Gå til innhold

Kan sameier bygge veranda rett over min?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det ikke slik at selv om en nabo skulle ha innsigelser, så betyr det at man ikke får gjennomført byggingen. Det er mer en formalitet som må være på plass. Er utbyggingen innenfor regler og reguleringsplanen så er det lite man får gjort.

Anonymkode: bf351...0e0

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da fant jeg løsningen. Det er altså tale om søknadspliktig fasadeending på fellesareal.

Det følger av sameieloven § 4:1 Eit fleirtal2 kan gjera vedtak om styring og utnytting i samsvar med det sameigetingen er etla eller skikka til.3

Det vil si at jeg må gi mitt samtykke til endringen av fasade, for at det skal bli flertall. Så da har jeg vetorett, på en måte.

Anonymkode: 736d7...7c9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå er det ikke slik at selv om en nabo skulle ha innsigelser, så betyr det at man ikke får gjennomført byggingen. Det er mer en formalitet som må være på plass. Er utbyggingen innenfor regler og reguleringsplanen så er det lite man får gjort.

Naboen min klaget, men jeg fikk likevel bygge. Han hadde ingen gode argumenter, tror bare han er vanskelig. 

Da jeg bodde i leilighet ville vi utvide veranda, de andre i huset sa nei, så vi fikk ikke....

Ville tatt kontakt med byggesak i din kommune. I min kommune får man IKKE bygge slik på vernet hus, vanskelig nok om de er i sefrak registeret.....

Anonymkode: e2bb7...b9b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fasadeending er ikke innenfor reguleringsplan, bygget er vernet etter plan og bygningsloven. I tillegg til at sameiets styre må ha flertall for denne endringen. Og siden vi bare er to sameiere vil det ikke bli flertall. Så det stopper allerede der

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da fant jeg løsningen. Det er altså tale om søknadspliktig fasadeending på fellesareal.

Det følger av sameieloven § 4:1 Eit fleirtal2 kan gjera vedtak om styring og utnytting i samsvar med det sameigetingen er etla eller skikka til.3

Det vil si at jeg må gi mitt samtykke til endringen av fasade, for at det skal bli flertall. Så da har jeg vetorett, på en måte.

Det kan være at jan får bygge selv om du sier nei! 

AnonymBruker
Skrevet

I mitt sameier så måtte det sendes inn søknad til kommunen om vi som eiere i de forskjellige leilighetene i bygget kunne bygge ut verandaen og ha glassrettverk enn den vanlige sorten. Det tok tid før vi fikk svar og godkjenning. Heldigvis så var vi alle enige at bygget trengte en ansiktsløft og en litt mer moderne variant.

Anonymkode: 7ec12...3d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det kan være at jan får bygge selv om du sier nei! 

Nei, se sameieloven § 4. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vernet som bevaringsverdig etter plan og bygningsloven

Akkurat dette betyr ikke nødvendigvis et avslag. Dersom man ikke ødelegger byggets visuelle/historiske karakter kan man få gjøre endringer på fasaden. Vanligvis må antikvariske myndigheter inn i bildet, som setter strenge føringer for hvordan ting skal utføres. Bruker alltid være mye styr med de byggesakene da, må sannsynligvis en arkitekt inn i bildet, som skriver avhandlinger til antikvar.

Anonymkode: 4df82...d5e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...