Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har aldri tatt meg et pauseår slik som mange gjør etter videregående skole. Jeg visste hva jeg ville studere, og begynte derfor rett på studier. Da jeg skrev masteroppgaven min var jeg så heldig å lande drømmejobben, og nå har jeg hatt stillingen i 3 år. Da jeg studerte var ikke reising noe jeg var så veldig interessert i, og jeg har derfor ikke vært på utveksling eller noe slikt gjennom studiet. Nå har jeg blitt 27 år, har en jobb jeg trives godt i, men sitter igjen med en følelse av at jeg har opplevd litt lite. De siste årene har jeg begynt å drømme om å ta et år pause fra arbeidslivet og reise ut og oppleve verden. Jeg har også funnet et ettårig nettstudie som er relevant for utdanningen min som jeg kunne ha studert imens jeg reiste. Jeg innser at hvis jeg skal leve ut denne drømmen så må det skje nå før jeg slår meg til ro og får egen familie.

Jeg har spart opp penger, og står nå egentlig ved et veiskille;

1: Investere pengene i en leilighet og fortsette i en godt betalt jobb som jeg trives i.
2: Si opp jobben og bruke pengene på et friår/studieår i utlandet (etter at covid-19 er over selvsagt), men komme tilbake til en usikker jobbfremtid.

Hva ville du ha gjort? Noen som har hatt en lignende problemstilling? Og hvordan gikk det i så fall? Hva tenker fremtidige arbeidsgivere når de ser friåret på CVen?

PS: Må nevnes at jeg har en litt sjelden utdanning, dermed ligger det også ganske få ledige stillinger ute (ca. 10 relevante stillinger i hele landet på finn.no til enhver tid). Stillinger av akkurat den typen jeg har i dag er sjeldent ledige. Samtidig kan etterutdanningen jeg vurderer å ta øke mulighetene for en internasjonal karriere, og yrket er mye større i utlandet enn i Norge.

Endret av Hemulene
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er ulønnet permisjon et alternativ? Skader ikkje å spøre sjefen. 

Anonymkode: cadc3...739

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har rett på permisjon, så du trenger ikke si opp. 

Anonymkode: f21d4...ab8

Skrevet

Alternativ 2 alle dager i uken frøken!:) Meningsløst å kaste bort livet på å søke trygghet når det eneste man vet sikkert om livet er at en vil miste det! Ut på tur & go for it :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du har rett på permisjon, så du trenger ikke si opp. 

Anonymkode: f21d4...ab8

Var faktisk ikke klar over at man hadde rett til videreutdanning etter så kort tid i arbeidslivet. Takk for info :) 

Noen som har gått igjennom denne søknadsprosessen tidligere som vet hvor tidlig man bør starte? Ser det står at svarfristen til arbeidsgiver er på opptil 6 måneder, så da bør man vel søke ganske tidlig?

AnonymBruker
Skrevet

Søk studiepermisjon! Jeg er straks ferdig med min, og det anbefales. Du kan selge inn at du trives ekstremt godt, og tenker at den utdanningen du nå ønsker å ta vil være med på å øke din kompetanse, til bedriftens beste. Du kan også avtale at du jobber der minst så og så lenge etter permisjonen, om arbeidsgiver blir redd for å miste deg. 

Pga corona tar det nok en stund før du kan/bør reise. Da kan det være lurt å spare så mye penger du kan, og evt kanskje kjøpe en liten leilighet som du kan leie ut mens du er borte. Da må du selvsagt alliere deg med noen som kan se etter boligen. Og leieavtalen må være så lang at du ikke får mye ut/innflytting. 

Ved å vente litt med reisingen får du også mulighet til å planlegge smart, finne ut hvordan du best kan selge inn planen din til arbeidsgiver, og samtidig komme greit ut økonomisk. 

Anonymkode: 342e1...0f0

AnonymBruker
Skrevet

Ikke sikkert man får reist på noen år, hvert fall ikke mellom kontinentene, så ville heller satset på leilighet nå. Det er det viktigste man kjøper, og den kan også leies ut når det igjen blir mulig å reise. 

Anonymkode: 899f3...835

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...