CorvusCorax Skrevet 18. april 2021 #2 Skrevet 18. april 2021 Ja. Så klart! Det er ingen andre som er ansvarlig for ens egen lykke. 6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #3 Skrevet 18. april 2021 CorvusCorax skrev (1 minutt siden): Ja. Så klart! Det er ingen andre som er ansvarlig for ens egen lykke. Uansett hva man får oppleve? Anonymkode: ae933...606 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #4 Skrevet 18. april 2021 Når jeg var ung og dum, trodde jeg at det stemte. Men det er ikke tilfelle for alle. Fødelandet, status, helse og økonomi har alt å si. Anonymkode: 94f42...696 24
Callisto83 Skrevet 18. april 2021 #5 Skrevet 18. april 2021 Ja, på mange måter er man nok det. Noen har kanskje et bedre utgangspunkt enn andre, men det er opp til en selv hvordan en velger å prioritere i livet. (Hvem man velger å omgås, bli sammen med, utdanne seg til, jobbe med, bruke penger på osv.) 8
L'Eau D'Issey Skrevet 18. april 2021 #6 Skrevet 18. april 2021 Så absolutt vil jeg nå si. Det er en ting at andre bringer med seg lykke å dele med deg men noe helt annet når du er din egen lykke. 1
CorvusCorax Skrevet 18. april 2021 #7 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Uansett hva man får oppleve? Anonymkode: ae933...606 Ja. Men da mener jeg selvfølgelig fra den dagen man har ansvar for seg selv. Så klart mange ikke har ansvar for egen lykke om de befinner seg i et skadelig oppvekstmiljø med foreldre som psykisk eller fysisk misbruker dem. Men når man har kommet seg vekk, så er man ansvarlig for egen lykke ved å gå til behandling og få hjelp. Holde seg unna skadelig relasjoner. Man er ikke dømt til et ulykkelig liv pga. opplevelser... Går man rundt og dveler på alt som har skjedd for tyve år siden, så blir det ikke bedre. 8
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #8 Skrevet 18. april 2021 Jeg er enig i det etter å ha reist mye og blitt kjent med mange mennesker som lever uten noen av godene vi ser på som en selvfølge, som et trygt sted å sove, nok mat til seg selv og barna, frihet til å velge sitt liv osv. Likevel er det overraskende mange av disse menneskene som har en lykke større enn noen jeg har truffet i Norge. De finner ut hva som er det mest positive i sitt liv og fokuserer på det, i stedet for å fokusere på det som er dårlig. Hvert av disse menneskene som jeg har truffet flere ganger på flere reiser, har bygget seg oppover til et bedre liv, sakte men sikkert. De som ser negativt på sin situasjon er generelt blitt værende i den samme vonde situasjonen uten noen endring. Anonymkode: 564fe...fc2 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #9 Skrevet 18. april 2021 Jeg tror de fleste som ikke har fått mer enn de kan bære svarer "Ja, selvsagt er man sin lykkes smed!!! ALLE er det!!". Mens de som har fått for tung bagasje og for lite støtte vet bedre... Anonymkode: 41dfb...6a1 13
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #10 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er enig i det etter å ha reist mye og blitt kjent med mange mennesker som lever uten noen av godene vi ser på som en selvfølge, som et trygt sted å sove, nok mat til seg selv og barna, frihet til å velge sitt liv osv. Likevel er det overraskende mange av disse menneskene som har en lykke større enn noen jeg har truffet i Norge. De finner ut hva som er det mest positive i sitt liv og fokuserer på det, i stedet for å fokusere på det som er dårlig. Hvert av disse menneskene som jeg har truffet flere ganger på flere reiser, har bygget seg oppover til et bedre liv, sakte men sikkert. De som ser negativt på sin situasjon er generelt blitt værende i den samme vonde situasjonen uten noen endring. Anonymkode: 564fe...fc2 Man ser ofte ikke hele sannheten. Selvsagt er det mange som lever i stor nød og fattigdom som fremstår som at de likevel har det bra og at de er lykkelige. For ofte er det å klage sin nød forbundet med skam i mange land, og de forteller deg derfor den solskinnshistorien man vil høre. Og vestlige mennesker går gjerne rett på limpinnen. Hvordan de egentlig har det er at annet spørsmål, for det er faktisk ikke så realistisk at en funksjonshemmet person som lever i rullestol på gata i India (om h*n i det hele tatt har rullestol) er så fantastisk lykkelig når det kommer til stykket. Anonymkode: b84c9...e8d 8
Gjest laPistola Skrevet 18. april 2021 #11 Skrevet 18. april 2021 Spørs hva du legger i det. Ingen andre kan redde deg og gjøre deg lykkelig om du ikke gjør det selv. noen bruker uttrykket når de gjør andre urett.. jo, jeg jukset litt fordi jeg er smart og er min egen lykkes smed. Det blir bare trist. Når folk ikke lykkes her i livet , imens andre gjør det , kan det brukes nedlatende . Det er absolutt lettere og smi sin egen lykke om en er frisk, har høy intelligens, har en fin oppvekst , ressurssterke foreldre osv enn om ting er omvendt. Noen må knapt smi i det hele tatt for og lykkes .
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #12 Skrevet 18. april 2021 Ja, det stemmer. Vi har alle forskjellige vilkår, men ut i fra det, er vi selv ansvarlig for å gjøre det beste ut av det. Anonymkode: 65353...5b7 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #13 Skrevet 18. april 2021 CorvusCorax skrev (7 minutter siden): Ja. Men da mener jeg selvfølgelig fra den dagen man har ansvar for seg selv. Så klart mange ikke har ansvar for egen lykke om de befinner seg i et skadelig oppvekstmiljø med foreldre som psykisk eller fysisk misbruker dem. Men når man har kommet seg vekk, så er man ansvarlig for egen lykke ved å gå til behandling og få hjelp. Holde seg unna skadelig relasjoner. Man er ikke dømt til et ulykkelig liv pga. opplevelser... Går man rundt og dveler på alt som har skjedd for tyve år siden, så blir det ikke bedre. Jeg er ikke helt enig. Noe har man ansvar for selv, men selv i voksen/myndig alder er det mye man ikke rår over selv. Også dette med traumer fra barndommen, som man ikke kan riste av seg selv om andre rundt en forteller at man nå er ansvarlig for seg selv. Et godt utgangspunkt i livet gir et bedre voksenliv generelt. At det er noen som klarer å jobbe seg rundt en veldig vond barndom skjer på tross av, men er ikke det generelle bildet. Man kan også bli utsatt for ulykker og sykdom som voksen som man ikke er skyld i selv, og som varig setter en ut av spill. Så nei, individuelt ansvar til det fulle er bare en illusjon. Anonymkode: b84c9...e8d 10
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #14 Skrevet 18. april 2021 Anonyminist skrev (1 minutt siden): Spørs hva du legger i det. Ingen andre kan redde deg og gjøre deg lykkelig om du ikke gjør det selv. noen bruker uttrykket når de gjør andre urett.. jo, jeg jukset litt fordi jeg er smart og er min egen lykkes smed. Det blir bare trist. Når folk ikke lykkes her i livet , imens andre gjør det , kan det brukes nedlatende . Det er absolutt lettere og smi sin egen lykke om en er frisk, har høy intelligens, har en fin oppvekst , ressurssterke foreldre osv enn om ting er omvendt. Noen må knapt smi i det hele tatt for og lykkes . Kan man «gjøre seg lykkelig» uansett om man har problemer og dårlige opplevelser? Noen blir jo knekt av problemer og traumer mens andre fortsetter å smile og se positivt på livet uansett hva som skjer med dem. Anonymkode: ae933...606
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #15 Skrevet 18. april 2021 Just now, AnonymBruker said: Kan man «gjøre seg lykkelig» uansett om man har problemer og dårlige opplevelser? Noen blir jo knekt av problemer og traumer mens andre fortsetter å smile og se positivt på livet uansett hva som skjer med dem. Anonymkode: ae933...606 Ja, presis. Er jo dette som er hele essensen Anonymkode: 65353...5b7 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #16 Skrevet 18. april 2021 Anonyminist skrev (3 minutter siden): Spørs hva du legger i det. Ingen andre kan redde deg og gjøre deg lykkelig om du ikke gjør det selv. noen bruker uttrykket når de gjør andre urett.. jo, jeg jukset litt fordi jeg er smart og er min egen lykkes smed. Det blir bare trist. Når folk ikke lykkes her i livet , imens andre gjør det , kan det brukes nedlatende . Det er absolutt lettere og smi sin egen lykke om en er frisk, har høy intelligens, har en fin oppvekst , ressurssterke foreldre osv enn om ting er omvendt. Noen må knapt smi i det hele tatt for og lykkes . Nettopp. Min erfaring er at de fleste som sprer om seg uttrykk som "man er sin egen lykkes smed" har hatt det relativt greit selv. De jeg kjenner har hatt en solid oppvekst der de har manglet lite, og de har fått sponset starten av livet av familien. Da er det selvfølgelig ikke rart at man har mye større sjanse til å bli lykkelig. Anonymkode: b84c9...e8d 7
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #17 Skrevet 18. april 2021 Til en viss grad, men enkelte ting, som alvorlig kronisk sykdom, er det ikke noe man kan råde over. Det er begrensende hvor godt livet er når man har store fysiske hindringer i hverdagen. Jeg tenker positivt og har det greit, men mye av det jeg elsker å gjøre - trene, gå fjelltur, være aktiv, er tatt fra meg av en fæl sykdom. Nei, finnes ingen kur. Jeg er ansvarlig for å gjøre mitt beste ut av en drittsituasjon ja, men med så få verktøy i kassa som jeg har nå så skjønner jeg at mange kronisk syke ikke har den beste livskvaliteten akkurat. Min sykdom er en av de med dårligst livskvalitet jevnt over, dessverre. Men jeg er takknemlig for mann, familie og venner, og at jeg har et trygt hus å bo i. Men livet ble ikke som jeg ønsket, og det er ikke noe jeg kan gjøre med det annet enn å prøve å tilpasse det lille jeg kan. Anonymkode: 699d8...15d 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #18 Skrevet 18. april 2021 Just now, AnonymBruker said: Nettopp. Min erfaring er at de fleste som sprer om seg uttrykk som "man er sin egen lykkes smed" har hatt det relativt greit selv. De jeg kjenner har hatt en solid oppvekst der de har manglet lite, og de har fått sponset starten av livet av familien. Da er det selvfølgelig ikke rart at man har mye større sjanse til å bli lykkelig. Anonymkode: b84c9...e8d Min erfaring er at de som har hatt det vanskelig med dårlig utgangspunkt, og som har kjempet - er de som bruker uttrykket Anonymkode: 65353...5b7 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #19 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min erfaring er at de som har hatt det vanskelig med dårlig utgangspunkt, og som har kjempet - er de som bruker uttrykket Anonymkode: 65353...5b7 Ja, de kan det være også - av de relativt få som har klart seg på tross av, og ikke fordi de har hatt tunge opplevelser i barndommen. Men for hver av dem som forteller deg at du er din egen lykkes smed med dårlig utgangspunkt i livet, så er det dusinvis som har gått dukken. Man bør ikke ha noen illusjoner om at bare man har en positiv innstilling og mener at man er sin egen lykkes smed, så går det bra. Det gjør det ikke nødvendigvis, for det er mye man ikke rår over selv i livet. Anonymkode: b84c9...e8d 5
Gjest laPistola Skrevet 18. april 2021 #20 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan man «gjøre seg lykkelig» uansett om man har problemer og dårlige opplevelser? Noen blir jo knekt av problemer og traumer mens andre fortsetter å smile og se positivt på livet uansett hva som skjer med dem. Anonymkode: ae933...606 Hvis man fortsetter og smile uansett hva som skjer med dem, er de psykisk syke. Jo, alle kan lykkes, skrev at noen hadde bedre forutsetninger, ikke at det var umulig og lykkes med problemer og dårlige opplevelser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå