Gå til innhold

Bedriften gir arbeidsoppgaver utenom arbeidstid. Er det lovlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i en bedrift. De har laget et spill man skal spille hjemme for litt kunnskap. Jeg synes dette er urelevant og unødvendig. Det tar flere timer og er ikke betalt. Bedriften sier vi må spille igjennom spillet. Er det lov? 

Anonymkode: 39e0e...ef9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig. Store deler av arbeidslivet i dag forventer innsats 24/7365. 

Anonymkode: 42fae...f54

AnonymBruker
Skrevet

Får dere ikke fleksitid heller? Jeg har ikke noe mot kunnskap, men fritid er fritid.

Anonymkode: 9d52c...fa0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hver dag i 3 måneder måtte vi delta via en app på et sosialt spill med kollegaer. 
Dette var en ekstra stress faktor. Selvfølgelig kan man si nei, men da blir man oppfattet deretter.. 
Men jeg tenker det er ok, for en periode. Du tar sikkert en privat tlf og lignende i arbeidstiden noen ganger 

Anonymkode: 18618...dfc

AnonymBruker
Skrevet

Oppgaver arbeidsgiver pålegger deg å gjøre er arbeidstid, og skal betales. Arbeidsgiver kan ikke styre hva du bruker fritiden din til. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Helt vanlig. Store deler av arbeidslivet i dag forventer innsats 24/7365. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hver dag i 3 måneder måtte vi delta via en app på et sosialt spill med kollegaer. 
Dette var en ekstra stress faktor. Selvfølgelig kan man si nei, men da blir man oppfattet deretter.. 
Men jeg tenker det er ok, for en periode. Du tar sikkert en privat tlf og lignende i arbeidstiden noen ganger 

Slike forventninger oppstår i enkelte bransjer fordi arbeidstakerne tillater det. Det betyr ikke at arbeidsgiver har rett til å forlange det, eller at det er slik det skal være. Selv foretrekker jeg arbeidsgivere med et visst minimum av respekt for sine ansatte. 

Anonymkode: 52a20...62b

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Slike forventninger oppstår i enkelte bransjer fordi arbeidstakerne tillater det. Det betyr ikke at arbeidsgiver har rett til å forlange det, eller at det er slik det skal være. Selv foretrekker jeg arbeidsgivere med et visst minimum av respekt for sine ansatte. 

Det går begge veier. Jeg er romslig overfor arbeidsgiver og de er romslige overfor meg. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det går begge veier. Jeg er romslig overfor arbeidsgiver og de er romslige overfor meg. 

Og akkurat dette er det mange som ikke forstår. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Brunello said:

de ansatte eller arb.giver?

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge fleksibiliteten går begge veier er det greit. 

De bryr seg ikke om at jeg drar kl 12 en fredag, tar en del private samtaler på jobb, tar en times lunsj. Kan til og med reise på hytta og jobbe derfra. 

Så da stiller jeg selvfølgelig opp om det kommer en telefon mens jeg er på ferie, en oppgave en lørdag, er overtid her og der... og særlig i eksemplet du her nevner, da det også gir personlig utvikling. 

Anonymkode: ed2fe...ff6

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

de ansatte eller arb.giver?

Begge deler. Men nå tenkte jeg på arbeidstakere. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er ikke romslig overfor arbeidsgiver, jobber aldri ett minutt over. De er likevel romslige med meg, lønnsforhøyelse får jeg også. 

Anonymkode: 375f5...6f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Brunello said:

Begge deler. Men nå tenkte jeg på arbeidstakere. 

Helt enig. Tror først og fremst det er arbeidstakere som tenker slik. Glemmer noen ganger at arbeidsgiver eier dem 40t i uken, eller hva man nå er ansatt for. Veldig typisk Norge dette her. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er ikke romslig overfor arbeidsgiver, jobber aldri ett minutt over. De er likevel romslige med meg, lønnsforhøyelse får jeg også. 

Anonymkode: 375f5...6f9

det er jo også noe med hva man trives med selv

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Helt enig. Tror først og fremst det er arbeidstakere som tenker slik. Glemmer noen ganger at arbeidsgiver eier dem 40t i uken, eller hva man nå er ansatt for. Veldig typisk Norge dette her. 

Nettopp. 37,5 timer. Ikke mer. Og definitivt ikke etter arbeidstid. 

Anonymkode: 9fa80...d0f

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er forskjellig fra person til person. Noen tar seg kanskje en løpetur mellom kl8 og 16, henter noe på posten etc, og jobber et par timer på kvelden. Man finner det som fungerer for en innenfor rimelighetens rammer.

Skrevet

Hva står i arbeidskontrakten, i tariffavtalen, har du tatt det opp med tillitsvalgte? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Brunello skrev (12 minutter siden):

Romslighet og fleksibilitet handler om å gi og få, og går begge veier. En dag får jeg gå tidligere på kort varsel fordi noe uforutsett oppsto og jeg hadde behov for det, en annen dag stiller jeg opp utover kvelden fordi noe uforutsett oppsto og arbeidsgiver hadde behov for det. En annen gang stiller jeg kanskje på jobb en dag i ferien, siden det plutselig skjedde noe viktig. Men alt dette er betalt arbeidstid. Å pålegge de ansatte oppgaver, og fortelle dem at de skal gjøres hjemme på fritiden, har derimot ikke noe med fleksibilitet og romslighet å gjøre. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i restaurantbransjen. 
ts

Anonymkode: 39e0e...ef9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men er det ikke veldig krevende og nedrig å bli "eid" disse timene?

Min arbeidsgiver lar meg styre disse timene fritt. Så har aldri følt meg som en slave. 

Anonymkode: ed2fe...ff6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er sant, men det er nå en gang slik at man må forholde seg til det. Enten må du gjøre det som kreves i din bransje ut fra normer som omhandler arbeid på fritiden, eller så får du finne deg noe annet å gjøre. Dersom du krangler for mye på dette, så vil arbeidsgiveren din etterhvert gi deg fyken og ansette noen andre. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...