Gå til innhold

Innreiseregler- sommer- utenlandsk far

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Pappaen til barnet mitt vil tilbringe sommeren sammen med barnet. Vi har felles foreldreansvar. Jeg er usikker på om faren får lov til å komme inn til Norge. Faren er utlending som bor i Spania. Jeg frykter at han blir stanset og bortvist av politiet på grensen fordi han ikke har god nok grunner til å komme til Norge.

Noen som vet om han har sjanser for å komme til Norge?

Anonymkode: 4432e...94e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har det helt likt. Har ikke undersøkt enda men i fjor sommer slapp de karantene i alle fall. Hva som skjer nå det vet jeg ikke så følger tråden! 

Skrevet

Hvilket land er han statsborger av?

AnonymBruker
Skrevet

Når man reiser for samvær med barn slipper man innreisekarantene. Må bare ha dokumentasjon. 

Anonymkode: 6bf80...005

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samvær med barn er nødvendig reise. 

Anonymkode: 67d59...aa1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når man reiser for samvær med barn slipper man innreisekarantene. Må bare ha dokumentasjon. 

Anonymkode: 6bf80...005

Ts her.

Vi er ikke gift. Vi har ingen samsværavtale.

Kan faren få komme til Norge selv om han ikke har noen samsværavtale? Faren har bare barnets fødselsattest hvor navnet hans (faren til barnet) står på. Er dette nok som dokumentasjon?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts her.

Vi er ikke gift. Vi har ingen samsværavtale.

Kan faren få komme til Norge selv om han ikke har noen samsværavtale? Faren har bare barnets fødselsattest hvor navnet hans (faren til barnet) står på. Er dette nok som dokumentasjon?

Jeg vet ikke hvordan det er nå, men i fjor fikk faren til mitt barn komme inn med fødselsattest der han sto som far og brev fra meg der det sto at han skulle besøke meg og barnet og kunne være i karantene i min leilighet. Vi har ingen samværsavtale utover dette.

Anonymkode: 7d0e3...fc8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vet ikke hvordan det er nå, men i fjor fikk faren til mitt barn komme inn med fødselsattest der han sto som far og brev fra meg der det sto at han skulle besøke meg og barnet og kunne være i karantene i min leilighet. Vi har ingen samværsavtale utover dette.

Takk for svar!

Da han fikk komme til Norge var dere kjærester eller separert? Bodde han sammen med deg og barnet i deres bolig? 

Ts.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for svar!

Da han fikk komme til Norge var dere kjærester eller separert? Bodde han sammen med deg og barnet i deres bolig? 

Ts.

Han bodde hos meg og barnet. Vi har aldri bodd sammen, men vi er gode venner. Tidligere har også barnet og jeg besøkt han i det landet han bor. Vi håper også ting ordner seg og han kan komme hit til sommeren igjen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han bodde hos meg og barnet. Vi har aldri bodd sammen, men vi er gode venner. Tidligere har også barnet og jeg besøkt han i det landet han bor. Vi håper også ting ordner seg og han kan komme hit til sommeren igjen.

Ok. Så det går ann å ha barnets far boende hos seg selv om foreldrene har gått fra hverandre, og ikke er kjærester.

Skrevet

Far kan ha samvær med barnet selv om dere ikke har samværsavtale - det går under avtalt samvær. Mtp. dokumentasjon kan du jo gi han en skriftlig bekreftelse som han kan vise på grensen om at han skal tilbringe tid med deres felles barn. Per nå er reglene slik at han skal være i innreisekarantene, men han kan teste seg ut av denne på dag 3 etter ankomst og er, ved negativt testsvar, unntatt karanteplikt også på fritiden. Beskrivelsen av unntaket finner du i Covid 19-forskriften §6d om du vil se på det selv.

Ved grensen vil han i tillegg måtte legge frem et negativ testsvar som ikke er eldre en 24-timer gammelt og han må registrere seg i innreiseregisteret før avreise. Karantenen frem til dag 3 kan han tilbringe hos deg med bakgrunn i at dere har felles barn.

Reglene endrer seg fort, så greit å følge med på hva som gjelder spesielt i ukene før han tenker å komme på besøk :)

AnonymBruker
Skrevet
Lykkis81 skrev (1 time siden):

Far kan ha samvær med barnet selv om dere ikke har samværsavtale - det går under avtalt samvær. Mtp. dokumentasjon kan du jo gi han en skriftlig bekreftelse som han kan vise på grensen om at han skal tilbringe tid med deres felles barn. Per nå er reglene slik at han skal være i innreisekarantene, men han kan teste seg ut av denne på dag 3 etter ankomst og er, ved negativt testsvar, unntatt karanteplikt også på fritiden. Beskrivelsen av unntaket finner du i Covid 19-forskriften §6d om du vil se på det selv.

Ved grensen vil han i tillegg måtte legge frem et negativ testsvar som ikke er eldre en 24-timer gammelt og han må registrere seg i innreiseregisteret før avreise. Karantenen frem til dag 3 kan han tilbringe hos deg med bakgrunn i at dere har felles barn.

Reglene endrer seg fort, så greit å følge med på hva som gjelder spesielt i ukene før han tenker å komme på besøk :)

Ts her.

Tusen takk for utfyllende svar!

Jeg skal jobbe hele sommeren og har ingen som kan passe på barnet. Jobben innebærer turnus med kvelder og helger. Han er villig til å passe på barnet mens jeg er på jobb. Kan barnets far vise i tillegg til fødselsattest, dokumentasjon på arbeidskontrakten min + turnusen min for å begrunne ytterligere at han skal passe på barnet mens mor er på jobb?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her.

Jeg skal jobbe hele sommeren og har ingen som kan passe på barnet. Jobben innebærer turnus med kvelder og helger. Han er villig til å passe på barnet mens jeg er på jobb. Kan barnets far vise i tillegg til fødselsattest, dokumentasjon på arbeidskontrakten min + turnusen min for å begrunne ytterligere at han skal passe på barnet mens mor er på jobb?

Jeg vil tro at du ikke skal blande jobb og pass av barn inn i det her. Da blir han plutselig avvist fordi han ikke er barnepasser. Hold deg til samvær

Anonymkode: df95a...1d9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vil tro at du ikke skal blande jobb og pass av barn inn i det her. Da blir han plutselig avvist fordi han ikke er barnepasser. Hold deg til samvær

Takk for svar!

Ts.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2021 den 20.49):

AnonymBruker skrev (På 23.4.2021 den 20.45):

Ts her.

Med tanke på forskriften trenger du ikke blande inn din jobb og at han «hjelper» deg med å kunne jobbe turnus. Han er forelder på lik linje som deg-samvær er samvær og hva du driver med mens han er sammen med deres felles barn er din business :) 

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken statsborgerskap har barnefaren?

Anonymkode: ea7f9...58d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvilken statsborgerskap har barnefaren?

Han er marokkansk statsborgerskap, men bor og jobber i Spania og har permanent oppholdstillatelse i Spania.

Ts.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han er marokkansk statsborgerskap, men bor og jobber i Spania og har permanent oppholdstillatelse i Spania.

Ts.

Husk at det er 30 måneders saksbehandlingstid hvis dere skal søke om familiegjenforening hos UDI. Jeg har selv ventet over 26 måneder nå. Har ei venninne som fikk svar etter 30 måneder. Hos UDI er ansatte bare opptatt av å drikke kaffe og ha lang pauser slik de beskrev selv i denne tråden:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...