AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #1 Skrevet 19. april 2021 Hvor store er helsefordelene egentlig? Mme barn virker jo å være like friske som mm barn. Har inntrykk av at helsefordelene er forsvinnende små, og at de i praksis har svært lite å si. Har fullammet i 6 uker og vurderer å slutte. Er rett og slett lei og totalt utslitt. Det kommer svært lite når jeg pumper. og far har jo bedre mulighet til å passe henne slik at jeg kan få noen timers sammenhengende søvn, om det bare er til å mekke sammen melk på kjøkkenet. Anonymkode: e8e32...d53 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #2 Skrevet 19. april 2021 6 mnd holder i massevis! Du kan gi deg med god samvittighet:) fordeler for mor: beskytter mot brystkreft, ovariecancer og diabetes. Og du kvitter deg med mange av dine miljøgifter. Fordel barn: får spesialisert melk med antistoffer som beskytter barnet i sitt levemiljø, masse godsaker som oligosakkarider osv. Beskytter mot infeksjoner, litt høyere iq er sett hos barn som er ernære på mm, reduserer risiko for diabetes. Men negative kons er at barn m tenner som får mm på natt har høyere risiko for karies og tannråte. + at den får høyere nivåer av miljøgifter jo lenger man ammer Anonymkode: 419b2...302
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #3 Skrevet 19. april 2021 Tja. Hva man finner i forskning og hva man ser anekdotisk rundt seg er jo ikke det samme. Det er helsefordeler ved amming både for mor (f.eks redusert kreftrisiko) og barn (f.eks antistoffer, lavere risiko for krybbedød, etc.). Men det blir selvfølgelig folk av flaskebarn også! Det er du som bestemmer, orker du ikke mer så må du selv avgjøre om det er god nok grunn for deg til å slutte. Har du evt. vurdert å delamme, kanskje det er en lettere avgjørelse? Innføre litt erstatning og se om det kan fungere med begge deler en periode? Kanskje en flaske eller tre MME i døgnet er nok til at du får sovet skikkelig og kommer deg litt ovenpå. Det har fungert greit her i alle fall. Mener ikke at man skal amme for enhver pris altså, bare noen tanker Anonymkode: 0774e...38a 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #4 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 6 mnd holder i massevis! Du kan gi deg med god samvittighet:) fordeler for mor: beskytter mot brystkreft, ovariecancer og diabetes. Og du kvitter deg med mange av dine miljøgifter. Fordel barn: får spesialisert melk med antistoffer som beskytter barnet i sitt levemiljø, masse godsaker som oligosakkarider osv. Beskytter mot infeksjoner, litt høyere iq er sett hos barn som er ernære på mm, reduserer risiko for diabetes. Men negative kons er at barn m tenner som får mm på natt har høyere risiko for karies og tannråte. + at den får høyere nivåer av miljøgifter jo lenger man ammer Anonymkode: 419b2...302 Ts skrev at babyen er 6 uker, men det kan jo være hun mente måneder Anonymkode: 0774e...38a 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #5 Skrevet 19. april 2021 Jeg vet ikke om jeg kanskje er litt krass nå, men du skriver du er totalt utslitt og lei etter kun 6 uker, og vil at far skal mate så du kan få sammenhengende søvn. Jeg syns dette er en dårlig grunn for å slutte å amme. Livet med baby innebærer svært lite søvn og mye amming. Det var dette du kunne forvente da du bestemte deg for å få barn. Man får ikke barn for å slappe av og sove, det er helt urealistisk. Selv fullammer jeg en baby på snart 6 mnd, og har ikke sovet mer enn 2 timer sammenhengende i løpet av den tiden. Får også under 8 timer totalt i døgnet, men sånn er det bare. Vi kan sove og slappe av når babyene blir eldre. Anonymkode: 931c5...0a8 8 1
Gjest Fnuggolina Skrevet 19. april 2021 #6 Skrevet 19. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor store er helsefordelene egentlig? Mme barn virker jo å være like friske som mm barn. Har inntrykk av at helsefordelene er forsvinnende små, og at de i praksis har svært lite å si. Har fullammet i 6 uker og vurderer å slutte. Er rett og slett lei og totalt utslitt. Det kommer svært lite når jeg pumper. og far har jo bedre mulighet til å passe henne slik at jeg kan få noen timers sammenhengende søvn, om det bare er til å mekke sammen melk på kjøkkenet. Anonymkode: e8e32...d53 Ammerådene i Norge opprettholdes slik de er av hensyn til en ganske kynisk bransje i utviklingsland. Når man ikke har det helsevesenet vi i Norge har, rent vann/økonomi - så er amming livsnødvendig. Her i Norge hvor vi har tilgang på alt og økonomi til å velge har det ikke signifikant innvirkning på barns helse. Dette uttales av Helsedirektoratet selv på spørsmål om revidering av ammeråd. Du trenger ikke be om tillatelse på KG for å ta egne valg og hensyn til egen helse som forelder. Du slutter når du vil, eller delammer. Når det er sagt er det ikke sikkert babyen sover lengre med mme, og det er jo endel jobb med flaskemating og. Fordeler og ulemper med begge deler egentlig. Men å spørre på KG eller i kommentarfelt er fånyttes, det valget tar du selv Om du har for liten produksjon må du jo uansett hvertfall delamme. Endret 19. april 2021 av Fnuggolina
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #7 Skrevet 19. april 2021 Du kan jo fortsette å amme og far kan gi flaske ved behov, det MÅ jo ikke være enten eller. Slutt med pumpinga, og la far gi mme. Du kan amme. Anonymkode: e1a5c...eb6 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #8 Skrevet 19. april 2021 Amming bidrar forresten til søvn - så om du nattmater ved å amme er det mye lettere å rulle seg rundt og sove videre. Kast mannen ut av dobbeltsenga og samsov. Anonymkode: e1a5c...eb6 5
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #9 Skrevet 19. april 2021 Bor i et land som heldigvis har litt mindre ammepress, og hvor helsevesenet heller oppfordrer til å amme så mye man orker, men også ta hensyn til sin egen velvære. En deprimert og utslitt mor er heller ikke bra for barnet! Og som mange sier, orker du delamming, så er det bedre enn ingenting. Anonymkode: 6ff3e...10f 2
Gjest Albbas Skrevet 19. april 2021 #10 Skrevet 19. april 2021 Det er kjempevanskelig å gi deg et klart svar på det. Sannsynligvis er det individuelle forskjeller, at barn A (pga underliggende faktorer vi ikke kjenner til) har bedre nytte av det enn barn B. Vi vet veldig lite om hvordan morsmelk påvirker tarmfloraen positivt i voksen alder. Kanskje beskytter morsmelk som baby mot mange plager som voksen, eller kanskje har det null betydning. Det er ekstremt vanskelig å forske på. Det vi vet er at det ER mange fordeler med morsmelk, men å måle hvor mye bedre det er enn mme er umulig i dag. Det er så mye vi ennå ikke vet, fordi det er mye om menneskers helse vi ennå ikke vet, og fordi det er umulig å kjøre etisk forsvarlige eksperimenter på dette. Valget må jo heller ikke være fullamming eller ingen amming. Hvis du trenger avlastning på natt, kan delamming være et alternativ?
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #11 Skrevet 19. april 2021 Baby er seks uker... Gi det litt mer tid😊 Slitsomt med baby, men slappe av kan du gjøre senere. Anonymkode: f96a0...8af 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #12 Skrevet 19. april 2021 Jeg har ammet to barn i 1,5 år hver. Samtidig, når du nå skriver - at du er total utslit, det kommer lite melk osv, så selvfølgelig er det helt innenfor å gi deg! Eneste, er at jeg også tenker at 6 uker er ganske kritisk punkt, amming eller ei, det er på en måte en bristepunkt uansett, da babyen våkner mer både på dagen og spesielt på natten kanskje, sover plutselig i kortere intervaller, og du blir sliten. Jeg tror ca på samme tidspunkt jeg selv prøvde å gi en flaske før natt, men da ingen utslag å søvn, bare mer mageknip og illeluktende bæsj - i vår tilfelle. Anonymkode: 45d0d...d71 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #13 Skrevet 19. april 2021 Kjære TS. Jeg forstår deg godt. Det å ha en baby er tøft og amming er ikke for alle. Det skal sies at amming kanskje er det beste for mor og barn, men for meg kommer mamming før amming. Jeg var helt utslitt selv med en baby som sov svært lite og jeg kunne amme flere timer i strekk hver eneste dag. Var låst til sofaen. Psykisk og fysisk var det tøft. Her ble løsningen at far avlastet noe på kveld med flaske slik at jeg fikk sove litt. Deretter ammet jeg babyen når han våknet på natt. For oss fungerte det veldig fint. Delamming kan være løsningen. Men amming er ikke for alle. Anonymkode: b51da...6bb 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #14 Skrevet 19. april 2021 Er ikke seks uker typisk tid for økedøgn også? Da ammes det mer! Baby kan også oppleves urolig, sove mindre osv. Jeg synes man skal gjøre akkurat som man føler er riktig for seg. Vil du slutte, så slutt. Vil du delamme, så gjør du det. Vil du amme, så vær så god. Det er fordeler og ulemper med begge deler. Det er som kjent mange helsefordeler med morsmelk - men vi vet ikke egentlig hvor stor forskjell det er mellom morsmelk og mme, og om det har så veldig mye å si. Man opplever både friske og syke barn uavhengig av morsmelk eller mme. Så egentlig anser jeg det som en uviktig faktor hvorvidt man ønsker å amme eller ikke. Se heller på familiedynamikken, og hva som passer best for deg. Jeg har hatt best nytte av amming med første, men forsøkte flasking en periode jeg var veldig sår og det var veldig mye merarbeid i form av opp på natta og ordne flaske i stedet for å slenge puppen ut ved samsoving. Jeg gikk raskt tilbake til fullamming. Jeg skulle ønske jeg kunne delamme andremann da hen var mye våken hele døgnet og jeg var sliten (men hen nektet plent å ta flaske, så det endte opp med å bli mindre utmattende å amme). Anonymkode: 24165...edd 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #15 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg vet ikke om jeg kanskje er litt krass nå, men du skriver du er totalt utslitt og lei etter kun 6 uker, og vil at far skal mate så du kan få sammenhengende søvn. Jeg syns dette er en dårlig grunn for å slutte å amme. Livet med baby innebærer svært lite søvn og mye amming. Det var dette du kunne forvente da du bestemte deg for å få barn. Man får ikke barn for å slappe av og sove, det er helt urealistisk. Selv fullammer jeg en baby på snart 6 mnd, og har ikke sovet mer enn 2 timer sammenhengende i løpet av den tiden. Får også under 8 timer totalt i døgnet, men sånn er det bare. Vi kan sove og slappe av når babyene blir eldre. Anonymkode: 931c5...0a8 Hvorfor skal TS tyne seg enda mer, når det finnes MME som er omtrent like godt som morsmelk? 🤯 Man får jo ikke barn fordi man har lyst på minst mulig søvn, for det finnes utrolig mye mer ved det å få barn. Så når TS kjenner hun er utslitt, så har hun virkelig gjort nok. Da jeg sto i samme situasjon, sto både jordmødre på sykehuset og helsesykepleier på helsestasjonen og messet om at hvis amming tar mer enn det gir, så stopper man. Positivt overrasket over det, all den tid jeg trodde det kom til å være 100% ammepress. At du har valgt å sove lite når det er i 2021 mulig å gi fullgod MME, får stå på deg. Jeg valgte å gi opp, og er en mye bedre mamma med nok søvn. Og TS - så heldig babyen din er som fikk seks uker med morsmelk! 🙏🏼 Men babyen din trenger også en mor som fungerer ❤️ Anonymkode: 9b5a8...16f 3
jaromei Skrevet 19. april 2021 #16 Skrevet 19. april 2021 Jeg er veldig for at man skal finne ut av hva som føles riktig for en selv. En ting jeg har hatt veldig i tankene selv når det kommer til amming er dette med antistoffer og hvilken effekt amming kan ha for immunforsvaret til baby, både på kort sikt ved sykdom og infeksjon, men også på langsikt. Nå er dette et gammelt skriv (2007), men anbefaler å lese denne: https://tidsskriftet.no/2007/09/tema-ernaering-og-helse/morsmelk-immunrespons-og-helseeffekter Jeg opplevde mye av den første tiden som ekstremt slitsom, baby ville ha pupp hele tiden visse dager og det var veldig slitsomme netter til tider også. Men etterhvert som babyen ble eldre ble det også lettere. Jeg hadde en baby som ble syk når den var 6 uker gammel (urinveisinfeksjon), og var opptatt av at puppen ville være en god hjelp gjennom sykdommen. Nå ammer jeg et par ganger daglig, og gutten min er 18 mnd. Det er ikke nødvendig for ernæring for ham nå, nå er det mest for kos og antistoffene han får fra melken. Men det er bare min erfaring. Jeg har all respekt for de som ikke orker eller klarer å komme seg gjennom de vanskelige periodene. Hadde jeg ikke vært så jævlig sta, hadde nok jeg gitt meg for en stund siden. Heldigvis syns jeg det ble lettere etterhvert.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #17 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hvorfor skal TS tyne seg enda mer, når det finnes MME som er omtrent like godt som morsmelk? 🤯 Man får jo ikke barn fordi man har lyst på minst mulig søvn, for det finnes utrolig mye mer ved det å få barn. Så når TS kjenner hun er utslitt, så har hun virkelig gjort nok. Da jeg sto i samme situasjon, sto både jordmødre på sykehuset og helsesykepleier på helsestasjonen og messet om at hvis amming tar mer enn det gir, så stopper man. Positivt overrasket over det, all den tid jeg trodde det kom til å være 100% ammepress. At du har valgt å sove lite når det er i 2021 mulig å gi fullgod MME, får stå på deg. Jeg valgte å gi opp, og er en mye bedre mamma med nok søvn. Og TS - så heldig babyen din er som fikk seks uker med morsmelk! 🙏🏼 Men babyen din trenger også en mor som fungerer ❤️ Anonymkode: 9b5a8...16f Tar mer enn det gir - for hvem? Amming gir meg personlig absolutt ingenting, men jeg har slitt meg gjennom det i snart et halvt år fordi det er det beste for babyen. Man må ofre både egne behov, egen komfort og egen søvn og hvile det første halvåret, som er den tiden det er anbefalt å fullamme. Med mindre man faktisk fysisk kollapser eller har svangerskapsdepresjon, så bør man sette egne behov til side for det barnet man har valgt å sette til verden. Absolutt alle syns det er forferdelig å sove lite og bruke masse tid på amming, men nyfødte er en 24/7-jobb, det er realiteten. Anonymkode: 931c5...0a8
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #18 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg vet ikke om jeg kanskje er litt krass nå, men du skriver du er totalt utslitt og lei etter kun 6 uker, og vil at far skal mate så du kan få sammenhengende søvn. Jeg syns dette er en dårlig grunn for å slutte å amme. Livet med baby innebærer svært lite søvn og mye amming. Det var dette du kunne forvente da du bestemte deg for å få barn. Man får ikke barn for å slappe av og sove, det er helt urealistisk. Selv fullammer jeg en baby på snart 6 mnd, og har ikke sovet mer enn 2 timer sammenhengende i løpet av den tiden. Får også under 8 timer totalt i døgnet, men sånn er det bare. Vi kan sove og slappe av når babyene blir eldre. Anonymkode: 931c5...0a8 Signerer denne. Med amming kan man ihvertfall sove og hvile litt, fremfor å stå å måle opp vann og koke og avkjøle og venne babyen til noe nytt (som han kanskje ikke tåler, får vondt i magen av, og bæsjen begynner å stinke).. Hvis man er så sliten,kan pappaen gi mme på kvelden og resten går til amming. Men ts, du bestemmer selv altså. Blir nok litt mer jobb med mme. Anonymkode: ca7b1...05d
Gjest Fnuggolina Skrevet 19. april 2021 #19 Skrevet 19. april 2021 jaromei skrev (1 time siden): Jeg er veldig for at man skal finne ut av hva som føles riktig for en selv. En ting jeg har hatt veldig i tankene selv når det kommer til amming er dette med antistoffer og hvilken effekt amming kan ha for immunforsvaret til baby, både på kort sikt ved sykdom og infeksjon, men også på langsikt. Nå er dette et gammelt skriv (2007), men anbefaler å lese denne: https://tidsskriftet.no/2007/09/tema-ernaering-og-helse/morsmelk-immunrespons-og-helseeffekter Jeg opplevde mye av den første tiden som ekstremt slitsom, baby ville ha pupp hele tiden visse dager og det var veldig slitsomme netter til tider også. Men etterhvert som babyen ble eldre ble det også lettere. Jeg hadde en baby som ble syk når den var 6 uker gammel (urinveisinfeksjon), og var opptatt av at puppen ville være en god hjelp gjennom sykdommen. Nå ammer jeg et par ganger daglig, og gutten min er 18 mnd. Det er ikke nødvendig for ernæring for ham nå, nå er det mest for kos og antistoffene han får fra melken. Men det er bare min erfaring. Jeg har all respekt for de som ikke orker eller klarer å komme seg gjennom de vanskelige periodene. Hadde jeg ikke vært så jævlig sta, hadde nok jeg gitt meg for en stund siden. Heldigvis syns jeg det ble lettere etterhvert. Det er jo nettopp et gammelt skriv. Når jeg fikk barn i 2014 var vel forskningen kommet dit hen at man så større forekomst av D-vitaminmangel, jernmangel - og at man i Sverige forsket på forhøyet risiko for cøliaki hos barn som ble fullammet. Av den grunn frarådet man fullammimg lenge og anbefalte inteodusering av fast føde fra 4 mnd, så gikk de vel til 6 mnd igjen. Hva de har landet på nå vet jeg ikke. Uansett hvor mye man vrir og vender på morsmelkforskingen på norske barn - så bunner nok helseeffekten på tilknytningen mellom barn og mor. Dess greiere man kan ha det i barseltiden, dess bedre. Vi har enorm påvirkning av lang mer inngripende faktorer enn selve ammingen på helse. Oppsummert: i norsk sammenheng, med det helsevesenet vi har, levestandard osv spiller det liten trille.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #20 Skrevet 19. april 2021 Hvorfor kan du ikke både amme og gi flaske? Anonymkode: da782...ff9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå