Gjest pusser opp Skrevet 30. september 2002 #1 Skrevet 30. september 2002 Har sett at det er mange som har malt sine trehvite møbler. Er det noen her inne som har prøvd det og blitt fornøyde?Hadde vært glad for råd og tips.
Gjest Chica Skrevet 30. september 2002 #2 Skrevet 30. september 2002 Hvis de ikke er lakkerte er det vel bare å male i vei! Jeg malte noen møbler med restene av veggmalinga, trengte to strøk. Jeg ble fornøyd! (tenker på å ta flere møbler, men de er lakkerte, så da må jeg vel pusse eller grunne først?)
Gjest Anonymous Skrevet 30. september 2002 #3 Skrevet 30. september 2002 Er det noen som har trehvite dører og kjøkkeninnredning som de har brukt lakkbeis på? Vil ikke beg. med maling. Hvilke farve brukte dere?
Lillje Skrevet 30. september 2002 #4 Skrevet 30. september 2002 Jeg beiset akkurat spisestuestolene mine i mahogni, trakk om setene. Dette ble kjempe pent. Begynner nå å vurdere om jeg skal gjøre det med resten av furumøbblene mine også, men det dume er at jeg har en del møbler som er syrebeiset, og da blir resultatet dårlig, så da blir det vel med kun å ta spisestue møblemanget.
*Lillian* Skrevet 30. september 2002 #5 Skrevet 30. september 2002 Trodde poenget med trehvite møbler var at de skulle vøre trehvite, jeg... Du kan nok få fine resultater, men bare et sånn lite tips så pass på at du evt tar to strøk hvis det trengs slik at ikke det trehvite skinner igjennom fargen (spes. hvis du maler med en veldig lys farge). Man kan få mange fine "nye" møbler ved å male om, men vær sikker i din sak først. Min mor malte om en del trehvite møbler hun hadde, også fikk hun seg en samboer som elsket trehvit og hadde masse trehvite møbler som han flyttet inn med. Da angret mamma, for da sto jo ikke hans i stil med hennes lenger.... :blunke:
Snuppa Skrevet 1. oktober 2002 #6 Skrevet 1. oktober 2002 Har erfaring både med maling og lakking (dvs farget lakk, som også noen kaller beising) av møbler. Ved maling må møblene først mattslipes (hvis de er malt/lakket fra før av), deretter følges denne oppskriften uansett forbehandling: 1. Vask møblene nøye 2. Kvistlakk (slik at ikke kvistmerkene går "gjennom" malingen) 3. Grunne med heftgrunn 4. Sparkle 5. Slipe og vaske 6. Male et strøk med oljemaling (bruk små korthårede ruller, da får du et jevnt og pent resultat!) 7. Slipe og vaske 8. Siste strøk med oljemaling Ved lakking er det litt mindre jobb, iallefall hvis møblene er ubehandlet. Hvis møblene er lakket/malt tidligere, må de slipes HELT ned - en kjempejobb, men verdt det! En lakker 1-3 strøk av valgte farge (når en oppnår ønsket effekt kan en gå over til klarlakk, tilsammen bør en ha tre lag) - og FERDIG! Også her må det slipes og vaskes mellom hvert strøk (husk også å vaske før 1. strøk!). Jeg har brukt fargene til Nordsjö (Celco panellakk): Ask, fersken og hvitkalket (eller var det hvittonet det het????). Ask og hvit er relativt lik, fersken er litt mer gylden. Har også sett noen som lakket kjøkkendører i kirsebær, noe som var veldig lekkert. Lykke til!
Gjest Line B Skrevet 27. september 2009 #7 Skrevet 27. september 2009 Hei Jeg har nettopp skrevet en artikkel om hvordan man maler gamle tremøbler på interiørsiden min. Ta en titt der http://www.interiørtips.no/maling-av-stoler#more-181
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå