Gå til innhold

Foreldre dumper barn i barnepark på kjøpesentere

Anbefalte innlegg

Skrevet

VG skriver...

:forvirret:

- Jeg merker jo at enkelte barn ser ut til å være gjengangere, og har opplevd å ringe foreldrene på mobilen fordi barnet vil til mor eller far, hvor de svarer at de bare skal kle på seg yttertøyet før de kommer og henter barnet, sier barnepasser Gry Aasengen ved Sandvika storsenter.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dagsavisen har en lengre artikkel om dette problemet

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article1718854.ece

Det synes som om barn blir mer og mer "til hinder" for en del foreldre. Noen drar tydligvis på møter og og det kan se ut til at andre reiser hjem etter å ha overlatt barnet til kjøpesenteret.

Jeg tror vi er på full fart inn i et iskaldt samfunn for mange barn, hvor stadig flere vil føle seg uønsket. Når det er sagt må det også sies at det faktisk kan oppstå situasjoner der foreldre kan ha behov for hjelp i en kritisk situasjon.

I gamle dager fantes det besteforeldre tilgjengelig. I dag flytter foreldre gjerne over lange avstander uten å ha noe nettverk i nærheten. Samtidig er det stadig flere aleneforeldre.

Muyndighetne nedprioriterer den endringen som skjer i samfunnet ved å se bort fra situasjoner hvor foreldre "må ha" hjelp i kortere eller lengre perioder ved å unngå å bygge opp en form for kortids "oppevaring" i f.eks. barnehage.

Men selv om myndighetene unngår en slik form for oppgradering av "barnehage" tilbudet er det fortsatt foreldrene som til syvende og sist er ansvarlig. Når f.eks. artikkelen referer til at barnet er for sykt til å være i barnehage synes det helt vanvittig å overlate det til et kjøpesenter. Jeg kan ikke forstå at det kan være pedagogisk forsvarlig å la barn (som tydligvis er gjenngangere på slike kjøpesenter) vokse opp i et slikt miljø.

Noe foreldre egner seg desverre ikke i omsorgsrollen. Hva som bør være konsekvensen skal jeg ikke si noe om, men at de bør få "en smekk på lanken" er det liten tvil om.

Skrevet

Jeg synes det er helt tragisk.. Opplevde en gang at i en barnehage jeg jobbet så sendte vi hjem et barn med feber. Jeg avspaserte denne dagen noen timer, så jeg gikk derfra ikke så lenge etter barnet var blitt hentet av mor. (Som jobbet like ved barnehagen). Jeg tuslet ned til kjøpesenteret som lå bare noen hundre meter fra barnehagen, og da så jeg dette barnet i "barneland" eller hva de kalte det. Helt horribelt. Jeg trodde ikke mine egne øyne. Det er godt mulig at denne moren var inne på kjøpesenteret og handlet, men uansett så hadde barnet feber og var sjuk!

Jeg blir fortvilet av å høre sånt. Noen folk egner seg ikke til foreldre, det er sikkert og visst.

Skrevet

Huff, trist å lese! Vet ikke om jeg ville overlatt barnet til en sånn barneparkering selvom jeg bare skulle handle littegrann engang jeg! Men nå er datteren min veldig liten, kan jo være at hun selv vil mase om å være i lekerommet mens jeg handler når hun blir noen år eldre.

Skrevet

Stakkars barn, sier nå jeg......

Skrevet

Fryktelig tragisk, men kan ikke si jeg er overrasket.... dessverre

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet

De burde kanskje innføre makstid + betaling på slike "barneparkeringer"?

Vet ikke om det hjelper, men det var en tanke..

Skrevet

Tragisk! Det er så mange som aldri skulle vært foreldere!

Skrevet

Jeg er ikke sikker på om jeg "kjøper" det jeg da. Synes det kommer frem sånne "å så tragisk" historier med jevne mellomrom.

- Om foreldre som bruker lekebutikken som barnevakt for eksempel.

Det er nok noen merkelige mennesker som gjør det, men jeg tror ikke det er et utbredt problem.

Det er jo fælt at det skjer likevel da.

Gjest Homer Simpson
Skrevet

Enig med anna der, det blir gjerne litt blåst opp når man ser det i avisen. Tror ikke det er noe stort samfunnsproblem. Samtidig burde disse foreldrene bli fratatt omsorgsretten for barna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...