AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #1 Skrevet 18. april 2021 Dere som har erfaring fra for tillig fødte barn, hva slags problemer kan dukke opp i løpet av livet? Jeg har hørt at de kan ha lett for å ha store lærevansker. Og jeg hørte også at de kan ha større risiko for å være steril/ha problemer med å få barn? Få utslett, og kan bli fort syke. Noen med erfaring som kan fortelle litt? 😊 Anonymkode: 011db...c50
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #2 Skrevet 18. april 2021 Grad av prematuritet har mye å si. Vesentlig forskjell på 23+0 og 36+6 Anonymkode: e6fe9...323 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #3 Skrevet 18. april 2021 Jeg tenker hovedsaklig på 1 mnd, men er nyskjerrig på alt. 🙂 Anonymkode: 011db...c50
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #4 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker hovedsaklig på 1 mnd, men er nyskjerrig på alt. 🙂 Anonymkode: 011db...c50 Barnet mitt er født en mnd før. Ingen merkbare problemer, bare litt liten ves fødsel. Tidlig ute på alle milepæler. Det kan være noe økt risiko for f.eks ADHD, autisme, lærevansker, spisevansker etc, men det er primært for de som er født enda tidligere Anonymkode: e6fe9...323
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #5 Skrevet 18. april 2021 Ekstremt tidlig fødte barn har vist seg å ha større sjanse å få lærevansker senere, enn barn født på termin. Det er altså snakk om barn født før uke 28 i graviditet. Ved 11 års alder, hadde 20% av de konsentrasjons- eller lærevansker, eller/og sosiale vansker. https://www.tv2.no/a/8390587/ 9 av 10 barn født i uke 27 overlever. Helt ærlig, jeg synes det er veldig gode, positive og overraskende tall! Bare tenk det, vi snakker om barna som er født så vidt over halvveis i svangerskapet. At de ikke får mer helse problemer enn det, er et moderne medisinsk under, ikke mindre. Og, ikke minst, også overlevelsesvilje og evne til menneskefostere, er bare sinnsyk. Jeg husker da den rapporten har kommet, har jeg blitt positivt overrasket hvor bra det faktisk går med de barna. Nå, fire år etter, har det også blitt forsket mer på, og det er teorier om det har også kanskje sammenheng med hvor mye mat, og hva slags mat premature får. Fordi de legger på seg betydelig saktere enn barna i magen. Så her er vi kanskje allerede på vei til enda mer fremgang, og enda mer positive resultater. Anonymkode: 4883f...38d
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #6 Skrevet 18. april 2021 Det varierer veldig fra barn til barn. Anonymkode: 8fdbd...e76
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #7 Skrevet 18. april 2021 Så trillingliv på nrk hvor de var født for tidlig. Husker ikke hvor mye. Alle tre fikk CP 😭😭😭😭 og foreldrene hadde allerede tre barn fra før under 8 år. Anonymkode: 6b084...a61
LineG Skrevet 18. april 2021 #8 Skrevet 18. april 2021 Er selv født 9 uker for tidlig, tror ikke jeg er påvirket av det som jeg vet om 😂 hadde ingen probleme med å få guttungen.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #9 Skrevet 18. april 2021 Jeg (K25) ble født 9 uker for tidlig. Har alltid blitt og blir fortsatt svært lett forkjølet. Utover det bærer jeg ingen preg av det (som jeg er klar over i hvert fall). Anonymkode: 03f7c...5b6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #10 Skrevet 18. april 2021 Aldri hørt om problemer med å få barn iallefall! Men de blir lett overstimulerte som barn, og mange får problemer når de begynner på skolen. Adhd og add er det også mer av i denne gruppen. Etter de første årene er det ingenting som tilsier at de har ett dårligere immunforsvar, mine er aldri syke! Men en måned for tidlig er så lite at jeg tror ikke det er noe å tenke på.... Anonymkode: afc43...14b
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #11 Skrevet 18. april 2021 Eldste barnet mitt er født i uke 33, og er nå 14år. Har ingen problemer nå. Men slet med følelsesregulering og angst da han var yngre. Fikk hjelp av bup, så nå er ikke det et problem lenger. Yngste barnet mitt er født i uke 34, er 11 år. Utredes for dyseleksi. Men dette kan også være en arvelig årsak siden far har det. Ingen store lærevansker, men sliter noe med lesing og skriving. Ellers har han ikke hatt noe problemer. Bortsett fra eksem, men igjen kan dette også være arvelig, og ikke nødvendigvis prematurrelatert. Var mye syk i barnehageårene, og brukte lang tid på å komme seg etter en sykdomsperiode, men i dag er han ikke noe mer syk en jevnaldrende. Har faktisk aldri hørt om at premature kan ha problemer med å få barn, men det er nok en god del år til vi finner ut av det. Anonymkode: 95699...ca1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #12 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så trillingliv på nrk hvor de var født for tidlig. Husker ikke hvor mye. Alle tre fikk CP 😭😭😭😭 og foreldrene hadde allerede tre barn fra før under 8 år. Anonymkode: 6b084...a61 Det stemmer ikke. Du beskriver paret som bor landlig og det var kun ett av barna som hadde utfordringer, og de var ganske milde. Anonymkode: 9c3ae...75f
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #13 Skrevet 18. april 2021 Jeg ble født 2 mnd for tidlig og har aldri hatt noen problemer. Er 28 nå! Har et barn som er født 1 mnd for tidlig. Barnet mitt er bare 15 mnd men er langt framme motorisk og språkmessig! Anonymkode: 61ef4...f75
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #14 Skrevet 18. april 2021 Har et barn som ble født i uke 34. Han har fått atopisk eksem og blir fort syk, men det trenger jo ikke å ha noe med det å gjøre. Barnet er 6 år nå. Anonymkode: 0cc33...e6b
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #15 Skrevet 18. april 2021 Mine tvillinger ble tatt med ks. i uke 33. de har begge astma og allergier. Ellers friske og raske. De er 4 år til høsten. Anonymkode: 12a4e...9b4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #16 Skrevet 18. april 2021 Jeg er født en måned for tidlig, har master. Min onkel er født 3 mnd for tidlig, har doktorgrad. Så det kan gå bra og 😊 Men har en venninne som har et barn som var født vel 2 mnd for tidlig, der er det en del angst, lærevansker og slikt som de tenker er i sammenheng med at hen er for tidlig født. Anonymkode: 96a3b...b4a
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #17 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det stemmer ikke. Du beskriver paret som bor landlig og det var kun ett av barna som hadde utfordringer, og de var ganske milde. Anonymkode: 9c3ae...75f Det var ikke meg du siterte, men jo det stemmer. I sesong 2 (som ligger ute nå) får også de to andre tvillingene diagnosen CP. Anonymkode: 552a7...bf7 3
MarianneE Skrevet 19. april 2021 #18 Skrevet 19. april 2021 Her ble Ungen født i uke 33 og vi har hatt det tøft. Det ble vurdert en autismediagnose, hun hadde støttepedagog, egen assistent og språktrener i bhg. Skolen har gått greit. Hun trenger mye trygghet, forutsigbarhet og blir fort stresset, konsentrasjonen er så som så. Men mer enn noe annet er hun en typisk fjortis med litt ekstra hensyn som må taes.
Million Skrevet 19. april 2021 #19 Skrevet 19. april 2021 (endret) Barnet mitt ble født 35+5. Akkurat en kalendermåned før termin. Ingen lærevansker eller noe, tvertimot tidlig ute med alt og veldig smart. Begynte å snakke veldig tidlig (1½ år). Skrev sin egen ønskeliste til jul 4 måneder etter å ha begynt i første klasse. Det gikk altså veldig bra med barnet. Endret 19. april 2021 av Million
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #20 Skrevet 19. april 2021 Har to for tidlig fødte barn. Begge tatt med keisersnitt pga svangerskapsforgiftning hos mor. Eldstemann i uke 36 og yngstejenta i uke 32. Hos oss er det faktisk eldstemann som har hatt mest utfordringer. Hadde støttepedagog og fysioterapeut i barnehagen. Både PPT og habiliteringstjenesten involvert. Men ingen diagnose, og har heller ikke noe ekstra oppfølging på skolen, bortsett fra at han jobber i en liten gruppe i matematikken med andre som sliter med det faget. Han skjeler også og bruker briller. Han er nå 10 år. Yngstejenta på 6 har ikke hatt noen problemer av stor grad, utenom litt dårlig matlyst frem til hun var to år. Hun har vært tidlig ute motorisk, selv om både hun og storebror begynte å gå sent.(ved 19 måneders alder) Hun har hengt opp ned i klatrestativer fra 3 års alder, og har nok profitert mye på å være eldste på avdelingen(født i februar). Har nå begynt å lese, selvom hun ikke begynner på skolen før til høsten. Anonymkode: 7455b...f0c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå