AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #1 Del Skrevet 18. april 2021 Jeg skal ikke skryte på meg at jeg er godt trent, men jeg synes det er så rart at vo2max på Apple watch er lavere enn den var for 1-2 år siden da jeg var helt utrent. Jeg startet med å trene i midten av januar, etter å ha tatt det ganske rolig noen år. Trener etter pai og har i gjennomsnitt 150 pai siden 1 januar (over 200 siste måneden). Har også klart fra 1. jan å senke fra 45 til 35. Fortsetter jeg slik som nå blir fitnessalderen min 34 om noen få dager, noe som er en liten milepæl for meg ettersom jeg er 34 år. Så er det den vo2maxen da.. den var på 33 for ett år siden og 27 nå. Og den har ikke gått opp siden jeg begynte å bli flinkere til å registrere treningsøkter, snarere tvert i mot. Samtidig vet jeg jo at kondisen har blitt bedre. Jeg jogger lett 5-6 km nå, i starten var det noen få hundre meter. Så jeg får det ikke til å stemme. Er den veldig upålitelig, eller er jeg i dårligere form enn jeg tror. Kan en forklaring være at ettersom Apple watch bruker gåturer til å registrere vo2max og siden mine gåturer ofte innebærer å dytte en relativt tung barnevogn med søskenbrett, blir pulsen høyere enn ved en vanlig gåtur og siden ikke klokka registrerer den ekstravekta blir estimatet feil? Kanskje jeg måtte legge inn barnevogndytting som annet istedenfor gåtur? Noen som kan ha en liten vo2max opplæring for meg? Kanskje jeg rett og slett ikke har skjønt greia. Anonymkode: e873c...4cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GudSelv Skrevet 19. april 2021 #2 Del Skrevet 19. april 2021 Jeg tror ikke jeg ville ha lagt noe vekt på VO2 MAX. Disse målingene er gjerne veldig upresise uansett hvor bra treningsklokke du har. Selv de bedre treningsklokkene som Garmin, Polar og Suunto viser upresise VO2 MAX målinger. Hvilepuls eller tiden du bruker på 5km i dag gir en mye bedre indikasjon på hvor sprek du er 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #3 Del Skrevet 19. april 2021 Den eneste måten å måle VO2 Max på er å faktisk måle oksygenopptaket - på lab på tredemølle med maske. Alt annet kan du se bort fra. Selvfølgelig er det ikke logisk at kondisjonen din går ned når du trener mer. Stol på formen, ikke på sånne app-funksjoner Anonymkode: 7a714...9eb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #4 Del Skrevet 20. april 2021 Jeg trener mye og har testet vo2 max i laboratorie på mølle. Klokka (garmin) avviker kun noen få tall fra resultatet i laben. Grafen min på klokka ser helt merkelig ut da klokka reduserer min vo2 max når jeg løper med vogn, og øker den når jeg løper alene. Så vogna har nok mye å si. Anonymkode: 5a094...bdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå