AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #1 Skrevet 18. april 2021 Hei! Jeg har alltid elsket å sole meg, jeg ligger langstrakt på terrassen sommeren lang, og tar solarium en gang i uka på vinterhalvåret. Nå etter at jeg ble gravid har jeg ikke utsatt meg selv for noe som helst sol, da jeg er redd for pigmentflekker og barnets velvære. I dag er det plutselig blitt nydelig vær her jeg bor (15 grader og strålende sol) og jeg kunne virkelig tenke meg å nyte dagen på terrassen. Problemet er at det er søndag og jeg ikke har en dråpe solkrem på hus! Spørsmålet mitt er, hvor raskt kommer pigmentflekker når du er gravid, og tror dere det går fint å nyte en dag i sola uten, for så å kjøpe krem med høy faktor i morgen å bruke den fremover? Hvis noen har tips til gravidvennlige solkremer sleng gjerne med det også☀️ Jeg er i uke 18 hvis det er noe av betydning. Anonymkode: 53b6e...e94
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #2 Skrevet 18. april 2021 Det er ikke bare pigmentflekker du skal være redd for. Fostervannet kan bli overopphetet, og det er én av grunnene til hvorfor gravide ikke skal ligge i solsteika. Anonymkode: 4468b...91f 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #3 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er ikke bare pigmentflekker du skal være redd for. Fostervannet kan bli overopphetet, og det er én av grunnene til hvorfor gravide ikke skal ligge i solsteika. Anonymkode: 4468b...91f Greit å opplyse om dette, men akkurat det med overopphetet fostervann skjer vel ikke akkurat på en dag hvor det er 15 grader Anonymkode: 32f6a...d80 5
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #4 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Greit å opplyse om dette, men akkurat det med overopphetet fostervann skjer vel ikke akkurat på en dag hvor det er 15 grader Anonymkode: 32f6a...d80 Nei, det sier jeg ikke heller, men ts er oppslukt i pigmentflekker, og det er ikke den største faren ved soling. Det er nemlig fostretsvelvære. Anonymkode: 4468b...91f 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #5 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det sier jeg ikke heller, men ts er oppslukt i pigmentflekker, og det er ikke den største faren ved soling. Det er nemlig fostretsvelvære. Anonymkode: 4468b...91f Takker for info, dette var jeg ikke klar over. Men i hovedinnlegget skrev jeg at jeg var redd for pigmentflekker OG barnets velvære 💛 TS Anonymkode: 53b6e...e94 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #6 Skrevet 18. april 2021 Jeg sitter ute og nyter sola når den endelig kom, selvfølgelig! Bruk solkrem med høy faktor og gå i skyggen om du føler deg for varm Norsk vår er ikke akkurat hetetokt og overopphetelses-vær 😂 Folk får barn i varme deler av verden også Anonymkode: f4945...6a4 6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #7 Skrevet 18. april 2021 Helt ærlig ville jeg holdt meg i skyggen eller hatt på en caps og solbriller. Jeg passet på med min første graviditet og fikk pigmentflekker i ansiktet. Denne graviditeten er jeg like redd, men det er jo så godt å gå ute.. Har fått litt flekker denne gangen også. Selvsagt er det STOR forskjell fra person til person! Min søster fikk ingenting men jeg fikk. Jeg tenker at siden du er så redd for det så ville jeg gjort det jeg kunne for å unngå det. Det er jo bare for en periode. Husk at det samme er med amming Overoppheting er noe alle gravide må tenke på. Når det gjelder badekar, varm luft og diverse. Anonymkode: 614e7...4f6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #8 Skrevet 18. april 2021 Ha på caps eller hatt, er mest pigmentflekker i ansiktet Anonymkode: 8b5d1...321
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #9 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg sitter ute og nyter sola når den endelig kom, selvfølgelig! Bruk solkrem med høy faktor og gå i skyggen om du føler deg for varm Norsk vår er ikke akkurat hetetokt og overopphetelses-vær 😂 Folk får barn i varme deler av verden også Anonymkode: f4945...6a4 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Helt ærlig ville jeg holdt meg i skyggen eller hatt på en caps og solbriller. Jeg passet på med min første graviditet og fikk pigmentflekker i ansiktet. Denne graviditeten er jeg like redd, men det er jo så godt å gå ute.. Har fått litt flekker denne gangen også. Selvsagt er det STOR forskjell fra person til person! Min søster fikk ingenting men jeg fikk. Jeg tenker at siden du er så redd for det så ville jeg gjort det jeg kunne for å unngå det. Det er jo bare for en periode. Husk at det samme er med amming Overoppheting er noe alle gravide må tenke på. Når det gjelder badekar, varm luft og diverse. Anonymkode: 614e7...4f6 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Ha på caps eller hatt, er mest pigmentflekker i ansiktet Anonymkode: 8b5d1...321 Takker for gode tips og råd 💛☀️ Da tenker jeg at jeg nyter sola i dag, men dekker til ansiktet. Pigmentflekker på kroppen kan jeg i verste fall tåle, men ansiktet er litt kjedelig ☺️ Anonymkode: 53b6e...e94
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #10 Skrevet 18. april 2021 Idag har jeg vært ute i hvertfall 4 timer, men har smurt meg med spf 50 3 ganger. Likevel ser jeg at jeg er mer pigmentert i kinnene og jeg har flere nye fregner. Jeg er av de som ikke blir solbrent og blir fort brun, men får også fort pigmentflekker. Det skal altså ikke mer enn noen timer i solen før jeg merker det, men bedre med solkrem. Desidert verst når jeg går gravid eller når jeg bruker hormon prevensjon. Er I uke 38. Anonymkode: 18457...eec
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #11 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Idag har jeg vært ute i hvertfall 4 timer, men har smurt meg med spf 50 3 ganger. Likevel ser jeg at jeg er mer pigmentert i kinnene og jeg har flere nye fregner. Jeg er av de som ikke blir solbrent og blir fort brun, men får også fort pigmentflekker. Det skal altså ikke mer enn noen timer i solen før jeg merker det, men bedre med solkrem. Desidert verst når jeg går gravid eller når jeg bruker hormon prevensjon. Er I uke 38. Anonymkode: 18457...eec Takker for svar! Jeg blir som deg fort brun og full i fregner når sola titter frem! Jeg skal i alle fall kjøpe god faktor i morgen når butikkene er åpne ☺️ TS Anonymkode: 53b6e...e94
Rosa Dartle Skrevet 18. april 2021 #12 Skrevet 18. april 2021 (endret) Jeg solte meg en del før, og var ikke så flink til å bruke solkrem under graviditet. Fikk veldig fort pigmentflekker i panne og overleppe da jeg var gravid, noe jeg ikke har hatt tidligere. Alltid bare blitt brun og aldri solbrent. Har ikke fått tilbake pigmentflekkene i etterkant, men har vært mer forsiktig i sola siden jeg fikk ondartet føflekkreft ganske kort tid etter fødselen. Endret 18. april 2021 av Rosa Dartle
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #13 Skrevet 19. april 2021 Mine pigmentflekker i ansiktet kom etter bare to timer i sola selv med solfaktor 30! 🙈 Anonymkode: 1f55a...abf
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #14 Skrevet 19. april 2021 Jeg var gravid under en sommer i nord Queensland i Australia. Det gikk da helt fint. Ingen pigmentflekker og fostervannet ble ikke over opphetet heller. Langt varmere enn 15 grader. Ro ned folkens. D vitamin mangel er også noe man må passe seg for når man går gravid. Nyt sola når den er der du. Anonymkode: 748d8...97d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå