Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Baby er 4 uker nå. Er andremann, men føler meg som førstegangs mamma. Baby er utrøstelig uten puppen i munn. Øver på smokk men den er ikke særlig populær enda. Er misfornøyd hvert eneste minutt han ikke sover evnt er på puppen. Med et eldre søsken (2,5 år) som må hjelpes på morgen og leveres i bhg må baby stadig ligge noen minutter uten sjans til å bli plukket opp, og da skriker han så han rister og mister stemmen. Får dårlig samvittighet ovenfor baby og får dårlig samvittighet for søsteren som alltid må «gi fra seg» mamma fordi jeg må amme, bysse eller bære. Andre opplysninger om baby annet enn at han er puppegal: gulper ekstremt mye. Stiv og anspent i kroppen. Kjenner ofte at det bobler i magen på han. Opplever han som veldig stresset da han fort blir oppjaget og kaver og higer etter pusten og hoster om hverandre. Kan ikke legges ned etter å ha sovnet, våkner innen 5 min uansett hvor dyp søvn han er i. Vogn er bare å glemme. Har vært i kontakt med helsestasjon og det eneste jeg fikk av råd var å forsøke svøping samt prøve å legge han mer på siden når han skal finne roen. Ingen av rådene er til nytte og jeg føler genuint at babyen ikke har det bra. Har noen erfaringer? Og er dette en normal baby bare en annen variant enn hva jeg var vant med fra førstemann? Og når er det normalt at ting løsner?! Og når er det greit å la baby gråte litt? Ikke at jeg skal la han gråte bare for å gråte. Men at jeg feks kan fullføre morgenstellet med storesøster før jeg bør løfte han. 

Anonymkode: 32e29...a0c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres litt ut som min eldste. Google high need baby.

Anonymkode: 52784...783

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig. Ingen babyer er like. Det går over ♥️

Anonymkode: d5347...bee

Skrevet

Kan han ha refluks?

• Liker 6
Skrevet

Tror du han har magesmerter? Hvordan er avføringa? 

AnonymBruker
Skrevet
KatteLatte skrev (3 minutter siden):

Tror du han har magesmerter? Hvordan er avføringa? 

Ja, jeg mistenker magesmerter som mulig årsak. Den varierer fra gul kornete til mørkere og til tider slimete uten noe som helst «korn».

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg mistenker magesmerter som mulig årsak. Den varierer fra gul kornete til mørkere og til tider slimete uten noe som helst «korn».

Er det avføring hver gang du skiftet bleie? 

AnonymBruker
Skrevet
KatteLatte skrev (Akkurat nå):

Er det avføring hver gang du skiftet bleie? 

Ja 9 av 10 ganger!

AnonymBruker
Skrevet
Sportiva skrev (10 minutter siden):

Kan han ha refluks?

Har ikke blitt veid siden uken han ble født så vet ikke hvordan vektoppgangen er (sjekket opp symptomer). Men skal absolutt se nærmere på det!

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja 9 av 10 ganger!

Sånn var min også. Hadde kolikk, gråt hele natta i mange timer i strekk. Alltid avføring i bleia. Mye luft. 

Kom fram til at det var melkeproteinallergi. Hvis du ikke er godt kjent med det bør du lese deg opp. Det er ikke det samme som laktoseintoleranse. Jeg måtte leve melkefritt i mange måneder, men hun vokste det av seg innen hun fylte ett. Hvis du tester ut å leve melkefritt må du være ekstremt nøye, ellers er det bortkasta. Sammenlign det med nøtteallergi, det skal mikroskopiske mengder til.

Magemassasje hjalp også, å gni hånda i sirkel på magen mens barnet ligger på fanget. Gni med klokka, ikke hardt, men litt trykk. Etter noen runder løfter du beina opp mot magen. Da kommer det gjerne luft. 

Skrevet (endret)

Var fødselen rask? Jeg opplevde at min yngste fikk en påkjenning under fødsel fordi den var rask og intens, som krevde fysioterapi. Hun sprutgulpa, sleit med treig mage og var stiv i kroppen, spesielt i hoftepartiet. To runder hos fysioterapeut + øvelser hjemme så stoppa gulpinga og hun begynte å bæsje hver dag men da normale mengder 😊

Endret av Cer3s
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke farlig at babyen ligger litt og gråter når du skal stelle 2- åringen. Hun må jo også få en bit av mammaen sin. Babyen tar ikke skade av de få minuttene det tar. 

Blir det samme som hvis du sitter på do og bæsjer eller står i dusjen og babyen setter i gang med gråtingen. Du må bli ferdig m ditt før han kan plukkes opp. Sånn er det bare, og babyen tar ikke skade av det. Du er bare en person, og kan bare gjøre en ting om gangen. 

Anonymkode: d4985...3ed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjekk ut melkeproteinallergi! 

Anonymkode: 91a82...68b

Skrevet

Er det noen bf inne I bildet? Om det er det så hvorfor hjelper han deg ikke? Det kan være mange grunner til at baby reagerer slik, det er jo ikke unormalt at de gråter en del. gråt er jo språket dems og måten de små  utrykker seg på. Det kan også hende at baby har kolikk? Eller melkeproteinallergi? Da er det viktig og passe på kostholdet og ikke spise for mye melkeprodukter/meieriprodukter. Har du prøvd og koke litt sukkervann? Det kan også og hjelpe. Om det ikke hjelper er det beste og ta det opp med hs

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Flowerlover skrev (3 minutter siden):

Er det noen bf inne I bildet? Om det er det så hvorfor hjelper han deg ikke? Det kan være mange grunner til at baby reagerer slik, det er jo ikke unormalt at de gråter en del. gråt er jo språket dems og måten de små  utrykker seg på. Det kan også hende at baby har kolikk? Eller melkeproteinallergi? Da er det viktig og passe på kostholdet og ikke spise for mye melkeprodukter/meieriprodukter. Har du prøvd og koke litt sukkervann? Det kan også og hjelpe. Om det ikke hjelper er det beste og ta det opp med hs

Har vært i kontakt med hs. Har også prøvd sukkervann. Bf jobber offshore. Har fått ny time hos hs til uken igjen så skal ta opp ting som har blitt nevnt i tråden. Takk 🙂

AnonymBruker
Skrevet
Cer3s skrev (29 minutter siden):

Var fødselen rask? Jeg opplevde at min yngste fikk en påkjenning under fødsel fordi den var rask og intens, som krevde fysioterapi. Hun sprutgulpa, sleit med treig mage og var stiv i kroppen, spesielt i hoftepartiet. To runder hos fysioterapeut + øvelser hjemme så stoppa gulpinga og hun begynte å bæsje hver dag men da normale mengder 😊

Modningsfasen var fryktelig lang med rier hvert 5 min i underkant av to døgn. Pressriene varte ikke i mer enn maks 10 min!

AnonymBruker
Skrevet

Min første var sånn. Skikkelig klistremerke. Elastisk bæresjal ble redningen. Konstant kroppskontakt og to armer frie. Brukte det også når jeg hadde to. Fantastisk måte og ivareta både baby og toåring på. 

Anonymkode: e0c13...829

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som refluks. Uten tvil. Dette er smertefullt for barna, og de får noe lindring av amming, derfor er de ofte puppegal. Har to med refluks, en på 10 og en på 7, og begge har vært puppegal, smerter i mage, bananstilling, anspent, utrøstelig, gulping av mer eller mindre ekstrem grad, svelging av tilsynelatende ingenting. En har fulgt sin kurve hele tiden, men er likevel undervektig (gutt) jenten er normalvektig, så refluks trenger ikke alltid å bety vektnedgang/vekttap

Anonymkode: ae88b...1a8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min eldste var sånn. Ingen diagnose som refluks, men en klassisk high ned baby som trengte kroppskontakt 24/7 de første månedene. Sov ikke i vogn før han var 6 mnd. Egentlig glad det var første så jeg ikke hadde forventninger til han basert på en annen baby (som jeg jo skjønner at man kan få). Eneste trøsten er: det går over. 

Anonymkode: c6520...509

AnonymBruker
Skrevet

Min var også sånn, og har var det kolikk og matallergier/intoleranser. Mulig refluks også, men fikk beskjed om at det ikke gjøres noe med det så lenge vektoppgangen er bra. Man kan selv heve hodeenden på senga ved å legge noe under sengebena ved hodeenden. Min var også veldig high need generelt, men jeg mistenker at det utløses av mye smerter og plager? 

Babyen er helt normal, men har smerter. Det er dessverre ganske normalt at nyfødte har en del smerter i magen, men det bør selvsagt gjøres noe med. Det er veldig vanlig at små barn ikke tåler kumelkeprotein, så du kan prøve å leve helt melkefritt (og ikke bare laktosefritt, som noen andre nevnte. Det er kumelkeprotein i laktosefrie melkeprodukter.) 

Anonymkode: 8185e...660

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...