Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å starte på denne utdannelsen til høsten, men har noen spørsmål. Siden man ofte må regne med å jobbe turnus så lurer jeg på: 

Hvor ofte jobber man helg, er det hver 4. eller hver 3. helg?

Hvor ofte jobber man natt, og kan man be om å slippe netter?

Hvor ofte jobber du kveld?

Får du 3 eller 4 uker ferie om sommeren, og er det lett å få ferien man ønsker? Må man jobbe mye i juleferien?

Takk for svar på forhånd 🙂

Anonymkode: 209ad...e26

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vurderer å starte på denne utdannelsen til høsten, men har noen spørsmål. Siden man ofte må regne med å jobbe turnus så lurer jeg på: 

Hvor ofte jobber man helg, er det hver 4. eller hver 3. helg?

Hvor ofte jobber man natt, og kan man be om å slippe netter?

Hvor ofte jobber du kveld?

Får du 3 eller 4 uker ferie om sommeren, og er det lett å få ferien man ønsker? Må man jobbe mye i juleferien?

Takk for svar på forhånd 🙂

Dette vil være svært forskjellig, avhengig av hvor du jobber. Ingen fasit.

Anonymkode: f5404...db5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er null fasit. Spørs om du jobber på sykehus, privat, forskning etc

Anonymkode: e497b...d54

AnonymBruker
Skrevet

Som de andre sier, det spørs helt hvor du jobber og hvilken stilling du har, og det kommer helt sikkert også an på hvilket sykehus du jobber på.

Jeg har selv tredelt turnus på medisinsk biokjemi. Jobber hver fjerde helg, kanskje gjennomsnittlig 1-2 kvelder i uka og 2-4 netter i måneden. Får 4 uker ferie om sommeren. Hvor mye man jobber i jula avhenger av hvordan turnusen er lagt opp, man kan være heldig å få fri alle helligdager, eller man kan måtte jobbe hele jula (men må da jobbe andre helligdager gjennom året, f.eks påske/17. mai e.l). Vi er mange som rullerer på de "viktigste" helligdagene da, så julaften kveld for eksempel er det maange år mellom hver gang man må jobbe hos oss. 

Har kolleger i andre typer stillinger som kun jobber dagtid man-fre, mens andre jobber kun dag, kveld og helger.

Anonymkode: f85b0...1cc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mente vel egentlig sykehus, det er vel stort sett der man får jobb? Er det ikke vanskelig å få jobb i det private?

Det jeg absolutt kunne tenke meg er en vanlig 8-16 jobb som bioingeniør, ingen helger eller turnus. Men er redd for å ta utdannelsen og så finner jeg meg ikke en sånn jobb.. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg mente vel egentlig sykehus, det er vel stort sett der man får jobb? Er det ikke vanskelig å få jobb i det private?

Det jeg absolutt kunne tenke meg er en vanlig 8-16 jobb som bioingeniør, ingen helger eller turnus. Men er redd for å ta utdannelsen og så finner jeg meg ikke en sånn jobb.. Ts

Jeg vil tippe at det kanskje kan være litt vanskelig å få jobb i en 8-16 stilling som nyutdannet, men at du etter relativt kort tid (innen et par år) klarer å finne det om arbeidssted ikke er så viktig. Alle jeg kjenner som har ønsket det, har funnet seg en dagstilling ganske kjapt, dog ikke fast stilling med en gang da.

Anonymkode: f85b0...1cc

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo veldig an på hvilket  område du ønsker å jobbe innen og hvor i landet du ønsker jobb. Vil tro det er enklere å få en dagstilling innen mikrobiologi, patologi, nukleærmedisin, immunologi, tapping av blodgivere og komponentframstilling enn medisinsk biokjemi og immunhematologi. Det er som regel bedre arbeidsvilkår i det offentlige enn i det private (Aleris og Volvat) også. 

Svarene på spørsmålene dine vil også variere veldig da arbeidsstedene har ulik turnus, antall ansatte og vaktbelastning. 

Anonymkode: db9a5...e82

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svarene! Jeg bor i Bergensområdet. Jeg begynte å lure på om jeg kunne bli kvalifisert til å jobbe som «vanlig» ingeniør i kommunen, hvis jeg f eks tok en master i innovasjon og ledelse? Eller må man være klassisk ingeniør for å kvalifisere til det? 
Prøver bare å ha mange muligheter åpne.

Når det gjelder fagfelt å jobbe innen, så vet jeg jo ikke ennå hva som jeg kunne tenke meg, men er i utgangspunktet åpent for alt som kan skaffe en dagjobb. Så hvis det er slik at man spesialiserer seg under bacheloren, så vil jeg nok peile meg innpå f eks patologi, nukleærmedisin osv, hvis det er mer aktuelt for en dagjobb. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du vurdert andre typer ingeniør? Jeg har master i kjemi og jeg har jobbet på to forskjellige medisinske laboratorier hvor man i utgangspunktet "måtte" være bioingeniør. Begge disse laboratoriene hadde kun drift på dagtid. Har også jobbet i farmasøytisk industri, vanlig industri, oljebransjen og jobber innen akademia nå, Det er gode tider for ingeniører og jeg er ettertraktet på jobbmarkedet. 

Anonymkode: b15a6...885

AnonymBruker
Skrevet

Som andre har nevnt avhenger det av hva slags lab/avdeling du får jobb ved. Hos oss har patologen kun dagtid, ingen helger eller helligdager. Mikrobiologen har en blanding, de fleste jobber helg, noen få går kveld og natt. Mer automasjon og raskere metoder i mikrobiologi kommer nok til å tvinge fram mer døgndrift. På biokjemi er det tredelt turnus og høyere vaktbelastning for de fleste som jobber der.

På et mindre sykehus er det gjerne samme lab som betjener alle funskjoner og det må være personell på jobb hele døgnet.

Så kommer det også an på type stilling. Fagbioingeniører og spesialbioingeniører har ofte mer dagtid. Men det varierer fra sykehus til sykehus vil jeg tro.

Anonymkode: 83663...a79

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Takk for svarene! Jeg bor i Bergensområdet. Jeg begynte å lure på om jeg kunne bli kvalifisert til å jobbe som «vanlig» ingeniør i kommunen, hvis jeg f eks tok en master i innovasjon og ledelse? Eller må man være klassisk ingeniør for å kvalifisere til det? 
Prøver bare å ha mange muligheter åpne.

Når det gjelder fagfelt å jobbe innen, så vet jeg jo ikke ennå hva som jeg kunne tenke meg, men er i utgangspunktet åpent for alt som kan skaffe en dagjobb. Så hvis det er slik at man spesialiserer seg under bacheloren, så vil jeg nok peile meg innpå f eks patologi, nukleærmedisin osv, hvis det er mer aktuelt for en dagjobb. 

Bacheloren er veldig bred og omfatter alle områder i laboratoriemedisin. Slik det er i dag tror jeg ikke det er mulig å spesialisere seg underveis. Men den avsluttebde bacheloroppgaven kan gi deg en slags spesialisering da. Oppgaven blir gitt av avdelingene på sykehuset, og da kan det være en vei inn for å få jobb etterpå. 

Anonymkode: 83663...a79

Skrevet

Eg jobbar ved ein av dei største forskingsinstitusjonane i Noreg, og på gruppa mi er vi mange bioingeniørar, nokre med master og PhD i tillegg. Her er det ingen turnus, men typisk dagjobb med fleksitid. Mange her har verdigfull laberfaring frå tidlegare sjukehus-stillingar, medan andre har kome direkte frå skulebenken. Gruppa har store fordelar av å ha tilsette med ulik bakgrunn, blant anna frå bioingeniørfag, kjemi, fysikk og nanoteknologi. Bioingeniørane sin styrke er typisk at dei er meir stødige i labarbeid enn dei andre, og har meir kunnskap om kvalitetsikring og kvalitetskontroll. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
rabarbrafrø skrev (9 minutter siden):

Eg jobbar ved ein av dei største forskingsinstitusjonane i Noreg, og på gruppa mi er vi mange bioingeniørar, nokre med master og PhD i tillegg. Her er det ingen turnus, men typisk dagjobb med fleksitid. Mange her har verdigfull laberfaring frå tidlegare sjukehus-stillingar, medan andre har kome direkte frå skulebenken. Gruppa har store fordelar av å ha tilsette med ulik bakgrunn, blant anna frå bioingeniørfag, kjemi, fysikk og nanoteknologi. Bioingeniørane sin styrke er typisk at dei er meir stødige i labarbeid enn dei andre, og har meir kunnskap om kvalitetsikring og kvalitetskontroll. 

Så interessant! Kjekt å høre at det finnes andre muligheter!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Har du vurdert andre typer ingeniør? Jeg har master i kjemi og jeg har jobbet på to forskjellige medisinske laboratorier hvor man i utgangspunktet "måtte" være bioingeniør. Begge disse laboratoriene hadde kun drift på dagtid. Har også jobbet i farmasøytisk industri, vanlig industri, oljebransjen og jobber innen akademia nå, Det er gode tider for ingeniører og jeg er ettertraktet på jobbmarkedet. 

Anonymkode: b15a6...885

Ja jeg har vurdert andre typer. Men kommer tilbake til at det er bioingeniørstudiet som appellerer til meg, ingen av de andre. Synes alt man skal lære om virker uhyre interessant, så må bare orientere meg om mulighetene som finnes etter endt studie 🙂

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...