Gå til innhold

Flytte fra storby til bygd. Noen som har gjort?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en liten familie som synes det er dyrt å bo i storbyen.og søker et roligere liv. 

Vi har funnet ut vi kan flytte til en liten by med innbyggere på under 1000, med kun en nærbutikk i området men nydelig sted i Hardanger. 

Vi har fått tilbud om leilighet. Og kan egentlig bare flytte for vi jobber hjemmefra og jeg er syk. Men redd overgangen blir stor?

Blir vi isolert? Får vi det bedre? Jeg har venner i den bygden.

Vi er så lei stress og dyr husleie osv.

Er det en dårlig ide?

Anonymkode: befcc...526

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje ikke helt det du spør om, for vi flyttet først TIL byen (Oslo) og så tilbake til bygda, ti år etter. Angrer ikke et sekund! Vi var ikke ensomme der, og er det ikke her. Selvvalgt fred og ro er herlig, og vi har herlige sambygdinger og en god del venner her. Isolasjonsfølelse og ensomhet i en by er det mange som føler på, og det blir kanskje enda tydeligere fordi det vrimler av mennesker! Om dere allerede har venner der, så er dere godt i gang! Jeg hadde hoppet i det og flyttet🙂

Anonymkode: d7faf...cc2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet fra Bergen til en nabobygd for snart fem år siden og har ikke angret et eneste sekund! 
Hadde fastlegen min her fra før av (bodde en liten periode i nærheten av kommunegrensen, derav lege i denne kommunen), men det var også den eneste «tilknytningen» jeg hadde til bygden. Jeg var/er syk og på den tiden var jeg på AAP, så dagene mine var lange og ganske så kjedelige siden jeg ikke kjente noen! Men en formiddag jeg visste at det var hobbyklubb på frivillighetssentralen troppet jeg opp der og dermed fikk jeg mange nye bekjente og etterhvert også mange gode vennskap, hun som er bestevenninnen min i dag møtte jeg der faktisk. 

Anonymkode: bddcc...244

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi flyttet fra Oslo til ei lita bygd der mannen min vokste opp. Vi var lei styret ved å bo i by, orket ikke bruke en hel lønn på lån og fellesutgifter til leilighet. Vi har ikke angret et sekund.

Her er vi på hils med alle når man går tur og det føles som en trygghet, vi bor nært familie, har fått skikkelig gode naboer, vi rekker å gjøre så enormt mye på kort tid, som vi aldri har gjort i Oslo.

Jeg vet at mange kanskje går på en liten smell etter en stund, at man får litt sjokk og lurer på hva i alle dager man har gjort. Så det handler om å være litt innstilt på det også og skape seg et godt liv der man er. Men har du venner der så vil det være en finere overgang for deg kanskje? Jeg kjenner ingen her, men folk er så åpne at det er hyggelig stemning som gir mye livsglede.

Eneste ulempen for oss er at det er over 2 timer til nærmeste sykehus, men da blir det en koselig dagstur de dagene vi må reise dit. Den tiden "sparer" man på all tiden man kaster bort i kø i Oslo. 

Anonymkode: 3bacc...874

AnonymBruker
Skrevet

Vi flyttet fra Oslo til en liten bygd med 3000 innbyggere rundt 40 min fra Oslo og har ikke angret en dag. Vi hadde ingen tilknytning eller nettverk her heller. Vi får så utrolig mye mer bolig for pengene, stor hage, naboer veldig nært men fortsatt stor privat tomt. Med at dere allerede har ett nettverk der så hadde jeg hoppet i det! Jeg er så glad for å være ute av alt stresset i Oslo og hver gang jeg drar dit, gleder jeg meg til å komme hjem!

Anonymkode: 3b53a...36e

AnonymBruker
Skrevet

Flytta frå Bergen sentrum til utkanten av Bergen. Det var framleis for stort, så vi flytta 2 timar vekk frå Bergen. Sikkelig deilig, vi trivest veldig godt her på bygda. Rolig, pent, harmonisk. Kjøpte eit digert hus her som vi definitivt aldri kunne ha skaffa oss i Bergen.

Anonymkode: fc983...411

AnonymBruker
Skrevet

Flyttet fra Bergen til bygd for 7 år siden. Angrer egentlig ikke, men er ikke bare positivt med å bo på bygda heller. Vi hadde familie her fra før både jeg og mannen og jobb fikk vi også. Så sånn var det lett. Mye billigere å bo selvsagt. Var litt vanskelig å få nye venner her. Hadde familie så var sånn sett ikke ensom her, men tok litt tid før vi hadde skikkelige venner da og ikke bare bekjente og kolleger. Og så er det dette berømte bygdetrollet da. Det finnes jo i enhver bygd.

Anonymkode: e902a...dc1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...