AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #1 Del Skrevet 18. april 2021 Hei! Jeg er en dame på 44 år som veier 82 kg og er 170 høy. Siden jeg var 12 år har livet mitt vært preget av dårlig forhold til mat. Det startet med anoreksi. Så gikk det over til både anoreksi og bulimi (uten overspising, jeg kastet opp selv om jeg spiste normalt). Fra 2011 til 2015 klarte jeg å komme meg utav den onde sirkelen -trodde jeg- ved å trene tung styrke. Jeg spiste mye og ble veldig fit, men nå hadde treningen overtatt for anoreksi/bulimi på en negativ måte. Jeg fikk slitasjeskader og måtte slutte og trene. Etter dette har jeg ikke trent og jeg har jobbet knallhardt for å godta meg selv. Jeg har spist lite, men ikke kastet opp. Og vekta har gått oppover. Tidligere i vår kjente jeg på ett så stort hat mot hvordan jeg ser ut at jeg begynte å trene litt igjen. Korte styrkeøkter hjemme, ca 20 min annenhver dag og gå turer. Jeg har også logget hva jeg spiser, og det ligger på ca 1300 kalorier per dag. Sunn mat, ikke brus, men litt godteri fredager. Jeg prøver å få spist 1500, men det er ikke like lett hver dag. Problemet mitt nå er at selv om jeg ikke spiser mye og har begynt å trene, rikker ikke vekta seg. Dette er fortvilende og jeg er redd for å gå tilbake til det jeg kan, å ikke spise/kaste opp. Spørsmålet mitt er om noen vet hvem jeg kan kontakte for å få hjelp? (Jeg vet jeg kan kontakte fastlege, men ønsker å finne noen privat.) Anonymkode: 81841...dbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #2 Del Skrevet 18. april 2021 Jeg glemte å skrive at jeg aldri har snakket med noen om dette, (bare en søster og en venninne), så jeg har ikke tidligere fått hjelp da nesten ingen har visst om mine spiseforstyrrelser. ts Anonymkode: 81841...dbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chroma Skrevet 18. april 2021 #3 Del Skrevet 18. april 2021 www.nettros.no Der kan du få noen å snakke med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #4 Del Skrevet 18. april 2021 Beklager, men innlegget ditt vil bli slettet. Kg godtar ikke tråder som diskuterer matinntak under 1500 kcal. Håper du får mange nyttige svar før det. Anonymkode: 3421e...31b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #5 Del Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Beklager, men innlegget ditt vil bli slettet. Kg godtar ikke tråder som diskuterer matinntak under 1500 kcal. Håper du får mange nyttige svar før det. Anonymkode: 3421e...31b Oi, det visste jeg ikke! Men håper de lar det stå når de skjønner at jeg ønsker å spise mer, men trenger hjelp til det. Ts Anonymkode: 81841...dbc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #6 Del Skrevet 18. april 2021 Chroma skrev (13 minutter siden): www.nettros.no Der kan du få noen å snakke med. Takk, det skal jeg sjekke ut! Anonymkode: 81841...dbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #7 Del Skrevet 18. april 2021 For å gjøre det enklere kan jeg omformulere spørsmålet til om noen vet om noen som kan hjelpe med med en kontrollert vektnedgang med tett oppfølging og kostholdsplan? Jeg vet jeg må spise mer og at kroppen antageligvis er preget etter maaange år (ti-år faktisk, siden 1988!!) med nesten sammenhengende spiseforstyrrelser. Men jeg trenger virkelig hjelp til å gjøre det. Ts Anonymkode: 81841...dbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cleo88 Skrevet 18. april 2021 #8 Del Skrevet 18. april 2021 Du kan jo endre visse info i HI om antall kalorier, altså bare ikke angi konkrete tall - så blir vel ikke tråden slettet? Ta en stoffskiftesjekk hos legen? Greit å utelukke at underfunksjon er årsaken. Etter perioder med lite mat legger jeg også skremmende raskt på meg, og da har jeg ikke engang spist meg mett eller så mye som ville vært anbefalt mtp aktivitetsnivå, bmi osv. Tror kanskje litt på dette med at kroppen går i sparebluss - selv om mange hevder at det er en myte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #9 Del Skrevet 18. april 2021 Jeg ville helt ærlig gitt det litt mer tid. Gåturer og 1300-1500 kcal i snitt per dag er helt sunt og fint for vektnedgang hos damer, og når du har en spiseforstyrret bakgrunn tror jeg du skal gå for sakte og stabil vektnedgang. Vekta vil gå nedover etter hvert med det inntaket du har, men det kan ofte ta litt tid i starten fordi kroppen holder på vann, liker ikke forandring osv. Det gjelder bare å ikke være utålmodig. Anonymkode: d6558...a0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #10 Del Skrevet 18. april 2021 Cleo88 skrev (51 minutter siden): Du kan jo endre visse info i HI om antall kalorier, altså bare ikke angi konkrete tall - så blir vel ikke tråden slettet? Ta en stoffskiftesjekk hos legen? Greit å utelukke at underfunksjon er årsaken. Etter perioder med lite mat legger jeg også skremmende raskt på meg, og da har jeg ikke engang spist meg mett eller så mye som ville vært anbefalt mtp aktivitetsnivå, bmi osv. Tror kanskje litt på dette med at kroppen går i sparebluss - selv om mange hevder at det er en myte. Lurt, da tar jeg blodprøve for å sjekke stoffskifte neste gang jeg er til legen! Jeg får dessverre ikke endret innlegget mitt da jeg skriver som anonym. Anonymkode: 81841...dbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #11 Del Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg ville helt ærlig gitt det litt mer tid. Gåturer og 1300-1500 kcal i snitt per dag er helt sunt og fint for vektnedgang hos damer, og når du har en spiseforstyrret bakgrunn tror jeg du skal gå for sakte og stabil vektnedgang. Vekta vil gå nedover etter hvert med det inntaket du har, men det kan ofte ta litt tid i starten fordi kroppen holder på vann, liker ikke forandring osv. Det gjelder bare å ikke være utålmodig. Anonymkode: d6558...a0a Ja, jeg håper det. «Problemet» er jo at jeg ikke har endret på inntak av daglige kalorier. Jeg spiser litt mer/omtrent det samme nå som jeg gjorde da jeg begynte å trene i det små igjen. Grunnen til det er at jeg vet at jeg ikke kan gå ned i kaloriinntak, det er å gå feil vei i forhold til min forhistorie, og kroppen trenger jo næring. Og dette er også grunnen til at jeg trenger hjelp fra noen som kan dette med vektnedgang for personer med (tidligere?) spiseforstyrrelse. Anonymkode: 81841...dbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matas Skrevet 18. april 2021 #12 Del Skrevet 18. april 2021 Kjære trådstarter, Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym. Med vennlig hilsen, Matas, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg