Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg trenger råd og gjerne fra noen som har vert i samme situasjon.

Jeg dater for tiden en jente, vi har bare datet noen måneder. Hun er flott på alle måter, unntatt jeg tror hun er alkoholiker.

Hun drikker hver dag, stort sett hvitvin, men også sterkere saker. Og blir litt ute av stand til reagere normalt, når vi er sammen over tid.

Jeg har spurt om hun må drikke sånn når vi er sammen. Da svarte hun at jeg kunne ikke ta fra henne det eneste hun hadde for å få vekk tankene.

Er det håp om å få henne til å slutte, eller bør jeg avslutte.

Det siste blir ikke enkelt, hadde jeg vist dette i starten hadde jeg aldri involvert meg, men dette kom først til syne når vi begynte å bruke mer tid sammen. Og jeg har fått sterke følelser for henne. Men jeg husker nå at hun alltid hadde med seg drikke på våre treff, i en drikkeflaske.

Og i den var det nok vin, hun bruker den nå også, og det er vin i den.

Noen i samme situasjon eller som har opplevd lignende ?

Anonymkode: e5582...0eb

Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Om hun er alkoholiker, vet jeg ikke. Men hun har et alkoholproblem. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei. Jeg trenger råd og gjerne fra noen som har vert i samme situasjon.

Jeg dater for tiden en jente, vi har bare datet noen måneder. Hun er flott på alle måter, unntatt jeg tror hun er alkoholiker.

Hun drikker hver dag, stort sett hvitvin, men også sterkere saker. Og blir litt ute av stand til reagere normalt, når vi er sammen over tid.

Jeg har spurt om hun må drikke sånn når vi er sammen. Da svarte hun at jeg kunne ikke ta fra henne det eneste hun hadde for å få vekk tankene.

Er det håp om å få henne til å slutte, eller bør jeg avslutte.

Det siste blir ikke enkelt, hadde jeg vist dette i starten hadde jeg aldri involvert meg, men dette kom først til syne når vi begynte å bruke mer tid sammen. Og jeg har fått sterke følelser for henne. Men jeg husker nå at hun alltid hadde med seg drikke på våre treff, i en drikkeflaske.

Og i den var det nok vin, hun bruker den nå også, og det er vin i den.

Noen i samme situasjon eller som har opplevd lignende ?

Dette er ikke bra. Det er ikke mye du får gjort, da hun tydeligvis ikke er klar for å ta tak i problemet. 

Du må nesten bestemme deg for om du vil bli sammen med en alkoholiker, og alt det medfører å være pårørende, eller gå.

• Liker 4
Skrevet

Høres ut som hun selvmedisinerer seg med alkohol, og det er jo problematisk, og ikke minst dårlig for helsa hennes. Jeg har ikke så mye erfaring med dette selv, men ja, det høres ut som mye drikking. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Veldig mye drikking. Kanskje ikke relevant , men hva er alderen deres?

Anonymkode: efedb...560

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, bare med en mann og hasj. 
I det minste innrømmer hun at hun drikker for å håndtere følelser. 

Anonymkode: 70617...306

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er litt spesielt å drikke vin av en drikkeflaske. Må jo bli vanskelig å fungere i jobb når hun drikker daglig. 
Du bør ta en prat med henne, kanskje det er det som får henne til å ta seg sammen.

Anonymkode: dd8d9...640

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det begynner med selvmedisinering, men siden alkohol er avhengighetsskapende, vil den etterhvert ta over styringa. Hvis du var en pårørende fra før, kunne du strukket deg langt,  men selv disse må bare gi opp noen ganger.  En tung ting å gjøre,  men trekk deg ut.  

Anonymkode: ebdcd...b6e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke be henne stoppe med å drikke, men du kan si at du kun vil treffe henne når hun er edru. Så får du se hvordan hun responderer på det

Anonymkode: 70617...306

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe å samle på, en gang rusmisbruker altid rusmisbruker.

Anonymkode: 2f15d...cdd

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, hun er alkoholiker

Anonymkode: 373b3...d62

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun er 100% sikkert alkoholiker, ganske viderekommen også.

Her må du bare løpe andre veien. 

Anonymkode: cc781...040

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Da svarte hun at jeg kunne ikke ta fra henne det eneste hun hadde for å få vekk tankene.

Her er svaret. Ja, hun er alkoholiker. 

Problemet med alkoholisme er ikke bare alkoholen men grunnen til at de drikker. Hva er det hun må få tankene vekk fra? 

Uansett hadde jeg droppet dette. Vin på drikkeflaske er drøyt. 

Anonymkode: fc757...e24

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ta et råd fra en som gikk i den fella at jeg trodde det ikke var et problem, løp som faen !!!

Anonymkode: f89bb...830

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synd. Men hvordan ser hun ut? Ser hun sliten og hengslete ut der alkoholen har påvirket hud og hår så er hun alkoholiker. Hvor lenge har hun gjort det? Hun har uansett et alkoholproblem.

Anonymkode: b23ed...5da

Skrevet

Jeg kjenner en mann som var sammen med en dame i hele 6 år uten å Vite at samboeren var alkoholiker. Det var først da hun ble gravid at han så hvor mye hun sleit. Nå 16 år etter er hun en fungerende alkoholiker. Drikker 1-2 flasker vin hver kveld men det syns ikke . Hele nabolaget snakker om det, men ingen sier noe til henne.  Hun er proff på å skjule dette. Avhengighet er svært alvorlig. Det koster familier mye 

AnonymBruker
Skrevet

TS Her

Hei, ja jeg skjønner det er utfordringer og vansker i dette. Men er på en måte også så sterkt følelsesmessig hekta, skjønner ikke hvordan jeg skal komme vekk egentlig. I tillegg tenker jeg at jeg kan klare å hjelpe henne til å se meningen med livet og bearbeide årsakene til drikkingen ? Vet da f.... er kjørt i hodet av dette også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

............... Men jeg husker nå at hun alltid hadde med seg drikke på våre treff, i en drikkeflaske.

.....................

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Veldig mye drikking. Kanskje ikke relevant , men hva er alderen deres?

Anonymkode: efedb...560

Når man drikker alkohol av beholdere/flasker som ikke er originalemballasjen, er det for å skjule at man drikker.  Det gjør man når man er femten seksten, og ikke vil bli tatt, og senere når man er voksen og enten skal drikke på offentlig sted uten å bli tatt, eller når man har noe å skjule fordi det er ubehagelig å bli konfrontert med drikkemønsteret. 

Stort sett så er altså dette en problemindikasjon.

Alder er relevant fordi det tar betraktelig kortere tid for en nitten- tjueåring å bli alkoholisert og avhengig enn en førti- femtiåring.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS Her

Hei, ja jeg skjønner det er utfordringer og vansker i dette. Men er på en måte også så sterkt følelsesmessig hekta, skjønner ikke hvordan jeg skal komme vekk egentlig. I tillegg tenker jeg at jeg kan klare å hjelpe henne til å se meningen med livet og bearbeide årsakene til drikkingen ? Vet da f.... er kjørt i hodet av dette også. 

Du er avhengig av henne, og hun er avhengig av alkohol. 

Hvordan skal jeg hjelpe deg og bearbeide årsakene til at du blir avhengig av mennesker som ikke er bra for deg? 

Anonymkode: 0bb7c...5e5

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det hun sliter med, siden hun må drikke for å ta bort tankene.

Får hun hjelp til dette?

Anonymkode: 04453...089

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...