Gå til innhold

Pris legemiddel hvit resept Vs blå resept.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått tilbud om å starte på et legemiddel fordi det jeg bruker ikke fungerer godt nok. Jeg får ikke det nye på blå resept, bare på hvit. Hvordan er pris på hvit resept? F. Eks så vet jeg at f. Eks dette legemiddelet koster 750 for 100 tbl på blå resept, og da betaler man det til en har nådd egenandelstaket, og får gratis resten av året. Vil det da koste det samme for hvit resept, bortsett fra at dette ikke går på frikortet slik at man må betale alt selv? 

Anonymkode: 726f5...a35

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har fått tilbud om å starte på et legemiddel fordi det jeg bruker ikke fungerer godt nok. Jeg får ikke det nye på blå resept, bare på hvit. Hvordan er pris på hvit resept? F. Eks så vet jeg at f. Eks dette legemiddelet koster 750 for 100 tbl på blå resept, og da betaler man det til en har nådd egenandelstaket, og får gratis resten av året. Vil det da koste det samme for hvit resept, bortsett fra at dette ikke går på frikortet slik at man må betale alt selv? 

Hadde det vært på blå resept hadde du kun betalt 520 da man ikke skal betale mer per gang,men på hvor betaler du det det koster vær gang

Anonymkode: 6e6f0...1a3

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor får du det ikke på blå resept om jeg får spørre? 

Anonymkode: 23104...825

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei, det koster også mer for hvert uttak. Ca 70% mer tror jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor får du det ikke på blå resept om jeg får spørre? 

Anonymkode: 23104...825

Jeg har ikke en diagnose som klassifiserer for blå resept

AnonymBruker
Skrevet
Anonyminist skrev (1 minutt siden):

Nei, det koster også mer for hvert uttak. Ca 70% mer tror jeg. 

Så da vil den koste 750 + 70% = 750 + ca 500 = ca 1250 for 100 tabletter? 

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så da vil den koste 750 + 70% = 750 + ca 500 = ca 1250 for 100 tabletter? 

De medisinene jeg bruker koster 98 på blå og 248 på hvit - og 155 på blå og 480 på hvit. Det er nok ikke et fast regnestykke. Jeg skrev feil , mente ca 170% , men har ikke regnet på det. Det står på resepten hos meg. Hva prisen er, og hva jeg betaler i egenandel på blå. 

AnonymBruker
Skrevet

Hjelpes, det blir mye penger

AnonymBruker
Skrevet

Du kan sjekke pris selv på felleskatalogen, den som står der er uten blå resept. 

Anonymkode: 419a7...5ee

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du kan sjekke pris selv på felleskatalogen, den som står der er uten blå resept. 

Anonymkode: 419a7...5ee

Jeg trodde det var pris på blå resept siden den står listet bak blå resept. Da blir det kanskje ikke så galt likevel da. 

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Vet du om de nye medisinene er like dyre som de tidligere i utgangspunktet ? 

AnonymBruker
Skrevet

Litt forenklet, men medisiner på blå resept koster 40 % av prisen på hvit resept, men maks egenandel er kr 500 for 3 måneder, eller gratis hvis man har fått frikort. 

Anonymkode: f669d...b9e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ja, det er dyrere å være syk i Norge enn det mange friske tror. Ser det gang på gang i uføretråder der friske folk påstår at alle medisiner i Norge er tilnærmet gratis, men det er feil. Det finnes tusenvis av syke i Norge som bruker medisiner fast, men fordi de ikke har riktig diagnose får de ikke medisinen på blå resept og må dermed betale mange tusen hvert eneste år.

Anonymkode: 14fa0...2ae

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Anonyminist skrev (44 minutter siden):

Vet du om de nye medisinene er like dyre som de tidligere i utgangspunktet ? 

Ja, de jeg har nå er på blå resept, men den nye er bare på hvit. 

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det skjønner jeg. Men vet du at de koster det samme? Siden du setter opp regnestykket på hva de nye kommer til og koste

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja, det er dyrere å være syk i Norge enn det mange friske tror. Ser det gang på gang i uføretråder der friske folk påstår at alle medisiner i Norge er tilnærmet gratis, men det er feil. Det finnes tusenvis av syke i Norge som bruker medisiner fast, men fordi de ikke har riktig diagnose får de ikke medisinen på blå resept og må dermed betale mange tusen hvert eneste år.

Anonymkode: 14fa0...2ae

ja ikke sant? dette irriterer meg ofte; at det skal være så «billig» å være syk her. selv har jeg klart å komme NED på ca 4500 i snitt per mnd. inkludert medisin, behandlinger og tannlege(har pleid å ligge på 6000 i snitt per mnd)

Anonymkode: 56da7...ca4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan sjekke i felleskatalogen hva maksimal pris er. For noen medisiner finnes billigere kopier, så sjekk alle med samme virkestoff.

Anonymkode: f1472...cc7

AnonymBruker
Skrevet
Anonyminist skrev (1 time siden):

Det skjønner jeg. Men vet du at de koster det samme? Siden du setter opp regnestykket på hva de nye kommer til og koste

Nei, det var bare et eksempel, men vet at det nye legemiddelet koster rundt 500 med blå resept

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...