lille-sjøstjerne Skrevet 19. april 2021 #1 Skrevet 19. april 2021 Noen som har erfaringer å komme med her? Førstemann er 2,5 når lillesøster blir født. Antok først at vi skulle ha søskenbrett, men så ser jeg ikke helt for meg at han blir sittende/stående der. Likevel føler jeg vi må ha noe til han både med tanke på turer i sommer og når vi skal (forhåpentligvis) ut på en lengre reise når han er rundt 3 år. Brukte bæresele mye tidligere, og plutselig slo det meg at det går jo han å hive han på ryggen i bæresele, som kan ligge i vogna som backup frem til han blir sliten eller om vi må komme oss fortere frem. Eller er det noen andre smarte løsninger? Alle erfaringer tas imot med takk 😊
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #2 Skrevet 19. april 2021 lille-sjøstjerne skrev (7 minutter siden): Noen som har erfaringer å komme med her? Førstemann er 2,5 når lillesøster blir født. Antok først at vi skulle ha søskenbrett, men så ser jeg ikke helt for meg at han blir sittende/stående der. Likevel føler jeg vi må ha noe til han både med tanke på turer i sommer og når vi skal (forhåpentligvis) ut på en lengre reise når han er rundt 3 år. Brukte bæresele mye tidligere, og plutselig slo det meg at det går jo han å hive han på ryggen i bæresele, som kan ligge i vogna som backup frem til han blir sliten eller om vi må komme oss fortere frem. Eller er det noen andre smarte løsninger? Alle erfaringer tas imot med takk 😊 Hvis han er 2,5 år, så hadde jeg nok kjøpt en bæremeis og ikke brukt bæresele. Anonymkode: a5c12...7a2 3
Arkana Skrevet 19. april 2021 #3 Skrevet 19. april 2021 Vi valgte søskenvogn. Søskenbrett var ingen suksess og gir dessuten ikke muligheten til å hvile skikkelig eller ta seg en liten blund ved behov. Søskenvogn var virkelig gull verdt både ut på trilleturer og andre utflukter, og ikke minst på ferie hvor vi er ute og farter hele dagen. Det gav maks hvilemulighet for eldste og var også det enkleste for oss. 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #4 Skrevet 19. april 2021 Søskenbrett var flott på rusleturer, da kan de hoppe av og på når de får lyst til å løpe litt, undersøke en blomst i veikanten, klarte i et tre ol. Og stå på når de er sliten. En bæresele på rygg er flott til 2-3 åring hvis det er en lenger tur eller det er snakk om å komme seg fra A til B. Men mer passivt og ikke så lett å ta barnet opp og ned ofte. Egentlig vil jeg faktisk anbefale å ha eldste barnet i vogn/gående når hn vil, og heller ha babyen i bæresele på magen. De fleste babyer trives best med å bli båret tett inntil Mamma. Det gjør det nok lettere og er en god løsning for alle 3. Anonymkode: a2b18...11f 4
Kristin70 Skrevet 19. april 2021 #5 Skrevet 19. april 2021 Søskenbrett fungerte veldig godt hos oss, det var 2,5 år mellom våre, men det skal sies at storesøsken var ferdig med dagsoving og var ikke noe vognbarn. 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #6 Skrevet 19. april 2021 Det er ikke usannsynlig at enten A) babyen foretrekker bæresele B) storesøsknene slutter med dagsoving relativt raskt etter baby kommer. Jeg ville sett an. Anonymkode: 2028f...f5d
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #7 Skrevet 19. april 2021 Vi hadde 2,5 år mellom, og hverken søskenvogn eller brett. Anonymkode: 2028f...f5d
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #8 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis han er 2,5 år, så hadde jeg nok kjøpt en bæremeis og ikke brukt bæresele. Anonymkode: a5c12...7a2 En bæremeis er jo enorm og kan ikke akkurat oppbevares under vogna. Ts: jeg har litt over 2 år mellom mine og valgte søskenvogn, men jeg brukte toddlersele mye også. Veldig kjekt å kunne slenge eldste på ryggen. Jeg gikk også mye tur med eldste på ryggen og yngste på magen 🙂 Søskenbrett bruker jeg innimellom nå når de er 3,5 og 1,5, men det hadde ikke fungert da eldste var 2 år og villbass. Anonymkode: 8ad7d...a0e 9
Rosa Sitron Skrevet 19. april 2021 #9 Skrevet 19. april 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis han er 2,5 år, så hadde jeg nok kjøpt en bæremeis og ikke brukt bæresele. Anonymkode: a5c12...7a2 Hvorfor det? Toddler-sele må jo være gull? 5
Mama-L Skrevet 19. april 2021 #10 Skrevet 19. april 2021 lille-sjøstjerne skrev (28 minutter siden): Noen som har erfaringer å komme med her? Førstemann er 2,5 når lillesøster blir født. Antok først at vi skulle ha søskenbrett, men så ser jeg ikke helt for meg at han blir sittende/stående der. Likevel føler jeg vi må ha noe til han både med tanke på turer i sommer og når vi skal (forhåpentligvis) ut på en lengre reise når han er rundt 3 år. Brukte bæresele mye tidligere, og plutselig slo det meg at det går jo han å hive han på ryggen i bæresele, som kan ligge i vogna som backup frem til han blir sliten eller om vi må komme oss fortere frem. Eller er det noen andre smarte løsninger? Alle erfaringer tas imot med takk 😊 Brukte søskenbrett til eldste min i den alderen, var litt tilvenning men gikk kjempefint! Men vi hadde tvillingvogn med god plass i bak også da, så det hendte det ble en hvil oppi bak innimellom
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #11 Skrevet 19. april 2021 Vi har to år mellom våre. Kjøpte søskenvogn, men det var helt unødvendig. Den eldste gikk selv eller satt i bæresele. Søskenbrett ble forsøkt, men fungerte kun til kortere turer før det ble slitsomt for både barnet og meg. Jeg ville gått for bæresele. Gjerne en som kan brukes av begge. Vi landet på LennyLamb-sele. Anonymkode: c6b67...acd 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #12 Skrevet 19. april 2021 Ståbrett var det beste for oss. Da kunne eldste gå til og fra som hun ville. Hun hadde aldri hatt tålmodighet til å sitte i bæremeis, ikke har jeg rygg til det heller. Anonymkode: a3240...072
Bokdamen Skrevet 19. april 2021 #13 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis han er 2,5 år, så hadde jeg nok kjøpt en bæremeis og ikke brukt bæresele. Anonymkode: a5c12...7a2 Hvorfor det? AnonymBruker skrev (1 time siden): Søskenbrett var flott på rusleturer, da kan de hoppe av og på når de får lyst til å løpe litt, undersøke en blomst i veikanten, klarte i et tre ol. Og stå på når de er sliten. En bæresele på rygg er flott til 2-3 åring hvis det er en lenger tur eller det er snakk om å komme seg fra A til B. Men mer passivt og ikke så lett å ta barnet opp og ned ofte. Egentlig vil jeg faktisk anbefale å ha eldste barnet i vogn/gående når hn vil, og heller ha babyen i bæresele på magen. De fleste babyer trives best med å bli båret tett inntil Mamma. Det gjør det nok lettere og er en god løsning for alle 3. Anonymkode: a2b18...11f Jeg ville også sagt ja, takk begge deler og hatt bæretøy som kan brukes til begge. Jeg har brukt mest sjal, men har da kunne bytte på hvem som bæres etter dagsform. Brettet hadde kort levetid hos oss, men var gull den perioden vi brukte det. 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #14 Skrevet 19. april 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvis han er 2,5 år, så hadde jeg nok kjøpt en bæremeis og ikke brukt bæresele. Anonymkode: a5c12...7a2 Bæremeis er mye tyngre å bære. Bæresele er bedre både for den voksne som bærer og barnet som blir bært. + mer praktisk da den tar mindre plass. Jeg har samme aldersforskjell på mine barn og hadde både søskenbrett uten sete og bæreseler til både minste og største. Når baby byttet over til sportsdel på vogna kunne jeg bytte på hvem av de som satt i vogna og hvem som ble bært. Søskenbrett er greiest på korte turer der eldste går mest og bare trenger litt avlastning/komme fortere frem. Bæresele er best på lengre turer. Anonymkode: 5547c...499 4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #15 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis han er 2,5 år, så hadde jeg nok kjøpt en bæremeis og ikke brukt bæresele. Anonymkode: a5c12...7a2 Nei? Bæremeis er helt ubrukelig fra et ergonomisk ståsted, toddlersele gir mye mer bærekomfort. Hva er argumentet ditt for dette? 😅 Jeg ville valg bæresele TS, men jeg droppet vogn fullstendig og bar jevnlig til begge barna var 4. Det er gull verdt for tilknytningen, og særlig når de får søsken. Tandemamming anbefales også, vi hadde ikke noe sjalusi, treåringen var en drøm da yngste var baby, og de er fortsatt gode venner nå som 5 og 8-åring. ❤ Anonymkode: f86db...cde 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #16 Skrevet 19. april 2021 Venter en liten når eldstemann er 2 år og 9 mnd. Eldstemann har sluttet med dagsoving. Vi har kjøpt søskenbrett, men har også en toddler onbuhimo. Da kan jeg bære begge samtidig om jeg ønsker eller eldstemann kan sitte på brettet. Vi ser an behovet for søskenvogn. Ser absolutt at det kan være greit mange tilfeller, men gidder ikke bruke penger på det før jeg ser at det er ett reelt behov. Vi har også en minimeis, om eldste vil sitte på skuldrene til pappa på tur. Jeg får ikke den til, så jeg bruker sele. Mer tradisjonell bæremeis er uaktuelt. Klumpete og svært og umulig å finne noe som passer en petit mamma. Anonymkode: 8d9c4...48d 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #17 Skrevet 19. april 2021 Her blir det bæresele under vogna til både liten og stor (to forskjellige seler). Tipper søskenbrett utgår hos oss da kommende storesøster som blir to i mai helst vil gå selv. Har ekstra vogn om vi skal på lengre turer eller hun fortsatt sover på dagen (blir storesøster i august). Har man en som ikke liker å gå selv så er det nok greit med søskenbrett til å stå eller sitte, men jeg vil tro at en sele gir mer komfort når man skal gå litt lengre. Fort gjort å hive på ryggen når de har blitt såpass store også. Anonymkode: a6350...90b 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #18 Skrevet 19. april 2021 Vi hadde bæresele under vogna. Siden selen kan brukes fra nyfødt og opp til 20 kg, bar vi enten baby eller storebror på 2 år og 9 måneder alt etter hva som passet. Den andre satt i vognen. Anonymkode: e9058...3b1 1
Gjest Albbas Skrevet 19. april 2021 #19 Skrevet 19. april 2021 2 år og 9 mnd mellom våre. Brukte sele til baby og vogn til han som akkurat fylte 3 på ferien det året. Brukte ellers ringslynge en del til eldste, fordi det er lett når det er mye opp og ned. Savnet aldri ståbrett eller mulighet for å bære eldste på ryggen. Men nå som minste er 2 kunne jeg vurderte toddlersele, for det er vanskelig for henne å følge etter storebror på snart 5 over alt, og en ringslynge er kun brukbart for korte avstander. 😅 En toddlersele kan du altså fint få bruk for når minste er større også. Selv er jeg veldig fornøyd med halvklips-sele, lett å tilpasse til barnet og behagelig over skuldrene.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #20 Skrevet 19. april 2021 Det kommer jo helt an på hvor mye dere bruker vogn i hverdagen og avstander. Hvis det er lange avstander og nødvendig ville jeg kjøpt søskenvogn. Korte avstander så duger det meste Anonymkode: 0b9c0...abb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå