Gå til innhold

Hvordan går det med kostholdet, damer? (de som er gravide)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvordan går det med kostholdet i graviditeten?

Vi vet jo alle hva som er anbefalt og så vet vi alle at det varierer så enormt fra gravid til gravid! Så tenkte dette var en fin luftetråd for de som vil snik-skryte og de som vil klage eller prate :)

Selv spyr jeg av alle grove grønnsaker, brekker meg når jeg åpner kjøleskapet, så mannen er matansvarlig - så veldig mye poteter og kjøttbasert mat, savner grønnsaker 🤣 

På de dårligste dagene er det stusselig, da blir det mest kjelepoppet popkorn da det er det eneste som ikke kommer opp igjen.

Anonymkode: 00ff4...325

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skikkelig dårlig.. har spist alt jeg har hatt lyst på i hele svangerskapet. Er nå i uke 35 og har gått opp 20 kg.. regner med myye av det er bare fett. Men jeg har hatt mye plager og vært sykemeldt. Nesten bare sittet hjemme og god mat og snop har bitt min kos.. så det får nå bare være litt sånn. babyen har det helt fint og er på 50 percentil.. så stresser ikke med det i forhold til babyen hvertfall :)

Anonymkode: 588a3...308

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Matlyst eier jeg ikke, ting smaker ikke som normalt og jeg orker ikke å lage mat, så her går det også ad undas med grandiose planer om sunt kosthold i graviditeten 😂😂

Anonymkode: 1dc97...120

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går mye i kjøpemat og junkfood.. ellers prøver jeg å spise sunn frokost og lunsj på jobb😅 Godteri har jeg fått litt avsmak på, men grandis derimot.... craver Grandiosa taco fiesta med Peppes pizza rømmedressing på hver dag, og blir i alle fall kvelds rundt 3 kvelder i uka... ellers er jeg i uke 18 og har kun lagt på meg 1 kg til nå😱

Anonymkode: 40ef9...1b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er i uke 9 nå, og har vært fryktelig kvalm. Har spist endel usunne ting jeg har cravings på akkurat som jeg gjorde i forrige svangerskap. Men stort sett spiser jeg sunt og vet det blir lettere å spise sunt senere, når denne helvetes kvalmen forsvinner. Hadde enorm appetitt og spiste som en ulv forrige gang jeg var gravid, men stort sett sunn mat. La på meg ca.10 kg totalt. 

Anonymkode: c5927...cf1

AnonymBruker
Skrevet

Takk for at dere deler!
Tenkte vi skulle unngå vekt i denne tråden jeg, men ser det er uunngåelig 😂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja til å unngå vekt, det er jo så uinteressant, individuelt og trenger ikke ha noe som helst med kostholdet å gjøre 🙈

Anonymkode: 1dc97...120

• Liker 3
Skrevet

Vært mye kvalm, og når kvalmen gav seg så har matlysten helt forsvunnet. 

Ikke noe jeg ikke greier å spise, men fryktelig lite som frister. Gått i mye pizza eller lignende, men greier å få i meg Taco eller annet også. Holder på med oppussing og straks flytting, så har knapt vært laget skikkelige middager hjemme på noen uker nå 🙈😅 

Begynt å gå ned i vekt men antar det er fordi jeg spiser lite. Går heller aldri sulten iløpet av dagen og spiser ofte boller, nudler eller annet usunt for å få i meg noe kjapt om sulten kommer 😜 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, hvordan går det med kostholdet i graviditeten?

Vi vet jo alle hva som er anbefalt og så vet vi alle at det varierer så enormt fra gravid til gravid! Så tenkte dette var en fin luftetråd for de som vil snik-skryte og de som vil klage eller prate :)

Selv spyr jeg av alle grove grønnsaker, brekker meg når jeg åpner kjøleskapet, så mannen er matansvarlig - så veldig mye poteter og kjøttbasert mat, savner grønnsaker 🤣 

På de dårligste dagene er det stusselig, da blir det mest kjelepoppet popkorn da det er det eneste som ikke kommer opp igjen.

Jeg spiser det meste. Men opplever at jeg blir litt uggen i formen når jeg spiser veldig fet mat, slikt som grillet kylling, hamburger, pommes frites osv. Men jeg spiser variert. Hjemmelagde middager, ferdige middager, godteri, grønnsaker, frukt, sjokolade osv. Men jeg holder meg selvfølgelig unna matvarer man ikke skal spise i graviditeten. Jeg holder meg også helt unna kaffe.

Anonymkode: d57e0...b88

Skrevet

Akkurat nå kan jeg ikke si jeg har ett kosthold. Appelsin, ritzkjeks og en liten porsjon middag om jeg greier det. Kaster opp gjennom hele døgnet, vet snart ikke hva jeg skal gjøre. Har kvalmestillende og får infusjon på sykehuset ved behov. Har gått ned 4 kg på en mnd..

Men brun lapskaus på boks og fjordland kjøttkaker er det jeg kan tenke meg om jeg skal spise noe 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Første perioden med hyperemesis fikk jeg spist, men var mye knekkebrød og eple... etter jeg ble bedre så har jeg hatt ett normalt sunt kosthold, men også kost meg litt med is altså! største problemer er energi til å lage mat med masse grønnsaker, og spise nok da jeg ikke har plass til så mye

Anonymkode: 11b92...84f

AnonymBruker
Skrevet

Er i uke 25 og kan mildt sagt si kostholdet går rett vest. Våkner hver dag med intensjon om en sunn dag kostholdsmessig, men det er så vanskelig! Craver alt mulig usunt hele tiden 🙈 Spiser desverre sykt mye søtt (godteri, sjokolade, brus) etc, og mye lyse rundstykker, pizza, pomfri og slikt 😅 Og har MYE matlyst, så spiser mye mer enn mannen iløpet av en dag 🙈

Anonymkode: 9f283...00a

AnonymBruker
Skrevet

Dårlig... av erfaring vet jeg så inderlig godt hvordan jeg bør spise som gravid, for det beste til fosteret og for at jeg skal ha mest mulig overskudd, men hvem er det som hiver innpå masse feit mat og karbohydrater i form av lyst bakst og sukker, med de konsekvensene det får.

Anonymkode: b43a9...b44

• Liker 1
Skrevet

Har kastet opp fram til uke 32. Men kostholdet har vært helt normalt. Eneste forskjellen fra før jeg ble gravid, er at jeg nå spiser minst en frukt hver dag og drikker kun vann på grunn av halsbrann konstant. Har gått ned 12 kg hittil og er super stolt av det! Jeg er overvektig, så det ble anbefalt å holde vekten, hvertfall ikke gå opp noe særlig. Har gjort så godt jeg kan. 

Skrevet

Her har faktisk apetitten på søtsaker blitt borte, og jeg er egentlig usedvanlig glad i snop. Jeg spiser relativt variert og sunt, men sliter veldig med å få i meg middag, der stopper det opp. Prøver derfor å inkludere frukt og grønt i andre måltider mer enn ellers. Nå har jeg generelt hatt veldig dårlig apetitt så langt i graviditeten, og spiser unormalt lite. Så jeg ser frem til et å greie mer normale mengder så jeg får den energien jeg trenger. Men akkurat snop-apetitt trenger ikke komme tilbake, da blir jeg ustoppelig 😄

AnonymBruker
Skrevet

I første trimester, akkurat sånn som i forrige graviditet, mister jeg helt lysten på alt søtt og koffein. Hvis jeg får i meg noe som helst av søtt så blir jeg fryktelig kvalm! Ellers craver jeg melk og vannmelon i mengder. Og jeg klarer knapt å spise kjøtt, så det går mye i fisk og sjømat. 

Anonymkode: 3425e...002

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

I første trimester, akkurat sånn som i forrige graviditet, mister jeg helt lysten på alt søtt og koffein. Hvis jeg får i meg noe som helst av søtt så blir jeg fryktelig kvalm! Ellers craver jeg melk og vannmelon i mengder. Og jeg klarer knapt å spise kjøtt, så det går mye i fisk og sjømat. 

Anonymkode: 3425e...002

Å gurimalla, vannmelon! Det hørtes så deilig ut.

Jeg klarer ikke fisk, kjøtt, kylling - ingenting. Lengter etter gode, sunne måltider fra bunnen av, med ren mat. Men mannen kjenner best til halvfabrikat. 

Skrevet

Er 22 uker på vei. Jeg skulle gjerne hatt utemat hver eneste dag, fordi jeg ikke orker lage middag. Har blitt mye enkle løsninger og en del grandiosa.. 😅

Har mye dårlig samvittighet, fordi jeg har en liten gutt på 18 mnd som også gjerne skulle hatt noe sunn middag. Prøver å få spist noe sammen med ham alle måltidene da, så spiser jevnt gjennom dagen. Blir litt søtt hver kveld, klarer rett og slett ikke å la være.

Men, stor positiv, spiser masse frukt! Vannmelon, jordbær, bringebær, kiwi, ananas. Og ferskpresset appelsinjuice! Tennene blir nok ikke så glad for de to siste der 😂

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var vegetarianer før jeg ble gravid. Fikk ekstremt lyst på to ting i graviditeten: biff og grønne epler. 
Er tilbake til mitt vanlige kosthold nå i ettertid. 

Anonymkode: bfd5d...737

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke gravid lenger, men var det i fjor. Jeg mistet helt kontrollen på kostholdet. Ulvehunger og et sinnsykt søtsug. Allikevel gikk jeg ikke opp mer i vekt enn anbefalt, dog i øvre sjiktet av anbefalingene.

Anonymkode: 03fb6...bed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...