AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #1 Skrevet 18. april 2021 Jeg har alltid tenkt at en alkoholiker tåler masse alkohol, men nå har jeg blitt mer usikker. Samboeren min drakk ikke så mye før, men de siste to årene har det blitt mer og mer. Jeg er rimelig sikker på at han drikker hver dag, enten det er et par øl mens han gamer, litt whiskey eller et par glass vin. Usikker på hvor mye han drikker siden jeg alltid går og legger meg før han. Hverdagsdrikkingen er "ille nok", men i utgangspunktet ikke et problem. Problemet har i økende grad blitt helgene, eller når han tar seg en fest midt i uka. Han blir så utrolig full.. Forrige helg stod jeg opp til at hele sofaen, stuebordet og gulvet var fult av oppkast. En annen gang ringte han meg drita, helt ute av stand til å forklare hvor han var eller hva som var galt, så jeg måte ut klokken 4 om natten og lete etter han når jeg hadde arbeidsdag dagen etter. Denne helgen skulle han bare ta et par øl med en kompis. De begynner å drikke klokken 12 på dagen. Klokken 18 kommer han hjem, da har han tydelig tryna og er så dritings at han knapt klarer å stå oppreist. Ligger på do og brekker seg i en time før han sovner på sofaen. Etter en halvtime kommer de han drakk sammen med på døra, og han våkner til og begynner å drikke igjen. Jeg skjønner at dette ikke er normalt. Han sier selv at han ikke skjønner noen ting, og at han ikke drikker mer enn noen av de andre, men noe må det da være? Er det sånn man kan bli av å være alkoholiker? Anonymkode: 32916...d4a
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #2 Skrevet 18. april 2021 Han har ihvertfall store alkoholproblemer og må kutte ned på drikkingen. Hvem begynner å drikke kl tolv? Kun folk med store alkoholproblemer gjør det. Og hvem fortsetter å drikke etter å ha spydd så mye? Nei, dette er ikke bra. Anonymkode: b2d27...6ab 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #3 Skrevet 18. april 2021 Han har definnitivt et problem. Etter hva du sier, tolker jeg det dit at det har utviklet seg over tid for å ha akselrert den siste tiden. Få han edru, ta en prat med han, gi han valget mellom deg eller alkoholen. Fortsetter han etter dèt, må du bare komme deg unna! En godt dreven alkoholiker, kan ha en ganske høy promille, og den kan likevel virke som å være nesten edru. For et normalt menneske med et moderat forhold til alkohol, blir brisen med lav promille, mot en alkoholiker som kan ligge på 2 i promille og likevel ”fungere”. Anonymkode: 94b91...e38
got2go Skrevet 18. april 2021 #4 Skrevet 18. april 2021 Dette er ikke bra. Skjønner han ikke det selv? Nytter ikke å sammenligne alkoholinntaket med andre når en blir sååå snytens. Hvor gammel er samboeren din? Jeg vil uansett foreslå at du tar en real prat med han hvor dere finner en løsning på dette.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #5 Skrevet 18. april 2021 Alkoholismen begynte for lenge siden, da han begynte drikke i hverdagene fordi han følte behov for det. Han drikker mer enn de andre, sannsynligvis lyver han, han vil ikke innrømme at han har et problem. Noen mennesker får sug etter alkohol, selv om de har bra liv, trenger ikke være traumer involvert. Han må slutte drikke Anonymkode: 47d7a...a0c 1
Nymerïa Skrevet 18. april 2021 #6 Skrevet 18. april 2021 Hvordan var det hjemme mht alkohol da du vokste opp, TS? Jeg spør fordi det virker som om du er usikker på hvor grensene går for hva som er greit.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #7 Skrevet 18. april 2021 Han har definitivt alkoholikertrekk, ja. De blir ofte fortest full. Han må til legen, og han må ville det selv. Og du kan ikke leve slik. Anonymkode: d5205...60b
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #8 Skrevet 18. april 2021 8 minutter siden, NymeriaRhoynar said: Hvordan var det hjemme mht alkohol da du vokste opp, TS? Jeg spør fordi det virker som om du er usikker på hvor grensene går for hva som er greit. Jeg kommer fra et hjem med veldig lite alkohol. Men nei, jeg er ikke usikker på hvor grensen går for hva som er greit. Jeg ser at han er over grensen for hva som er innafor, det er ikke det jeg lurer på. Det er ikke som at jeg ikke har kommentert dette i det hele tatt det siste året, men det er begrenset hvor mye man kan styre andre voksne mennesker, og siden korona kom har det vært en del unntakstilstander. Det er imidlertid først de siste månedene at det har blitt så ekstremt her hjemme. 12 minutter siden, AnonymBruker said: Han drikker mer enn de andre, sannsynligvis lyver han, han vil ikke innrømme at han har et problem. Anonymkode: 47d7a...a0c Nei, han drikker nok ikke mer enn de andre. Det er stort sett den samme kompisen han drar ut å drikker med. Slik som i går så dro de først på bar og bestilte det samme et par runder, før de kjøpte hver sin sixpack og satte seg i parken. Jeg har også vært med han på fest og ser at han drikker normale mengder, han blir bare så utrolig mye fortere full, og det har blitt verre det siste året. 18 minutter siden, AnonymBruker said: Han har definnitivt et problem. Etter hva du sier, tolker jeg det dit at det har utviklet seg over tid for å ha akselrert den siste tiden. Få han edru, ta en prat med han, gi han valget mellom deg eller alkoholen. Fortsetter han etter dèt, må du bare komme deg unna! En godt dreven alkoholiker, kan ha en ganske høy promille, og den kan likevel virke som å være nesten edru. For et normalt menneske med et moderat forhold til alkohol, blir brisen med lav promille, mot en alkoholiker som kan ligge på 2 i promille og likevel ”fungere”. Anonymkode: 94b91...e38 Her er det strengt tatt omvendt. Han blir mye fortere full enn det han pleide å bli før. 18 minutter siden, got2go said: Dette er ikke bra. Skjønner han ikke det selv? Nytter ikke å sammenligne alkoholinntaket med andre når en blir sååå snytens. Hvor gammel er samboeren din? Jeg vil uansett foreslå at du tar en real prat med han hvor dere finner en løsning på dette. Han er rett under 30. Ja, jeg kjenner at jeg ikke kan leve sånn. Han beklager seg og unnskylder seg, så han skjønner jo at det ikke er greit, men jeg tror ikke han skjønner hvor lite greit jeg synes det er. Bare det å stå opp en søndags morgen til oppkast i hele stua, det er ikke et sånt liv jeg vil ha. TS Anonymkode: 32916...d4a 1
got2go Skrevet 18. april 2021 #9 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, jeg kjenner at jeg ikke kan leve sånn. Han beklager seg og unnskylder seg, så han skjønner jo at det ikke er greit, men jeg tror ikke han skjønner hvor lite greit jeg synes det er. Bare det å stå opp en søndags morgen til oppkast i hele stua, det er ikke et sånt liv jeg vil ha. TS Anonymkode: 32916...d4a Nei, det skjønner jeg godt! Dette må du sørge for å fortelle han i klartekst. Det skjer ikke at han blir så snytens mer, om han ikke klarer å begrense inntaket så må han holde seg uten alkohol. 1
Nymerïa Skrevet 18. april 2021 #10 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bare det å stå opp en søndags morgen til oppkast i hele stua, det er ikke et sånt liv jeg vil ha. TS Det skjønner jeg godt men jeg tror det blir et blindspor å henge seg for mye opp i om du kan sette merkelappen alkoholiker på han. Det viktige er at dette ikke er greit for deg, uavhengig av om han kvaliferes til betegnelsen alkoholiker. Greia med folk med alkoholproblem er at de må innse problemet selv og ønske for sin egen del å gjøre noe med det. Det holder ikke at du presser han til det. Vasker han i det minste opp selv når det er oppkast over hele stua? 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #11 Skrevet 18. april 2021 Min mann blir fortere full enn kompisene. Men han har diabetes. Kanskje derfor. Han sovner når han er full. På toalettet, på kjøkkenet med hodet på bordet. Men han drikker sjelden. Kanskje 5 ganger i året Anonymkode: 32685...264
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #12 Skrevet 18. april 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, han drikker nok ikke mer enn de andre. Det er stort sett den samme kompisen han drar ut å drikker med. Slik som i går så dro de først på bar og bestilte det samme et par runder, før de kjøpte hver sin sixpack og satte seg i parken. Jeg har også vært med han på fest og ser at han drikker normale mengder, han blir bare så utrolig mye fortere full, og det har blitt verre det siste året. Anonymkode: 32916...d4a Skjønner ikke hvorfor det er noe å fokusere på, det spiller egentlig ingen rolle. Han blir full og det går utover helse og oppførsel. Det er uakseptabelt uansett hvordan du ser på det. Det går også an å drikke i smug, ha en spritflakse i lomma man drikker av på do. Evt han dropper spise fordi han vil bli fullere på tom mage. Ingen voksen mann med normalt forhold til alkohol drikker så mye at han spyr utover stua, ikke vet hvor han er og drikker flere ganger i ukedagene. Anonymkode: 47d7a...a0c 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #13 Skrevet 18. april 2021 Jeg har opplevd litt forskjellige alkoholikertyper. Hun ene så helt vanlig ut edru, men etter ett til to glass vin så hun plutselig ut som en alkoholiker, snøvlet og ble sløret i blikket osv. Endret personlighet på en måte. Hun reagerte på alkohol med å bli forferdelig full, men tålte likevel enorme mengder. Og så er det de som etter ti halvlitere ser helt edru ut, det eneste man merker er kanskje at de er bleke og kaldsvetter. Din mann har uansett et alkoholproblem og kan ikke fortsette på den måten. Du kan kreve at de fleste dager i uken er edru dager. Det handler om ditt liv også. Anonymkode: b2d27...6ab
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #14 Skrevet 18. april 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Skjønner ikke hvorfor det er noe å fokusere på, det spiller egentlig ingen rolle. Han blir full og det går utover helse og oppførsel. Det er uakseptabelt uansett hvordan du ser på det. Det går også an å drikke i smug, ha en spritflakse i lomma man drikker av på do. Evt han dropper spise fordi han vil bli fullere på tom mage. Ingen voksen mann med normalt forhold til alkohol drikker så mye at han spyr utover stua, ikke vet hvor han er og drikker flere ganger i ukedagene. Anonymkode: 47d7a...a0c Fordi det er en feilaktig påstand, og dermed ikke noe som er relevant for diskusjonen. Jeg har absolutt ingen grunn til å anta at han drikker i smug, så slike påstander tar bare oppmerksomheten bort fra det virkelige problemet. Anonymkode: 32916...d4a
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #15 Skrevet 18. april 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Fordi det er en feilaktig påstand, og dermed ikke noe som er relevant for diskusjonen. Jeg har absolutt ingen grunn til å anta at han drikker i smug, så slike påstander tar bare oppmerksomheten bort fra det virkelige problemet. Anonymkode: 32916...d4a Ikke egentlig. Det er du som drar fokuset bort når du bruker tid på å kommentere det som betyr minst i et innlegg. Mannen din er alkoholiker. Han drikker for å bli full. Om han drikker i smug eller ikke betyr ingenting, han er fortsatt en alkoholiker. Om han drikker like mye som kompisene når de er sammen, betyr ingenting, han er en alkoholiker. Anonymkode: 47d7a...a0c
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #16 Skrevet 18. april 2021 Å være alkoholiker handler ikke så mye om inntaket, men mer om hvordan alkoholen brukes og i hvilken grad vedkommende klarer å ta hensyn til om inntaket har negativ innvirkning på jobb, hobby eller relasjoner. Anonymkode: 206f4...23e 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #17 Skrevet 18. april 2021 Her må du velge om du skal løpe så fort du kan, eller om du er sterk nok/ønsker å hjelpe ham. Alkoholiker, uten tvil. Anonymkode: 24795...693 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #18 Skrevet 18. april 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke egentlig. Det er du som drar fokuset bort når du bruker tid på å kommentere det som betyr minst i et innlegg. Mannen din er alkoholiker. Han drikker for å bli full. Om han drikker i smug eller ikke betyr ingenting, han er fortsatt en alkoholiker. Om han drikker like mye som kompisene når de er sammen, betyr ingenting, han er en alkoholiker. Anonymkode: 47d7a...a0c Ok, takk for ditt bidrag. Jeg kommenterer forøvrig akkurat det jeg vil i min egen tråd. Anonymkode: 32916...d4a 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #19 Skrevet 18. april 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Å være alkoholiker handler ikke så mye om inntaket, men mer om hvordan alkoholen brukes og i hvilken grad vedkommende klarer å ta hensyn til om inntaket har negativ innvirkning på jobb, hobby eller relasjoner. Anonymkode: 206f4...23e Det er et godt poeng. Jeg har vært sammen med en alkoholiker før. Han drakk ikke spesielt ofte, men når han drakk ble han fryktelig stygg i munnen. Han måtte velge mellom meg og alkoholen, og valgte alkohol. 1 minutt siden, AnonymBruker said: Her må du velge om du skal løpe så fort du kan, eller om du er sterk nok/ønsker å hjelpe ham. Alkoholiker, uten tvil. Anonymkode: 24795...693 Ja, foreløpig er jeg usikker på hva jeg burde gjøre. Det komme nok veldig an på i hvilken grad han selv innser at dette er et problem. TS Anonymkode: 32916...d4a
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #20 Skrevet 18. april 2021 Ja, han har definitivt alkoholproblem. Anonymkode: 6e15f...0a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå