AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #1 Del Skrevet 18. april 2021 Jeg veier 75 kg og skulle ønske jeg var nærmere 60 Har en sykdom som gjør fysisk aktivitet umulig Helt siden desember så har jeg slanket meg. Heller ikke skeiet ut på helligdager Jeg startet med å finne ut hvor mye kalorier jeg spise, som var skremmende oppe på 3000 kalorier daglig Så jeg leste fra FHI sine sider at det var anbefalt med 1500 kalorier gjennom variert kosthold. Så jeg begynte med det Ingenting skjedde så jeg begynte sette ned kalori grensen min. Nå er jeg på så lav kalori total pr dag at det ikke er sunt. Jeg spiser for det meste frukt og grønsaker, samt rent kjøtt og lette meieriprodukter. Jeg veier fortsatt 75 kg, selv om jeg i flere mnd har vært under et ekstremt lavt kalori inntak 😩 hva gjør jeg nå??? Føler jeg har satt meg inn o et hjørne, eller en dårlig sirkel, jeg kan ikke spise mindre kalorier og jeg kan ikke øke, for da går jeg mer opp i vekt... Kan det være noe annet galt med meg for at jeg ikke går ned i vekt? Jeg er som tidligere sagt konstant sitte stillende pga sykdom, men slik jeg har forstått det så er kalori inntaket den største faktoren å gå ned i vekt, selv uten trening... Anonymkode: da6f0...3b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #2 Del Skrevet 18. april 2021 Av medisiner så har jeg spiral og tar seroquel Anonymkode: da6f0...3b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #3 Del Skrevet 18. april 2021 Hvor ofte spiser du? Hvis du spiser mange måltider og mellommåltider, prøv å kutte ned på antallet og heller spis mer når du først spiser? Anonymkode: 9c806...025 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #4 Del Skrevet 18. april 2021 Opplevde selv at det var veldig vanskelig å gå ned i vekt med seroquel. Kan lavkarbo være noe for deg? Jeg hadde samme utgangspunktet som deg og er i dag 65.5. Prøver først og fremst ned til 60. Så gradvis til 56. Har ligget på mellom 68 og 65 i et helt år. Skikkelig demotiverende Anonymkode: 9f5c5...376 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #5 Del Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvor ofte spiser du? Hvis du spiser mange måltider og mellommåltider, prøv å kutte ned på antallet og heller spis mer når du først spiser? Anonymkode: 9c806...025 Jeg spiser frokost, lunsj og middag 🙈 så 3 måltider... har et spise vindu mellom kl 12:00 og 20:00 ts Anonymkode: da6f0...3b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #6 Del Skrevet 18. april 2021 Jeg er i samme situasjon med tanke på sykdom, jeg kan heller ikke trene eller gjøre fysisk aktivitet. Så vi er flere Du gjør allerede veldig mye riktig med tanke på kalorier. Det er rart det ikke har løsnet noe om du var oppe i 3000 kcal om dagen, på 4 mnd. Det kan jo hende det er noe stoffskifte inne i bildet, men det høres ut som du kanskje er utredet for det. Anbefaler å endre litt på hva du spiser om du kan. Jeg fokuserer mye på grønt og gode proteinkilder. Spiser etter periodisk faste, som hjelper min kropp mye. Den rekker å forbrenne fett, og magen har godt av å ha en del timer hvor den har helt pause. Personlig spiser jeg etter 16:8, altså jeg faster fra 19 på kvelden til 11 på morgenen, og spiser 3 måltider i spisevinduet mitt (sen frokost, sen lunsj, og middag). Spiser så sunt jeg klarer, men pga sykdom blir det iblant ferdigmåltider ala Toro. Vekta går likevel sakte ned siden jeg passer på porsjonene. Hadde vurdert enten lavkarbo eller periodisk faste i ditt tilfelle. Noe må tydeligvis endres, og spesielt periodisk faste er "enkelt" med tanke på at du ikke må endre hva du spiser slik lavkarbo krever. Anonymkode: 42866...abe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #7 Del Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Opplevde selv at det var veldig vanskelig å gå ned i vekt med seroquel. Kan lavkarbo være noe for deg? Jeg hadde samme utgangspunktet som deg og er i dag 65.5. Prøver først og fremst ned til 60. Så gradvis til 56. Har ligget på mellom 68 og 65 i et helt år. Skikkelig demotiverende Anonymkode: 9f5c5...376 Uff jeg håper virkelig ikke det er seroquelen som gjør det vanskelig for meg 😩 Er ganske avhengig av den medisinen for å klare fungere best mulig Å fokusere kun karbohydratene og ikke kaloriene? Har ikke så mye kunnskap om de forskjellige type dietter, så om noen vil forklare meg litt om fordeler og ulemper om man setter lavkalori og lavkarbo mot hverandre, så setter jeg pris på det! 😅 føler med deg 😩 Føler jeg sulter meg for ingenting og har låst meg i denne situasjonen i frykt for å legge på meg mer 🙈 ts Anonymkode: da6f0...3b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #8 Del Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Uff jeg håper virkelig ikke det er seroquelen som gjør det vanskelig for meg 😩 Er ganske avhengig av den medisinen for å klare fungere best mulig Å fokusere kun karbohydratene og ikke kaloriene? Har ikke så mye kunnskap om de forskjellige type dietter, så om noen vil forklare meg litt om fordeler og ulemper om man setter lavkalori og lavkarbo mot hverandre, så setter jeg pris på det! 😅 føler med deg 😩 Føler jeg sulter meg for ingenting og har låst meg i denne situasjonen i frykt for å legge på meg mer 🙈 ts Anonymkode: da6f0...3b1 Jeg har endelig gått ned 2 kilo i mars etter lavkarbo. Det er helt sikkert vannvekt men det motiverer. Jeg spiser ikke ris, pasta, brød, sukker. Spiser kjøtt, kylling, grønnsaker og egg. Det er mange gode oppskrifter på nett, start med å eliminere 3 ting. Som brød, pasta og ris. Så eliminerer du ytterligere tre ting om par uker. Sukker, mel og stivelse. Husk å drikke nok med vann. Det positive med dette er at jeg er lenge mett og får stabilt blodsukker. Det negative er at jeg ikke kan kose meg med pizza som jeg elsker Anonymkode: 9f5c5...376 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #9 Del Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Uff jeg håper virkelig ikke det er seroquelen som gjør det vanskelig for meg 😩 Er ganske avhengig av den medisinen for å klare fungere best mulig Å fokusere kun karbohydratene og ikke kaloriene? Har ikke så mye kunnskap om de forskjellige type dietter, så om noen vil forklare meg litt om fordeler og ulemper om man setter lavkalori og lavkarbo mot hverandre, så setter jeg pris på det! 😅 føler med deg 😩 Føler jeg sulter meg for ingenting og har låst meg i denne situasjonen i frykt for å legge på meg mer 🙈 ts Anonymkode: da6f0...3b1 Jeg er ikke best på å forklare lavkarbo sp det håper jeg noen andre kan gjøre for deg, Men det er i hvert fall en diett du ikke trenger å sulte deg på fordi du kan spise ganske mye av de tingene du kan spise:) mye du må la helt være, men til gjengjeld kan du spise mye som metter godt ! Anonymkode: 6133b...1c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #10 Del Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er i samme situasjon med tanke på sykdom, jeg kan heller ikke trene eller gjøre fysisk aktivitet. Så vi er flere Du gjør allerede veldig mye riktig med tanke på kalorier. Det er rart det ikke har løsnet noe om du var oppe i 3000 kcal om dagen, på 4 mnd. Det kan jo hende det er noe stoffskifte inne i bildet, men det høres ut som du kanskje er utredet for det. Anbefaler å endre litt på hva du spiser om du kan. Jeg fokuserer mye på grønt og gode proteinkilder. Spiser etter periodisk faste, som hjelper min kropp mye. Den rekker å forbrenne fett, og magen har godt av å ha en del timer hvor den har helt pause. Personlig spiser jeg etter 16:8, altså jeg faster fra 19 på kvelden til 11 på morgenen, og spiser 3 måltider i spisevinduet mitt (sen frokost, sen lunsj, og middag). Spiser så sunt jeg klarer, men pga sykdom blir det iblant ferdigmåltider ala Toro. Vekta går likevel sakte ned siden jeg passer på porsjonene. Hadde vurdert enten lavkarbo eller periodisk faste i ditt tilfelle. Noe må tydeligvis endres, og spesielt periodisk faste er "enkelt" med tanke på at du ikke må endre hva du spiser slik lavkarbo krever. Anonymkode: 42866...abe Takk for forståelse ❤️ Har ikke sjekket stoffskifte, men jeg har aldri hatt noe på blodprøvene jeg tidligere har tatt som legen har reagert på... så jeg tviler det er stoffskifte, selv om jeg må si jeg kan ingenting om stoffskifte 😅 Kan det hende jeg spiser for lite proteiner? Jeg spiser nå minimalt med rent kjøtt og jeg spiser ikke nøtter, avokado eller bønner pga IBS plager. Maten jeg får i meg er for det meste bare grønnsaker og lette meieriprodukter Spise vinduet mitt er pr dags dato fra kl 12:00 til 20:00, og inkluderer 3 måltider forstår godt det med toroen, men jeg bor heldigvis med en venninne som ordner mat om jeg ikke har krefter 😅 Så er veldig glad for det! Hadde jeg ikke hatt hun, så hadde nok jeg også tydd til Toro en gang i blant 🙈 Jeg er ikke helt kjent med forskjellen på lavkarbo og lavkalori, har egentlig bare forholdt meg til å telle total kalori inntak ila en dag! Om noen vil fortelle / forklare meg om fordeling på de andre næringsinnholdene så er jeg takknemlig! ts Anonymkode: da6f0...3b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #11 Del Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan det hende jeg spiser for lite proteiner? Jeg spiser nå minimalt med rent kjøtt og jeg spiser ikke nøtter, avokado eller bønner pga IBS plager. Maten jeg får i meg er for det meste bare grønnsaker og lette meieriprodukter Du må spise mer proteiner, ja. Nesten kun grønnsaker og lette meieriprodukter er ikke et godt kosthold. Og, er du sikker på at du ligger spot on kcal-messig? Er det noe du har telt feil, er det noe du spiser som du ikke regner med, og dermed ligger høyere enn du tror? Anonymkode: 6f980...d1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #12 Del Skrevet 18. april 2021 Meld deg inn i gruppa "Spør Thor" på Facebook. Der ligger det mye nyttig informasjon, blant annet hvorfor man ikke nødvendigvis går ned med et kosthold som kun er lavkalori. Har selv prøvd lavkarbo og det gjorde underverker for kroppen og vekten. Anonymkode: 69de0...c5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #13 Del Skrevet 18. april 2021 Det er også viktig at du får fett gjennom kostholdet. Grønnsaker og lette meieriprodukter er ikke særlig rik på fett. Så jeg tenker at du ligger for høyt på karbohydrater, og for lavt på proteiner og fett. Anonymkode: 6f980...d1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #14 Del Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for forståelse ❤️ Har ikke sjekket stoffskifte, men jeg har aldri hatt noe på blodprøvene jeg tidligere har tatt som legen har reagert på... så jeg tviler det er stoffskifte, selv om jeg må si jeg kan ingenting om stoffskifte 😅 Kan det hende jeg spiser for lite proteiner? Jeg spiser nå minimalt med rent kjøtt og jeg spiser ikke nøtter, avokado eller bønner pga IBS plager. Maten jeg får i meg er for det meste bare grønnsaker og lette meieriprodukter Spise vinduet mitt er pr dags dato fra kl 12:00 til 20:00, og inkluderer 3 måltider forstår godt det med toroen, men jeg bor heldigvis med en venninne som ordner mat om jeg ikke har krefter 😅 Så er veldig glad for det! Hadde jeg ikke hatt hun, så hadde nok jeg også tydd til Toro en gang i blant 🙈 Jeg er ikke helt kjent med forskjellen på lavkarbo og lavkalori, har egentlig bare forholdt meg til å telle total kalori inntak ila en dag! Om noen vil fortelle / forklare meg om fordeling på de andre næringsinnholdene så er jeg takknemlig! ts Anonymkode: da6f0...3b1 Bare hyggelig, vi må hjelpe hverandre ❤️ Så bra du bor med venninne som hjelper! Mannen min lager heldigvis mye sunn mat til oss, men iblant er han også sliten og må gjøre noe kjapt, så da blir det toro Ja, jeg ville definitivt fått i meg mer proteiner. Det er viktig for helsa generelt, og du holder deg sannsynligvis mett lengre også. Har selv slitt med IBS i perioder, så kjenner til det. Kan du få i deg egg eller havregryn? Cottage cheese? Vil anbefale kjøtt hvis ikke du kan spise bønner/linser (har vært der selv), men det viktigste er flere proteiner. Det høres ut som at du får i deg veldig mye karbohydrater og lite fett og proteiner, og jeg tror du vil ha godt av å i alle fall få et mer balansert kosthold Jeg har dessverre lite kunnskap om lavkarbo, men forsøk å få i deg mer fett og proteiner i første omgang og se om det hjelper! Anonymkode: 42866...abe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matas Skrevet 18. april 2021 #15 Del Skrevet 18. april 2021 Kjære trådstarter, Denne tråden stenges, da den bryter med retningslinjene for dette rommet. * Diskusjoner om daglig inntak under 1500 kcal kan bli ryddet. Kosthåndboken til Helsedirektoratet anbefaler en reduksjon på 500-1000 kcal daglig i forhold til energibehov, for å oppnå vektreduksjon ved overvekt. * Tråder hvor trådstarter ber om råd til å bli undervektig ifølge BMI-kalkulator vil bli stengt. BMI er ikke likt for alle og man kan gjerne diskutere hvorvidt det er et godt mål for absolutt alle, men vi anser det som en god nok grense for hvor langt man kan gå med å gi råd for å gå ned i vekt. Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege eller annet helsepersonell for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. - Matas, moderator. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg