Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom jeg bestiller bøker for over 200kr(som det som kjent ikke tilkommer moms på) OG slenger en DVD(under 200kr) oppi , må jeg da betale moms på pakka?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke måttet gjøre det, men jeg har hørt andre si at man må.

Spør tollvesenet.

Skrevet

Hvis pakken bli stoppet i tollen må du det ja, jeg har spurt tollvesenet om dette tidligere.

Skrevet

Kommer an på hvilken verdi som står utpå pakken, det. Noen firma setter pakkeverdi på under 200 kroner uansett hvor mye som er inni.

Ikke lov, men utbredt praksis.

Skrevet

den blir vel sendt til tollsentralen, om du er uheldig, eller det blir gitt forenklet tollbehandling. Tror jeg betalte ca 200 kr i forenkla tollbehandling for en bukse fra tyskland. Typen bestilte nettopp no greier fra danmark, pakka havna hos tollsentralen, og måtte ut med 700kr i toll Moms må du vel betale dersom beløpet overstiger 200 kr, er det ikke 25%?

Skrevet
Dersom jeg bestiller bøker for over 200kr(som det som kjent ikke tilkommer moms på) OG slenger en DVD(under 200kr) oppi , må jeg da betale moms på pakka?

For å unngå momsen (og ennå mer irriterende - administrasjonsgebyret) må du også sørge for at de ikke inkluderer portoen i totalprisen i fakturaen. Tollvesenet vil da også medregne portoprisen i de 200 kronene.

De fleste spesifiserer porto og forsendelse separat på fakturaen, så det ikke blir noe problem, men det kan være greit å forsikre seg om dette på forhånd hvis du prøver et nytt firma.

Skrevet
For å unngå momsen (og ennå mer irriterende - administrasjonsgebyret) må du også sørge for at de ikke inkluderer portoen i totalprisen i fakturaen. Tollvesenet vil da også medregne portoprisen i de 200 kronene.

De fleste spesifiserer porto og forsendelse separat på fakturaen, så det ikke blir noe problem, men det kan være greit å forsikre seg om dette på forhånd hvis du prøver et nytt firma.

Det har ikke noe å si i dette tilfellet, så lenge hun bestiller varer for mer enn 200 nok må hun betale moms av beløpet inkludert portoen, dersom pakken skulle bli stoppet.

Hvorvidt hun må betale kommer heller ikke bare an på hva som står utenpå pakken, ligger det med faktura og pakken bli sjekket kan en likevel måtte betale mva.

Skrevet
Det har ikke noe å si i dette tilfellet, så lenge hun bestiller varer for mer enn 200 nok må hun betale moms av beløpet inkludert portoen, dersom pakken skulle bli stoppet.

Hvorvidt hun må betale kommer heller ikke bare an på hva som står utenpå pakken, ligger det med faktura og pakken bli sjekket kan en likevel måtte betale mva.

Vel bøker er det ikke moms på, så det i seg selv skal ikke ha noe å si. Men det er altså slik(stort sett) at i det øyeblikket du blander inn en vare som er momspliktig så må du plutselig betale moms for hele pakka selv om den momspliktige varen er verdt under 200kr?

(Nå går jeg utfra at det spesifiseres på tollseddelen hva som er verdi på bøkene og hva som er verdi på DVD filmen siden det er det jeg har opplevd fra Amazon tidligere.)

Skrevet

Nei, en må ikke betale mva av boken, den er avgiftsfri dersom den er til eget bruk. Men du må betale mva av det andre du har kjøpt dersom totalverdien av bok + dvd er over 200 nok, selv om hver av tingene er under 200 kroners grensa.

En betaler da også mva av portoen, den er ikke avgiftsfri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...