Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg lurer på hva dere tenker om dette. Jeg har en ganske nær venninne som stadig sender snap’er med bilder av lykkelige stunder av henne og kjæresten. Skiturer i strålende vær, grilling i fjøra, dagsturer til idylliske steder, restaurantbesøk, hytteturer.. ja dere ser tegninga. Det er jo Veldig mange som gjør akkurat det samme, «det lykkelige livet på SoMe».

Det som gjør at jeg klør meg litt i hodet, er at hun vet at jeg har hatt en utrolig vanskelig vinter, og at jeg fortsatt står midt oppi det vanskelige. Kronisk sykdom som er i en såpass kraftig fase  at jeg ikke klarer å komme meg ut, og ensomhet da jeg bor alene og ikke kan ha besøk da jeg er i risikogruppen de korona. Sånn er det, og jeg klarer meg egentlig greit, men akkurat sånne meldinger strør så veldig salt i såret. Jeg kjenner magen knyter seg bare jeg ser en ny snap komme fra henne, og har ikke noe lyst å åpne den. Men jeg gjør det, og sender en hyggelig emoji eller en liten kommentar. 

Skjønner hun virkelig ikke at hun strør salt i såret? «Se på meg, så lykkelig jeg er», også vet hun at jeg sitter her hjemme alene, dag etter dag, uke etter uke? Hun spør aldri hvordan det går, dette er liksom hennes måte å holde kontakten på i denne rare koronatida. 

Er det jeg som overreagerer her? Kan godt hende det. Men en følelse er en følelse, det kan man ikke gjøre så mye med. Føler disse snap’ene tar pusten fra meg hver gang😔

Anonymkode: 9f719...545

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hun sender til alle på listen sin for å få tilbake mange meldinger. Hun registrerer knapt at hun sender til deg, hun bare har folk på listen og vil ha tilbake bekreftelse. Sånn selvopptatt greie som sosiale medier har gjort folk til.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å blokkere henne på some, og om hun spør svarer du at du har måtte skjerme deg litt fra some siden du har det tøft? Trenger ikke si at det kun er henne du har blokkert.

Anonymkode: b3183...2a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Uakseptabel skrev (3 minutter siden):

hun sender til alle på listen sin for å få tilbake mange meldinger. Hun registrerer knapt at hun sender til deg, hun bare har folk på listen og vil ha tilbake bekreftelse. Sånn selvopptatt greie som sosiale medier har gjort folk til.

Uff, ja det aner meg😔 Hadde hun vært en litt fjernere venn, så hadde jeg slettet henne. Men jeg begynner jo å lure på hvor god venn hun egentlig er. Både koronaen og langvarig sykdom gjør jo at man ser hvem som er sine ekte venner og ikke, og denne personen har skuffet meg denne perioden.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva med å blokkere henne på some, og om hun spør svarer du at du har måtte skjerme deg litt fra some siden du har det tøft? Trenger ikke si at det kun er henne du har blokkert.

Anonymkode: b3183...2a4

Jeg har tenkt tanken. Hvis jeg blokkerer, hvordan ser det ut for personen som blir blokkert? Ser det ut som jeg har slettet snap, eller kan hun se at hun er blokkert?

Skrevet

Tror jeg hadde sletta snap for en stund jeg. 

Skrevet

Om hun er en nær venninne synes jeg du skal snakke med henne:) jeg mistet akkurat en venninne til kreften. Hun ba om slike snapper på slutten. Vi er forskjellige. Ingen kan lese tankene dine

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd å slå av varsler, sånn at jeg selv kan velge hvis jeg vil gå inn og sjekke om det har kommet snap‘er, har slått av alle varsler, men varslene kommer opp uansett. Lydløst forsåvidt, men likevel.

AnonymBruker
Skrevet
Tuttifrutt skrev (2 minutter siden):

Tror jeg hadde sletta snap for en stund jeg. 

Har vurdert det. Hadde det ikke vært for at snap er den kanalen der jeg chatter med en veldig god venn som ikke er på noen av de andre some- kanalene😊

AnonymBruker
Skrevet

Min svigerinne (som var min beste venn før jeg ble syk) er også sånn. Jeg hadde noen ekstremt tøffe år pga invalidiserende sykdom. Hadde det så vondt, var så ensom og kronisk kvalm og dårlig. Har aldri fått så mange snap om hvor lykkelig hun var, hvor aktiv, omgitt av venner osv som de årene der. Eller hvor syk hun var med influensa, omgangssyken osv. Fikk helt vondt i magen hver gang jeg fikk snap av henne. 

Det rare er at jeg ble frisk og fikk nye venner, nå har hun sluttet å snappe sitt «perfekte liv». Får litt inntrykk av at hun ikke hadde det så bra med seg selv, men at hun hvertfall hadde det bedre enn meg. 

Har i alle fall skjønt hvordan hun er og det er ikke sånne venner jeg vil ha i livet mitt. Jeg er hyggelig mot henne, men trenger henne ikke som venn.

Anonymkode: 697d6...39f

AnonymBruker
Skrevet
Gidavmeg skrev (2 minutter siden):

Om hun er en nær venninne synes jeg du skal snakke med henne:) jeg mistet akkurat en venninne til kreften. Hun ba om slike snapper på slutten. Vi er forskjellige. Ingen kan lese tankene dine

Så leit å høre om venninnen din❤️  
Jeg tør ikke si noe, er så redd for å såre, at hun skal bli lei seg av at jeg ikke vil følge henne og se hva som skjer i livet hennes. Hun er generelt litt selvopptatt🤭

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min svigerinne (som var min beste venn før jeg ble syk) er også sånn. Jeg hadde noen ekstremt tøffe år pga invalidiserende sykdom. Hadde det så vondt, var så ensom og kronisk kvalm og dårlig. Har aldri fått så mange snap om hvor lykkelig hun var, hvor aktiv, omgitt av venner osv som de årene der. Eller hvor syk hun var med influensa, omgangssyken osv. Fikk helt vondt i magen hver gang jeg fikk snap av henne. 

Det rare er at jeg ble frisk og fikk nye venner, nå har hun sluttet å snappe sitt «perfekte liv». Får litt inntrykk av at hun ikke hadde det så bra med seg selv, men at hun hvertfall hadde det bedre enn meg. 

Har i alle fall skjønt hvordan hun er og det er ikke sånne venner jeg vil ha i livet mitt. Jeg er hyggelig mot henne, men trenger henne ikke som venn.

Anonymkode: 697d6...39f

Ja det er så merkelig at noen ikke skjønner hva de gjør med disse lykkelige snap’ene. En ting er å legge ut på sine egne sider på insta eller face, eller i storyen på snap, men så sende sånne meldinger personlig til en venn som er langtidssyk, ensom og som har det vondt, det er veldig veldig merkelig. Så leit at du opplevde dette❤️ Kanskje ekstra vanskelig siden hun er svigerinnen din? Ja like rart er det å syte om influensa, hodepine osv til en som er kronisk alvorlig syk. Så spør man vedkommende neste dag hvordan det går, joda, da er de myye bedre.. Det er så skjevt som det kan få blitt.

Er de så selvopptatte at de virkelig ikke skjønner det? For jeg har vanskelig for å tro at de gjør d med vilje. Tror rett og slett ikke at de tenker lenger🙄

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Uff, ja det aner meg😔 Hadde hun vært en litt fjernere venn, så hadde jeg slettet henne. Men jeg begynner jo å lure på hvor god venn hun egentlig er. Både koronaen og langvarig sykdom gjør jo at man ser hvem som er sine ekte venner og ikke, og denne personen har skuffet meg denne perioden.

De færreste går inn for å være jævlige, de bare er så selvopptatte at de glemmer andre. Sosiale medier gjør ikke akkurat folk mindre selvopptatte.

Ting er ikke samme kosen lenger nettopp pga dette stresset med "jeg må ta bilde der!" "ja men kan vi vente til vi har spist?" "nei vi må gjøre det nå, det er så fint lys nå og tenk om det begynner å regne!" 
Så har stemningen allerede sunket. 

Om hun er en ekte venninne? Virker ikke sånn, tar hun kontakt med deg og bryr seg? Nei, hun er vel mer en bekjent. Men de færreste av oss har vel helt egentlig helt ekte venner? Er sikkert noen som kunne sagt det samme om meg også, der jeg bare sluttet å tenke særlig på dem fordi jeg fant andre miljøer og fikk egne problemer i livet.

Endret av Uakseptabel
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Uakseptabel skrev (54 minutter siden):

De færreste går inn for å være jævlige, de bare er så selvopptatte at de glemmer andre. Sosiale medier gjør ikke akkurat folk mindre selvopptatte.

Ting er ikke samme kosen lenger nettopp pga dette stresset med "jeg må ta bilde der!" "ja men kan vi vente til vi har spist?" "nei vi må gjøre det nå, det er så fint lys nå og tenk om det begynner å regne!" 
Så har stemningen allerede sunket. 

Om hun er en ekte venninne? Virker ikke sånn, tar hun kontakt med deg og bryr seg? Nei, hun er vel mer en bekjent. Men de færreste av oss har vel helt egentlig helt ekte venner? Er sikkert noen som kunne sagt det samme om meg også, der jeg bare sluttet å tenke særlig på dem fordi jeg fant andre miljøer og fikk egne problemer i livet.

Veldig enig i at dette jaget med bilder til sosiale medier ødelegger stemninga.

Ja hva er egentlig en ekte venn? Jeg vil påstå at jeg er en ekte venn for flere av mine gode venninner, og jeg har et par virkelig gode, ekte venner som genuint bryr seg, som jeg har nære, åpne og fine samtaler med. Men hun jeg snakker om her har jeg vært litt usikker på. Problemet er at hun plutselig kan være en virkelig god venn, men den følelsen skjer bare så utrolig sjelden. Hver gang åpner jeg hjertet litt igjen og ønsker å se henne som en god venn igjen, men så glimter hun til med stadige skuffelser, på ulike måter. Dette til-fra opplegget sliter meg ut. Hun er en del av en liten vennegjeng, hvor to av de andre virkelig er gode venner jeg setter pris på, så jeg ønsker ikke lage noe styr. Må bare innse at hun er en litt fjernere venn enn jeg innimellom tror, og la det bli med det. Men denne snap’ingen må jeg gjøre noe med😝

AnonymBruker
Skrevet

Du kan la være å åpne snappene hennes, etterlyser hun kommentar så kan du si du er lite på snap for tida. 
skjønner deg godt. 
hver eneste helg legger folk ut skiturene sine så det bugner. Både på snap, insta og fb.. samme bildene, for å sanke mest mulig likes og for at flest mulig skal få det med seg. 
vet du? I går gikk jeg og mannen på topptur, tok masse bilder og hadde en fin tur, men la ikke ut noe på SoMe. 
Det er så masete, og hele kvelden går jo med på å lese kommentarer og svare. Dessuten er det digg å komme på jobb i morgen, og ha noe å fortelle fra helga.. alle trenger ikke vite alt hele tiden.

det er så mye skryt og lykke jag at jeg blir helt matt. Føl lykken inni deg, med den du er sammen med. For mange er ikke lykken komplett før den ligger ute på SoMe. 
på en ræva tung dag, kunne jeg gått ut i sola og tatt fantastiske bilder og lagt ut, og alle tror jeg er i lykkerus.. 

bilder juger, ofte! Folk er glade og har det bra, men ikke hver dag, hver time hele tiden slik det ser ut på fb 

Anonymkode: 72e02...5a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønner at du har litt mer tid enn normalt til å tenke over ting nå. Og jeg tror det da kan være lett å gjøre ting større enn de er. Hva med å prate med henne om det? Si at det er litt sårt. Er jo det man skal gjøre med venner, og bør være OK da du sier hun er en nær venninne. Altså i stedet for å antyde at hun ikke er en "ekte" venninne.. Hva gjør deg til den gode venninna forresten? Bare spør, da jeg blir nysgjerrig..

Men, du vil heller at hun lar være å sende bilder av livet sitt? 

Anonymkode: e228a...757

• Liker 1
Skrevet

Er det hennes MyStory du kikker på? (For om så - så trenger du ikke se dem, og er ikke ment bare for deg for å hovere) Eller sender hun deg direkte mld? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes folk er litt hårsåre jeg da. Altså, folk må jo få lov til å dele det de vil uten å måtte ta hensyn til at Petra er hundemenneske, da kan jeg ikke sende bilde av katten min, eller Ane som sliter med å få barn kan man aldri sende bilder av ungene til, eller Kari som er ufør kan ikke få bilder fra ferien min på Maldivene for dit har ikke hun råd til å reise🤷🏼‍♀️ Nei, folk må faktisk slutte å bli krenka av alt mulig. 
Jeg sender jo ikke bilder for at folk skal bli misunnelige, jeg sender jo for å dele hverdagen min, akkurat som alle andre. 
Jeg har aldri hatt tilgang til hytte, har heller ikke råd til hytte akkurat nå, skal jeg da bli fornærmet over alle hyttebildene(den ene hytta flottere enn den andre) som florerte i påsken? 

Anonymkode: 67e45...87a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå har vel strengt talt vennen din ikke ansvar for dine reaksjoner. Tror ikke målet hennes er å strø salt i såret. Du kan jo bare slå av varsler, spesifikt for henne. Problem løst.

Anonymkode: 4e52e...815

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke folk tenker så mye over når dem poster bilder av sitt liv når ting går på skinner at dette kan såre andre. 

Jeg har også fått høre i ettertid der ei skilte seg og var litt langt nede, hun holdt på å spy av alle happy folkene på SoMe. 

Tror det er lurt å logge seg litt ut i perioder der en selv har det tungt. Det gjør jeg. 

Se på dokumentaren som vises på netflix "The social dilemma"

Anonymkode: ba638...58d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...