Gjest Paramount Skrevet 18. april 2021 #1 Skrevet 18. april 2021 I Norge defineres "nødvendig reise" med arbeidsreise. Dvs at det er viktigere å reise med en stresskoffert, enn at en barnefamilie reiser for å oppleve sol, varme og bading en gang pr år. Slik blir det i et samfunn hvor kun penger har verdi, og livskvalitet ikke har betydning. Koronapandemien har gitt oss mye kunnskap om hvordan samfunnet fungerer.
Ukjent. Skrevet 18. april 2021 #2 Skrevet 18. april 2021 Det er mye jeg er uenig i med denne håndteringen, men at arbeidsreiser er viktigere enn ferie er da en selvfølge. Det er ingen som får livet ødelagt av å ikke kunne dra på ferie til sydligere strøk et par år. 44
Brunello Skrevet 18. april 2021 #3 Skrevet 18. april 2021 Tenk hvor mange i verden som aldri reiser på ferie? Og i alle fall ikke til andre land. 19
utakulanini Skrevet 18. april 2021 #4 Skrevet 18. april 2021 (endret) Støtter de to første svarene. Det er da en selvfølge at det er riktig prioriteringer - men at jobbmøter også må holdes digitalt så langt det er mulig, og kun reise ved absolutt nødvendighet. Jeg synes det viser mer at vi mennesker har glemt hvordan vi setter pris på hverdagen og lærer oss å nyte de små tingene, når man mener det ødelegger så mye å ikke kunne reise utenlands. Vi i Norge er så vanvittig heldige og altfor mange tar det for gitt. Endret 18. april 2021 av utakulanini 10
Lycka Skrevet 18. april 2021 #5 Skrevet 18. april 2021 Jeg er mer uenig i at samvær med mindreårige barn ikke er unntatt karantene/testregimet. Barn med begge foreldre i Norge får reise fritt mellom sine to hjem/foreldre. Barn som har har foreldre på hver sin side av landegrensa må i karantene og testes privat for tusenvis av kroner. Nåværende tiltak har umuligjort samvær her i huset i hvert fall. Beklager å si det, men å ikke få se sine barn på månedsvis er litt verre enn at man ikke får reist på sydenferie. 13
Minitroll Skrevet 18. april 2021 #6 Skrevet 18. april 2021 Lycka skrev (1 minutt siden): Jeg er mer uenig i at samvær med mindreårige barn ikke er unntatt karantene/testregimet. Barn med begge foreldre i Norge får reise fritt mellom sine to hjem/foreldre. Barn som har har foreldre på hver sin side av landegrensa må i karantene og testes privat for tusenvis av kroner. Nåværende tiltak har umuligjort samvær her i huset i hvert fall. Beklager å si det, men å ikke få se sine barn på månedsvis er litt verre enn at man ikke får reist på sydenferie. Enig med deg. Trist når man ikke får sett sine kjære. 2
Gjest Paramount Skrevet 18. april 2021 #7 Skrevet 18. april 2021 Ukjent. skrev (23 minutter siden): Det er mye jeg er uenig i med denne håndteringen, men at arbeidsreiser er viktigere enn ferie er da en selvfølge. Det er ingen som får livet ødelagt av å ikke kunne dra på ferie til sydligere strøk et par år. Det er overhodet ikke en selvfølge. Den ene sydenturen som mange er nærmest avhengige av, pga det norske klimaet, har veldig positive helsevirkninger. Både psykisk og fysisk helse lider av å være innestengt. En god ferie er langt viktigere enn et møte med en forretningspartner.
Orly Skrevet 18. april 2021 #8 Skrevet 18. april 2021 Ukjent. skrev (35 minutter siden): Det er mye jeg er uenig i med denne håndteringen, men at arbeidsreiser er viktigere enn ferie er da en selvfølge. Det er ingen som får livet ødelagt av å ikke kunne dra på ferie til sydligere strøk et par år. Enig 1
Ukjent. Skrevet 18. april 2021 #9 Skrevet 18. april 2021 Paramount skrev (3 minutter siden): Det er overhodet ikke en selvfølge. Den ene sydenturen som mange er nærmest avhengige av, pga det norske klimaet, har veldig positive helsevirkninger. Både psykisk og fysisk helse lider av å være innestengt. En god ferie er langt viktigere enn et møte med en forretningspartner. Men man kan da helt fint få dette i Norge? Sør i Norge er det mer enn god nok sommer, så bor man nordpå er det bare å feriere i sør- Norge. Det finnes dessuten uendelig mange grunner for at forretningsreiser må gjennomføres fysisk. De aller fleste firmaer har selvsagt droppet forretningsreiser som kun er møter som kan gjennomføres digitalt. 5
Brunello Skrevet 18. april 2021 #10 Skrevet 18. april 2021 Paramount skrev (15 minutter siden): Det er overhodet ikke en selvfølge. Den ene sydenturen som mange er nærmest avhengige av, pga det norske klimaet, har veldig positive helsevirkninger. Både psykisk og fysisk helse lider av å være innestengt. En god ferie er langt viktigere enn et møte med en forretningspartner. Poenget er at uten prioritering av arbeidslivet blir det mange som ikke vil få ferie senere. Fordi de ikke har en jobb de kan ta ferie fra. 7
Brunello Skrevet 18. april 2021 #11 Skrevet 18. april 2021 Lycka skrev (36 minutter siden): Jeg er mer uenig i at samvær med mindreårige barn ikke er unntatt karantene/testregimet. Barn med begge foreldre i Norge får reise fritt mellom sine to hjem/foreldre. Barn som har har foreldre på hver sin side av landegrensa må i karantene og testes privat for tusenvis av kroner. Nåværende tiltak har umuligjort samvær her i huset i hvert fall. Beklager å si det, men å ikke få se sine barn på månedsvis er litt verre enn at man ikke får reist på sydenferie. Det er en risiko man tar ved å bo i et annet land enn barnet sitt. Synd for de det gjelder, og spesielt barna. Regner med at de fleste flytter til landet barnet bor i nå. Kommer antakelig flere pandemier. 8
Capt. Obvious Skrevet 18. april 2021 #12 Skrevet 18. april 2021 Brunello skrev (13 minutter siden): Det er en risiko man tar ved å bo i et annet land enn barnet sitt. Synd for de det gjelder, og spesielt barna. Regner med at de fleste flytter til landet barnet bor i nå. Kommer antakelig flere pandemier. Ja, jøss, man får skylde seg selv liksom (ironi). Ikke akkurat så lett å planlegge for århundrets største pandemi da. Men Noe slikt kan man jo forvente fra folk som deg som sitter trygt i det og ikke får særlig konsekvenser av dette. 8
Brunello Skrevet 18. april 2021 #13 Skrevet 18. april 2021 Capt. Obvious skrev (2 minutter siden): Ja, jøss, man får skylde seg selv liksom (ironi). Ikke akkurat så lett å planlegge for århundrets største pandemi da. Men Noe slikt kan man jo forvente fra folk som deg som sitter trygt i det og ikke får særlig konsekvenser av dette. Ja, man får skylde seg selv (ikke ironi). Å bo i et annet land enn barnet sitt er risiko. Ikke bare vedrørende pandemi, men også på grunn av rettigheter og plikter i lovgivningen. 5
Capt. Obvious Skrevet 18. april 2021 #14 Skrevet 18. april 2021 Brunello skrev (18 minutter siden): Poenget er at uten prioritering av arbeidslivet blir det mange som ikke vil få ferie senere. Fordi de ikke har en jobb de kan ta ferie fra. Det er sant nok, men mye av dette arbeidslivet er nettopp engasjert i reiseliv. Det sysselsetter ganske mange jobber. Man kan gjerne si at man klarer seg uten, men da må man samtidig godta nedkjøling av økonomien når man kvitter seg med reiselivet. Det betyr også mindre omsetning til deres leverandører igjen, og sånn får man en økonomisk dominoeffekt. Problemet i Norge er at folk tror at man bare kan skjære vekk den delen av økonomien de mener er unødvendig (sett fra deres eget ståsted) som reiseliv, kulturliv, restauranter osv. og samtidig fortsette å ha et velstandsnivå man er vandt til. Men man kan ikke det, for jo mindre verdiskapning det gjøres i Norge, jo mindre offentlig velferd kan man ha. Hittil er vi delvis forskånet fra det, men bare på grunn av tiltakspakkene. Men disse vil ikke kunne fortsette til evig tid, så når de må stanses, så går deler av næringslivet dunken. 3
Capt. Obvious Skrevet 18. april 2021 #15 Skrevet 18. april 2021 Brunello skrev (1 minutt siden): Ja, man får skylde seg selv (ikke ironi). Å bo i et annet land enn barnet sitt er risiko. Ikke bare vedrørende pandemi, men også på grunn av rettigheter og plikter i lovgivningen. Man skal være bra skadefro når man sier "skyld deg selv" til barna som har foreldre i f. eks. Sverige og Norge. 5
Brunello Skrevet 18. april 2021 #16 Skrevet 18. april 2021 Capt. Obvious skrev (1 minutt siden): Man skal være bra skadefro når man sier "skyld deg selv" til barna som har foreldre i f. eks. Sverige og Norge. Jeg sier det ikke til barna. Jeg sier det til foreldrene. For meg er det utenkelig å leve i et annet land enn barna mine. Og for de fleste barn som har foreldre i to land, vil de uansett ha lite kontakt med en av foreldrene. Jeg vet at noen bor rett ved hverandre på hver side av grensen, men det gjelder et lite mindretall. 7
Fungerende Skrevet 18. april 2021 #17 Skrevet 18. april 2021 Ukjent. skrev (1 time siden): Det er mye jeg er uenig i med denne håndteringen, men at arbeidsreiser er viktigere enn ferie er da en selvfølge. Det er ingen som får livet ødelagt av å ikke kunne dra på ferie til sydligere strøk et par år. Nå dekker arbeidsreiser ganske mye da. Hvorfor er det så viktig at VG sender journalister på "nødvendig" arbeidsreise til Mexico for å dekke Paradise hotel? Er dette virkelig viktigere enn private reiser for å treffe familie (for første gang på over ett år) i utlandet? 6
Capt. Obvious Skrevet 18. april 2021 #18 Skrevet 18. april 2021 Brunello skrev (2 minutter siden): Jeg sier det ikke til barna. Jeg sier det til foreldrene. For meg er det utenkelig å leve i et annet land enn barna mine. Og for de fleste barn som har foreldre i to land, vil de uansett ha lite kontakt med en av foreldrene. Jeg vet at noen bor rett ved hverandre på hver side av grensen, men det gjelder et lite mindretall. Jeg forstod jo det, men du er rimelig lite oppegående dersom du sier det til to foreldre som jobber forskjellige steder i Skandinavia. Og nei, det betyr ikke at de ser den ene forelderen lite, mange har jobber der man kan jobbe mye hjemmefra og det ikke er noe problem å fly fra/til jobb på en onsdag, og så ta mesteparten av uken i samme land som barnet, men at man fortsatt bor i det andre landet. 4
Gjest Paramount Skrevet 18. april 2021 #19 Skrevet 18. april 2021 Brunello skrev (38 minutter siden): Poenget er at uten prioritering av arbeidslivet blir det mange som ikke vil få ferie senere. Fordi de ikke har en jobb de kan ta ferie fra. Nei, det skjønner alle. Det mange ikke skjønner er hvor viktig en god ferie er for fysisk og psykisk helse.
Ukjent. Skrevet 18. april 2021 #20 Skrevet 18. april 2021 Fungerende skrev (15 minutter siden): Nå dekker arbeidsreiser ganske mye da. Hvorfor er det så viktig at VG sender journalister på "nødvendig" arbeidsreise til Mexico for å dekke Paradise hotel? Er dette virkelig viktigere enn private reiser for å treffe familie (for første gang på over ett år) i utlandet? Jeg kommenterte arbeidsreiser vs ferie. Familie i utlandet er en helt annen diskusjon. Og selvsagt er deg også enkelte arbeidsreiser man skal stille spørsmål ved, men i det store og det hele er det viktigere å utføre arbeid enn å feriere i utlandet. 3
Anbefalte innlegg