Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vært i et avstandsforhold i snart 2 år. Vi har møttes jevnlig hele tiden i helger og innimellom i friperioder fra jobb. Som regel er det jeg som reiser til kjæresten og i fjor brukte jeg alle mine feriedager hos han. Vi hadde plan om å ta en ukestur i nærheten av mitt hjemested men han tok aldri ut ferieuken han hadde satt av til det og overførte den til dette året i stedet.

I år har vi så langt planlagt 3 uker ferie samtidig.  Han har barn fra før og vi tenkte være i hans hjemområde med barna og kanskje noen dager på bilferie hvis pandemireglene tillater det. Og dra i dyrepark f.eks.  De to siste ferieukene hans bruker han i vinterferien og høstferien til barna. 

Har prøvd å foreslå at vi kunne tatt noen dager sammen bare vi to, siden han har en uke til gode fra i fjor, men han sier han skal se på det men at det kanskje ikke blir tid til det.

I fjor passet jeg barna hans en uke i min ferie og han var på jobb. Nå lurte han på om jeg kanskje kunne kommet en uke på besøk før skoleferien starter, å passe dem og kjøre/hente på skolen da det ikke er i orden med buss enda etter flytting. (Ellers er det besteforeldre eller nabo som kjører dem til skolen). Og hvis jeg fikk det kjedelig på dagtid kunne jeg male litt utendørs hvis jeg ville mens han er på jobb. Jeg venter på svar fra arbeidsgiver om det lar seg gjøre med fri den uken før sommerferien starter. Han har barna annenhver uke forresten og vært avhengig av hjelp fra andre med pass og skyss i hele vinter pga manglende busstilbudet.

Men det jeg egentlig lurte på, var hvordan andre som er i avstandsforhold/særboere tilbringer feriene? Er dere mest hos den ene og dens familie eller går det begge veier? Føler de dagene vi skulle ha sammen i fjor, bare blir utsatt og utsatt og plutselig er året gått igjen.  

Anonymkode: bb2c8...912

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kommer til han for å være sjåfør, barnevakt og maler ? Dette hadde ikke jeg brukt min ferie på

• Liker 14
Skrevet

Det er tydeligvis ikke er så viktig for han å ha ferie bare dere 2. Han er mer opptatt av å få kabalen med skoleskyss og barnepass til å gå opp.

Praktisk for han. Hvis du synes det er greit nok, så hadde jeg i alle fall krevd at dere skulle ha en hel uke sammen. Hvis dere stort sett er sammen i helger og når han har barneuke så blir dere ikke ordentlig kjent. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min pleier å ta seg fire uker fri i skoleferien på sommeren. Hvorpå ungene er hos han i tre uker (de er såpass store at de klarer seg selv den første uka, mens han er på jobb). To ukers  ferie med ungene tar han da først.

Deretter pleier han da være hos meg i to uker (er hage og større muligheter for grilling og friluft her) også er jeg med ned til bylivet hos han i en uke. Er hos han mens han jobber. da får vi sammenlagt tre uker sammen og han også får kombinert dette med tre uker med barn. 

Anonymkode: 5c308...ba5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg ikke i noe avstandsforhold. Men én ting er sikkert! Jeg bruker ikke min ferie for å være tjener for andre. Ferien min bruker jeg til å bade og slappe av og kose meg.

Anonymkode: 74a5f...531

• Liker 6
Skrevet

du er jo ikke i ett forhold, ham bruker deg bare.. stakkars har du ikke skjønt dette? dump han asap 

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor får ikke barna skoleskyss, lurer jeg på...? Hvis de bor slik til at de ikke kan gå/sykle til skolen har de vel krav på buss eller taxi? 

Syns helt ærlig du burde dra på jentetur den uka, invester i venner og familie! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere skal ha tre uker sammen i sommer og nå lurer han på om du kan komme for å jobbe hos han en fjerde uke? Jeg hadde aldri i verden brukt en ferieuke på å styre for kjæresten og hans barn dersom han ikke engang hadde tatt seg bryet med å sette opp en aleneferie for oss. 

Anonymkode: 8ee0d...be3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Barna har ikke fått skoleskyss enda fordi han har flyttet til en annen kommune som ikke har busstilbud til skolen de går på (i den kommunen de bodde før). Og han har ikke meldt adresseendring heller enda så på papiret bor dem i den usolgte leiligheten enda, som er gangavstand til skolen. Men har i hele vinter blitt kjørt begge veier, etter de flyttet til annen kommune en stund etter nyttår. Det tar ca 20 min en vei med bil til skolen. 

Tenker at jeg bør stille opp og hjelpe til og det forventes sikkert når man finner noen med barn fra før. Men ja, det føles litt som han tar meg for gitt innimellom. Jeg foreslo opprinnelig å komme en langhelg i juni men han mente det var bedre om jeg var der i ukedagene og kunne bidra med barna. Men kun hvis jeg selv ville. Får ikke til å si nei, men som dere sier kunne det vært på sin plass med noen dager sammen bare vi. Og gjerne ferie. 

Skrevet

Du stiller opp og er hans tjener 1 uke av din ferie. Han bruker nøyaktig 0 dager ferie på deg og vil ikke komme til ditt hjemsted. 
Det er greit å bidra, men det skal gå begge veier. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for svar!

Barna har ikke fått skoleskyss enda fordi han har flyttet til en annen kommune som ikke har busstilbud til skolen de går på (i den kommunen de bodde før). Og han har ikke meldt adresseendring heller enda så på papiret bor dem i den usolgte leiligheten enda, som er gangavstand til skolen. Men har i hele vinter blitt kjørt begge veier, etter de flyttet til annen kommune en stund etter nyttår. Det tar ca 20 min en vei med bil til skolen. 

Tenker at jeg bør stille opp og hjelpe til og det forventes sikkert når man finner noen med barn fra før. Men ja, det føles litt som han tar meg for gitt innimellom. Jeg foreslo opprinnelig å komme en langhelg i juni men han mente det var bedre om jeg var der i ukedagene og kunne bidra med barna. Men kun hvis jeg selv ville. Får ikke til å si nei, men som dere sier kunne det vært på sin plass med noen dager sammen bare vi. Og gjerne ferie. 

Dette er langt utover hva som forventes!!

Anonymkode: 74061...42f

AnonymBruker
Skrevet

Var i et avstandsforhold i seks år før vi flyttet sammen. 
Jeg hadde ALDRI brukt min ferieuke for å passe hans unger. Han hadde heller aldri forventet noe sånt av meg. 

Ikke finn deg i det. Han må ta seg fri selv. 

Anonymkode: ac4f5...c6e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Tenker at jeg bør stille opp og hjelpe til og det forventes sikkert når man finner noen med barn fra før. Men ja, det føles litt som han tar meg for gitt innimellom.

Hei, nei det forventes ikke når man finner seg menn som har barn fra før. Men det forventes når man ikke greier å si nei. Nå når du gir han lillefingeren kan du glede deg til en fremtid hvor han tar hele hånden fordi han vet at du sier ja. Og noe ferie bare dere to kan du bare glemme. Ferien din brukes til å være barnepike og privatsjåfør.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han har en uke mer ferie enn deg, og du skal bruke en ferieuke på ham mens han jobber..? Han burde ta denne uken fri selv, så har dere ferie sammen i dine ferieuker. 

Anonymkode: 6e510...74e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg foreslår at du leverer denne "mannen" tilbake til ekskona 😱

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg foreslår at du leverer denne "mannen" tilbake til ekskona 😱

Hun ville ikke ha han.

AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er litt dumt om jeg bare sitter der også må besteforeldre eller naboer være sjåfør/barnevakt. Han sier det ikke passer å ta ut ferie da.. så da må andre stille opp for han.. 

Når jeg har vært der ellers i langhelger som har truffet med skoledager og han har vært på jobb, så har jeg bidratt med litt pass eller henting. Igjen fordi det blir litt feil å sitte der også må andre komme og være sjåfør. Men det har vært bare enkeltdager der jeg har kunnet ha hjemmekontor. Nå er det snakk om at jeg skal bruke av ferien eller avspasere. 

AnonymBruker
Skrevet

Du bør selvsagt jobbe den uken, eller ta ferie for deg selv (eller med venninner/familie). Om ikke du reiser noe sted så kan du likevel slappe av, ta noen småturer, eller ordne ting hjemme. Ikke være barnevakt for ham når han ikke en gang gidder å ordne ferie for dere to. 

Alt du skriver får meg til å tenke at han egentlig ikke vil være sammen med deg som kjærester, men vil ha hjelp med barna. 

Og det bussopplegget? Det må han ordne på et vis. 

Anonymkode: 1e5d7...e9f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Takk for svar!

Altså, han kan jo selvsagt be om hva som helst - det er en naturlig del av å være et menneske, og å be om hjelp fritt er en udelt positiv egenskap.

Men det er like naturlig for deg som "hjelperen" å si nei som det er å si ja - å tenke gjennom hva du synes er gøy og ok og hva du ønsker å bruke din ferie på er en naturlig øvelse du går gjennom. Men det er ene og alene ditt ansvar å si nei. Det er ikke hans ansvar å skjønne at du ikke tar ansvar for å si nei, og så behandle deg som en baby og si nei for deg. Det ville være nedlatende. 

Så problemet sitter nok mest hos deg, ts. Gitt at du tenker "utnytter han meg?" og ikke verken grensesetter eller snakker åpent med han om dette så er du den uansvarlige. 

Hva vi sier spiller heller ingen rolle - å være særboende "bonusmamma" er i mange tilfeller det beste av det beste. En slipper risikoen ved å føde, det kroppslige forfallet ved graviditet, en kan overlate det vriene til far og bare ha det moro med barn en liker innimellom. Så det kan hende at en uke ferie med bonusbarn er himmelriket for deg. Men gitt at det ikke er himmelriket så sier du bare nei.

Anonymkode: 5da1f...c67

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Tenker det er litt dumt om jeg bare sitter der også må besteforeldre eller naboer være sjåfør/barnevakt. Han sier det ikke passer å ta ut ferie da.. så da må andre stille opp for han.. 

Så det er ikke dumt at du må stille opp? Hva skulle han gjort om han ikke hadde deg da? Gå på jobb, og spar ferien til du kan bruke den til det den er ment til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...