Gå til innhold

Kan sameier bygge veranda rett over min?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sameier i 2. etg. ønsket å bygge veranda på huset- spesifiserte ikke hvor men antar det blir over min veranda i 1. etg siden det er best lysforhold her på ettermiddag. Hvis sameier må ha støttestolpe ned til min veranda, så får jeg en stolpe rett i utsikten. Og jeg antar at det blir mindre lysinnslipp til min veranda og leilighet også? 

Lurer på om jeg har noe å si på dette? Skjønner at han vil ha veranda, men det er bedre utsikt fra den andre siden av huset, selv om sola ikke står like lenge der. Og da kan stolpene settes mellom mine vinduer så jeg ikke får dem midt i utsikten. 

Anonymkode: 736d7...7c9

AnonymBruker
Skrevet

Dette lurer jeg også på, men jeg er i 2.etg som vil utvide veranda over de som bor under. 

Anonymkode: 3d87f...971

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje dere to er naboer og sameiere? :fnise:

Anonymkode: e00d6...4e6

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt. Naboen vil bygge en veranda over din terrasse? Du bor i første etasje? Er hagen en del av sameiet, eller er denne privat? 

Uansett må det sannsynligvis byggesøkes som fasadeendring. Du kan evt. komme med innsigelser/merknader i byggesaken. Antar dette også må opp til behandling i styret for sameiet. 

Anonymkode: 4df82...d5e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat samme problemstilling i sameiet der vi bodde før. Firemannsbolig, der naboen over oss ønsket å bygge ut balkongen sin. Vi sa nei, da det ville ta masse sol fra oss, skape skygge over store deler av terrassen, og skyggelegge hele stua inne. Han ble sur som en padde, men det kunne vi ikke ta hensyn til.

Anonymkode: cf26e...a76

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ikke til reglene rundt dette, men en veranda over din bolig medfører MYE tap av lys inn i din leilighet og skygge i din hage/på din terrasse. 
Bor selv i hus med veranda og det er nesten så jeg skulle ønske den ikke var der fordi det alltid er mørkt og skyggefullt i rommene under verandaen. 

Anonymkode: d17a4...130

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Akkurat samme problemstilling i sameiet der vi bodde før. Firemannsbolig, der naboen over oss ønsket å bygge ut balkongen sin. Vi sa nei, da det ville ta masse sol fra oss, skape skygge over store deler av terrassen, og skyggelegge hele stua inne. Han ble sur som en padde, men det kunne vi ikke ta hensyn til.

Anonymkode: cf26e...a76

Ok, så jeg kan faktisk si at det ikke er ok for meg? Det er et vernet hus, pga arkitekturen. Sameier har veranda fra før, men på en annen kant av huset som ikke er sjenerende for meg. Ser at når man skal bygge på fellesareal kreves samtykke fra den andre sameier. Fasade anses jo som fellesareal.

Vi eier 50/50 av alt bortsett fra våre respektive leiligheter som er seksjonert

AnonymBruker
Skrevet

Da ville jeg i første omgang skyldt på at verningen trolig gjør at dette ikke blir godkjent fasadeendring.

Anonymkode: 20191...e5c

• Liker 7
Skrevet

Det er jo en sak for sameiet og muligens for kommunen. 

Understøttet konstruksjon teller i utnyttelsen for eiendommen som dermed må være innenfor reguleringsplanen for å kunne være unntatt søknadsplikt. En byggesøknad blir ikke (skal ikke bli) behandlet uten at det er klart at hjemmelshaver (sameiet) stiller seg bak søknaden.

Den aller største "gleden" ved tomannsbolig er at avstemming i sameiet ofte ender 1-1 og at ingen slike avstemninger skjer på et rasjonelt grunnlag.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (Akkurat nå):

Det er jo en sak for sameiet og muligens for kommunen. 

Understøttet konstruksjon teller i utnyttelsen for eiendommen som dermed må være innenfor reguleringsplanen for å kunne være unntatt søknadsplikt. En byggesøknad blir ikke (skal ikke bli) behandlet uten at det er klart at hjemmelshaver (sameiet) stiller seg bak søknaden.

Den aller største "gleden" ved tomannsbolig er at avstemming i sameiet ofte ender 1-1 og at ingen slike avstemninger skjer på et rasjonelt grunnlag.

Ja, det må jo være påkrevet med mitt samtykke for at kommunen skal godkjenne en sånn søknad, når det må være minst to eller tre støttestolper som går ned på min veranda. 

Sameier har veranda fra før, selv om den har mindre utsikt. Jeg foreslo at han utvider den isteden.

Uansett håper jeg kommunen vil avslå en evt byggesøknad siden bygget er vernet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det må jo være påkrevet med mitt samtykke for at kommunen skal godkjenne en sånn søknad, når det må være minst to eller tre støttestolper som går ned på min veranda. 

Sameier har veranda fra før, selv om den har mindre utsikt. Jeg foreslo at han utvider den isteden.

Uansett håper jeg kommunen vil avslå en evt byggesøknad siden bygget er vernet.

Tro meg, mange kommuner bryr seg minimalt om hjemmelshaver stiller seg bak søknaden. De skiller ikke mellom hjemmelshaver og tiltakshaver (selv om de skal det). Så her bør du være våken.

Om verningen alene utløser søknadsplikt kommer helt an på hvilket lovverk vernet ligger under, så det er ingen garanti for noe som helst.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

A-hunter skrev (1 minutt siden):

Tro meg, mange kommuner bryr seg minimalt om hjemmelshaver stiller seg bak søknaden. De skiller ikke mellom hjemmelshaver og tiltakshaver (selv om de skal det). Så her bør du være våken.

Om verningen alene utløser søknadsplikt kommer helt an på hvilket lovverk vernet ligger under, så det er ingen garanti for noe som helst.

Det er vel påkrevet med nabovarsel slik at kommunen blir informert om eventuelle innsigelser?

Det er vernet som bevaringsverdig etter plan og bygningsloven

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er vel påkrevet med nabovarsel slik at kommunen blir informert om eventuelle innsigelser?

Det er vernet som bevaringsverdig etter plan og bygningsloven

Naboer på samme eiendom blir ikke varslet i nabovarsel. Du er ikke nabo til et tiltak på eiendom du eier en andel av. Naboer er de som grenser til, eller gjenboere etter kommunens skjønn.

I så fall er den vernet gjennom kommune- eller en reguleringsplan, så da skal det ligge rammebetingelser tilgjengelig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må uansett være tydelig på at du ikke ønsker at det bygges veranda. På grunn av at det forringer din bolig, og ikke på grunn av vernet bygning. Hvis du ikke sier noe, kan du ikke forvente å bli hørt. Å sitte stille og krysse fingrene for at «noen andre» vil det samme som deg, bli for dumt.

Anonymkode: 0b65c...7b9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (20 minutter siden):

Naboer på samme eiendom blir ikke varslet i nabovarsel. 

Det er fullstendig feil. 

Anonymkode: 9de42...6c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er fullstendig feil. 

Ja det høres passe søkt ut at ikke folkene som bor i samme bygg skal få vite noe før det banker byggefolk på døra 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er fullstendig feil. 

Jeg leverer et sted mellom 50 og 70 byggesøknader i året, så nei, det er ikke feil.

Plan- og bygningsloven § 21-3: "Før søknad sendes inn, skal naboer og gjenboere varsles av søker" 

Det er naboer til eiendommen (tomta) som menes.

Hvordan vet jeg det, tenker du nok nå?

Joda, nå finnes det elektroniske tjenester som er utviklet sammen med DiBK (Direktoratet for Byggkvalitet) som genererer nabovarsler via Altinn. Der kommer aldri naboer på samme tomt opp, man kan ikke engang velge de inn i varselet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det høres passe søkt ut at ikke folkene som bor i samme bygg skal få vite noe før det banker byggefolk på døra 😅

Det er det heller ingen som påstår, men de blir ikke varslet gjennom nabovarselet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (Akkurat nå):

Jeg leverer et sted mellom 50 og 70 byggesøknader i året, så nei, det er ikke feil.

Plan- og bygningsloven § 21-3: "Før søknad sendes inn, skal naboer og gjenboere varsles av søker" 

Det er naboer til eiendommen (tomta) som menes.

Hvordan vet jeg det, tenker du nok nå?

Joda, nå finnes det elektroniske tjenester som er utviklet sammen med DiBK (Direktoratet for Byggkvalitet) som genererer nabovarsler via Altinn. Der kommer aldri naboer på samme tomt opp, man kan ikke engang velge de inn i varselet.

Ok flott. Hva sier sameieloven og eierseksjonsloven om dette da? Pluss plan og bygningsloven om verneverdige bygg? Vernet pga arkitektur som er veldig typisk datidens byggestil. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok flott. Hva sier sameieloven og eierseksjonsloven om dette da? Pluss plan og bygningsloven om verneverdige bygg? Vernet pga arkitektur som er veldig typisk datidens byggestil. 

De sier ingenting om at naboer på samme tomt skal varsles i nabovarselet.

Utover det 'diskuterer' jeg ikke med AB-brukere som (riktignok mislykket) forsøker å latterliggjøre mine bidrag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...