Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 

Gutten vår på 6 uker bruker smokk og det har han gjort siden første uken. Han hadde gulsott, så det ble en del blodprøver, så han fikk en smokk fra sykehuset med sukkervann på. Ammingen går fint på tross av smokk. 

Jeg fikk altså med smokken fra sykehuset, og jeg bestilte sånne bibs smokker for den lignet litt den fra sykehuset, for han tok ikke den nyfødt smokken fra avent. 

Men så har jeg skjønt at bruk av smokk slik at det ødelegger tannstillingen til barn? Og at denne bibs smokken ikke er veldig heldig? (skal sies at jeg også hadde sånn, men tennene mine er fine de altså). Bør jeg finne en bedre smokk? Noen som har tips? 

Vil nok bare bruke smokken i sammenheng med å roe seg ned når man er trøtt, men bør jeg egentlig la være? Han trives så godt med det.. 

Anonymkode: 9486e...3ee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke farlig å bruke smokk på baby,de har jo ikke tenner. Det er ikke før i 3+ års alderen tannleger setter foten ned for smokkbruk. 

Smokk er vist å redusere faren for krybbedød ved bruk frem til 6mnd. Det er altså ingen grunn til å slutte med smokk når du har en som trives med det. Det er jo dessuten veldig praktisk med smokk. 

Anonymkode: 0d3a8...053

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hei 

Gutten vår på 6 uker bruker smokk og det har han gjort siden første uken. Han hadde gulsott, så det ble en del blodprøver, så han fikk en smokk fra sykehuset med sukkervann på. Ammingen går fint på tross av smokk. 

Jeg fikk altså med smokken fra sykehuset, og jeg bestilte sånne bibs smokker for den lignet litt den fra sykehuset, for han tok ikke den nyfødt smokken fra avent. 

Men så har jeg skjønt at bruk av smokk slik at det ødelegger tannstillingen til barn? Og at denne bibs smokken ikke er veldig heldig? (skal sies at jeg også hadde sånn, men tennene mine er fine de altså). Bør jeg finne en bedre smokk? Noen som har tips? 

Vil nok bare bruke smokken i sammenheng med å roe seg ned når man er trøtt, men bør jeg egentlig la være? Han trives så godt med det.. 

Slik jeg gar fårstått det, så kan smokkbruk ødelegge tannstillingen når dennene er kommet ut. Altså, prøv å avvenn etter 6 mnd :)

Anonymkode: 86e68...ce5

AnonymBruker
Skrevet

Smokken gjør sånn at man får press på gane og gommer, og dermed kan få en skjev vekst her. Og når tennene kommer ut, kan den dytte på tennene sånn at man får et åpent bitt i front. Men det er ikke farlig å bruke smokk de første par årene, barn er så plastiske at de «faller fort tilbake» når de slutter med den. Men ville sluttet rundt 2-2,5 år. 

La barnet kose seg med god samvittighet nå 🙂 

Anonymkode: eb2e7...ce9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei 

så lenge ungen slutter med smokk før 3-4 år så går det fint

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode og betryggende svar 😊 smokk er veldig praktisk ja, særlig når gutten min har sugebehovet og ikke er sulten 😅 da blir han så sint på puppen 😅

AnonymBruker
Skrevet

Enklere å slutte med smokk en tommel, så fortsett med smokk. 

Anonymkode: befe4...d4e

AnonymBruker
Skrevet

Bare å fortsette med smokk, men etterhvert som barnet blir eldre er det greit å få inn en rutine på at det kun er ved soving den blir brukt. 

Anonymkode: 36612...5c9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Bare å fortsette med smokk, men etterhvert som barnet blir eldre er det greit å få inn en rutine på at det kun er ved soving den blir brukt. 

Anonymkode: 36612...5c9

Ja der er jeg enig 😊 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...