Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ute i praksis i en bedrift der jeg ikke trives spesielt godt (frisørsalong). Med tanke på at det er korona og ikke mange bedrifter tar inn praksiselever, får jeg sannsynligvis ikke byttet praksisplass.

Der jeg er ute i praksis er noen av de ansatte rett og slett skikkelig frekke. Får spydige svar når jeg spør om ting jeg lurer på og de inkluderer meg aldri i samtaler i pauser. Sånn er det hver dag jeg er der. Føler meg totalt uønsket og at jeg bare er til bry.

I tillegg er det alltid høyt tempo. Ingen har tid til å hjelpe meg og veilede meg når jeg står og jobber. Derfor står jeg som regel helt alene uten å være sikker på om jeg gjør riktig. Forstår jo at de ikke kan gå fra kundene sine, men derfor lurer jeg på hvordan andre har hatt det som lærling. Er det sånn det er?

Jeg stortrives med faget og håper virkelig at det blir annerledes som lærling. Men jeg lærer ingen verdens ting her når de ansatte aldri er tilgjengelige.

Hvordan er det å være lærling? Står man i hovedsak alene og må finne ut av ting på egenhånd? Vi har ikke lært alt vi skal av teori på skolen heller, så jeg hadde håpet å få god veiledning som lærling.

Anonymkode: 8fcca...d13

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre er det slik i veldig mange fag, veldig mange steder. Du har krav på veiledning, og et god arbeidsmiljø etter både opplæringsloven og aml. Dette er noe mange læresteder forsømmer, da de tenderer mot å se på lærlingen som en «underdanig» og/eller som gratis arbeidskraft. Anbefaler på det sterkeste å melde videre til fylkeskommunen (som er ansvarlig for deg), slik at dårlige bedrifter/veiledere/praksis generelt blir luket ut. Du kan kreve annet lærested ved mobbing/utfrysing på arbeidsplassen og ved manglende faglig oppfølging. 

Håper det ordner seg, lykke til videre! 

Anonymkode: 0e353...607

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...