er det vanskelig å si nøyaktig hva. Et COS-kurs for far ville jo vært nyttig hvert fall i tillegg til samtale på familievernkontoret. Anonymkode: 0c0ac...e9f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå