AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #1 Skrevet 18. april 2021 Er invitert i bryllup å skal lage sang til brudeparet, hvilken melodi er grei å bruke? Anonymkode: c1969...b0e
Brunello Skrevet 18. april 2021 #2 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er invitert i bryllup å skal lage sang til brudeparet, hvilken melodi er grei å bruke? Anonymkode: c1969...b0e Etter mitt syn ingen. Hold tale! 16
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #4 Skrevet 18. april 2021 Brunello skrev (11 minutter siden): Etter mitt syn ingen. Hold tale! Ikke aktuelt 😉 Anonymkode: c1969...b0e
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #5 Skrevet 18. april 2021 En som alle kan! F.eks. «Nå har vi vaska golvet.» Eller «Bamsens fødselsdag.» Forutsatt at alle kjenner norsk kultur. Anonymkode: 03b23...517
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #6 Skrevet 18. april 2021 Ikke gjør det. Sanger er grusomt, enda verre en taler. Anonymkode: 384a2...65b 16
Daria Skrevet 18. april 2021 #7 Skrevet 18. april 2021 En flest mulig kan, som er lett å synge og er litt munter/har litt fart. Styr unna de som går i moll - det er en festsang En med korte vers - gjerne den klassiske 4 linjer med 2+2 enderim, eller gjentakelser - gjør det både enklere for de som skal skrive teksten og lettere for folk som ikke kan den så godt å henge med. Vi brukte med hell Dyrene i Afrika en gang, til særlig glede for tilstedeværende barn. Kjente barnesanger er i det hele tatt ikke så dumt - de kan de fleste. 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #8 Skrevet 18. april 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Ikke gjør det. Sanger er grusomt, enda verre en taler. Anonymkode: 384a2...65b Kan ikke du heller takke nei til bryllup? Anonymkode: 03b23...517 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #9 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Kan ikke du heller takke nei til bryllup? Anonymkode: 03b23...517 Hva mener du? Anonymkode: 384a2...65b
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #10 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Kan ikke du heller takke nei til bryllup? Anonymkode: 03b23...517 Det pleier jeg å gjøre Anonymkode: 9578a...7a9
Me for life Skrevet 19. april 2021 #11 Skrevet 19. april 2021 Sangen "You suffer". For det første sier den alt om hvordan alle føler seg når en må synge slike sanger i selskap. For det andre er det verdens korteste sang på kun 1.3 sekund. 8
Donaldine Skrevet 19. april 2021 #12 Skrevet 19. april 2021 Daria skrev (På 18.4.2021 den 16.49): En flest mulig kan, som er lett å synge og er litt munter/har litt fart. Styr unna de som går i moll - det er en festsang En med korte vers - gjerne den klassiske 4 linjer med 2+2 enderim, eller gjentakelser - gjør det både enklere for de som skal skrive teksten og lettere for folk som ikke kan den så godt å henge med. Vi brukte med hell Dyrene i Afrika en gang, til særlig glede for tilstedeværende barn. Kjente barnesanger er i det hele tatt ikke så dumt - de kan de fleste. Enig. Og så er det viktig at teksten passer til rytmen i melodien, og ikke for mange nødrim
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #13 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (På 18.4.2021 den 13.47): Er invitert i bryllup å skal lage sang til brudeparet, hvilken melodi er grei å bruke? Anonymkode: c1969...b0e Har du blitt bedt spesifikt om dette? Ellers er dette sett på som ganske gammeldags og kleint. I hvertfall om du lager på klisjeer som bamses fødselsdag eller julevisa. Jeg ville synes det var superflaut i mitt bryllup i hvertfall.. Anonymkode: 08b16...e1a 6
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #14 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du blitt bedt spesifikt om dette? Ellers er dette sett på som ganske gammeldags og kleint. I hvertfall om du lager på klisjeer som bamses fødselsdag eller julevisa. Jeg ville synes det var superflaut i mitt bryllup i hvertfall.. Anonymkode: 08b16...e1a Blir ikke bamsesang eller julevisa... Vi synger bedre enn vi taler så de blir sang. Hva som er flaut med at noen vil vise at de setter pris på brudeparet å de å bli invitert I bryllupet demmes? Anonymkode: c1969...b0e 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #15 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har du blitt bedt spesifikt om dette? Ellers er dette sett på som ganske gammeldags og kleint. I hvertfall om du lager på klisjeer som bamses fødselsdag eller julevisa. Jeg ville synes det var superflaut i mitt bryllup i hvertfall.. Anonymkode: 08b16...e1a Dette. Denne tråden har fått meg til å tenke på hvordan jeg kan unngå at noen skriver sang til vårt bryllup. Ikke meningen å være kjip, men for vår del hadde det absolutt ikke passet inn i opplegget og settingen. Håper virkelig at eventuelle gjester som måtte vurdere dette, spør oss først. Har forøvrig vært i mange bryllup, og aldri opplevd at det har vært sanger (utenom profesjonelle innslag i kirke etc.). Så det er mye mulig det er vanlig i noen kretser, men åpenbart ikke vanlig i våre kretser. Det hadde også blitt veldig kleint i alle bryllupene jeg har vært i. Ikke fordi det er kleint at noen viser følelser, men fordi det ville vært en enorm mismatch mellom settingen (omgivelsene, stilen på selskapet) og innslaget. Men...hvis du har blitt spurt/spurt dem, og du vet dette er ønskelig og blir satt stor pris på, så kjør på. Anonymkode: 5de18...4ad 5
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #16 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Blir ikke bamsesang eller julevisa... Vi synger bedre enn vi taler så de blir sang. Hva som er flaut med at noen vil vise at de setter pris på brudeparet å de å bli invitert I bryllupet demmes? Anonymkode: c1969...b0e Det er jo ikke intensjonen som er flau, men konseptet. Det er typisk intetsigende tekst med nødrim som skal prøve å være litt morsom. Men kan være jeg er trangsynt og bare har vært uheldig med alle sangene jeg har fått presenter i diverse konfirmasjoner og jubileer til nå.. Mulig det kan bli kult om du kombinerer det med slideshow og kobler tekst til bilder kanskje? Anonymkode: 08b16...e1a 4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #17 Skrevet 19. april 2021 Det absolutt kleineste og dølleste jeg vet er sånne sanger. Anonymkode: 08254...d25 4
Daria Skrevet 19. april 2021 #18 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke meningen å være kjip, men for vår del hadde det absolutt ikke passet inn i opplegget og settingen. Håper virkelig at eventuelle gjester som måtte vurdere dette, spør oss først. Har forøvrig vært i mange bryllup, og aldri opplevd at det har vært sanger (utenom profesjonelle innslag i kirke etc.). Så det er mye mulig det er vanlig i noen kretser, men åpenbart ikke vanlig i våre kretser. Det hadde også blitt veldig kleint i alle bryllupene jeg har vært i. Ikke fordi det er kleint at noen viser følelser, men fordi det ville vært en enorm mismatch mellom settingen (omgivelsene, stilen på selskapet) og innslaget. Dette avsnittet oppsummer veldig greit hva som er problemet med innstillingen mange brudepar (les: bruder...) har til bryllupet sitt. Et bryllup er ikke et scriptet arrangement hvor dere har full kontroll over alt og alle fra start til mål. De er en fest, en samling virkelige mennesker som forhåpentligvis er der fordi de bryr seg om dere og kanskje kan finne på å ha lyst til å vise det, de kommer ikke for å være kulisser i deres overplanlagte dag og bare si og gjøre det bruden synes passer inn i hennes opplegg. I nesten alle bryllup og liknende store fester i min omgangskrets dukker det opp taler og sanger. Og ja, det blir fort litt småkleint og pinlig, det er nødrim og haltende vers og dårlige talere med enda dårligere vitser - men det er også sjarmerende og rørende og det som gir dagen et personlig og minneverdig preg, mye mer enn de nøye planlagte blomsteroppsatsene, antrekkene eller maten. Jeg er så glad for at mine venner og familie er så lite selvhøytidelige at de vet å sette pris på det som faktisk er uttrykk for at menneskene rundt dem er glad i dem. 10
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #19 Skrevet 20. april 2021 Daria skrev (13 timer siden): I nesten alle bryllup og liknende store fester i min omgangskrets dukker det opp taler og sanger. Og ja, det blir fort litt småkleint og pinlig, det er nødrim og haltende vers og dårlige talere med enda dårligere vitser - men det er også sjarmerende og rørende og det som gir dagen et personlig og minneverdig preg, mye mer enn de nøye planlagte blomsteroppsatsene, antrekkene eller maten. Jeg er så glad for at mine venner og familie er så lite selvhøytidelige at de vet å sette pris på det som faktisk er uttrykk for at menneskene rundt dem er glad i dem. Det første avsnittet i svaret ditt er din oppfatning, og den skal du selvfølgelig få ha. Jeg er uenig. Men i det andre avsnittet ditt begynner du å blande inn taler. Denne tråden handler om sanger, ikke taler. Taler håper og tror jeg det blir flere av i vårt bryllup. Og det har vært flere taler i alle bryllup jeg har vært i. Noen er gode, andre er mindre gode. Men jeg mener det er stor forskjell på en tale og hjemmesnekra allsang printet i rosa sanghefte. Anonymkode: 5de18...4ad 7
sofie777 Skrevet 20. april 2021 #20 Skrevet 20. april 2021 Skrekkeksempel på feil takt i bryllupssang: Det ble hørende slik ut: - Det står en [å] fiser ved din side Det som sto i teksten var: - Det står en offiser ved din side Sang til bruden her, altså. Jeg ble bedt om å gjøre noe i min brors bryllup for 15 år siden og kjøpte en bok med mange sanger i (som sikkert kan lånes på biblioteket). Det ble en heller flau sang fra min søster og meg, uheldigvis var ikke pianisten særlig stødig i denne sangen heller. Jeg vet om mine evner, så en "show-and-tell" powerpoint ble min løsning i mine foreldres sølvbryllup. (Bilder fra deres bryllup og minner som jeg for det meste hadde vært med på, tatt fra fotoalbum. Det ble latter og supplerende historier fra andre i salen, akkurat som forventet.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå