Gå til innhold

Nabo selger med åpenbar feilinformasjon. Ta kontakt med megler?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En nabo selger med helt åpenbare feil i annonsen. Jeg har ikke lest prospektet,men allerede i annonseteksten fremkommer to feil angående type oppvarming (vannbåren varme) og hvilken TEK bygget er bygget etter. Jeg vet at det er feil, for det er nybygg. Jeg tenker at både selger og megler virker helt "fjerne" når dette kan stå uten at noen av de reagerer på det, og siden selger velger å ikke ta boligselgerforsikring, ser jeg for meg at dette kan bli et stort problem etter salget. Det som opplyses om, er nemlig bedre kvalitet enn det som er realitet. 

Ville du tatt kontakt med megler, evnt selger, eller bare latt de drive på og ta det som en lærepenge i etterkant. Jeg kjenner ikke selger mer enn av utseende, så det er ikke personer jeg liksom slår av en prat med i det daglige. Litt redd det kan virke som jeg blander meg i noe jeg tross alt ikke har noe med.

Anonymkode: 4f5f5...320

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Send dokumentasjon til megler på at det de annonserer er feil.

Anonymkode: eb0d3...5e7

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke blandet meg.

Ser det hver gang eiendommer selges i nabolaget. Ting vris på, og fremstilles feil. Men har aldri hørt om problemer i etterkant. 

Anonymkode: 97749...9d2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

. Litt redd det kan virke som jeg blander meg i noe jeg tross alt ikke har noe med.

Du Gjør de alle en tjeneste ved å involvere deg og si fra, det de driver med er risky business, hvem vet om det er megler eller selger som har gjort dette. Jeg har opplevd meglere som rett ut lyver i annonsen enda selger ikke har sagt noe, kan hende megler her har tatt saken i egne hender og fått ting til å høres litt bedre ut enn de er, men ikke skjønt hvor mye han har overdrevet. Om selger selger uten forsikring så er han ekstremt modig og freidig som tør å lyve da, tenker jeg  

Anonymkode: 2b2be...8d7

• Liker 2
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

En nabo selger med helt åpenbare feil i annonsen. Jeg har ikke lest prospektet,men allerede i annonseteksten fremkommer to feil angående type oppvarming (vannbåren varme) og hvilken TEK bygget er bygget etter. Jeg vet at det er feil, for det er nybygg. Jeg tenker at både selger og megler virker helt "fjerne" når dette kan stå uten at noen av de reagerer på det, og siden selger velger å ikke ta boligselgerforsikring, ser jeg for meg at dette kan bli et stort problem etter salget. Det som opplyses om, er nemlig bedre kvalitet enn det som er realitet. 

Ville du tatt kontakt med megler, evnt selger, eller bare latt de drive på og ta det som en lærepenge i etterkant. Jeg kjenner ikke selger mer enn av utseende, så det er ikke personer jeg liksom slår av en prat med i det daglige. Litt redd det kan virke som jeg blander meg i noe jeg tross alt ikke har noe med.

Ville latt de dure på i sitt eget tempo. Men så passer jeg på mitt og lar de andre gjøre det også.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du Gjør de alle en tjeneste ved å involvere deg og si fra, det de driver med er risky business, hvem vet om det er megler eller selger som har gjort dette. Jeg har opplevd meglere som rett ut lyver i annonsen enda selger ikke har sagt noe, kan hende megler her har tatt saken i egne hender og fått ting til å høres litt bedre ut enn de er, men ikke skjønt hvor mye han har overdrevet. Om selger selger uten forsikring så er han ekstremt modig og freidig som tør å lyve da, tenker jeg  

Her er det ikke snakk om å vri på sannheten. Her er det direkte feil, f eks hvilken type varme det er i gulvene (vannbåren, elektrisk, ingen varme - det siste gjelder, det første står). Pluss at bygget er bygget etter TEK 17, mens det er etter TEK 10. Det betyr en god del for kjøper. Ikke kan jeg forstå at selger kan la så åpenbare feil stå heller. De må da vite at de ikke har varme i gulvene (bortsett fra bad)?

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (3 minutter siden):

Ville latt de dure på i sitt eget tempo. Men så passer jeg på mitt og lar de andre gjøre det også.

Ja, egentlig så er jeg litt fristet til det. En gang tidligere, da jeg selv var på boligjakt, påpekte jeg åpenbare feil. Megler bare dro på skuldrene og sa "Sier du det?", og slik ble boligen også solgt. Aldri om jeg bruker den megleren.

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet

Nåværende eier av huset vet jo tilstanden på det han/de skal selge, å kan vel stå opp for seg selv.

AnonymBruker
Skrevet

Ville ventet til etter salget og heller informert kjøper.

Anonymkode: 57722...64c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her er det ikke snakk om å vri på sannheten. Her er det direkte feil, f eks hvilken type varme det er i gulvene (vannbåren, elektrisk, ingen varme - det siste gjelder, det første står). Pluss at bygget er bygget etter TEK 17, mens det er etter TEK 10. Det betyr en god del for kjøper. Ikke kan jeg forstå at selger kan la så åpenbare feil stå heller. De må da vite at de ikke har varme i gulvene (bortsett fra bad)?

Det er ikke sikkert selger vet det. Da venninnen min solgte huset sitt så skrev megler noe ala "stor hage inntil gammel stenmur", tomtegrensa gikk langt før den steinmuren, den lå et par meter inn på naboen. Venninnen min så det ikke Før hun leste ferdig prospekt og ba de endre det, da ble megler sur og sa "da må vi trykke opp på nutt". Alle var jo klar over grensene, men de trodde vel den fine muren ville lokke folk. 

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (2 minutter siden):

Nåværende eier av huset vet jo tilstanden på det han/de skal selge, å kan vel stå opp for seg selv.

Tydeligvis ikke, da de selger noe som er 2 år gammelt. Tviler på at de har brutt opp gulvet og lagt ned vannbåren varme f eks.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller snakket med kjøperen og fortalt h*n om det. 

Anonymkode: 3e858...846

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan vet du hvilken oppvarming naboene har når du ikke kjenner de?  Vi har kjøpt hus hvor vi oppgraderte til vannbåren gulvvarme i hele huset. Vi var de eneste som gjorde dette tilvalget. De fleste hadde ikke fått med seg at dette var mulig og hadde derfor radiatorer. 

Anonymkode: 72a98...2c2

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke sikkert selger vet det. Da venninnen min solgte huset sitt så skrev megler noe ala "stor hage inntil gammel stenmur", tomtegrensa gikk langt før den steinmuren, den lå et par meter inn på naboen. Venninnen min så det ikke Før hun leste ferdig prospekt og ba de endre det, da ble megler sur og sa "da må vi trykke opp på nutt". Alle var jo klar over grensene, men de trodde vel den fine muren ville lokke folk. 

Mulig det er jeg som er overopptatt av at det skal være korrekt. Har solgt en del boliger og leser meget nøye igjennom det megler sender meg. Vil at alt skal være riktig. Men ja, dette med tomtegrense og type oppvarming/TEK er absolutt sammenligningsbart, for det handler jo om hva man betaler for. Betalingsviljen er jo større jo mer man tror man får.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Si ifra! Vi kjøpte et hus og det viste seg i etterkant at selger hadde løyet så det rant i prospektet. For oss førte dette til store ekstra utgifter og langvarig rettsak.   

Anonymkode: 79e0f...57b

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Tydeligvis ikke, da de selger noe som er 2 år gammelt. Tviler på at de har brutt opp gulvet og lagt ned vannbåren varme f eks.

Hvis de selger noe som er to år gammelt høres det rart ut om det er bygd etter tek10. Tek17 kom vel i 2017, to år før huset ble bygd. 

• Liker 6
Gjest Smeltemann
Skrevet

Riktig,tror du du kommer noe vei med å "fortelle" dem det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan vet du hvilken oppvarming naboene har når du ikke kjenner de?  Vi har kjøpt hus hvor vi oppgraderte til vannbåren gulvvarme i hele huset. Vi var de eneste som gjorde dette tilvalget. De fleste hadde ikke fått med seg at dette var mulig og hadde derfor radiatorer. 

Ikke mulig som tilvalg. Kjøpte selv tidlig i prosessen, så det vet jeg, for jeg ønsket selv gulvvarme. De som selger kjøpte etter at bygget sto ferdig, så der er det helt basic.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mulig det er jeg som er overopptatt av at det skal være korrekt. Har solgt en del boliger og leser meget nøye igjennom det megler sender meg. Vil at alt skal være riktig. Men ja, dette med tomtegrense og type oppvarming/TEK er absolutt sammenligningsbart, for det handler jo om hva man betaler for. Betalingsviljen er jo større jo mer man tror man får.

Ja jeg hadde blitt jævlig skuffet hadde jeg betalt for vannbåren varme og ikke fått det. Jeg har bodd med vannbåren varme og et salg hadde stått og falt på om huset hadde det, så jeg hadde klikket hadde det ikke eksistert. Jeg kunne kjøpt hus pga bare det liksom.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis de selger noe som er to år gammelt høres det rart ut om det er bygd etter tek10. Tek17 kom vel i 2017, to år før huset ble bygd. 

Hvilken TEK kommer an på når bygget blir godkjent. Så det er kun det som bygges nå/ferdigstilles nå som er etter TEK 17. Det er noe med overgangsvindu for utbygger. Undersøkte det selv da jeg kjøpte, for jeg ville jo helst hatt etter nyeste og beste TEK.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...