AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #1 Skrevet 19. april 2021 Vi har fått smitte på jobben og de fleste ansatte er i karantene. Jeg jobber deltid og tar på meg litt ekstra utenom. Nå er det kaos på jobb og det mangler mange til å fylle opp vaktene( helsevesenet). Jeg har jobbet ekstra nå, men har blitt spurt om å jobbe dobbelt og det forventes at man jobber hver dag. Jeg klarer ikke å jobbe dobbelt og jeg er også avhengig av fridager innimellom for å fungere. Jeg har søvnproblemer og har generelt ikke energi til å jobbe hver dag. Kan jeg bli tvinge til å jobbe på fridagene mine og kan de tvinge meg til å gå dobbelt hvis man rett og slett ikke klarer? Det er snakk om munnbind og fullt smittevernutstyr hele dagen i tillegg. Anonymkode: 7b37e...49b
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #2 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har fått smitte på jobben og de fleste ansatte er i karantene. Jeg jobber deltid og tar på meg litt ekstra utenom. Nå er det kaos på jobb og det mangler mange til å fylle opp vaktene( helsevesenet). Jeg har jobbet ekstra nå, men har blitt spurt om å jobbe dobbelt og det forventes at man jobber hver dag. Jeg klarer ikke å jobbe dobbelt og jeg er også avhengig av fridager innimellom for å fungere. Jeg har søvnproblemer og har generelt ikke energi til å jobbe hver dag. Kan jeg bli tvinge til å jobbe på fridagene mine og kan de tvinge meg til å gå dobbelt hvis man rett og slett ikke klarer? Det er snakk om munnbind og fullt smittevernutstyr hele dagen i tillegg. Anonymkode: 7b37e...49b Nei, de kan ikke tvinge deg. Det er krav om hviletid iflg arbeidsmiljøloven. Dere har kanskje også en særavtale å forholde dere til? Doble vakter høyner risiko for å gjøre feil. Overbelastning i arbeidsmengde likeså, i tillegg for høyere risiko for sykefravær. Takk nei til vakter du ikke orker å ta. Du er i din fulle rett. Anonymkode: ac300...f65
likermegher Skrevet 19. april 2021 #3 Skrevet 19. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, de kan ikke tvinge deg. Det er krav om hviletid iflg arbeidsmiljøloven. Dere har kanskje også en særavtale å forholde dere til? Doble vakter høyner risiko for å gjøre feil. Overbelastning i arbeidsmengde likeså, i tillegg for høyere risiko for sykefravær. Takk nei til vakter du ikke orker å ta. Du er i din fulle rett. Anonymkode: ac300...f65 Mange jobber dobbelt nå for å få det til å gå rundt, men det har ikke jeg sjans i havet til å klare. Skal alltid opp igjen på dagvakt dagen etter og da sover jeg ikke mer enn kanskje to timer til sammen. Vi mangler opptil 7 personer på dagvaktene og flere på kveldsvaktene. Det gjør at det blir helt umulig å komme igjennom listene vi har. Og pause kan vi bare drite i. Jeg blir så usikker på hva jeg har lov og ikke lov til å si nei til. Jobber 50% fast. ikke anonym lenger. Samme det. Endret 19. april 2021 av likermegher
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #4 Skrevet 19. april 2021 Man må også ta hensyn til sin egen helse og psyke. Jeg er som deg, jeg blir svnløs og får dårlig helse av å presse meg for mye og stresse. Derfor har jeg måtte sette grenser og ikke være med på kjøret. Så si fra! Anonymkode: 2672e...b6a 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #5 Skrevet 19. april 2021 Det er jo for en kort periode. Man kan jo se på det som en mulighet til å bygge ekstra kapital feks - du tjener veldig godt om du kommer over overtidsgrensa. Men ingen kan tvinge deg. Anonymkode: 523c9...8bc 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #6 Skrevet 19. april 2021 Jeg syns det er veldig rart om man klarer å ødelegge helsa og psyken på å jobbe mye i 14 dager. Menmen. Anonymkode: 523c9...8bc 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #7 Skrevet 19. april 2021 Folk må huske at det tar kort tid å bryte seg selv ned om man ikke er helt " i vater" fra før og det tar lang tid å bygge seg opp i gjen. Det er nok mange som kommer til å få en knekk når pandemien er over fordi de strakk seg for langt. Anonymkode: 2672e...b6a
likermegher Skrevet 19. april 2021 #8 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg syns det er veldig rart om man klarer å ødelegge helsa og psyken på å jobbe mye i 14 dager. Menmen. Anonymkode: 523c9...8bc Det er ikke bare bare å jobbe med å hjelpe mennesker i forskjellige livsfaser, samtidig som det er for få folk, man må gå med munnbind på hele dagen, ta seg av unger og hus på fritiden og i tillegg slite med søvn. Det er snakk om en kort periode ja, men når en har mer enn nok fra før av, så er det tøft nok.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #9 Skrevet 19. april 2021 Så rart, jeg forstod det slik at vaksinert helsepersonell var fritatt karantene. Uansett, om du ikke vil jobbe mer så er du i din fulle rett til å si nei. Anonymkode: 00e6b...854
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #10 Skrevet 19. april 2021 I helsevesenet kan man bli beordret, så er det er ikke sikkert du har noe valg her. Dog er det ikke sikkert at man kan bli beordret til å jobbe dobbelt. Her ville jeg snakket med f. eks. tillitsvalgt hos dere. Anonymkode: 2d54e...f6b
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #11 Skrevet 19. april 2021 likermegher skrev (1 time siden): Det er ikke bare bare å jobbe med å hjelpe mennesker i forskjellige livsfaser, samtidig som det er for få folk, man må gå med munnbind på hele dagen, ta seg av unger og hus på fritiden og i tillegg slite med søvn. Det er snakk om en kort periode ja, men når en har mer enn nok fra før av, så er det tøft nok. Å gå med munnbind er det mange i helsevesenet sin gjør hver dag de er på jobb ( inkludert meg). Så det er et utrolig dårlig argument. Men hvis du ikke har kapasitet til å jobbe mer, så trenger du ikke det før du evt blir beordret på jobb. Anonymkode: 1faa8...b5a
likermegher Skrevet 19. april 2021 #12 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Så rart, jeg forstod det slik at vaksinert helsepersonell var fritatt karantene. Uansett, om du ikke vil jobbe mer så er du i din fulle rett til å si nei. Anonymkode: 00e6b...854 Vi er ikke vaksinerte.
likermegher Skrevet 19. april 2021 #13 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Å gå med munnbind er det mange i helsevesenet sin gjør hver dag de er på jobb ( inkludert meg). Så det er et utrolig dårlig argument. Men hvis du ikke har kapasitet til å jobbe mer, så trenger du ikke det før du evt blir beordret på jobb. Anonymkode: 1faa8...b5a Jeg går med munnbind uten problemer hele vakta mi( med konstant hodepine), men med dobbel vakt og fullt smittevernutstyr, så går det ikke.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #14 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, de kan ikke tvinge deg. Det er krav om hviletid iflg arbeidsmiljøloven. Dere har kanskje også en særavtale å forholde dere til? Doble vakter høyner risiko for å gjøre feil. Overbelastning i arbeidsmengde likeså, i tillegg for høyere risiko for sykefravær. Takk nei til vakter du ikke orker å ta. Du er i din fulle rett. Anonymkode: ac300...f65 Hehe, det er jo nesten søtt at noen faktisk tror arbeidsmiljøloven gjelder når det er snakk om liv og helse, for jeg kan bare informere deg om at det gjør den ikke. Særavtalene for helse er nesten uten unntak hvilke brudd på AML man kan gjøre for å få ting til å gå rundt, f.eks kortere hviletid. TS, som fast ansatt kan du beordres på jobb selv om du ikke har lyst. Det beste du kan gjøre er å gå i dialog med leder om hva du makter å påta deg og hva som blir for mye, og forsøke å få til en ordning der. Å måtte bruke smittevernutstyr er for øvrig en dårlig unnskyldning, det gjør vi alle. Anonymkode: b2b9d...8fe
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #15 Skrevet 19. april 2021 Bli sykmeldt 50%? Anonymkode: b8fd2...43f
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #16 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Bli sykmeldt 50%? Anonymkode: b8fd2...43f Hva har landet vårt blitt til? Man kan ikke bli sykmeldt fordi man er redd for at arbeidsgiver skal be deg jobbe når du ikke orker mer. Kjære vene, her må TS i dialog med arbeidsgiver og eventuelt tillitsvalgt, ikke legen! Anonymkode: ef8e2...7d4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå