AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #1 Del Skrevet 18. april 2021 Jeg hadde to betalingsanmerkninger tidligere som ble betalt i 2018. De dukker fortsatt opp og jeg kan blant annet fortsatt ikke få noe som helst lån. Har lett på nettet, men finner bare at de skal forsvinne innen noen dager etter betaling? Har jeg misforstått noe, skal de forsvinner helt, eller vil de dukke opp i flere år fremover? Anonymkode: 09782...62d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
badevakta Skrevet 18. april 2021 #2 Del Skrevet 18. april 2021 Stort sett forsvinner de automatisk når gjelda er infridd, hvis ikke må du kontakte de det gjelder og be om at anmerkningene slettes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villanda86 Skrevet 18. april 2021 #3 Del Skrevet 18. april 2021 Hei, En betalingsanmerkning skal slettes når kravet er betalt, eller uavhengig av om det er betalt fire år etter den er satt. Det hender det skjer systemfeil så de ikke blir slettet som de skal. Kontakt da den som har satt anmerkningen og be de sende en slettemelding😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #4 Del Skrevet 18. april 2021 Skjer ila noen dager. Var en gang min var dere i flere uker, da var det glemt å sende slettemelding. Anonymkode: 4eeff...bd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #5 Del Skrevet 18. april 2021 aldri dessverre Anonymkode: f080e...7d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L'Eau D'Issey Skrevet 18. april 2021 #6 Del Skrevet 18. april 2021 Mine første betale anmerkninger ble slettet etter 2 måneder. Det var banken min som ringte inn og spurte om hvorfor de ikke hadde blitt slettet når alt av gjelda hadde blitt nedbetalt. Som til svar så hadde det skjedde én feil i systemet demmes som gjorde at de ikke hadde oppdaget det tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #7 Del Skrevet 18. april 2021 Kontakt dem 😊 Anonymkode: aa7d1...46c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 18. april 2021 #8 Del Skrevet 18. april 2021 Anmerkninger skal i utgangspunktet slettes i disse systemene til Bisnode, Experian osv. så fort de er betalt. Er snakk om et par-tre dager etter at de er betalt. Men feil skjer, og de blir stående. Da må du kontakte byrået der de står, og be de om å fikse det. Det som ikke blir borte, er det enkelte firma sine interne kundesystemer og historikk. Hvis du f.eks. har hatt en inkassosak hos Dnb, vil Dnb alltid kunne se denne, selv om du gjør opp, siden det er intern kundehistorikk og ikke inkassobyråets info de ser. Dette er selvfølgelig fullt lovlig. Du vil derfor etter all sannsynlighet ikke få noe kreditt eller lån hos samme sted igjen som du tidligere har hatt en inkassosak hos, selv om den er gjort opp, da de har negativ erfaring med deg som kunde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #9 Del Skrevet 18. april 2021 Million skrev (23 minutter siden): Anmerkninger skal i utgangspunktet slettes i disse systemene til Bisnode, Experian osv. så fort de er betalt. Er snakk om et par-tre dager etter at de er betalt. Men feil skjer, og de blir stående. Da må du kontakte byrået der de står, og be de om å fikse det. Det som ikke blir borte, er det enkelte firma sine interne kundesystemer og historikk. Hvis du f.eks. har hatt en inkassosak hos Dnb, vil Dnb alltid kunne se denne, selv om du gjør opp, siden det er intern kundehistorikk og ikke inkassobyråets info de ser. Dette er selvfølgelig fullt lovlig. Du vil derfor etter all sannsynlighet ikke få noe kreditt eller lån hos samme sted igjen som du tidligere har hatt en inkassosak hos, selv om den er gjort opp, da de har negativ erfaring med deg som kunde. Dette er da virkelig ikke lov. Anonymkode: ab224...dbc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 18. april 2021 #10 Del Skrevet 18. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er da virkelig ikke lov. Anonymkode: ab224...dbc Hva er det som ikke er lov? Selvfølgelig er det lov for bedrifter å ha interne kundesystemer med betalingshistorikk. Noe annet ville jo vært uhørt og merkelig. De må jo ha fakta registrert, nøyaktige transaksjoner inn og ut! Hvis jeg søker om et Mastercard hos Dnb og misbruker dette og betaler ikke på 5 år, så vil jo dette stå i deres systemer. Selv om jeg betaler alt etter 6 år, vil det stå i deres systemer at jeg ikke var noen god kredittkortkunde. Det har de full rett til, selvfølgelig. Og de har lov til å beskytte seg mot kunder som det og gi avslag på eventuelle nye søknader om nytt kredittkort. Endret 18. april 2021 av Million 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #11 Del Skrevet 18. april 2021 Million skrev (1 time siden): Hva er det som ikke er lov? Selvfølgelig er det lov for bedrifter å ha interne kundesystemer med betalingshistorikk. Noe annet ville jo vært uhørt og merkelig. De må jo ha fakta registrert, nøyaktige transaksjoner inn og ut! Hvis jeg søker om et Mastercard hos Dnb og misbruker dette og betaler ikke på 5 år, så vil jo dette stå i deres systemer. Selv om jeg betaler alt etter 6 år, vil det stå i deres systemer at jeg ikke var noen god kredittkortkunde. Det har de full rett til, selvfølgelig. Og de har lov til å beskytte seg mot kunder som det og gi avslag på eventuelle nye søknader om nytt kredittkort. Million skrev (2 timer siden): Anmerkninger skal i utgangspunktet slettes i disse systemene til Bisnode, Experian osv. så fort de er betalt. Er snakk om et par-tre dager etter at de er betalt. Men feil skjer, og de blir stående. Da må du kontakte byrået der de står, og be de om å fikse det. Det som ikke blir borte, er det enkelte firma sine interne kundesystemer og historikk. Hvis du f.eks. har hatt en inkassosak hos Dnb, vil Dnb alltid kunne se denne, selv om du gjør opp, siden det er intern kundehistorikk og ikke inkassobyråets info de ser. Dette er selvfølgelig fullt lovlig. Du vil derfor etter all sannsynlighet ikke få noe kreditt eller lån hos samme sted igjen som du tidligere har hatt en inkassosak hos, selv om den er gjort opp, da de har negativ erfaring med deg som kunde. Jeg fikk problemer med å betale ned mastercardet mitt og banken sa jeg ikke vil kunne bestille denne tjenesten igjen hos de. Forståelig fra banken side og heller ikke noe jeg ønsker å ha igjen, så det det helt greit for meg. Kreditt er basert på tillit og betalingsevne så forstår at de ikke vil tilby meg det igjen. Anonymkode: 41781...4ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jessic_a Skrevet 18. april 2021 #12 Del Skrevet 18. april 2021 Million skrev (1 time siden): Hva er det som ikke er lov? Selvfølgelig er det lov for bedrifter å ha interne kundesystemer med betalingshistorikk. Noe annet ville jo vært uhørt og merkelig. De må jo ha fakta registrert, nøyaktige transaksjoner inn og ut! Hvis jeg søker om et Mastercard hos Dnb og misbruker dette og betaler ikke på 5 år, så vil jo dette stå i deres systemer. Selv om jeg betaler alt etter 6 år, vil det stå i deres systemer at jeg ikke var noen god kredittkortkunde. Det har de full rett til, selvfølgelig. Og de har lov til å beskytte seg mot kunder som det og gi avslag på eventuelle nye søknader om nytt kredittkort. Men gjelder dette bare nye kredittkort eller all slags lån? Da forstår ikke jeg hvordan gjelden fra luksusfellen faktisk får kort etter kort og mange lån Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #13 Del Skrevet 18. april 2021 Jessic_a skrev (3 minutter siden): Men gjelder dette bare nye kredittkort eller all slags lån? Da forstår ikke jeg hvordan gjelden fra luksusfellen faktisk får kort etter kort og mange lån Luksusfellen deltakere er typisk i en lånekarusell hvor de har tatt opp lån/kort a for å betale lån b osv. til det ikke går lenger. Det har gått fordi enkelte låntilbydere er veldig slepphendt med å gi lån. krever ingen dokumentasjon utover normal kredittsjekk. De tilbyr da også somregel høyrisiko lån til de høyeste rentene, til folk som ikke burde ha lån i det hele tatt. Anonymkode: 41781...4ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 19. april 2021 #14 Del Skrevet 19. april 2021 (endret) Jessic_a skrev (10 timer siden): Men gjelder dette bare nye kredittkort eller all slags lån? Da forstår ikke jeg hvordan gjelden fra luksusfellen faktisk får kort etter kort og mange lån Jeg snakker jo om interne kunderegistere hos hver enkelt bank og kredittinstitusjon. De ser jo ikke hverandres kundeopplysninger. Luksusfellens deltagere har lån og kort hos mange forskjellige kredittinstitusjoner som regel. Det er jo ikke sånn at en lånegiver hos Dnb har innsyn i hva som står i Nordea sitt kunderegister. Så om en kredittkortkunde hos Nordea har misligholdt sitt kredittkort, kan ikke Dnb se dette. Dermed kan de som låner, låne hos alle. Eller de KUNNE, før Gjeldsregisteret kom i Norge i fjor (var det ikke i fjor?) og all gjeld syns der. Det er heller ikke alt de misligholder med en gang. Så lenge kunden betaler i tide det de skal, kan lån f.eks. økes hos en utlåner. Endret 19. april 2021 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå