Gjest Linny111 Skrevet 18. april 2021 #1 Skrevet 18. april 2021 Nå som vi har tråden om de verste fagene, hadde det vært interessant å høre hva folk føler de lærte mest av. Spørsmålet er ikke hvilket fag du syntes var morsomt, men kunnskap som har vært nyttig i voksen alder. Her er mine: Spansk har vært ekstremt nyttig på backpacking i Sør-Amerika, og også på ferie i Spania. Det har også vært nyttig innimellom i jobben. Rettslære. Det å lære juridisk tenkemåte og finne fram til og tolke lover. Jeg begynte også å jobbe med språk i voksen alder, så norsk er nyttig for meg, men jeg lærte mye mer på universitetet. Jeg kan ikke huske å ha tenkt "det var nyttig videregåendekunnskap" i forhold til norsk.
SPOCA Skrevet 18. april 2021 #2 Skrevet 18. april 2021 Engelsk. Hadde fantastiske engelsklærere som åpnet mine øyne for språket osv. Har en mastergrad i engelsk. Samfunnsfag, samfunnskunnskap og historie. Nyttig fordi jeg har vært politisk aktiv, i tillegg har jeg studert både samfunnsfag og historie. Spansk og tysk. Har brukt begge språk i jobben min, og kjekt å kunne gjøre seg forstått. Skal sies at jeg mestrer tysk bedre enn spansk. Spansk har dog vært nyttig når jeg har tatt italiensk språkkurs. Ellers synes jeg naturfag, norsk, matematikk og økonomi var nyttige fag, da jeg har fått bruk for dem i studier (lærerutdanning og økonomistudier).
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #3 Skrevet 18. april 2021 Jeg gikk yrkesfaglinje, naturbruk, både innen havbruk og landbruk, og fikk veldig mange fantastiske minner og erfaringer gjennom lengre praksisopphold. Vi fikk også ta diverse sertifikater og opplæring på skolen som var nyttig i jobbsammenheng senere. I godt voksen alder begynte jeg på et samfunnsvitenskapelig studie på universitet og opplevde da at de praktiske erfaringene mine gav meg nyttige perspektiver og tenkemåter som har gitt meg fordeler. Jeg heier STORT på yrkesfag og mener det er noe vi virkelig bør satse på innen skoleverket. Anonymkode: a208f...dc7 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #4 Skrevet 18. april 2021 Tysk og delvis spansk. Og nyttig å kunne ting om samfunnet, så samfunnsfag, og litt av æ historie og religion, selv om det meste der var litt rart. Hadde noen realfag. Det har jeg aldri hatt bruk for igjen. Anonymkode: 5b437...4c6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #5 Skrevet 18. april 2021 Bedriftsøkonomi helt klart siden jeg jobber som revisor. Anonymkode: 41009...5d7
Gjest Linny111 Skrevet 18. april 2021 #6 Skrevet 18. april 2021 27 minutter siden, SPOCA said: Engelsk. Hadde fantastiske engelsklærere som åpnet mine øyne for språket osv. Har en mastergrad i engelsk. Samfunnsfag, samfunnskunnskap og historie. Nyttig fordi jeg har vært politisk aktiv, i tillegg har jeg studert både samfunnsfag og historie. Spansk og tysk. Har brukt begge språk i jobben min, og kjekt å kunne gjøre seg forstått. Skal sies at jeg mestrer tysk bedre enn spansk. Spansk har dog vært nyttig når jeg har tatt italiensk språkkurs. Ellers synes jeg naturfag, norsk, matematikk og økonomi var nyttige fag, da jeg har fått bruk for dem i studier (lærerutdanning og økonomistudier). Ja, jeg glemte engelsk. Jeg bor i Storbritannia, så det er veldig nyttig å kunne!
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #7 Skrevet 18. april 2021 1 hour ago, Linny111 said: Nå som vi har tråden om de verste fagene, hadde det vært interessant å høre hva folk føler de lærte mest av. Spørsmålet er ikke hvilket fag du syntes var morsomt, men kunnskap som har vært nyttig i voksen alder. Her er mine: Spansk har vært ekstremt nyttig på backpacking i Sør-Amerika, og også på ferie i Spania. Det har også vært nyttig innimellom i jobben. Rettslære. Det å lære juridisk tenkemåte og finne fram til og tolke lover. Jeg begynte også å jobbe med språk i voksen alder, så norsk er nyttig for meg, men jeg lærte mye mer på universitetet. Jeg kan ikke huske å ha tenkt "det var nyttig videregåendekunnskap" i forhold til norsk. Norsk: Ikke litteraturhistorie og sånn, men det er veldig nyttig å kunne skrive godt. Engelsk: Samme som over Matematikk: jeg jobber som analytiker og det er kjempenyttig å kunne tenke abstrakt. Anonymkode: 20833...088
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #8 Skrevet 18. april 2021 Jeg har vel hatt bruk for det meste på et eller annet vis.. Både fra grunnskole og vgs. Men nå skal det sies at jeg ikke lærte noe hjemmefra da. Det meste av kunnskap er god å ha, selv om det bare handler om å få rett på en quiz eller å regne ut hvor mye ei bukse på 70% koster. Anonymkode: cbda4...b11
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #9 Skrevet 18. april 2021 Norsk rettskriving. Anonymkode: d6d30...896 2
Fiffig Skrevet 18. april 2021 #10 Skrevet 18. april 2021 Norsk, spansk (som jeg i dag snakker flytende), historie, naturfag, kroppsøving. I det hele tatt synes jeg mye av kunnskapen har kommet meg til gode. Jeg har god hukommelse, så jeg kan ofte plassere når jeg hørte om noe rent konkret i minnet, og min første introduksjon til mange mer kompliserte emner var på videregående.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #11 Skrevet 18. april 2021 17 minutter siden, AnonymBruker said: Tysk og delvis spansk. Og nyttig å kunne ting om samfunnet, så samfunnsfag, og litt av æ historie og religion, selv om det meste der var litt rart. Hadde noen realfag. Det har jeg aldri hatt bruk for igjen. Anonymkode: 5b437...4c6 Jeg opplever stadig vekk at det velges rare løsninger i masse situasjoner fordi folk ikke har lært å tenke abstrakt og analytisk.Selv om det er sjelden du løser andregradsligninger, så har man mye nytte av matematikken på vgs. Barnehagestyrer hos oss gjør f.eks så mange rare ting (f.eks logistikk iforb med nedstigning, ubrukelige spørreundersøkelser), som en med litt sterkere matematikkbakgrunn ikke ville funnet på å gjøre. Anonymkode: 20833...088
Gjest Saph Skrevet 18. april 2021 #12 Skrevet 18. april 2021 Norsk og engelsk. Resten har jeg ikke trengt utover det aller mest grunnleggende i matte.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #14 Skrevet 18. april 2021 Hm, bra spørsmål! Umiddelbart vil jeg si matte. Skulle ønske jeg var bedre i matte faktisk, det hadde jeg hatt nytte av på jobb. Anonymkode: 30227...acb 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #15 Skrevet 18. april 2021 Engelsk, økonomi og informasjonsbehandling. Anonymkode: c06e3...c3a
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #16 Skrevet 18. april 2021 Bare rettslære og psykologi egentlig. Fag som matte, naturfag, tysk, gymnastikk, kristendom/religion etc har jeg ikke hatt noe som helst bruk for! Jeg har aldri hatt bruk for å tegne grafer eller finne ut av hva 2 + (3x) - 8 er for noe! Ei heller har jeg hatt nytte av alle de tullete eksperimentene vi ble tvunget til å gjøre i naturfag! Gymnastikk var jeg fritatt fra, eller, jeg måtte ha teorien da, men den har jeg heller aldri hatt bruk for! Så jeg håper at det blir mer valg for elevene etter hva som er interessen deres, slik at de f.eks kan slippe å ha matematikk på videregående om de ikke har interesse av det! Anonymkode: 53c9c...a8a
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #17 Skrevet 18. april 2021 Tysk siden jeg endte opp i Tyskland, og matte. Anonymkode: 75dd5...dfb 1
Ullvott Skrevet 18. april 2021 #18 Skrevet 18. april 2021 Aller mest: Matte, fysikk, kjemi, norsk (inkludert nynorsk), engelsk og geografi. Samtidig har jeg også hatt veldig mye nytte av mye av det vi lærte i samfunnsfag, historie og tysk. 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #19 Skrevet 18. april 2021 IT. Det gjør at jeg forstår mer hva som ligger bak ulike programmer og systemer. Hadde det som studieretningsfag forlover tyve år siden, og husker fremdeles gleden over å lage databaser, selv om jeg aldri studerte noe it-relatert senere. Anonymkode: 941d9...520
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #20 Skrevet 18. april 2021 R1-matte, økonomifagene, media og fransk. Har gått videre studier med flere av disse fagene, bodd i fransktalende land, jobber med saker som krever regnskapsforståelse, og har et bedre kritisk blikk til hva jeg mottar fra medier/bedrifter enn mange andre rundt meg. Anonymkode: 48440...598
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå