AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #1 Skrevet 18. april 2021 Etter diverse tips her inne holder jeg nå på med å sette opp et budsjett for å kunne forhandle med kreditorene. Jeg har funnet ut av jeg har 5-6000,- å betale til kreditorer i mnd. Jeg har lån på til sammen over 600.000,- Hos den ene kreditoren er lånet på 400 000,- og jeg betaler her 4500,- i måneden nå. Hvordan i all verden skal de gå med på å bare få ett par tusen i måneden da? Jeg fatter ikke hvordan dette skal gå... Noen med erfaringer eller som kan dette? Skal jeg forklare i brevet jeg sender hvorfor tingene har blitt som de har blitt? i detaljer, eller er dette urelevant for dem? - Fortvilet Anonymkode: 60f95...564
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #2 Skrevet 18. april 2021 Når du skal forhandle bør du sørge for at du har noen kort på hånden. Kortet ditt er "ingenting". Det er det kreditorene risikerer dersom de ikke går med på en løsning. Kreditorene har derfor noe å tape og må gå med på planen din. Du må derfor sørge for at du i regnskapene er blakk og i ferd med å få gjeldsordning hvor kreditorene får 0. Når du presenterer dette scenariet for kreditorene blir de bare glade når du foreslår at du kan strekke deg til å gi de noen hundrelapper i måneden. Anonymkode: 0f4f3...a63
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #3 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når du skal forhandle bør du sørge for at du har noen kort på hånden. Kortet ditt er "ingenting". Det er det kreditorene risikerer dersom de ikke går med på en løsning. Kreditorene har derfor noe å tape og må gå med på planen din. Du må derfor sørge for at du i regnskapene er blakk og i ferd med å få gjeldsordning hvor kreditorene får 0. Når du presenterer dette scenariet for kreditorene blir de bare glade når du foreslår at du kan strekke deg til å gi de noen hundrelapper i måneden. Anonymkode: 0f4f3...a63 Jeg skjønte ikke helt. Skal jeg ikke presentere budsjettet slik det er? Det er et faktum at jeg må søke gjeldsordning hvis de ikke er fornøyd med 5-6000,- fordelt på alle. Og det skal jeg skrive selvsagt Er det det du mener? TS Anonymkode: 60f95...564
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #4 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skjønte ikke helt. Skal jeg ikke presentere budsjettet slik det er? Det er et faktum at jeg må søke gjeldsordning hvis de ikke er fornøyd med 5-6000,- fordelt på alle. Og det skal jeg skrive selvsagt Er det det du mener? TS Anonymkode: 60f95...564 Ja det er det jeg mener. Du tilbyr 3000 fordelt på alle. De får ta det eller la være. Lar de være får du gjeldsordning og da får de mest sannsynlig 0. Fordi statens minstesatser til livsopphold som regel er høyere enn folk flest faktisk bruker. Anonymkode: 0f4f3...a63
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #5 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja det er det jeg mener. Du tilbyr 3000 fordelt på alle. De får ta det eller la være. Lar de være får du gjeldsordning og da får de mest sannsynlig 0. Fordi statens minstesatser til livsopphold som regel er høyere enn folk flest faktisk bruker. Anonymkode: 0f4f3...a63 Det er vel ikke helt riktig. Summen som er satt av til livsopphold er vel rundt 8800,- Dette skal dekke ALT, mat, mobil, strøm, forsikringer, lege, tannlege, ja alt utenom husleien. Det er neimen ikke mye å klare seg på! Anonymkode: c19d7...5f7 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #6 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er vel ikke helt riktig. Summen som er satt av til livsopphold er vel rundt 8800,- Dette skal dekke ALT, mat, mobil, strøm, forsikringer, lege, tannlege, ja alt utenom husleien. Det er neimen ikke mye å klare seg på! Anonymkode: c19d7...5f7 Er dette et tall man skal bruke i forhandlinger også? Jeg har tatt utgangspunkt i SIFO, som jeg leste a man burde gjøre i en "oppskrift" på forhandlinger med kreditorer. Der fikk jeg opp 12650,- (inkludert utgifter til bil). TS Anonymkode: 60f95...564
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #7 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er vel ikke helt riktig. Summen som er satt av til livsopphold er vel rundt 8800,- Dette skal dekke ALT, mat, mobil, strøm, forsikringer, lege, tannlege, ja alt utenom husleien. Det er neimen ikke mye å klare seg på! Anonymkode: c19d7...5f7 Det skal ikke dekke alt. Det skal dekke alt utenom bokostnader. Så det er faktisk ikke så lite. Anonymkode: 0f4f3...a63
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #8 Skrevet 18. april 2021 Er det hos seriøse bankene er det mulig de kan gå med på rentenedsettelse. Hos de rene forbruksbankene som norwegian,komplett bank, entercard osv så bør du gå til namsmann for gjeldsordning hvis rentene overstiger det du kan betale,da de er kjent for å være ganske sta å forhandle med, de tar heller et tap eller selger kravet videre enn å sette ned rentene. Det er butikk for bankene det også. Anonymkode: 376e3...76b 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #9 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det hos seriøse bankene er det mulig de kan gå med på rentenedsettelse. Hos de rene forbruksbankene som norwegian,komplett bank, entercard osv så bør du gå til namsmann for gjeldsordning hvis rentene overstiger det du kan betale,da de er kjent for å være ganske sta å forhandle med, de tar heller et tap eller selger kravet videre enn å sette ned rentene. Det er butikk for bankene det også. Anonymkode: 376e3...76b Det er bank Norwegian og lignende ja. Er det ikke vits å prøve dette da? Jeg har tatt utgangspunkt i denne "oppskriften": https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/slik-kommer-du-deg-ut-av-betalingsproblemene Anonymkode: 60f95...564
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #10 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er bank Norwegian og lignende ja. Er det ikke vits å prøve dette da? Jeg har tatt utgangspunkt i denne "oppskriften": https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/slik-kommer-du-deg-ut-av-betalingsproblemene Anonymkode: 60f95...564 Ring nav sin gjeldstelefon så kan du få en vurdering av din betalingsevne, evt. et møte med en gjeldsrådgiver. De kan ta en vurdering. Ser de det som lite hensiktsmessig å forhandle ,blir du sendt videre til namsmann. Kontakt med nav gjelder og som egenforsøk ved gjeldsordning. Så hadde prøvd det først. Jeg har vært runden med å forhandle og hvis du skal så anbefaler jeg å ha noen å støtte deg på, for du kan risikere å få endel blanke avslag som er lett å miste motet av hvis du er i en vanskelig situasjon. Anonymkode: 376e3...76b
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #11 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Etter diverse tips her inne holder jeg nå på med å sette opp et budsjett for å kunne forhandle med kreditorene. Jeg har funnet ut av jeg har 5-6000,- å betale til kreditorer i mnd. Jeg har lån på til sammen over 600.000,- Hos den ene kreditoren er lånet på 400 000,- og jeg betaler her 4500,- i måneden nå. Hvordan i all verden skal de gå med på å bare få ett par tusen i måneden da? Jeg fatter ikke hvordan dette skal gå... Noen med erfaringer eller som kan dette? Skal jeg forklare i brevet jeg sender hvorfor tingene har blitt som de har blitt? i detaljer, eller er dette urelevant for dem? - Fortvilet Anonymkode: 60f95...564 De er forsåvidt bare interessert i tall. Jeg forklarte min situasjon for Bank norwegian. De tilbød meg å kontakte stiftelsen rettferd for taperne som de samarbeider med, og oversendte deretter saken til inkasso Anonymkode: 376e3...76b
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #12 Skrevet 18. april 2021 Jeg er i samme situasjon. Fikk til svar at jeg måtte betale minst 8000 kr pr måned for at gjelden ikke skulle øke. Renter på over 6000 kr i måneden. Gjelden er på 450 000 kr. Har prøvd å forhandle. Har annen gjeld som jeg betaler på også Anonymkode: 7d201...907
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #13 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er i samme situasjon. Fikk til svar at jeg måtte betale minst 8000 kr pr måned for at gjelden ikke skulle øke. Renter på over 6000 kr i måneden. Gjelden er på 450 000 kr. Har prøvd å forhandle. Har annen gjeld som jeg betaler på også Anonymkode: 7d201...907 Har du de 450 000 på ett lån? Sa de nei til noe forhandling? Anonymkode: 60f95...564
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #14 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er i samme situasjon. Fikk til svar at jeg måtte betale minst 8000 kr pr måned for at gjelden ikke skulle øke. Renter på over 6000 kr i måneden. Gjelden er på 450 000 kr. Har prøvd å forhandle. Har annen gjeld som jeg betaler på også Anonymkode: 7d201...907 Hvis lånet er gått til inkasso så er det viktig å si du ønsker å betale ned hovedkravet først. Rentegrunnlaget blir da lavere jo mer du betaler inn, og gjelden vil etterhvert stoppe å øke. Gjelder hvis låneavtalen er sagt opp og du ikke har en nedbetalingsplan. Anonymkode: 376e3...76b 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #15 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du de 450 000 på ett lån? Sa de nei til noe forhandling? Anonymkode: 60f95...564 Er 1 lån ja. Jeg sa at jeg kunne betale 2000 kr pr måned ei stund, til jeg er ferdig med den andre gjelden. Fikk til svar at renter pr måned var 6000 kr, så da kom gjelden til å øke hver måned Anonymkode: 7d201...907
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #16 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Er 1 lån ja. Jeg sa at jeg kunne betale 2000 kr pr måned ei stund, til jeg er ferdig med den andre gjelden. Fikk til svar at renter pr måned var 6000 kr, så da kom gjelden til å øke hver måned Anonymkode: 7d201...907 Huff, nei, da er det sikkert ikke sjans. Men jeg har jo ikke mer penger enn det jeg har. Har solgt alt jeg kan.. Anonymkode: 60f95...564
TBergh Skrevet 19. april 2021 #17 Skrevet 19. april 2021 Hei. Fremgangsmåten ved forhandlinger er slik: Du legger sammen alle dine inntekter. Så bruker du Forskrift om livsoppholdssatser ved utleggstrekk og gjeldsordning, som du finner på nettet. I tillegg til livsoppholdssatsen, som for tiden er på kr 8 989,00 pr måned, legger du til bokostnader. Nå trekker du ifra utgiftene fra inntektene. Dette beløpet du nå får er det beløpet du samlet kan betale pr mnd fordelt på alle dine kreditorer. Så legger du sammen gjelden og deler det enkelte gjeldskravet på samlet gjeld. Du får nå en prosentsats. Når du legger sammen alle disse prosentsatsene, skal det utgjøre 100% Du tar nå og deler det beløpet du fikk til fordeling blant kreditorene og ganger dette opp mot den enkelte prosentsatsen ut for den enkelte kreditor. Denne beregningen er i samsvar med lovverket. Jf. dekningsloven § 2-7 siste ledd heter det: «…, kan utlegg i lønnskrav m v ikke tas dersom skyldneren gjør hva denne evner for å betale sine fordringshavere og heller ikke utilbørlig begunstiger noen av dem.» Skriv et brev, som må være likelydende, altså identisk, til alle dine kreditorer. Legg ved beregningene. Legg ved lønnsslipper for de tre siste mnd. og eventuell dokumentasjon for husleie. Forklar at dette er alt du kan betale til den enkelte kreditor, og at dette vil gi to alternativer. Alternativ 1 vil være at kreditorene frafalle alle mislighetsomkostninger som er påløpt grunnet mislighold, og at du betaler kun ned på hovedstol, selve restlånet, eller må du søke om gjeldsordning, noe som vil påføre kreditorene et adskillelig større tap. Du vil mest sannsynlig få nei, men du har nå oppfylt gjeldsordningslovens krav om egenforhandlinger. Dette finner du i gjeldsordningslovens «§ 1-3.Økonomisk vilkår, andre ledd. Det kan ikke åpnes gjeldsforhandling etter loven her før skyldneren etter evne har forsøkt å komme frem til en gjeldsordning på egen hånd.» Nå kan du søke om gjeldsforhandlinger. I søknaden om gjeldsforhandlinger står hvilken dokumentasjon du må vedlegge. Vedlegg også svarene fra kreditorene som dokumentasjon for egenforhandlinger. Håper du forstår hva jeg har skrevet og håper dette er til hjelp Med vennlig hilsen TBergh
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #18 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Er dette et tall man skal bruke i forhandlinger også? Jeg har tatt utgangspunkt i SIFO, som jeg leste a man burde gjøre i en "oppskrift" på forhandlinger med kreditorer. Der fikk jeg opp 12650,- (inkludert utgifter til bil). TS Anonymkode: 60f95...564 Man følger livsoppholdssatsene herfra: https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kontakt-nav/oversikt-over-satser/livsoppholdssatser-nav-innkreving_kap Enslig skyldner 8 989 kr Gift/samboende skyldner 7 611 kr Skyldner som forsørger ektefelle/samboer 15 223 kr Tillegg for barn i husstanden 0-5 år 2 877 kr Tillegg for barn i husstanden 6-10 år 3 816 kr Tillegg for barn i husstanden 11-18 år 4 818 kr Anonymkode: c19d7...5f7
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #19 Skrevet 19. april 2021 TBergh skrev (2 timer siden): Hei. Fremgangsmåten ved forhandlinger er slik: Du legger sammen alle dine inntekter. Så bruker du Forskrift om livsoppholdssatser ved utleggstrekk og gjeldsordning, som du finner på nettet. I tillegg til livsoppholdssatsen, som for tiden er på kr 8 989,00 pr måned, legger du til bokostnader. Nå trekker du ifra utgiftene fra inntektene. Dette beløpet du nå får er det beløpet du samlet kan betale pr mnd fordelt på alle dine kreditorer. Så legger du sammen gjelden og deler det enkelte gjeldskravet på samlet gjeld. Du får nå en prosentsats. Når du legger sammen alle disse prosentsatsene, skal det utgjøre 100% Du tar nå og deler det beløpet du fikk til fordeling blant kreditorene og ganger dette opp mot den enkelte prosentsatsen ut for den enkelte kreditor. Denne beregningen er i samsvar med lovverket. Jf. dekningsloven § 2-7 siste ledd heter det: «…, kan utlegg i lønnskrav m v ikke tas dersom skyldneren gjør hva denne evner for å betale sine fordringshavere og heller ikke utilbørlig begunstiger noen av dem.» Skriv et brev, som må være likelydende, altså identisk, til alle dine kreditorer. Legg ved beregningene. Legg ved lønnsslipper for de tre siste mnd. og eventuell dokumentasjon for husleie. Forklar at dette er alt du kan betale til den enkelte kreditor, og at dette vil gi to alternativer. Alternativ 1 vil være at kreditorene frafalle alle mislighetsomkostninger som er påløpt grunnet mislighold, og at du betaler kun ned på hovedstol, selve restlånet, eller må du søke om gjeldsordning, noe som vil påføre kreditorene et adskillelig større tap. Du vil mest sannsynlig få nei, men du har nå oppfylt gjeldsordningslovens krav om egenforhandlinger. Dette finner du i gjeldsordningslovens «§ 1-3.Økonomisk vilkår, andre ledd. Det kan ikke åpnes gjeldsforhandling etter loven her før skyldneren etter evne har forsøkt å komme frem til en gjeldsordning på egen hånd.» Nå kan du søke om gjeldsforhandlinger. I søknaden om gjeldsforhandlinger står hvilken dokumentasjon du må vedlegge. Vedlegg også svarene fra kreditorene som dokumentasjon for egenforhandlinger. Håper du forstår hva jeg har skrevet og håper dette er til hjelp Med vennlig hilsen TBergh Hei, og takk for god hjelp. I artikkelen fra Dnb som jeg la ved lenger oppe står det at man skal regne ut i fra SIFO. Her får jeg opp 12600,- som beløp til livsopphold. Altså 3600,- mer enn i denne beregningen. Det er inkludert utgifter til bil. Kan jeg altså ikke gjøre det? Jeg har ett barn over 18 som bor hjemme og er ikke ferdig med vgs. Det er klart at han koster meg noe selv om han betaler en del selv. Kan jeg ikke ta det med i beregningen? Jeg har ikke gjort det, men skal jeg ha livsopphold til 8989,- i måneden går ikke ting rundt. TS Anonymkode: 60f95...564
TBergh Skrevet 19. april 2021 #20 Skrevet 19. april 2021 Hei Livsoppholdssats. Livsoppholdssatsen jeg henviser til brukes ved en gjeldsordning, og vil derfor være direkte sammenlignbar for kreditorene så de ser hva de kan forvente å få ved en gjeldsordning. En normal, vanlig, gjeldsordning skal gå over 5 – fem år. Dvs. at du ganger det beløpet du har fått ut for den enkelte kreditor, som da utgjør det de kan få pr mnd. med 60 måneder. Barn under 18 år. I forskriften er det en egen sats for hjemmeboende barn under 18 år. Håper dette er en forklaring du skjønner. Med vennlig hilsen TBergh
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå