Gå til innhold

Barnet vårt har fått påvist ADHD - svigermor klandrer meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter at barnehagen anbefalte utredning har barnet vårt ikke uventet fått påvist ADHD. Jeg kjenner mange barn og voksne med ADHD som mestrer livet og jeg tror at med riktig medisinering vil barnet vårt klare seg godt igjennom livet. Vi er ikke særlig bekymret per nå og er innstilt på å skaffe den hjelpen som trengs etterhvert. Dette skal gå bra.

Da vi nevnte dette for svigermor fikk hun en reaksjon jeg ikke så komme. 
Hun skylder på at barnet "er som det er" pga at moren (altså jeg) jobber i stede for å være hjemme. Jeg har ikke vært tilstede mener hun. Han har blitt slik fordi han begynte så tidlig i barnehagen og er der så mange timer om dagen mener hun. 
Både hun og de tre søstrene til mannen min har vært hjemmeværende med sine barn. Samboer påpekte at den yngste søsteren hadde barna i barnehage tidlig også men det var ikke det samme fordi at de barna hadde fylt to år mente hun...

Jeg VET jo at dette bare er tullsnakk. Men det gjorde vondt likevel. Hun synes åpenbart at jeg er en dårlig mor fordi jeg har en fulltidsjobb og ikke går hjemme og vasker hus og bretter tøy.. Hun har aldri hatt annet enn vikariat og strøjobber selv og har ingen utdanning. Hun er 100% avhengig av svigerfar for å i det hele tatt klare seg. Når hun blir pensjonist om få år kommer hun bare til å få smuler i pensjon. Slike ting snakker hun aldri om. Hun ser på seg selv som en slags heltinne fordi hun var hjemme med de fire barna i stede for å jobbe. Samboer var vel den eneste som gikk i barnehage fra han var 5-6 tror jeg. 

Lurer på å ljuge på meg korona så jeg slipper se henne på noen uker for akkurat nå er jeg både sint og lei meg. 
Heldigvis hørte ikke barnet vårt samtalen!!

Aner ikke hvilke svar jeg forventer her jeg trengte bare en utblåsning...

Anonymkode: a3cc5...83c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff...hev deg over det. Og jeg ville ikke snakket med svigermor om hvordan det går med barnet ifht adhd. Der hadde hun vært ute av varmen for min del....pga mangel på tillit. 

Ellers enig med at det vil gå fint med barnet likevel. 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Dette hadde jeg tatt opp sammen med mannen.

Det er en ekstremt drøy og uakseptabel uttalelse, og jeg hadde vel bare gjort det veldig tydelig at dette er uaktuelt å si igjen.

Anonymkode: ecb35...74c

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en diagnose som går på atferd og atferd er som oftest lært av foreldrene. I så måte han hun et poeng, sorry. Muligens er hun ikke glad for at barnet blir stemplet som byråkrater og skal gå på amfetaminpreparater og helt sikkert også sovemedisiner som følge av det. 

Anonymkode: 825f3...163

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er en diagnose som går på atferd og atferd er som oftest lært av foreldrene. I så måte han hun et poeng, sorry. Muligens er hun ikke glad for at barnet blir stemplet som byråkrater og skal gå på amfetaminpreparater og helt sikkert også sovemedisiner som følge av det. 

*som bråkmaker 😂

AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt, her må jo mannen din sette dama på plass. 

Anonymkode: 2f74e...347

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Dette bør du snakke med mannen din om først - hørte han svigermor si dette? 

Forstår veldig godt at du er sint og lei deg. At barna får diagnoser kan være noe man trenger å bearbeide i seg selv, og det er svært dårlig gjort av svigermor å forsøke å gi deg dårlig samvittighet for noe som alle vi som kjenner til ADHD vet at ikke handler om at man har gått i barnehage eller ikke. 

Snakk med mannen din - få ut de sterkeste følelsene før du gjør en vurdering av hva som er lurt å gjøre fremover. Om det er noe sjanse for at svigermor tar det til seg, så kan dere vurdere å konfrontere henne. Om hun er så inne i sin egen verden at hun ikke kan se dine følelser oppi situasjonen hun skapte, så får dere vurdere om en konfrontasjon er verdt det. 

Anonymkode: 9ec12...39d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kan være enig med deg i det du skriver generelt sett, men i dette tilfellet er det jo ikke verken foreldres atferd, grensesetting e.l. som kritiseres, men det faktum at hun er yrkesaktiv. 

Anonymkode: 5941d...754

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tull og tøys. Svigermor har ikke noe poeng, og det har ikke du heller. 

ADHD er ikke atferd lært av foreldrene.

Riktignok kan omsorgssvikt og utviklingstraumer skapt av for eksempel foreldre gi samme symptomer som ADHD, men det er ingenting i TS sitt innlegg som gir indikasjoner på at dette er tilfelle i denne situasjonen. 

Anonymkode: 9ec12...39d

• Liker 47
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er det dummeste jeg har hørt på lenge😂 Jeg har ADHD, mine søsken har ikke det. Samme oppdragelse. 

Anonymkode: 47f4d...6ef

• Liker 31
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hadde bedt henne lese en bok da hun tydeligvis er totalt kunnskapsløs. 

Og ja, hadde sagt det rett opp i trynet hennes. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du er åpenbart helt kunnskapløs på dette området. 

Anonymkode: bb219...aa3

• Liker 33
Gjest Raffalayla
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

«Man har ennå ikke kartlagt hva som skjer i hjernen hos barn med  ADHD, men det oppstår forstyrrelser i funksjonen i spesielt to områder av hjernen:

• Et område sentralt i bunnen av hjernen kalt Nucleus Caudatus. Her styres blant annet hjernens våkenhet og fokusering av sansene ved hjelp av signalstoffene dopamin og noradrenalin. Området Nucleus Caudatus er mindre hos barn med ADHD, og det er mindre aktivitet der hos pasienter med ADHD sammenlignet med friske.

• Pannelappene (frontallappene), som styrer hjernen, regulerer impulser og står for planlegging og overblikk (eksekutive funksjoner). Her er det konstatert nedsatt blodgjennomstrømning. Nedsatt aktivitet i frontallappene medfører nedsatt evne til å hemme impulser og til å skape overblikk.

• Det sees en generell forsinket modning av hjernebarken i form av 2-3 års forsinket isolering av nervefibrene (myelinisering) utbredt i hele hjernen.»

Vær så god.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er det dummeste jeg har hørt på lenge😂 Jeg har ADHD, mine søsken har ikke det. Samme oppdragelse. 

Til TS, som du sier man fungerer helt ordentlig med ADHD. Jeg har master og en jobb jeg stortrives med. 
jeg startet i barnehage da jeg var 3, mine søsken da de var 1, så svigermors teori kan kjøsse seg i ræva😂

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor gidder du å svare i det hele tatt?

åpenbart utelukkende for å være kjip/troll.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Be din svigermor om å lese på nettsiden: adhd Norge! 

Anonymkode: bb219...aa3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/adhd/adhd-arsaker/

Anonymkode: dcf67...4bc

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Troll. 

Skrevet

Dama er tydeligvis kunnskapsløs, og slem. Her syntes jeg mannen din bør sette henne kraftig på plass. Slike uttalelser skal dere ha dere frabedt. Så hadde jeg vært såpass barnslig at jeg hadde svart med samme mynt ala " jaja, noen må jo jobbe for å betale trygden din"  "hvis du hadde lest en bok, så hadde du visst at adhd er arvelig".. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Svigermors sønn kunne vel vært hjemme med barnet?! Hvorfor er det ikke hans feil? 

Anonymkode: a0fb9...b49

• Liker 18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...