Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet til en ny plass for et år siden og kom raskt i snakk med flere naboer. 
Som person er jeg veldig sosial og liker å omgås andre mennesker. 

Så til problemet. 
Den ene naboen får aldri nok av meg. Spør om å treffes hver dag og sender meldinger hele tiden. Spør hvor jeg er hvis hun ser bilen er borte. Hun har full kontroll. Er jeg ute med hunden så spør hun om å bli med.

Jeg var først veldig glad for vennskapet vi fikk så fort, men dette spiser meg opp og jeg kjenner jeg tar mer og mer avstand. 
Jeg har verken samboer eller barn så vanskelig å komme med en unnskyldning. Hjemmekontor har jeg også pga korona. 

Hva skal jeg egentlig gjøre? 

Fortvilt kvinne..

Anonymkode: 7c49e...145

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Med sånne mennesker tror man bare må være veldig direkte og ærlig. Si at det blir for ofte og du tar kontakt når du orker. 

Anonymkode: fb411...4bd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det hadde vært meg så hadde jeg satt pris på om vedkomne hadde vært åpen. Er jo vanskelig å vær åpen og direkte,men det er mye bedre istedenfor å ikke si noe og gå rundt å irritere seg sånn som den ene kollegaen av meg. 

Anonymkode: 9f81d...b81

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spør hun om å bli med på tur så er det  lov å svare at i dag trenger du å gå alene. Du har ingen forklaringsplikt.

Sender hun meldinger kan du drøye lenger og lenger med å svare.

Alternativ kan du være ærlig å si at det blir litt for mye for deg.

Anonymkode: 4723e...564

Gjest Skogsalv
Skrevet (endret)

Hurra for venner og godt naboskap 😅, men her har du noen som tråkker over alle grenser.  Det er ikke normal oppførsel.  Mest sannsynlig sliter vedkommende litt psykisk og hekter seg på alle nye mennesker hen får tilgang til. Tydelighet er eneste mulighet. Vær også forsiktig med å dele private ting. 

Du trenger ikke  forklare hvorfor.  Bare si at det ikke passer. Svar minst mulig på meldinger.  Bruk lang tid på de du svarer på,veldig korte svar. Ville også omgjort på tider jeg luftet hunden ,gått andre veier. 

Vet det er vanskelig . Man vil jo være medmenneske.  Men det må være på gjensidige premisser.  Du er nabo. Ikke støttekontakt.  

Gir du lillefingeren, tar personen hele hånda ! Ikke gi innpass.  Ellers kommer du til å få besøk hele sommeren snart...

Endret av Skogsalv
AnonymBruker
Skrevet

Bare vær ærlig og sett tydelige grenser. Folk flest liker og respekterer det.

Anonymkode: 86965...d9a

AnonymBruker
Skrevet

Mennesker som er så intense som dette tåler som regel også at du er tydelig og bestemt. I mange tilfeller verdsettes det faktisk, for de forstår ofte ikke selv hvor grensa går. I deres hode er de bare hyggelige og viser initiativ. Men blir det satt grenser for de så husker de det til neste gang uten å bli fornærmet. 

Jeg hadde det sånn som deg med en venninne jeg fikk som har lett autisme. I begynnelsen var det et slit, men etterhvert som jeg ble kjent med henne forsto jeg at det gjaldt å være bestemt. 

For eksempel hvis det begynte å bli sent og hun hadde vært her lenge så "tok" hun det ikke når jeg begynte å hinte om at jeg vurderte å legge meg og kanskje vi skulle treffes en annen gang. Da var det bare "hehe ja. Så fint du har det inne på soverommet ditt da. Kan jeg ta litt mere chips?" 

Nå sier jeg "nå skal jeg legge meg, så nå må du dra!😊". Og da takker hun for seg og labber hjemover. 

Anonymkode: 406a8...4ad

AnonymBruker
Skrevet

Du må sifra.

Dette er en grunn til at man aldri skal bli venn med en nabo, hold avstand! :) Vi bor i norge...

Anonymkode: b0386...999

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...