AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #1 Skrevet 18. april 2021 Er det noen som bruker en type matkasse, som Adams matkasse? vi føler vi kjøper veldig mye unødvendig og helt ærlig, det hadde vert digg å slippe å reise for å ta storhandelen. Kanskje innom butikken av og til om vi mangler et par ting. så, til deg som bruker en eller annen matkasse. Hvilken er du fornøyd ig kan anbefale? hvordan er prisene? har de tilbud som andre matbutikker har? er det noe annet som jeg burde tenke over eller som er greit å vite? Anonymkode: 88c84...c28
Drizzt Skrevet 18. april 2021 #2 Skrevet 18. april 2021 (endret) Vi har ikke egen erfaring, men jeg har erfaring fra venner og naboer. Det er både, og. Noen er fornøyde fordi de slipper å tenke og planlegge, andre er misfornøyde fordi det ''binder'' dem veldig og gir lite rom for variasjon og spontane avgjørelser. For oss ville det ikke funket. Vi planlegger ukesmenyen på søndag og planlegger innkjøp av matvarer deretter slik at vi slipper å gå mer enn 2 ganger i uka på butikken. Det hender vi går tom for noe og må stikke innom, men iallefall slipper vi det evige spørsmålet ''hva skal vi spise til middag i kveld''. Vi varierer menyen ut fra hva vi har lyst å spise. Hvis det er kylling den dagen, så kan det være alt fra stekte kyllinglår, kyllingsuppe, kyllingfilet med diverse tilbehør eller kyllingwok og vi kjøper ingredienser til denne retten. Endret 18. april 2021 av Drizzt
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #3 Skrevet 18. april 2021 Vi bruker Adams og er veldig fornøyd. Fem retter til rundt 1000kr(noen retter koster noen kr ekstra hvis man velger de). Så ca 200kr pr rett da for to stk. Velger mellom 30 ulike retter, så da kan jeg velge det jeg liker best. Jeg er elendig på planlegging, hater ukeshandling, og har da garantert aldri lyst på det jeg kjøpte på mandag på fredag. Og da blir det mye matsvinn for vår del. Pluss at jeg er håpløs på tilbehør til retter, spiser MYE mer grønnsaker osv når vi har matkasse. Så her i huset er matkasse gull! Vi legger også til noen dagligvarer som melk, havregryn osv, så jeg slipper faktisk egentlig unna med en liten tur på butikken for å handle inn til helg. Anonymkode: 7cbf0...4eb
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #4 Skrevet 19. april 2021 Vi har brukt begge deler og er veldig fornøyd har som regel blitt mett og god og har fått prøvd litt nye ting. Har hatt for 4-5 dager, varierer. Anonymkode: b4658...e68
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #5 Skrevet 19. april 2021 Ser ikke vitsen. Dyrt og dårlig. Det som ser fristende ut koster ofte 100kr i tillegg pr rett. I tillegg er det max 5 middager, og man må uansett på butikken for melk og pålegg, to andre middager og øvrige dagligvarer. Så for oss passer det ikke. Blir rimelig låst med de kassene. Lite mat er det også. Det tar 15 min søndag kveld å planlegge ukens middager og innkjøpsliste. Mandag etter jobb tar det max en time å handle inn mat og dagligvarer for hele uken mandag-søndag. Anonymkode: 90762...baa
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #6 Skrevet 19. april 2021 Vi har Adams matkasse og er fornøyd. Varierte, relativt sunne og raske middager. Jeg er glad i å lage mat, men i denne perioden av livet med barn med aktiviteter på ettermiddagene stort sett alle ukedager er det fint å ha rask middag. Det er også lett for barna å lage middag med oppskriftsheftene. Vi handler til helgen og ferskvarer noen ganger i uken, men bruker mye kortere tid enn om vi skulle storhandlet. For oss er porsjonene passe og det er lite svinn. Blir det noe til overs tar vi det til lunsj dagen etter. Anonymkode: d6ed7...9c7
Arkana Skrevet 19. april 2021 #7 Skrevet 19. april 2021 Vi har prøvd noen ganger når det er tilbud og det var helt ok, god mat, men er generelt ikke noe for oss. Det er flere grunner til det. 1. Det er uforholdsmessig dyrt. Det er betydelig billigere å handle de samme ingrediensene selv. Om problemet er at man ikke gidder avgjøre middag selv kan det gjøres enklere ved å sette seg ned og skrive en liste over middager man har lyst til å ha på repertoaret og lage f.eks. 5-6-7 faste ukemenyer som man rullerer på. Evt kan man heller bruke f.eks. kolonial.no hvor de har flere oppskrifter og en egen knapp for å legge alle ingredienser i handlekurven. Fremdeles dyrere enn å handle selv, men langt billigere enn matkasser. 2. Man må like middagene de velger for deg. Du får lov å velge middager selv om du ikke liker den fastsatte menyen, men det blir da enda dyrere. 3. Man kan ikke unngå å handle på butikken uansett. Middag er bare ett av dagens mange måltider så på butikken må man likevel og da kan man like så godt handle middag også. Vi lager ukemeny og handler bare én gang i uken så det er ikke akkurat strevsomt. 3. Vi har ofte barnas venner på middag, noe som er helt vanlig for barnefamilier, da er det upraktisk å være låst til middager beregnet på bare oss fem. 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #8 Skrevet 19. april 2021 Bruker ikke matkasse men hjemkevering Anonymkode: 121d4...64d
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #9 Skrevet 19. april 2021 Har prøvd. Det var ikke for oss. Vi er for spontan når vi skal spise (ukemeny funker heller ikke). Jeg synes det blir for dyrt for 4 stk. Anonymkode: 34db0...a67
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #10 Skrevet 19. april 2021 Altfor dyrt, men kan være ok. Handler heller på meny.no som leverer på døra, det alene sparer mye tid. Anonymkode: 0df63...032
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #11 Skrevet 19. april 2021 Vi hadde matkasse en periode, ettersom vi var elendige på å planlegge, og det ble bare noe rot - og dyrt å holde på sånn med småturer til butikken, raske med seg noe middag etter jobb osv. Var mye stress. Så vi bestilte matkasse, fire retter i uka. Prisen var overkommelig, nesten tusenlappen, og det ble rimeligere for vår del, ettersom vi ikke trengte innom butikken like ofte, og stressmomentet ble også mindre. Men det var dårlig mat. Det så deilig og spennende ut, men det var sære greier som ungene knapt ville smake på og jovisst, det var variert og sunt, familievennlig skulle det også være, og jeg kunne også velge retter selv hver uke, men prisen kunne gå litt opp på noen retter. Vi så oss lei på konstant nye retter, rett og slett, og det var så mye underlig også iblant. Men det var verdt det, de ukene vi hadde matkasse, for nå ukeshandler vi uten problemer! Jeg smeller sammen hele handlelista ila uka, på fredag skal den være klar. Handler fredag, evt lørdag, og har da alt av mat frem til neste fredag. Anonymkode: e61c2...730
Kjetil E Skrevet 20. april 2021 #12 Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (På 18.4.2021 den 18.40): Er det noen som bruker en type matkasse, som Adams matkasse? vi føler vi kjøper veldig mye unødvendig og helt ærlig, det hadde vert digg å slippe å reise for å ta storhandelen. Kanskje innom butikken av og til om vi mangler et par ting. så, til deg som bruker en eller annen matkasse. Hvilken er du fornøyd ig kan anbefale? hvordan er prisene? har de tilbud som andre matbutikker har? er det noe annet som jeg burde tenke over eller som er greit å vite? Anonymkode: 88c84...c28 Kunne kolonial.no være et alternativ. Der plukker du ut de varer du vil ha og trenger?
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #13 Skrevet 20. april 2021 Har ikke prøvd, men har sjekket ut. Har vurdert da jeg føler vi vil spare tid, penger og kaste mindre mat. Men har tenkt det da er best med middager x 4 i uken. Da kan vi fredag handle inn til helgen. Av og til vil man jo ha noe annet som helgemat, man har gjester, er invitert i middagsbesøk osv. Og hvis det er rester etter uken kan det brukes opp. Hvis man ikke skal ha matkasse kan det være lurt å ha noen "faste retter" over en to ukers periode som kan varieres. Da har man et utgangspunkt og kan variere. Pasta: bolognese, carbonara, lasagne, pesto og kylling Gryte: Chili con carne, sosekjøtt, linsegryte, indisk dahl, jegergryte Omelett: Av det man har. F.eks sopp, løk, tomater, paprika, pølse, skinke, bacon Ovnsrett: Koteletter, biff, svin indrefilet, kyllingfilet oppå båter av poteter og grønnsaker Suppe: grønnsakssuppe, tomatsuppe, blomkålsuppe, thai-inspirert suppe, gulrotsuppe med f.eks egg og godt brød til for å mette mer Stekt ris: Klassisk med amerikansk blanding, kjøtt/reker og egg. Eller rester av kjøtt/sjømat og grønnsaker. Pytt i panne: enten ferdig eller kutte opp selv. Tilsette evt. rester. Pizza: Her kan også rester brukes. Kan varieres med tomatsaus eller hvit saus. Lefser med fyll: taco, tikka masala, salat og kjøtt/fisk, variere dressing Salat: Cæsarsalat, gresk salat, salat nicoise, asiatisk biffsalat Pai: Det man ønsker. Røkelaks, kylling, bacon, skinkebiter. Løk, sopp, ost, parmesan. Ruccola på toppen. Farsemat: kjøttboller med potetmos, kjøttkaker med ertestuing, pølse og potetmos. Fisk i folie: laks, torsk eller annen fisk i folie med f.eks fenikkel, gulrot, potet og asparges. Fiske-"farse": fiskekake i burger, fiskekaker med raspet gulrot og poteter, fiskepinner med potetmos, fiskegrateng. Wok: Strimler av biff, svin eller kylling. Evt. laks i terninger eller fiskekake. Wok-grønnsaker og evt. rester. Anonymkode: ef9f5...1d8
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #14 Skrevet 20. april 2021 Svært (!) fornøyd med Adams matkasse! Synes det er dyrt, så ikke noe vi bruker jevnlig. Men maten er veldig god, variert, masse grønnsaker, flotte råvarer, nok mat, enkle og gode oppskrifter. Barna våre -mellom 7 og 12 år- spiser alt som blir laget. Et par ganger (som i ca 2) har dere vært litt smakløst, men totalt veldig, veldig fornøyde. Noe av det jeg liker best er å få akkurat det jeg trenger av alt. Det ligger ikke igjen noen gulrøtter, et par poteter, en halv boks rømme osv i kjøleskapet; alt blir brukt. Herlig velfylt kjøleskap på søndag og herlig tomt på fredag ettermiddag! Vi bruker Ekspress eller Inspirasjon, kommer an på hvilken som ser mest spennende ut. Pre-korona ble det alltid Ekspress, nå som vi har bedre tid er Inspirasjon 👌 Anonymkode: 88c83...a1c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå