Gå til innhold

Lærerutdannelsen- hva hvis jeg velger feil utdannelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lyst til å bli lærer og er ganske sikker på at det er på videregående jeg vil undervise. Men hva hvis jeg finner ut senere at jeg heller vil jobbe på f eks barneskole? Er hele lektorutdanningen bortkastet da, eller er det noen kurs jeg kan ta for å kunne jobbe på barneskole?

Anonymkode: 9df7a...bd5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lektor er en solid og trygg utdanning som vi trenger i Norge. For all del fullfør!

Anonymkode: dc045...298

AnonymBruker
Skrevet

Videregåendlærere er ikke spesielt ettertraktet på barneskolen ettersom de har ganske snever fagkrets. På barneskolen er det vanligere å ha litt av alt og man ser gjerne etter bredde fremfor dybde. Men det er ikke umulig, spesielt ikke på steder med lærermangel. 

Har prøvd deg litt som vikar på ulike steder?

Jeg var helt sikker på at jeg ville på ungdomsskolen når jeg tok allmennlærerutdanning, og la opp fagene etter det. Men falt pladask for barneskolen i praksis og har vært der siden. Det gikk bra. 

Anonymkode: 506c7...4c9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utdannet adjunkt og jeg kan jobbe fra 5 trinn på barneskole i tillegg til ungdomsskole og videregående. Jeg har universitetsgrad med praktisk-pedagogisk utdanning på toppen. 

Anonymkode: 0c1c1...d86

AnonymBruker
Skrevet

Ok det var litt godt å høre at det finnes muligheter. Nå har jeg bare søkt lektor fra 8-13 klasse, men får bare se underveis hvordan det går. Kan vel muligens bygge på med noen fag skulle jeg ville undervise på barneskolen 🙂

Anonymkode: 9df7a...bd5

Skrevet

Du kan eventuelt gjøre som meg, som både har lærerutdanning (grunnskole) og som har annen mastergrad i tillegg (engelsk). Jeg er lektor med opprykk. Det krever dog noen år med studier, skal sies (om man gjør det på min måte). I tillegg har jeg andre undervisningsfag som går utover lærerutdanningen (f.eks har jeg studert historie, religion og IKT i tillegg til mine bachelor- og mastergrader).

I verste fall kan man jo bygge på utdanningen, og/eller heller spesialisere seg i annen retning. Jeg fant f.eks ut at jeg elsket engelskfaget da jeg gikk lærerutdanningen, og min mastergrad har jeg fått brukt for i annet arbeid (jeg har ikke jobbet som lærer), f.eks med oversettelsesarbeid. Så det er jo flere retninger å ta, man må bare være litt kreativ og finne løsninger. :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...